Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev: 04 nov 2019, 10:54 Men å tro at Biltema sine produkter kan måle seg med vesentlig dyrere merker er jo ren idioti, selv om "tester" viser til det.
En vinkelsliper du bruker 3-4 ganger i året kan holde i mange år fra biltema, på ett mekanisk verksted kun dager.
En annen ting tester ikke vektlegger mye er ergonomi, vibrasjoner osv. Dette er direkte skadelig.
Bare se hvor mange håndverkere som bruker Biltemaverktøy. Det er en god indikasjon på hva som er bra.
Ang snøfresertester. Å teste Biltema og jula fresere mot eks Honda blir rått parti, så derfor dropper mange av testene nettopp Honda. Og det sier mye om seriøsiteten til forbrukertester og favoriserer billigmerker.
Biltema-produkter har ofte kunnet måle seg med vesentlig dyrere merker.

Noen få eksempler:

" ...I Norge koster Clas Ohlson-batteriene 3,90 kr per stykk, mens Biltema-batteriene er enda billigere: 3,49 kr per stykk. Mange av de åtte modellene som havner på plassene bak Biltema, kommer fra kjente merkeprodusenter. Og disse er svært mye dyrere enn de svenske billigbatteriene. ..." (min uthevelse) ( https://www.forbrukerradet.no/test/2014 ... r-pengene/ )

Her ( https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/ ) presenterer NAF (Norges Automobilforbund)
en test der Biltema-hjelmen kommer bedre ut enn en dyrere Schubert C3-hjelm (som nok er dyrere).

Her er enda et eksempel på at Biltema-varer gjør det like bra som, eller bedre enn, dyrere produkter: https://www.naf.no/forbrukertester/test ... batterier/

Flere eksempler kan finnes, men dette var noen få.

Et annet eksempel på at dyre produkter ikke nødvendigvis er de beste;

https://www.consumerreports.org/cro/new ... /index.htm

Dyrere merker som feks BMW og Ducati kommer dårlig ut sammenliknet med mange andre, basert på rapporter fra mange tusen eiere.

Jeg legger vesentlig mer vekt på undersøkelser som dette feks, enn hva enkelte enkeltindivider måtte ha av oppfatninger.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

kjellv skrev: 04 nov 2019, 09:20 Forbrukertest er akkurat hva det er, en forbrukertest. Ingen kvalitetstest.
I slike tester vektes lav pris veldig høyt, slik at billige produkter gjerne kommer bedre ut enn dyrere produkter av bedre kvalitet.
Jeg så det veldig tydelig på en test av snøfresere for noen år siden. Jonsered sin kom bedre ut enn Husqvarna sin, ennå det i utgangspunktet er samme fres bygget på samme fabrikk, men Jonsered er billigere. Biltema sin kom ennå bedre ut, men kostet bare halvparten av disse to. Det resultatet kan derfor ikke si stort om kvaliteten.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det er mange aspekter ved begrepet kvalitet. Forbrukertester sier oftest noe om ulike fasetter av begrepet kvalitet.
Her er forøvrig en bok som både handler om motorsykler OG diskusjon av begrepet kvalitet. https://en.wikipedia.org/wiki/Zen_and_t ... aintenance
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 04 nov 2019, 14:00
simpson skrev: 04 nov 2019, 10:54 Men å tro at Biltema sine produkter kan måle seg med vesentlig dyrere merker er jo ren idioti, selv om "tester" viser til det.
En vinkelsliper du bruker 3-4 ganger i året kan holde i mange år fra biltema, på ett mekanisk verksted kun dager.
En annen ting tester ikke vektlegger mye er ergonomi, vibrasjoner osv. Dette er direkte skadelig.
Bare se hvor mange håndverkere som bruker Biltemaverktøy. Det er en god indikasjon på hva som er bra.
Ang snøfresertester. Å teste Biltema og jula fresere mot eks Honda blir rått parti, så derfor dropper mange av testene nettopp Honda. Og det sier mye om seriøsiteten til forbrukertester og favoriserer billigmerker.
Biltema-produkter har ofte kunnet måle seg med vesentlig dyrere merker.

Noen få eksempler:

" ...I Norge koster Clas Ohlson-batteriene 3,90 kr per stykk, mens Biltema-batteriene er enda billigere: 3,49 kr per stykk. Mange av de åtte modellene som havner på plassene bak Biltema, kommer fra kjente merkeprodusenter. Og disse er svært mye dyrere enn de svenske billigbatteriene. ..." (min uthevelse) ( https://www.forbrukerradet.no/test/2014 ... r-pengene/ )

Her ( https://www.naf.no/forbrukertester/test ... torsykkel/ ) presenterer NAF (Norges Automobilforbund)
en test der Biltema-hjelmen kommer bedre ut enn en dyrere Schubert C3-hjelm (som nok er dyrere).

Her er enda et eksempel på at Biltema-varer gjør det like bra som, eller bedre enn, dyrere produkter: https://www.naf.no/forbrukertester/test ... batterier/

Flere eksempler kan finnes, men dette var noen få.

Et annet eksempel på at dyre produkter ikke nødvendigvis er de beste;

https://www.consumerreports.org/cro/new ... /index.htm

Dyrere merker som feks BMW og Ducati kommer dårlig ut sammenliknet med mange andre, basert på rapporter fra mange tusen eiere.

Jeg legger vesentlig mer vekt på undersøkelser som dette feks, enn hva enkelte enkeltindivider måtte ha av oppfatninger.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Å kjøpe maskiner generelt er ikke noe jeg gjør på Biltema. Selv om bordslipemaskinen er utmerket. Den er så enkel i oppbyggingen at jeg ikke kan se for meg hvorfor denne skulle ryke.

Den jeg kjøpte kostet 199,- og den fungerer ennå etter 7 år.

Men det meste annet av elektronikk ligger jeg nok unna.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag klinket jeg til å kjøpte denne rakkeren på Clas Ohlson. Det tillater meg å pusse ting jeg holder på med mer efffektivt. Enda en maskin å lage bord med hjul til....

Jeg fikk en 20% rabattkupong forrige gang jeg handlet og i dag brukte jeg denne. Så da kom denne maskinen på en 1000-lapp. Med fem års garanti kan jo dette nesten ikke bli feil. Relativt gode skussmål har den fått også. :)
83247F88-5821-4066-B42D-E8229BF371AB.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av simpson »

Det er ikke dumt med båndsliper.
Men nå må du snart vise frem hva du har laget, ikke bare hva du har kjøpt.
Eller er du redd for å avsløre hva du har laget før jul sånn at ikke venner og familie skal skjønne hva som ligger under treet?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 07 nov 2019, 06:12 Det er ikke dumt med båndsliper.
Men nå må du snart vise frem hva du har laget, ikke bare hva du har kjøpt.
Eller er du redd for å avsløre hva du har laget før jul sånn at ikke venner og familie skal skjønne hva som ligger under treet?
Hehe, nå har det seg slik at det tar mer tid enn man tror og organisere alt i kjellern etter hvert som det dukker opp nytt utstyr. Spesielt når plassen er liten. Så prosjektene så langt har vert i å få ting organisert, som feks. bordet til søylebormaskinen og ikke minst selve kjellerbordet og tilhørende hyller.

Jeg skal også lage hele fire små bord til med hjul som Tykkelseshøvel, gjærsagen, bordsagen og denne båndsliperen skal stå på. På den måten kan jeg trille disse rundt oppå plattingen etter hvert som jeg bruker dem etc. Dette er ikke gjort over natten når man ikke har bosatt seg i kjelleren.

Det eneste jeg har laget så langt er et skjærebrett jeg har lagt inn bilde av her tidligere. Dette er nå forøvrig okkupert av madammen og fungerer veldig bra til formålet.
D1056DFF-D5B7-4AC6-A5F7-E89F1820A8F3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Hva gjør man når temperaturen i furteboden ikke er høy nok til at epoxy herder?

Da stikker man innom Felleskjøpet og kjøper en varmelampe med en 250w infrarød pære beregnet for fjøsbruk.
62280380-E4A2-4286-9CF0-631515F0F5BA.jpeg
2FCB4342-CF67-4385-8220-D6E9E814A06F.jpeg
49185E6E-6AE7-4675-A5B5-961CB1E28D28.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Geiroe »

Ingen dum ide det, så slipper man å fyre opp hele rommet. Ser du har kjøpt vater av god kvalitet :prf Mitt Biltema langvater gikk på hue ut etter at jeg oppdaget at det viste en halv cent feil på to meter. Må ha ramla hardt en gang :-k Kjøpte et Stanley på Jula, fungerer utmerket så langt. :twothumbs:
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, ja det føles tryggere å la en lampe stå på uten tilsyn enn en 2000w vifteovn for å varme opp hele kjellern. Som tidligere nevnt er det enkelte ting jeg ikke kjøper på Biltema. Meterstokk, og ellers alt som krever nøyaktighet. Fikk nylig erfare at meterstokken fra Biltema måler en millimeter feil fra første millimeter. Ganske impressive spør du meg... :lol

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Når jeg så det første bildet tenkte jeg umiddelbart at furtebua hadde blitt til gledesbua. Når det er sagt så brukes de lampene der til å varme opp høner også - eller ihvertfall holde de varme.

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av barske »

Rune75 skrev: 09 nov 2019, 20:11 Når jeg så det første bildet tenkte jeg umiddelbart at furtebua hadde blitt til gledesbua. Når det er sagt så brukes de lampene der til å varme opp høner også - eller ihvertfall holde de varme.
Varme opp høner :lol :lol :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

barske skrev: 09 nov 2019, 21:34
Rune75 skrev: 09 nov 2019, 20:11 Når jeg så det første bildet tenkte jeg umiddelbart at furtebua hadde blitt til gledesbua. Når det er sagt så brukes de lampene der til å varme opp høner også - eller ihvertfall holde de varme.
Varme opp høner :lol :lol :lol
Nå fikk jeg en ide om hva annet jeg kan bruke furtebua til :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag satt jeg i gang med det andre bordet. Men dette bordet skal også ha hjul. Nå gjenstår det bare å vente til limet tørker, så blir det sliping og pussing, samt en runde med gassbrennern igjen :)
EFF5793C-EE3F-4981-813E-9DFEFD71FA9A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar