Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Hvis vi ser på fellesnevneren i Bjerknez'z eskapader så er vel den egentlig hobbyen å kjøpe ting :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Problemet med PLS er at det er dyrt. Er jo laget for å surre og gå i 30 år. Da er Bjerknez ferdig med hobbyen for 29 år siden.

Jeg er spent på planene du har fremover med disse innkjøpene!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

simpson skrev: 11 des 2019, 20:30 Hva har skjedd med produksjonen av brødfjøler og andre treprodukter med epoxy?
Hvis dine hobbyer skifter så fort skjønner jeg at sykkelen var i faresonen.
Eller tenker du å implentere dette inn i fremtidige treprosjekter? Kan jo bli kule Billboard med styring av enkel PLS da😄
Oppe i hodet mitt går det fort unna seru. :lol

Jeg har helt ærlig ingen store planer rundt dette. Jeg synes bare det er gøy og ha noe å pusle med. Men ja, tanken din er god og de to prosjektene kan jo fint kombineres. Jeg har litt igjen ja vedrørende å bli ferdig med laging av rullebord til maskiner etc. I kjelleren. Jeg anser nok disse prosjektene mer hensige når det er lysere ute da ut og inn av materialer etc. Blir litt hyggeligere når det ikke blåser vertikalt ute. :knegg

I morgen kommer elektrikern på besøk og legger opp egen 16 amp. kurs. Da kan jeg endelig få orden på kabelspagettien der nede samt teipe fast kontakten til varmtvannsberederen en gang for alle. Nå får jeg strøm nok i bøtter og spann. Skulle jeg råke opp for strøm så har jeg faktisk tilgang til to kurser til. Den ene er jo den til varmtvannsberederen og den andre kommer fra garasjen via skjøteledning. Men jeg tror nok en 16amp kurs vil dekke det meste der nede. Det som trekker mest strøm er uansett tykkelseshøveleren i kombinasjon med støvsugeren vedrørende sponoppsug samtidig. Da tenker jeg kursen allerede står i fare for og overbelastes.

Trearbeidene rundt skjærefjøl og epoxy etc. Kommer, men synes elektro passer bedre inn i de mørke årstider. Men behagelig å vite at man har nok å henge fingrene i om miljøet i stua blir for surt :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Begynner å fylle seg opp med diverse snacks i furteboden nå. det detter ned en drøss med småpakker i postkassen og langt flere kommer. Venter vel ca. 52 pakker til vil jeg tro. Det meste er elektronikk i form av ledninger, koblinger etc. samt en del Arduino tilbehør og mikrokontrollere etc.

Om en uke er det juleferie og da skal jeg ikke på jobb før til neste år, så da får jeg litt tid til å gjemme meg bort litt i furteboden. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si jeg har det aller meste nå av verktøy og utstyr både når det kommer til trearbeide og elektronikk, så får vi se om jeg klarer og kombinere dette og lage noe gøy. Kanskje blir det noe av, og kanskje ikke. Jeg tar det som det kommer og har ingen planer.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Yoohoo! Små barn store gleder!

Nå har jeg endelig fått en egen 16 amp kurs rett ned i kjelleren! :bb_p:

For mange (kanskje dem fleste?) er nok ikke dette noe å hoppe i taket av, men dette har vert et irritasjonsmoment for meg lenge. Å hele tiden sitte med hjertet i halsen hver gang man skal sage en plankebit.

Nå kan jeg programmere samt bygge meg en termostat med Arduino eller ESP32 slik at jeg kan slå på varmen i kjelleren ett par timer før jeg skal dit slik at det blir litt lunk.

Må vel nesten få meg en kaffetrakter også nå... og kanskje et lite kjøleskap som kan fylles med andre godsaker... :knegg

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av overlay »

Bjerknez skrev: 12 des 2019, 12:55 Yoohoo! Små barn store gleder!

Nå har jeg endelig fått en egen 16 amp kurs rett ned i kjelleren! :bb_p:

For mange (kanskje dem fleste?) er nok ikke dette noe å hoppe i taket av, men dette har vert et irritasjonsmoment for meg lenge. Å hele tiden sitte med hjertet i halsen hver gang man skal sage en plankebit.

