Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 feb 2020, 17:18 Klart, det jeg driver med er i høyeste grad live, og driftskritisk som regel. Dumt å få prosessoren til å knele og få alt til å tryne :roll
Men siden dette faktisk er litt gøy, så kan jeg gjerne kommentere i koden. Ingen problem det. Men ikke før alt virker som det skal, over tid :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - koder seg inn i himmelen...

Legg inn av Bjerknez »

Da ser det ut til at varene fra AliExpress begynner å bli sendt ut. Det var i siste liten, men jeg velger og holde hodet kaldt og vente enda litt til. :)

BTW.... Jeg holder fortsatt på med dette prosjektet mitt i furtebua hvor jeg kort oppsummert har planer om å lage en liten automasjonsboks (i mangel på bedre ord) som skal ha mulighet til å styre temperatur i kjelleren samt vise temperatur og luftfuktighet på et display som også skal monteres i lokket på denne boksen, som forøvrig er en koblingsboks i plast kjøpt på Biltema.

Jeg laget ført ett førsteutkast og alt var loddet og klart, men jeg opplevde ustabilitet i "systemet" og hovedproblemet var nok et resultat av flere ting. Kanskje litt feilkobling og det ble en del klabb og babb, men jeg tror også problemet var at det trakk for mye strøm i forhold til hva USB utgangen på min 9 år gamle laptop klarte, som forøvrig har et kaputt btteri og virker kun når strømmen er ikoblet.

Jeg har testet systemet og ESP32 trekker totalt 200mA når alt er påslått med noen få sjeldne peaks opp mot 300mA. I "sparemodus" når LCD ikke er påslått (det slår seg av når jeg ikke er i rommet) og releet ikke er aktivt, så trekker ESP32 totalt rundt 80mA.

Uansett så har jeg ikke lyst til å tyne systemet, slik at det blir ustabilt, så jeg kom opp med en bedre ide for en ukes tid siden. Nemlig å koble en egen krets til LCD fra en voltregulator og en ekstern power supply. Jeg testet en LM7805 voltregulator og den funket, men den ble glødende varm etter 30 minutter. Jeg kjørte derfor en loadtest på LM7805, en mini Buck Converter jeg hadde samt LM2596 volt regulator.
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
LM7805 skal være god for opp til 1.5 ampere, men dette tviler jeg sterkt på så sant man ikke bruker heatsink like stor som Nidarosdommen. Jeg testet med en liten heatsin jeg hadde og det var ikke rare forskjellen, så jeg forkastet også LM7805.

Den lille mini Buck Converteren klarte lett 1 amp. og den ble ikke varm. Men innstillinghjulet på denne var så elendig og fintfølende at volten endret seg når jeg tok på hjulet. Hmmm... ikke bra...

Så til slutt sto jeg igjen med LM2596 som dere ser av bildene over lett klarer 2 amp. Da ble også denne varm selvsagt, men uansett så kommer jeg aldri til å være i nærheten av dette.
5.JPG
Den er jo en del større selvsagt, men jeg fant ut at plassen på kretskortet jeg bruker allerede begynner å blir trang, så jeg valgte derfor å gå for LM2596 og heller montere denne for seg selv i boksen.
6.JPG
Da blir ikke varme noe problem og jeg får et mer robust oppsett som tåler litt. Jeg sparer også litt plass på kretskortet som uansett kommer til å bli flittig brukt. Under kan dere se det foreløpige oppsettet slik jeg har tenkt.
7.JPG
Jeg dropper og lodde ledninger rett på kortet (som jeg gjorde første gangen) og legger heller opp til at sensorene får kontakter. Det muligjør utskifting og vedlikehold senere. Til disse kontaktene skal det kobles et LCD display, en temperatursensor (DHT22), en LDR sensor og et rele. I tillegg skal jeg ha tre kontakter til tre led dioder med en 220ohm resistor til hver.

Den største pirkejobben blir når jeg skal koble sammen alt dette under kretskortet. Hvordan det blir seende ut her er ikke noe jeg vektlegger høyt, men belager meg på kobbertråd og lager såkalte "baner" med kobertråden. Men uansett så blir det trangt.

Nå venter jeg bare på en drøss produkter fra AliExpress og ikke minst en ny loddebolt som er mer egnet til slik pirkearbeid. nemlg en TS100. Dette er en loddebolt som har fått veldig mye skryt og mange proffe har også byttet ut sin Weller stasjon i forhold til denne. En artig liten sak, skal være :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Yoohoo!

Da ble jeg endelig ferdig med den ene (og enkleste) delen av prosjektet. Kretskortet med Wemos D1 Mini og temperatursensor som skal måle temperaturen inne i den ferdig boksen når alt monteres inni er ferdig loddet og testet.
IMG_2449.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Er jeg "heldig" så blir jeg kanskje permitert i løpet av uken. Det betyr at jeg kan oppsøke furtebua og finne på noen prosjekter. Permiteringsvarsel er mottatt, men det er ikke sikkert det blir permiteringer. Jeg er en av dem med lengst ansenitet (16 år) men det ble snakk om at man skulle stenge helt ett par uker for å kutte kostnader.

Nav gir jo full lønn i 20 dager, så økonomisk vil jo ikke dette påvirke meg veldig. Det er nesten så jeg synes det hadde vert litt deilig med ett par uker "ferie" på statens regning.

Uansett, dro innom Clasern her om dagen og kjøpte en billig lykt med en slik stearinslys inni med led pære som ser ut som flamme ved at lyset pulserer.

Denne går jo på batteri, så jeg tenkte å bygge om denne slik at jeg kan kjøre den på strøm fra veggen, med Wifi module og en app som man kan slå den av og på via mobilen.
IMG_2476.JPG
Et litt artig prosjekt som heller ikke er veldig vanskelig. micro controlleren plasserer jeg bare under "hatten" på lykten så den blir ikke synlig. Så trekker jeg to tynne ledninger ned til ledpærene og klipper ledningene til batteriene.

Lykten kan forsynes med alt fra 3-12v adapter og jeg monterer en DC jack plugg i lampen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Da kan jeg oppdatere med å si at det ble dårlig med ferie på meg. Jeg og to til var de eneste som ikke ble permitert. Jaja, man skal vel ikke klage...

Litt må jo 16 års ansenitet telle også... :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev:Da kan jeg oppdatere med å si at det ble dårlig med ferie på meg. Jeg og to til var de eneste som ikke ble permitert. Jaja, man skal vel ikke klage...

Litt må jo 16 års ansenitet telle også... :)
Det var jeg som tipsa sjefen din om hva du skrev i dag tidlig Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 17 mar 2020, 17:21
Bjerknez skrev:Da kan jeg oppdatere med å si at det ble dårlig med ferie på meg. Jeg og to til var de eneste som ikke ble permitert. Jaja, man skal vel ikke klage...

Litt må jo 16 års ansenitet telle også... :)
Det var jeg som tipsa sjefen din om hva du skrev i dag tidlig Bilde

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Dette trodde jeg ikke om deg kjellv! :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Jaja, i disse Coronatider, så pusler jeg nå uansett litt for meg selv i furteboden for tiden. jeg har mange prosjekter gående og starter på det prosjektet som frister mest etter hvilken dagsform jeg er i etc.

Kjøpte meg en slik lykt på Clasern med ledlykt inni som skal ligne et stearinslys som brenner. Denne gikk på batterier og siden madammen uansett skal ha en slik lykt inne i stua som skal stå på samme sted hele tiden, så kan man jo like godt røske ut innmaten som er der, fjerne batteriene og heller legge til en microcontroller med WiFi, slik at lykten kan slås av/på via en app. Den skal også gjøres om til å gå på strøm fra veggen.
corona2.JPG
corona1.JPG
Jeg har valgt å bruke en Wemos D1 Mini denne gangen og den er loddet på et kretskort som alt styres fra. En LM7805 voltregulator sørger for 5v til enheten uavhengig av hva man kobler til av strøm.

Jeg har montert to orange led dioder og en varm hvit diode som alle er blitt programmerte til å ligne et stearinslys som brenner. Den gamle lampen ble levert med kun en led diode og denne var litt veik da dme hadde brukt en for stor resistor for å spare strøm.

Med tre led dioder vil den bli sterkere og siden ikke strømforbuk er et tema, så er jo ikke det en issue her. Den hvite led dioden fikk en 15ohm resistor og de to andre (orange) fikk hver sin 75ohm resistor da disse ikke tåler like mange volt.

Nå gjenstår stort sett bare monteringen og strekking av ledninger, samt å få festet en DC jack plugg, så er den fit for fight :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Natt til lørdag er en fin tid og pusle litt i furtebua. Denne lampen begynner nå snart og ta form og ledninger er strukket til led diodene og loddet på, og micro controlleren (Wemos Di Mini) har fått sin plass i lokket og den er loddet fast til et kretskort som også skal fungere som en "power supply" til lampa som reduserer inngengsstrømmen til 5v.

Avhengig av hva man kobler inn av strøm, så blir denne gjort om til 5v og gir Wemos strøm, som igjen gir 3.3 volt ut av pinnene til led lysene.

