Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Online
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1297
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 30 nov 2020, 18:12 1,4V på et toppladet Ni-Mh er slettes ikke uvanlig det.. Ni-Mh er veldig stabile, men de er trege å lade opp og har et beskjedent effektuttak over kort tid. Ni-Cd er klart bedre på power, men sleit med at de måtte lades helt ut og så fullades. De måtte også lagres fullada og tålte generelt dårlig å bli lagret. De ble fort «slitt». I tillegg til de er mer skadelig for naturen.

Sånn sett er jo LiPo og LiFe en gudegave.. Sett bort ifra at de kan ta fyr ved misbruk. Var først når LiPo kom at elektromodellflyvning ble en hit. Da jeg drev med modellflyving og helikopter da jeg var 9-12 år så var det Ni-Cd på drift av radioutstyret i modellen for å kunne ha nok power til servoene og en stor Ni-Mh pakke i senderen. Motorene gikk på fuel, en blanding av nitromethan, metanol og olje. Man måtte ha med seg mengder av utstyr for å fly litt på stripa. Idag er det en boks med batterier og en sender + selve modellen.
Jeg flyr en del bensinmodeller type 30cc osv. og da bruker jeg alkylat-bensin for å slippe bensinlukt i bilen og i hobbyrommet.
Men bruker Lipo til mottager/servoer osv.
Har også en del elektro, men mindre fly siden flytid på større modeller med elektro-oppsett blir kort (og dyr).

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg kjøpt meg ny sortimentskap på Biltema da det begynte å bli trangt om plassen. Må finne på noe lurt i furtebua snart for å få plass til alt.
45DF2A4B-D5C8-4F21-8536-EC3A0C19CDEF.jpeg
CFCE8E48-321A-43E9-BD0E-FB302FF31355.jpeg
6A22731E-A522-4021-ADB4-ECE2D8EC2030.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev: 31 des 2020, 02:18 I dag har jeg kjøpt meg ny sortimentskap på Biltema da det begynte å bli trangt om plassen. Må finne på noe lurt i furtebua snart for å få plass til alt.
Skulle ønske at jeg hadde kommet så langt - blir reint ut missunnelig... :lol
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 31 des 2020, 19:25
Bjerknez skrev: 31 des 2020, 02:18 I dag har jeg kjøpt meg ny sortimentskap på Biltema da det begynte å bli trangt om plassen. Må finne på noe lurt i furtebua snart for å få plass til alt.
Skulle ønske at jeg hadde kommet så langt - blir reint ut missunnelig... :lol
Haha, hvor langt jeg har kommet skal jeg ikke si så mye om, men jeg har vertfall deler og utstyr nok til å gjøre det meste på hobbybasis innen elektronikk :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Skulle ikke bygget en forsterker snart da?

Begynne med en lineær strømforsyning, en forforsterker, gjerne basert på en opamp og en effektforsterker. Man lærer mye av å bygge noe ordentlig innenfor analogelektronikk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 jan 2021, 03:27 Skulle ikke bygget en forsterker snart da?

Begynne med en lineær strømforsyning, en forforsterker, gjerne basert på en opamp og en effektforsterker. Man lærer mye av å bygge noe ordentlig innenfor analogelektronikk.
Man lærer helt klart mye med en slik fremgangsmåte. uten tvil. Men hva skal jeg bruke en slik krets til? Kan du gi meg noen eksempler? Jeg gidder liksom ikke å lage noe jeg uansett ikke kommer til å få nytte av senere. Vertfall orker jeg ikke bruke mye tid på det. :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Drive et par høyttalere?

Jeg bygget min første da jeg var 16, synes det var ordentlig gøy å lage alle bitene, så koble det hele sammen og få lyd. Du kan feks. Begynne med en chip-basert forsterkermodul og bygge kretsene rundt en slik.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 01 jan 2021, 19:27 Drive et par høyttalere?

Jeg bygget min første da jeg var 16, synes det var ordentlig gøy å lage alle bitene, så koble det hele sammen og få lyd. Du kan feks. Begynne med en chip-basert forsterkermodul og bygge kretsene rundt en slik.
Joda, men sliter litt med å finne noen bruksområder for disse høytalerne. For å lære isolert sett er det nok et fint prosjekt, men jeg prøver så godt jeg kan og holde meg til ting jeg faktisk har bruk for i hverdagen. Høytalere (som evt. er like gode/dårlige som dem jeg hadde laget) får man jo på laveste hylle på Biltema til 50-lappen uansett. Vil jeg tro.

Nå driver jeg å gjør om fra batteridrift på enkelte ting, slik at man slipper og bytte dem hersens batteriene hele tiden. Automatisert kaffetrakter er jo en morsom sak som gjør at jeg kan sette på kaffen i furtebua via en app så den er klar når jeg kommer dit.

Garasjeportåpner som åpnes og lukkes via en app, samt temperatursensorer som viser temperaturen i garasjen samt utenfor og lys i taket som slår seg på automatisk når porten åpnes etc.

Slike ting er det jeg anser som nyttig. Å lage en høytaler som jeg aldri kommer til å bruke for å lære er i utgangspunktet ikke en dårlig ide, men ikke noe jeg kommer til å vie mye tid til, av grunnene nevnt over :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

I natt har jeg sittet i furtebua og drikket kaffe mens jeg har begynt på et prosjekt vedrørende lys i carporten. Innerst i carporten så har vi en stabel med ved etc. der er det bek mørkt på kvelden. Planen er å sette opp en lampe der som lyser når det er bevegelse, hvis det er mørkt.

Planen er å bruke en mikrobølgesensor og en LDR (light dependent resistor) samt et rele.

Ikke noen spesielt inviklet kode som kreves her, men her er den vertfall.

Kode: Velg alt

#include <SimpleTimer.h>


//--- CHANGE THE VALUE FOR HOW LONG THE LAMP SHOULD LIGHT IN SECONDS ------

int lightDuration = 60; //Give the ammount in secconds for how long the lamp should light when activated.

//-------------------------------------------------------------------------


//defines the RCWL-0516 dopler sensor on pin 4.
int dopler = 4; //defines the RCWL-0516 dopler sensor on pin 4.
int relay = 5; //defines relay module on pin 5.

SimpleTimer timer; //defines the SimpleTimer with name "timer".

void setup() {
  pinMode(dopler, INPUT); //defines the RCWL-0516 dopler sensor as an INPUT.
  pinMode(relay, OUTPUT); //defines the relay as an OUTPUT.
  digitalWrite(relay, HIGH); //sets the relay status as HIGH (HIGH = LOW).
  timer.setInterval(100, doplerBehave); //timed loop with 100ms  delay for the doplerBehave function.
}

void doplerBehave() {
  int doplerValue = digitalRead(dopler); //defines the name "doplerValue" for use instead of "digitalRead(dopler)".
  int duration = lightDuration * 1000; //a little mathematic mumbo jumbo for converting from miliseconds to seconds.

  if (doplerValue == HIGH) { //if the RCWL-0516 sensor detect motion...
    digitalWrite(relay, LOW); //sets relay to LOW (which means the opposite) and turn on the light.
    timer.setTimeout(duration, lightOFF); //"sets the relay status as LOW (which means the opposite)for a given ammount of seconds.
  }
}

void lightOFF() {
  int doplerValue = digitalRead(dopler); //defines the name "doplerValue" for use instead of "digitalRead(dopler)".

  if (doplerValue == LOW) { //if the RCWL-0516 sensor not detect any motion...
    digitalWrite(relay, HIGH); //sets relay to HIGH (which means the opposite) and turns off the light.
  }
}

void loop() {
  timer.run(); //defines the timer function to run.
}

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Ikke en høyttaler, men en forsterker. Med kabinett og hele greiene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 jan 2021, 10:50 Ikke en høyttaler, men en forsterker. Med kabinett og hele greiene.
Okay. Kan godt hende jeg prøver på noe slikt senere, men akkurat nå er det andre ting som frister mer :). Men setter pris på innspillet :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Dette kan være en start. En LM3886 chip.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm388 ... e.com%252F

Ikke bare er det elektronikk involvert, men du kan utfolde deg med div. verktøy du har til å lage et kabinett å ha bitene i. Noe å ha på fylla og vise frem til mor! :P
Lage kortutlegg, lage selv, eller få det produsert, sette alt sammen og få det til og virke. Så får du hive inn en mikrokontroller om du føler for det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 jan 2021, 13:50 Dette kan være en start. En LM3886 chip.

https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm388 ... e.com%252F

Ikke bare er det elektronikk involvert, men du kan utfolde deg med div. verktøy du har til å lage et kabinett å ha bitene i. Noe å ha på fylla og vise frem til mor! :P
Lage kortutlegg, lage selv, eller få det produsert, sette alt sammen og få det til og virke. Så får du hive inn en mikrokontroller om du føler for det.
I et slikt prosjekt kommer vel en oscilator til sin nytte kanskje? Noe jeg så langt ikke har skaffet meg... :redface

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4718
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av FredrikE24 »

Oscillator nei? Hva tenker du å bruke det til?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22920
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg merker jeg er usikker når jeg kobler strøm i arduinoverdenen og selv om alt virker så betyr vel kanskje ikke det at strømmen bør ha "ren" flyt? Jeg tror man kan lære mye av å bruke oscillator. Spesielt med tanke på valg av kondensatorer etc.

Når man snaker om audio så er det vel lineære "buck convertere" som gjelder med tanke på støy etc.?

Jeg tenker derfor også på og bruke oscilator for å forhindre støy etc.

Svar