Nå kan jeg programmere samt bygge meg en termostat med Arduino eller ESP32 slik at jeg kan slå på varmen i kjelleren ett par timer før jeg skal dit slik at det blir litt lunk.

Må vel nesten få meg en kaffetrakter også nå... og kanskje et lite kjøleskap som kan fylles med andre godsaker... :knegg
Kjenner meg igjen, noe av det første jeg gjorde med nytt hus var å legge opp 2 16A og en 32A trefas til garasjen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

overlay skrev: 12 des 2019, 13:55
Bjerknez skrev: 12 des 2019, 12:55 Yoohoo! Små barn store gleder!

Nå har jeg endelig fått en egen 16 amp kurs rett ned i kjelleren! :bb_p:

For mange (kanskje dem fleste?) er nok ikke dette noe å hoppe i taket av, men dette har vert et irritasjonsmoment for meg lenge. Å hele tiden sitte med hjertet i halsen hver gang man skal sage en plankebit.

Nå kan jeg programmere samt bygge meg en termostat med Arduino eller ESP32 slik at jeg kan slå på varmen i kjelleren ett par timer før jeg skal dit slik at det blir litt lunk.

Må vel nesten få meg en kaffetrakter også nå... og kanskje et lite kjøleskap som kan fylles med andre godsaker... :knegg
Kjenner meg igjen, noe av det første jeg gjorde med nytt hus var å legge opp 2 16A og en 32A trefas til garasjen
Skulle gjerne hatt 32 til garasjen jeg også, men da må vi vist forsterke ledningene (eller noe) inn til huset og det tror jeg ikke at jeg gidder i denne omgang. :)

32 (eller mer) er jo fint nå når man skal lade el-biler, men bortsett fra det, så er vel 16 amp. mer enn nok for det meste andre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Ahh.... deilig. Nå kan jeg endelig sette på litt varme i kjellern som holder litt lunk når jeg ikke er hjemme, samtidig som madammen kan morgendusjen uten å få sjokk :knegg

Med min trofaste venn X-Tack fra Tec7 ble fordelerkontakten hengt opp på hyllen ved siden av kjellerbordet. Presset den mot overflaten og der satt den. I løpet av 24 timer har den herdet skikkelig og da får man den IKKE av :)
1.JPG
2.JPG
All strøm i kjelleren blir koblet til denne fordeleren. Jeg kommer også til å koble til en fordeler til til denne som går bort til sagene og andre maskiner. Grunnen til dette er fordi jeg enkelt vil slå av ALL strøm i kjelleren ved å skru av bryteren på den jeg hang opp. Jeg vet at dette er litt fyfy og koble fordelere til fordelere etc. men det er så lite og kortvarig jeg bruker disse maskinene så det vil nok neppe utgjøre noe fare.

Dessuten trekker disse maskinene 155-2000watt maks og disse fordelerene er ratet til å tåle 3.600 watt. (16 amp).

Trikkern som var på besøk ble forøvrig imponert av furtebua mi :) Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Håndverkere som skryter av utstyret når fruen i huset er hjemme alene er en klassiker :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 13 des 2019, 10:26
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Håndverkere som skryter av utstyret når fruen i huset er hjemme alene er en klassiker :roll
:lol :lol

Forskjellen her er at han skrøt av MITT utstyr... det er nok kanskje ikke noe sjekketriks... eller kanskje...? :knegg

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 13 des 2019, 10:29
Rune75 skrev: 13 des 2019, 10:26
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Håndverkere som skryter av utstyret når fruen i huset er hjemme alene er en klassiker :roll
:lol :lol

Forskjellen her er at han skrøt av MITT utstyr... det er nok kanskje ikke noe sjekketriks... eller kanskje...? :knegg
Hehe, den versjonen er nok også filmatisert. Forresten veldig god størrelse og kapasitet på fordelingskontakten din - hvis det er lov å si.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 13 des 2019, 10:35
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 10:29
Rune75 skrev: 13 des 2019, 10:26
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Håndverkere som skryter av utstyret når fruen i huset er hjemme alene er en klassiker :roll
:lol :lol

Forskjellen her er at han skrøt av MITT utstyr... det er nok kanskje ikke noe sjekketriks... eller kanskje...? :knegg
Hehe, den versjonen er nok også filmatisert. Forresten veldig god størrelse og kapasitet på fordelingskontakten din - hvis det er lov å si.
Jeg liker at du taler i koder.
Jeg må vel bare si tusen takk :knegg

Brukeravatar
barske
Innlegg: 272
Registrert: 10 jun 2017, 14:33
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter V4S
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av barske »

Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Ahh.... deilig. Nå kan jeg endelig sette på litt varme i kjellern som holder litt lunk når jeg ikke er hjemme, samtidig som madammen kan morgendusjen uten å få sjokk :knegg

Med min trofaste venn X-Tack fra Tec7 ble fordelerkontakten hengt opp på hyllen ved siden av kjellerbordet. Presset den mot overflaten og der satt den. I løpet av 24 timer har den herdet skikkelig og da får man den IKKE av :)

1.JPG

2.JPG

All strøm i kjelleren blir koblet til denne fordeleren. Jeg kommer også til å koble til en fordeler til til denne som går bort til sagene og andre maskiner. Grunnen til dette er fordi jeg enkelt vil slå av ALL strøm i kjelleren ved å skru av bryteren på den jeg hang opp. Jeg vet at dette er litt fyfy og koble fordelere til fordelere etc. men det er så lite og kortvarig jeg bruker disse maskinene så det vil nok neppe utgjøre noe fare.

Dessuten trekker disse maskinene 155-2000watt maks og disse fordelerene er ratet til å tåle 3.600 watt. (16 amp).

Trikkern som var på besøk ble forøvrig imponert av furtebua mi :) Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Er det ikke slik at man ikke bør belaste kursene mer enn 80%? Slik at på en 16 amp kurs blir det (16x230)*0,8 = 2944W

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22842
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

barske skrev: 13 des 2019, 11:05
Bjerknez skrev: 13 des 2019, 07:38 Ahh.... deilig. Nå kan jeg endelig sette på litt varme i kjellern som holder litt lunk når jeg ikke er hjemme, samtidig som madammen kan morgendusjen uten å få sjokk :knegg

Med min trofaste venn X-Tack fra Tec7 ble fordelerkontakten hengt opp på hyllen ved siden av kjellerbordet. Presset den mot overflaten og der satt den. I løpet av 24 timer har den herdet skikkelig og da får man den IKKE av :)

1.JPG

2.JPG

All strøm i kjelleren blir koblet til denne fordeleren. Jeg kommer også til å koble til en fordeler til til denne som går bort til sagene og andre maskiner. Grunnen til dette er fordi jeg enkelt vil slå av ALL strøm i kjelleren ved å skru av bryteren på den jeg hang opp. Jeg vet at dette er litt fyfy og koble fordelere til fordelere etc. men det er så lite og kortvarig jeg bruker disse maskinene så det vil nok neppe utgjøre noe fare.

Dessuten trekker disse maskinene 155-2000watt maks og disse fordelerene er ratet til å tåle 3.600 watt. (16 amp).

Trikkern som var på besøk ble forøvrig imponert av furtebua mi :) Jeg var ikke hjemme selv, men madammen sa at det første han sa når han gikk in var "å dæven, her har man utstyret i orden" :lol
Er det ikke slik at man ikke bør belaste kursene mer enn 80%? Slik at på en 16 amp kurs blir det (16x230)*0,8 = 2944W
Mulig det, men 16 amp kursen jeg har nå vil aldri bli belastet med noe i nærheten av 80% over tid. Det eneste som krever full pupp fra sikringsskapet er når jeg starter tykkelseshøvelen og sponavsuget samtidig. Da snakker vi kanskje 20 minutter total arbeidstid mens man er på bristepunktet, maks 3-4 ganger i året.

Når jeg ikke er i kjelleren er alt slått av på denne kursen (så sant ikke vifteovnen på 2000 watt står på i korte stunder). Når jeg er der til vanlig bruker jeg neppe mer enn maks 1000 watt samtidig. To varmelamper over bordet på til sammen 500watt, kanskje loddebolten på 50 watt og laptopen.

Det er bare noen få ganger i året samt over korte stunder at kursen blir belastet mot bristepunktet. Så jeg tror ikke det er noen fare :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Takker julenissen for mange pakker i år!

Legg inn av Stian87 »

Venter bare på en anmeldelse om uaktsom ildpåsetting på adressen din nå
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Svar