Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Gratulerer og bra jobbet! :thumleft hva blit introduksjonen til vanlig mat igjen? Håper du ordner deg noe skikkelig snasent! :D

Er det er must at det må være åpningshjelm? Jeg har Shoei GT-air, og kan ikke si et det er noe som setter den tilbake utseendemessig i forhold til C3
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av overlay »

Gratulerer :)
Får passe på at magen ikke sprekker ved første måltid nå da :P

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av xyvind »

Gratulerer! Er ikke mange som hadde orket den kuren der. Selv så må jeg spise, siden jeg er alt for glad i mat, og har en ganske aktiv hverdag. Men jeg skal starte opp igjen med å løpe ute, nå som det begynner å bli bart på bakken..det er ganske "pain" det også, men kan ikke måle seg med å ikke spise på tre måneder! :O

Schuberth blir jo aldri feil, rent designmessig. Fine hjelmer. Men jeg synes kanskje den nye C4 ser ganske svær ut og har en slags bananform? Enig i at NEOTEC ikke er så rå heller. Men den ser bedre ut enn C4, synes jeg. Men hvorfor skal du på død og liv ha åpningshjelm? Alle åpningshjelmer har vel mer eller mindre et slags "tur-preg", eller de er litt mer gubbete enn hjelmene som vi kule folka bruker :P De er ikke like sikre i en kræsj heller. Jeg har et typisk SHOEI-hode, tydeligvis, så jeg har bare hatt SHOEI-hjelmer. Men C3 Pro er kanskje ditt beste alternativ ja. Jeg hadde SHOEI GT-AIR tidligere, og den tålte fint en liten tur i asfalten. Etter det kjøpte jeg SHOEI NXR, som er litt nettere enn GT-AIR og passer meg utrolig bra. Spennende å se hva du ender opp med.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Angående åpningshjelm så synes jeg det er utrolig behagelig de gangene jeg skal spytte ut snusen mens jeg kjører, eller bare kjapt få litt luft eller gjøre andre ting. Jeg synes også åpningshjelmen sitter bedre på hodet da man kan kjøpe den LITT trangere siden den blir mer elastisk med baugporten oppe. Når man så lokker igjen så kjenner man nesten den "strammer" seg til og da sitter den som støpt.

Det er også lettere å fikle inni hjelmen vedrørende høytalere etc. med åpningshjelm da man kommer lettere til (føler jeg).

Når man lokker den igjen så kan man jo ikke akkurat se sånn med en gang at det er åpningshjelm....?

C4 har så vidt meg bekjent fått enda større visir enn C3 Pro, men jeg liker ikke å betale i bøtter og spann for et integrert komunikasjonssystem som har fått blandede tilbakemeldinger rundt om... :sk?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av JK95 »

C3 er C3, skal ta en for laget å si at "alle" gubber med ADV(generelt "alle" over 40) kjører C3 :-# :x

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

JK95 skrev: 09 apr 2018, 14:02 C3 er C3, skal ta en for laget å si at "alle" gubber med ADV(generelt "alle" over 40) kjører C3 :-# :x
Den kan jeg fint leve med... siden jeg er over 40 :)

Kan vel ikke akkurat si at min C3 Pro ser mer gubbete ut enn feks. GT Air?

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Dansekris »

Bjerknez skrev: 09 apr 2018, 14:14
JK95 skrev: 09 apr 2018, 14:02 C3 er C3, skal ta en for laget å si at "alle" gubber med ADV(generelt "alle" over 40) kjører C3 :-# :x
Den kan jeg fint leve med... siden jeg er over 40 :)

Kan vel ikke akkurat si at min C3 Pro ser mer gubbete ut enn feks. GT Air?

Bilde

Bilde
Schuberth er hakket mer gubbete enn Shoei. Kan du noen gang huske å ha sett en gubbe med 1200GS uten Schuberth-hjelm? :knegg

GT Air'en ser litt sintere og sportslig ut imo.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Er enig i det, Jeg synes nok Schubert er litt mer klumpete enn GT-Air. :D
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Da har vi forskjellige øyne heldigvis :knegg

Jeg synes større visir ser bedre ut, samtidig som man trolig har større synsvinkel. Dette alene synes jeg veier opp for andre ting. Men det er egentlig ikke noe å diskutere heller, siden Neotec eller GT Ait ikke passer mitt hode like bra som Schuberth. :twothumbs:

Men det irriterer meg litt at C4 trolig blir levert med et ganske middelmådig kommunikasjonssystem. Da blir det heftig å brenne av 7 lapper for å si det sånn....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg synes Schubert er mye smoothere i fasongen enn Shoei, C3 Pro er lekker i en blank lakk.
C3 er døll, det må jeg si, både innvendig og utvendig. De fleste på jobben har denne i grå eller hvit, så kommer jeg med Pro i motivlakk.. Det er en helt annen hjelm med en annen fasong og snei.

C4 er fin den, de klagene på Sena ser jeg på som bagateller og brukerfeil.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Kan du utdype det du mener om bagateller og brukerfeil?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Bjerknez - Mine tanker som mopedist

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har de siste månedene brukt min gamle Tempo Corvette (moped) som pendleverktøy til jobb og har i den forbindelse bygget meg opp en helt annen respekt for vår nye håpefulle som er majoriteten av de som kjører moped i dag.