Nå gjenstår bare å koble ledningene til Wemos'en samt legge opp to ledninger til inngangsstrømmen og montere en DC plugg, ett eller annet sted jeg ikke helt har bestemt ennå...

En ting er vertfall sikkert. Smeltelimpistol er noe av det mest anvendelige limet jeg noengang har brukt og dette bruker jeg nesten hele tiden. Helt kanon! :)
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Aaaand... it worked :)
IMG_2490.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Det viser seg at jeg ikke ble helt fornøyd med lysstyrken så jeg bestemte meg for å legge til to led dioder til i toppen av "starinslyset". Alt gikk som smurt, helt til jeg skulle koble til for å teste. Det viste seg at den ene av de to led diodene jeg la til ikke virket. Etter en del målinger og hodekløing fant jeg ut at det var kortslutning i beina på dioden.

Selvsagt hadde jeg lagt tre lag med krympestrømpe (med lim) og limt fast dioden i "starinslyset", så alt måtte røskes opp igjen. Så nå må jeg skjøte på ledningen jeg dro ut og koble denne på nytt.

Man lærer så lenge man lever sies det og det jeg lærte nå var å ikke alltid ta forgitt at ting fungerer før man har forseglet alt. Ikke noe livsviktig prosjekt dette, men uansett så var det et lite skår i gleden da jeg hadde beregnet å bli ferdig i helgen.

Til slutt må jeg bare gjenta meg selv atter en gang....
Limpistolen jeg kjøpte inkludert limet, er noe av det mest anvendelige jeg noengang har kjøpt. Dette må være det mest allsidige limet man kan kjøpe for penger som samtidig ikke koster all verden.

Man kan jo nærmest lime fast hva som helst med dette limet og passer spesielt bra til elektronikk da limet ikke er strømførende og kan brukes til å forsegle kontakter etc. :)

ELO1973
Innlegg: 63
Registrert: 30 apr 2019, 09:14
Motorsykkelen din: Honda CB650R

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av ELO1973 »

Imponert over kreativiteten og gjennomføringsevnen i prosjektene dine.
Har ikke furtebod lenger, men savner boden min kjenner jeg. Tuklet mye med arduino og denslags tidligere og har vel noen esker med div. liggende fortsatt. Eneste noenlunde konstruktive jeg vel kan påberope meg å ha laget (etter oppskrift og kode fra nett) er litt duppeditter for styring og overvåking av gjæring ifbm ølbrygging.
Vel, beklager delvis trådkupping, men stå på :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

ELO1973 skrev: 23 mar 2020, 08:16 Imponert over kreativiteten og gjennomføringsevnen i prosjektene dine.
Har ikke furtebod lenger, men savner boden min kjenner jeg. Tuklet mye med arduino og denslags tidligere og har vel noen esker med div. liggende fortsatt. Eneste noenlunde konstruktive jeg vel kan påberope meg å ha laget (etter oppskrift og kode fra nett) er litt duppeditter for styring og overvåking av gjæring ifbm ølbrygging.
Vel, beklager delvis trådkupping, men stå på :thumleft
Takk for det :)

Jeg har alltid likt å holde på med elektronikk. Har også jobbet en del med dette tidligere som produksjonsarbeider og SMD operatør på en maskin som satt komponenter på Nokia mobiltelefonladere. Dette var den gangen Nokia hadde monopol på mobilmarkedet.

I løpet av de 7 årene jeg jobbet der lærte jeg ganske mye og syntes det var interresant, men etter dette ble alt av elektronikk lagt på hyllen, helt til for noen måneder siden når jeg fikk snusen for Arduino og microcontrollere.

Man kjøper jo alt av slikt fra Kina (Aliexpress) og det koster jo slikk og ingenting. Derimot har jeg gått bort fra Arduino Uno nå da dette faktisk er et ganske ubrukelig controller i forhold til hva annet som finnes. ESP32 og Wemos D1 Mini samt Arduino Nano er langt mer anvendelig. Arduino Mega er også bra saker hvis man skal rigge større prosjekter.

Jeg synes dte er artig å kjøpe et ferdig pridukt (som feks. denne lampen) og bygge den om. Man kan jo gjøre hva som helst bare man holder tunga i munnen når man koder og ikke minst setter dette sammen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av Bjerknez »

Yoohoo!

I dag har jeg endelig fått TS100 loddebolten min i posten :)

En sårt etterlengtet sak da den jeg har blir slt for stor og klumpete :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Mine prosjekter i furteboden...

Legg inn av oivindg »

Blir spennende å høre hvordan den fungerer. Har sett mye bra om den på nettet.

Hva slags strømforsyning skal du bruke på den?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar