Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ZZR-Erling

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av ZZR-Erling »

Ta mx-lisens! Mye morro!!!!!!!!!!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Altså... hele kluet her er jo at jeg er lei MC livet. Vertfall for en stund. Ja, jeg koser meg hvert år på sommerturen i to uker, men jeg bruker ikke sykkelen utenom dette. Den blir stående i 11 måneder uten bruk og vel så det.

Da må man ikke akkurat ha landet på månen for å skjønne at en MX-lisens ikke akkurat er det jeg trenger :)

Jeg tviler ikke på at dette er morsomt for andre (deg), men for MEG bir det feil vei å gå slik det er nå.

Men jeg har den fordelen med at jeg er ganske fri til å gjøre akkurat hva jeg vil i hverdagen. MC-livet ble ikke valgt bort fordi jeg måtte grunnet barn, kone, økonomi etc. Den ble valgt bort etter nesten to år med overveielse. 2.000km. i året og to uker i bruk pr. år forsvarer ikke å ha en slik sykkel overhodet. Dessuten har den ikke godt av å stå rolig så lenge av gangen.

Når jeg prøvde og starte sykkelen her om dagen var batteriet helt dødt. Kjedet begynner å ruste og lysten er borte til at jeg gidder å ta tak i det. Da står den bare og forfaller og det liker jeg ikke.

Så takk for tipset, men det er nok ikke noe synd på meg skal du vite. Jeg har som kjent frie tøyler, ingen barn, grei økonomi og mange interesser og en av dem er elektronikk som jeg nå holder på en del med.

McHans
Innlegg: 19
Registrert: 31 mai 2015, 22:50
Motorsykkelen din: Suzuki gsx 650 f 2014

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av McHans »

Med så lite bruk er det nok bedre å leie seg en sykkel hvis lysten på en ukestur melder seg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

McHans skrev: 10 jan 2021, 15:05 Med så lite bruk er det nok bedre å leie seg en sykkel hvis lysten på en ukestur melder seg.
Ja, det har du nok rett i :)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Domino »

Det blir nesten samme regnestykket som hvor mye taxi du kan kjøre for det det koster deg å ha en ny(ish) bil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Ja. Egentlig...

Men taxi tar man fordi man ofte MÅ. Motorsykkel kjører man fordi man har lyst. På en måte....

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Juicebox »

For et tiltak med å leie en mc for å ta seg en søndagstur. Om man ikke vil kutte helt ut mc livet og vet selv at man kjører for lite, så hadde jeg heller kjøpt meg en rimeligere sykkel for å så leie ut. Da blir den brukt ihvertfall, og man får betalt, kanskje nok til vedlikehold og forsikring. Poenget her er at man "alltid" har tilgang til en mc og den slipper å stå og støve ned i 11 måneder.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Relax »

:)
Eller kjøpe seg en cool, velholdt, cruiser med lav km stand, til en fornuftig pris, kanskje HD.
Siden han (trolig) også kjører lite, vil han (trolig) kunne ha den i noen år uten og tape særlig verdi på den.
Det kan fort bli et "smykke" man pusler med på gode sommerdager, om man ikke ønsker kjøre så mye, samtidig kan man kjøre "hur langt som helst" om man vil.
Og vil man være sosial åpner det seg mange muligheter!
Kan være et bra alternativ til furtebua på flotte sommerdager ;)

,
"Do the right thing"

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av dypen »

I likhet med meg tror jeg Bjerknez har mange interesser / hobbyer som svinger litt etter som tiden og årene går. Til tider brenner jeg for noe og da blir andre interesser satt på vent. Det var en periode mc var valgt bort da det ikke var tid som ble brukt på andre områder. Glemte ikke den fine mc tiden selv om jeg ikke hadde mc en periode, var delaktig med kompiser som kom innom på mc for å skravle. Plutselig var interessen der igjen og kanskje sterkere enn tidligere ... ;)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Juicebox »

Relax skrev: 10 jan 2021, 18:55 :)
Eller kjøpe seg en cool, velholdt, cruiser med lav km stand, til en fornuftig pris, kanskje HD.
Siden han (trolig) også kjører lite, vil han (trolig) kunne ha den i noen år uten og tape særlig verdi på den.
Det kan fort bli et "smykke" man pusler med på gode sommerdager, om man ikke ønsker kjøre så mye, samtidig kan man kjøre "hur langt som helst" om man vil.
Og vil man være sosial åpner det seg mange muligheter!
Kan være et bra alternativ til furtebua på flotte sommerdager ;)

,
Aldri skjønt meg på det. Hvorfor skal du la sykkelen stå og råtne? Folk som har en 80-talls sykkel med 1000km på tellern.... :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, her var det mange meninger rundt hva man skulle gjort :lol

Jeg har vel forklart gjenntatte ganger nå grunnen for salget og at dette er en meget gjennomtenkt sak så kommer ikke til å repetere meg selv der. :)

Men artig med liv og røre i tråden da. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 10 jan 2021, 20:37 I likhet med meg tror jeg Bjerknez har mange interesser / hobbyer som svinger litt etter som tiden og årene går. Til tider brenner jeg for noe og da blir andre interesser satt på vent. Det var en periode mc var valgt bort da det ikke var tid som ble brukt på andre områder. Glemte ikke den fine mc tiden selv om jeg ikke hadde mc en periode, var delaktig med kompiser som kom innom på mc for å skravle. Plutselig var interessen der igjen og kanskje sterkere enn tidligere ... ;)
Helt riktig.

Jeg har ikke bestemt meg for å kutte it MC livet. Jeg har bestemt meg for å selge sykkelen fordi den ikke blir brukt. Følgende av dette kan jo slå begge veier. Jeg kan angre etter en stund og få tilbake gnisten igjen, eller det kan hende jeg blir foruten MC resten av livet. Det er ingen som vet.

Jeg har ingen negative opplevelser rundt MC livet som gir grunnlag for valget mitt. Kun gode minner. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er til salgs!

Legg inn av Bjerknez »

Gamle laptop batterier kan så absolutt fortsette sitt liv etter at dem ikek klarer og gi power til pc'en. Som oftest er det bare noen få celler som er dårlige.

Tok ut 9 stk. 18650 celler fra den gamle laptopen jeg arvet etter min far. Denne må vel minst være 10 år gammel. Jeg målte mellom 2.5V - 2.7V av de som jeg tok vare på og slang på laderen. De resterende målte kun mA og var nok helt døde. Det ser ut til at hele 6 stk. batterier kan reddes. :)
battery.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Bimmer'n er solgt!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg åpnet rundt 30 stk. laptop batterier og tatt ut 18650 cellene. Av rundt 180 stk. batterier så sitter jeg igjen med 150ish batterier jeg anser som gode. Mange av dem overraskende gode faktisk og de fleste holder fortsatt specs.

Fikk nemlig en eske med brukte laptop batterier fra Altitec, som er et lokalt firma som driver med bygging av custom batteripakker etc. til industrien. :) Dem holder til rett borti gata her jeg bor og jeg kjenner den litt også :)

Etter en full refresh lading og kapasitet test, så gir jeg dem en rewrap og legger dem i "godkjent" bunken :) 140 stk. helt gratis 18650 celler som er fult brukanes. Spesielt til mitt bruk hvor dem neppe blir lastet med mer enn rundt 200mA maks. :)
IMG_3287.JPG
IMG_3309.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bjerknez - Bimmer'n er solgt!

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 19 jan 2021, 08:36 Da har jeg åpnet rundt 30 stk. laptop batterier og tatt ut 18650 cellene. Av rundt 180 stk. batterier så sitter jeg igjen med 150ish batterier
Heldiggris!

De øverste lilla er vel Samsung celler også, som går for å være litt Rolls Royce på 18650 batterier.
Burde ha en stund til Led-lykter og diverse hobby-bruk da om du ikke skal lage noen store pakker til f.eks. el-sykkel.

Svar