Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 feb 2021, 16:35
Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 08:19 Tøft. Da regner jeg med du bruker EasyEDA?
Jeg må se hva jeg gjør. Jeg er vant med å bruke Eagle, så det enkleste for meg er nok å legge inn biblioteket til JLCPCB i Eagle. Fordelen med Eagle er at det er direkte koblet med Fusion 360, så jeg får 3D-modell av kortet mitt rett inn sammen med de andre mekanikkdelene jeg tegner.
I see.

Samme hva man bruker uansett. Post gjerne fremgangen din her. Synes det er artig å se andres prosjekter rundt design av kretskort. Er jo ikke akkurat noen racer selv, så kan hende jeg lærer noe også :thumleft

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 16:42
oivindg skrev: 12 feb 2021, 16:35
Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 08:19 Tøft. Da regner jeg med du bruker EasyEDA?
Jeg må se hva jeg gjør. Jeg er vant med å bruke Eagle, så det enkleste for meg er nok å legge inn biblioteket til JLCPCB i Eagle. Fordelen med Eagle er at det er direkte koblet med Fusion 360, så jeg får 3D-modell av kortet mitt rett inn sammen med de andre mekanikkdelene jeg tegner.
I see.

Samme hva man bruker uansett. Post gjerne fremgangen din her. Synes det er artig å se andres prosjekter rundt design av kretskort. Er jo ikke akkurat noen racer selv, så kan hende jeg lærer noe også :thumleft
Jeg vil nok poste litt i motorsykkeltråden min for å ha historikken. Det er til displayprosjektet. Jeg trenger å regulere ned batterispenningen før jeg plugger den inn i Arduinoen. Selv om Arduino tåler 12 Volt vil den bli veldig varm på så høy spenning, så jeg tror jeg kommer til å lage en buck-converter som tåler 9-18 Volt inn og som gir 5 Volt ut. Displayet trekker over 1 Ampere også, så det må være litt futt i kretsen. I tillegg er det et signal på motorsykkelen som kommer fra ECU'en og som holdes lavt til oppstartssekvensen på ECUen er ferdig. Jeg skal bruke dette signalet til å slå på strømmen til displayet sånn at det ikke trekker noe unødvendig strøm eller slår seg på før ECUen er klar og begynner å sende gyldige data.
Sist redigert av oivindg den 12 feb 2021, 16:53, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har kjøpt en bøtte med slike buck convertere:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... web201603_

Tåler fint 2amp kontinuerlig. Disse bruker jeg over alt. De er ratet for 3 amp, men det klarer dem ikke over tid. Disse er så små at dem kan du plassere hvor som helst.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 16:52 Jeg har kjøpt en bøtte med slike buck convertere:
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... web201603_

Tåler fint 2amp kontinuerlig. Disse bruker jeg over alt. De er ratet for 3 amp, men det klarer dem ikke over tid. Disse er så små at dem kan du plassere hvor som helst.
Ser fine ut, de der! Jeg har litt dårlig erfaring med buck-convertere og støy, så jeg vil helst ha kontroll på designet selv. Det er veldig varierende hvor godt støydempet de er. Brukte noe lignende på båten min, og da kunne jeg ikke snakke på VHF-radioen hvis converteren ble belastet litt. :D
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Men hvorfor ikke bare fyre med 5v fra starten? Hvorfor 9-12v?

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 17:25 Men hvorfor ikke bare fyre med 5v fra starten? Hvorfor 9-12v?
Skal kobles på systemet i motorsykkelen og der er det 12V som er tilgjengelig.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 12 feb 2021, 18:28
Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 17:25 Men hvorfor ikke bare fyre med 5v fra starten? Hvorfor 9-12v?
Skal kobles på systemet i motorsykkelen og der er det 12V som er tilgjengelig.
Okay.

Hva med en slik?
https://www.aliexpress.com/item/4000756 ... web201603_

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 20:40
oivindg skrev: 12 feb 2021, 18:28
Bjerknez skrev: 12 feb 2021, 17:25 Men hvorfor ikke bare fyre med 5v fra starten? Hvorfor 9-12v?
Skal kobles på systemet i motorsykkelen og der er det 12V som er tilgjengelig.
Okay.

Hva med en slik?
https://www.aliexpress.com/item/4000756 ... web201603_
Det finnes ingen dokumentasjon på hva som er inni der.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

En liten testvideo tatt av mikroskopet.


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I dag har jeg lekt meg litt i furtebua igjen.

Jeg tok fra hverandre en gammel laptop power adapter for ett par dager siden hvor jeg byttet ut ledningen på DC siden da det var brudd på denne. Byttet da ut med 16AWG silikon ledninger. I dag fant jeg ut at jeg også ville legge til en 5V utgang på denne ved å få plass til en bitteliten buck converter inne i samme adapteret.

Det gikk på håret.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Til slutt loddet jeg på en XT30 plugg i enden på 5V ledningene og teipet igjen boksen med EL-teip.

Nå har jeg både 19V og 5V fra samme adapter. Kjekt og ha som en testenhet :)
4.jpg
5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Testet mikroskopet litt i sted for å se på eggen til Knipex presisjonsavbiteren jeg har. Ikke akkurat noe å hoppe i taket for. Rett og slett en overpriset og elendig avbiter.

Har to slike Knipex avbitere og begge er omtrent like ille og ingen av dem er eldre enn 3-4 måneder. Dem tåler ikke en dritt.

Den jeg har fra Biltema er nå ca. 7 år gammel og ser mye bedre ut.

Her er en video av Knipex avbiteren:


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av oivindg »

Kult å kunne filme så tett på! Hva står det på den tanga? Mange av presisjonstengene er bare for kobber og bløtt jern. De blir typisk seende sånn ut hvis du kutter hardere metaller som f.eks. noen typer ståltråd, harde komponentbein, pianotråd osv.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

oivindg skrev: 14 feb 2021, 13:58 Kult å kunne filme så tett på! Hva står det på den tanga? Mange av presisjonstengene er bare for kobber og bløtt jern. De blir typisk seende sånn ut hvis du kutter hardere metaller som f.eks. noen typer ståltråd, harde komponentbein, pianotråd osv.
Har kun brukt den til å kutte komponentbein og ledninger fra 0.75mm2 og under. Helt ubrukelig. Den fra Biltema er jo nesten like god etter 7 år. Knipexen var veldig bra når den var ny, men etter noen dager faller den sammen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

I går dukket Oscilloscopet mitt opp samt en del krympestrømper til mine 18650 celler som ble reddet ut av laptop batterier for en stund siden. Oscilloscop er helt nytt for meg og må læres mer eller mindre fra bunnen av. Jeg forstår selvsagt det helt grunnleggende og hvorfor man bruker et skop, men ikke hvordan innstillinger etc. funker.
skop.JPG
skop2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Lusker rundt i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg skulle sette tre forskjellige vanlige 5V USB ladere opp mot hverandre i et oscilloscope. Den ene er en orginal Apple lader, den andre en Samsung lader og den tredje en billig lader fra Kina.

"Testen" er tatt uten noen form for last av enhetene.

Dette er mine amatørmessige målinger av disse tre adapterene. Jeg har ikke noe annen kunnskap enn at jeg kan si at Apple sin lader helt klart skilte seg ut som den med klart minst støy og ripple. Samsung og Kina laderen var mer like hvor Kinaladeren hadde jamt over LITT mindre støy.

Apple lader:
apple.jpg
Samsung:
Samsung.jpg
Chinese:
Chinese.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar