Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 nov 2021, 09:08 Hva er det og hvordan teste ...
I steden for å forklare alt på nytt, så slenger jeg inn en link :)

https://bjerknez.no/problemer-med-at-ba ... gen-13815/

Man tester den enkelt og greit bare ved å bruke den som vanlig, men helst ikke uten at du er i nærheten. Ikke blugg USB kalebelen med denne koblet på for så og dra på ferie :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5209
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av dypen »

Ikke nødvendig å forklare på nytt her, bedre blir det ikke :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 27 nov 2021, 10:07 Ikke nødvendig å forklare på nytt her, bedre blir det ikke :thumleft
Jeg ser for meg et bittelite marked for slike faktisk. Men jeg havner nok i en gråsone hvis jeg skal selge disse komersielt muligens. Har ikke sjekket opp dette, og gidder vel ikke heller tror jeg. Blir ikke rik av dette uansett. Å lodde disse manuelt i furtebua er veldig tidkrevende, så skulle det være et marked for noe slik, så må jeg bestille dem med komponentene ferdig loddet på.

Men selger jeg en og annen inni mellom, så kan jeg jo lodde dem selv.

Hva jeg evt. skal ta for en slik vet jeg ikke. Komponentene og selve kretskortet koster neppe mer enn 2-3 kroner, men jeg bruker minst en time på og lodde EN slik enhet. Den må også enkelte ganger tilpasses batteribanken den skal brukes på, og i det hele tatt blir det mye testing.

Men 199,- inkl. Frakt (brevpost) er vel innafor i så tillfelle og selv da går jeg i minus. Selv om jeg går i pluss med tanke på materialkostnad, så jobber jeg som mange andre ikke gratis. :)

Eller så bare holder jeg det på et hobby nivå og bare gir de bort gratis til venner og kjente for en kaffekopp og lager dem selv når jeg selv har tid. :) så setter jeg det på hobby budsjettet og at jeg får en "pluss i boken" fra dem som mottar den :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av oivindg »

Hvis du ikke tar betalt slipper du i alle fall diskusjoner rundt garanti og eventuelt andre problemer som dukker opp.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 27 nov 2021, 10:36 Hvis du ikke tar betalt slipper du i alle fall diskusjoner rundt garanti og eventuelt andre problemer som dukker opp.
En slik sak som dette er jo en såkalt "dum" enhet. SÅ lenge man har brukt riktige verdier på komponenter og den ikke går seg varm grunnet dette, så vil en slik vare uendelig mange år.

Det som får en slik til å feile evt. er feilbruk og ytre påvirkninger.

Men ja, dette blir nok trolig værende på et hobbynivå :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

dag har jeg funnet den perfekte voltregulatoren for batteridrift av ESP8266 og andre microcontrollere som krever 3.3V! Ved å lodde en HT7333 regulator og en 10nF kondensator til en 1000uF kondensator, så har man på en måte EN komponent som kan brukes på breadboard og ellers.
98B8BA3D-D79E-4C16-821A-5ACD94136E23.jpeg
6C0EFF49-A824-4502-BC83-B0E18B9B7EA2.jpeg
153E19F1-42BC-4314-A37F-77C1718B6D7D.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 28 nov 2021, 18:03 dag har jeg funnet den perfekte voltregulatoren for batteridrift av ESP8266 og andre microcontrollere som krever 3.3V! Ved å lodde en HT7333 regulator og en 10nF kondensator til en 1000uF kondensator, så har man på en måte EN komponent som kan brukes på breadboard og ellers.

98B8BA3D-D79E-4C16-821A-5ACD94136E23.jpeg

6C0EFF49-A824-4502-BC83-B0E18B9B7EA2.jpeg

153E19F1-42BC-4314-A37F-77C1718B6D7D.jpeg
Hva er grunnen til at du kliner til med 1000 mikrofarad? Burde holde plenty med 10mikrofarad.

Hvordan funker pakka? Er det en operasjonsforsterker som driver en transistor som skrus av og på basert på utgangsspeninngen vha. en spenningsdeler og en komparatorkobling?

Jeg skjønner egentlig ikke den koblinga du har gjort der?

Regner med at midt-pinnen er GND. Da burde vel hver av kondisene ha et av beina sine på GND, hvor det andre beinet er på henholdsvis VOUT og VIN.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 19:34
Bjerknez skrev: 28 nov 2021, 18:03 dag har jeg funnet den perfekte voltregulatoren for batteridrift av ESP8266 og andre microcontrollere som krever 3.3V! Ved å lodde en HT7333 regulator og en 10nF kondensator til en 1000uF kondensator, så har man på en måte EN komponent som kan brukes på breadboard og ellers.

98B8BA3D-D79E-4C16-821A-5ACD94136E23.jpeg

6C0EFF49-A824-4502-BC83-B0E18B9B7EA2.jpeg

153E19F1-42BC-4314-A37F-77C1718B6D7D.jpeg
Hva er grunnen til at du kliner til med 1000 mikrofarad? Burde holde plenty med 10mikrofarad.

Hvordan funker pakka? Er det en operasjonsforsterker som driver en transistor som skrus av og på basert på utgangsspeninngen vha. en spenningsdeler og en komparatorkobling?

Jeg skjønner egentlig ikke den koblinga du har gjort der?

Regner med at midt-pinnen er GND. Da burde vel hver av kondisene ha et av beina sine på GND, hvor det andre beinet er på henholdsvis VOUT og VIN.
Jeg målte støyen med oscilloscop og fant ut at en stor kondensator ved siden av en liten var det som funket best. Men jeg har selvsagt fått ideen fra Youtube. En annen grunn til bruk av en større kondensator er at man kan samle alle komponetene i en og samme "pakke".

Som jeg skrev så er dette en LDO voltregulator med veldig lav "drop out voltage" ca, 100mV. Det vil si at denne er perfekt å bruke til å gi strøm til 3.3V enheter via batteri. Man kan feks. Bruke ett enkelt 18650 batteri og med litt mumbo jumbo i koden kan man få en trådløs temperatur sensor i stuen som lett varer opp mot to år før batteriet tar kvelden.

Midtpinnen er ikke GND. GND er til venstre på elektrolyt kondensatoren og på voltregulatoren og midterste beinet på voltregulatoren er volt inn. Beinet til høyre på regulatoren er da volt ut (3.3V). Den lille kondenstoren har ingen polaritet så det blir som det blir :).

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 19:34 Hva er grunnen til at du kliner til med 1000 mikrofarad? Burde holde plenty med 10mikrofarad.

Hvordan funker pakka? Er det en operasjonsforsterker som driver en transistor som skrus av og på basert på utgangsspeninngen vha. en spenningsdeler og en komparatorkobling?

Jeg skjønner egentlig ikke den koblinga du har gjort der?

Regner med at midt-pinnen er GND. Da burde vel hver av kondisene ha et av beina sine på GND, hvor det andre beinet er på henholdsvis VOUT og VIN.
Tipper midtpinnen er Vin, så begge kondensatorene sitter mellom Vout og GND. Regulatoren får seg en skikkelig smell hver gang 1000uF skal lades opp i alle fall. Datablad på disse anbefaler typisk 10uF både på inngang og utgang. Kapasitansen i den interne transistoren gjør sannsynligvis at man klarer seg uten den keramiske kondensatoren i normale tilfeller.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Synes det var veldig merkelig uansett ja. Er jo egentlig en liten og en stor kondis i parallell her.

Jeg er ikke ekspert på elektronikk, men jeg er vel ikke sånn kjempelangt unna mtp. Virkemåte?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 20:09 Synes det var veldig merkelig uansett ja. Er jo egentlig en liten og en stor kondis i parallell her.

Jeg er ikke ekspert på elektronikk, men jeg er vel ikke sånn kjempelangt unna mtp. Virkemåte?
Ekspert er ikke jeg heller. Men jeg lærer litt for hver dag.

En stor kondensator er også med på og gjøre mikrokontrolleren mer stabil. Når jeg målte med oscilloscopet så kunne vertfall ikke jeg se noen spikes av nevneverdig grad. Jeg stresstester alltid slikt ved å koble ting av og på flere ganger etc. og så langt funker det gull.

Nå bruker man jo ikke en slik hvis man skal fyre enheten med nettstrøm, men for batteridrift tillater en slik kobinasjon en mindre inngangsspenning og dermed færre antall batterier som igjen får plass i mindre forpakninger etc.

Ved å justere inn deep sleep mode i koden hvor enheten feks. Våkner opp en gang i minuttet for å sende temperaturen til telefonen min via wifi for så og gå i deep sleep hvor den bruker rundt 80uA (micro ampere) så kan et batteri vare i opp til to år på en lading. :)

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 28 nov 2021, 20:18 En stor kondensator er også med på og gjøre mikrokontrolleren mer stabil. Når jeg målte med oscilloscopet så kunne vertfall ikke jeg se noen spikes av nevneverdig grad. Jeg stresstester alltid slikt ved å koble ting av og på flere ganger etc. og så langt funker det gull.
Så du mye spikes med en liten kondensator?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 28 nov 2021, 20:48
Bjerknez skrev: 28 nov 2021, 20:18 En stor kondensator er også med på og gjøre mikrokontrolleren mer stabil. Når jeg målte med oscilloscopet så kunne vertfall ikke jeg se noen spikes av nevneverdig grad. Jeg stresstester alltid slikt ved å koble ting av og på flere ganger etc. og så langt funker det gull.
Så du mye spikes med en liten kondensator?
Testet ikke med liten kondensator :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av FredrikE24 »

Databladet sier 10mikrofarad mellom VIN og GND, samt en 10mikrofarad mellom VOUT og GND(elektrolytter ser det ut til). Hvorfor har du valgt å ha 1000uF+10nF i parallell på bare det ene beinet? "innholdet" i pakka + virkemåten tilsier at det er feil å gjøre det slik.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - MC, elektronikk & detailing!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 28 nov 2021, 20:58 Databladet sier 10mikrofarad mellom VIN og GND, samt en 10mikrofarad mellom VOUT og GND(elektrolytter ser det ut til). Hvorfor har du valgt å ha 1000uF+10nF i parallell på bare det ene beinet? "innholdet" i pakka + virkemåten tilsier at det er feil å gjøre det slik.
Kan du sende meg link til datasheet hvor det står?

Hva mener du med parallell bare på det ene benet?
Jeg valgte 1000uF grunnet størrelsen på komponenten da jeg får voltregulator og den lille kondensatoren mellom beina på den. Jeg valgt som nevnt også 1000uF fordi mange mener at dinne mikrokontrollerne kan bli ustabile med mindre kondensatorer.

Som nevnt har jeg testet denne i hue ig ræva og klarer ikke å fremtvinge uregelmessigheter. Men jeg sier heller ikke at det er den "korrekte" måten å gjøre det på. Jeg liker å teste litt ut selv og finne egne veier etc. mest for å lære litt.

Svar