Nå kjører riktignok jeg en gammel Tempo som ikke er belemret med denne hastighetsbegrensningen på 45km/t, men noe spesielt fortere går den ikke heller. Den gjør vel 50-55km/t på flatstrekket, uten motvind og med litt hjemlengsel. Det tar også år og dag før jeg når topphastigheten.

Jeg mener rett og slett det er trafikkfarlig og ligge i 45km/t midt i morgenrushet i 60 sonen (eller i høyere soner for den saks skyld). Med motorsykkel kommer man seg fremover og "vekk" fra trafikken, men når man ser i speilene at trafikken hoper seg opp bak deg og du bare vet at alle disse ville presse seg forbi ved første mulighet så er det bare å stålsette seg, for DET er ingen hyggelig opplevelse!''

Hva har jeg opplevd av ubehageligheter på moped så langt som relativt fersk mopedfører i voksen alder?

1. I dag... bussen kjørte forbi meg i en oppoverbakke med sving. Det kom bil i møte og han svingte fort inn forran meg. Det han glemte var at det er mer buss bak stolsetet hans og det endte med at jeg ved en velt (som faktisk var veldig nære) kunne havnet under julene på bussen. Det var autovern på høyre side så der kom jeg ingen vei. Det gikk bra, men du satan i helvete så arg jeg ble. men med moped så rekker man ikke akkurat igjen bussen heller...

2. Forrige uke. På Rolvsøyveien i retning Sarpsborg er det to kjørefelt hver vei. Der ligger jeg i rundt 45-50km/t. (var litt motvind den dagen). Men tror dere bilistene legger seg i venstre kjørefelt når dem passerer meg? NEIIIIIDA!!!.... dem napper så vidt i rattet og jeg kjenner dragsuget når dem kjører forbi. Jeg har også opplevd gang på gang å bli forbikjørt i rundkjøringer når jeg kjører i gang, siden jeg kommer sent opp i fart.

Problemet med å ikke bli sett kjenner jeg til, så der er jeg ganske trygg på egne evner, men trafikk som hoper seg opp bak er rett og slett intet annet enn nervepirrende. Ikke fordi jeg blir nervøs av at dem ligger bak meg, men fordi jeg VET at dem ved første mulighet vil slenge seg forbi.

Jeg har vert ute for flere nestenulykker med moped, enn jeg har vert med motorsykkel på denne strekningen i løpet av fire år. Jeg oppfordrer alle i politiet og ellers alle som har bestemt disse reglene for å ta mopeden en tur i morgenrushet.

Det hjelper ikke hvor mye opplæring man får. Jeg har jo selv hatt lappen på tung siden 2014 og har hatt lappen på bil i 23 år før dette, men erfaring og opplæring teller null og niks når man blir "presset" av veien av travle bilister i morgenrushet. Jeg er ganske overbevist om at høyere hastighet vil skape mer flyt og mindre farligere situasjoner.

-----------------

Til slutt så blir det kanskje feil for en med tung lappen og sette seg på en moped helt frivillig for så og klage etterpå. Det er forsåvidt sant, men det skal også sies at jeg pleier å kjøre en alternativ rute til jobb som ikke har like mye trafikk og det går helt fint. Faktisk litt gøy også, og mange kommenterer Tempoen når jeg stopper. Dem blir vel sikkert overrasket at det gjemmer seg en tilsynelatende oppegående person under pottehjelmen, for de fleste som kjører en slik i voksen alder er jo egentlig litt "rare" :lol

Å kjøre moped i Oslo og andre storbyer uten mulighet for alternative mindre trafikkerte veier til jobb? Grøss og gru....

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Stian87 »

Velkommen til en syklists verden. :lol På landveissykkel har jeg opplevd så mye ubødvendige og farlige situasjoner. Nå sist noen som kjørte forbi meg i en 40 sone, på ekstremt svingete, trange og uoversiktlige veier. I tillegg gav dritten meg fingern. :-k

Foreslår at du melder fra til bussselskapet om du har tidspunkt, dato og bussrute. Sånne folk har ikke noe som bussjåfør å gjøre.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av hakhap »

Hjelmkamera og send video inn til busselskapet
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - En lettere sesong i møte!

Legg inn av Bjerknez »

Stian87 skrev: 11 apr 2018, 08:40 Velkommen til en syklists verden. :lol På landveissykkel har jeg opplevd så mye ubødvendige og farlige situasjoner. Nå sist noen som kjørte forbi meg i en 40 sone, på ekstremt svingete, trange og uoversiktlige veier. I tillegg gav dritten meg fingern. :-k

Foreslår at du melder fra til bussselskapet om du har tidspunkt, dato og bussrute. Sånne folk har ikke noe som bussjåfør å gjøre.
Jeg har faktisk syklet på jobb flere ganger og synes det er langt tryggere. Jeg bruker gangstier for det det er verdt. En syklist har overhodet intet i veibanen å gjøre spør du meg. Vertfall ikke når det finnes gangsti rett ved siden av :)

Man kan også velge en del andre snarveier når man sykler. Med moped så MÅ man jo kjøre på veien...

Svar