Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Igjen så går det på nøyaktighet. Det holder til hobbybruk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 04 des 2019, 20:29 Igjen så går det på nøyaktighet. Det holder til hobbybruk.
Joda, men når fasiten er 5.012v og forsyneren viser 5.018v så blir det liksom litt feil å mene at en slik nøyaktighet blir for dårlig.

Jeg tror at det ikke er spesielt stor forskjell på denne og en til fire ganger prisen her hjemme.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Så hva gjør man om natten når man ikke får sove?

Da beveger man seg inn i furteboden.
IMG_2202.jpg
IMG_2200.jpg
IMG_2199.jpg
IMG_2198.jpg
IMG_2197.jpg
IMG_2196.jpg
IMG_2195.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av KåreDump »

Arduino!! :thumleft

Hva lager du?

Jeg laga en sak ved hjelp av 2x Arduino som spilte av Duelling Banjos fra Deliverance hver gang jeg åpna våpenskapet.
Samtidig fadet den inn en LED -stripe ved hjelp av en darlington-transistor.
Hvert tiende minutt sendte den temp og luftfuktighet til en web-server, og jeg fikk en mail hver gang noen åpna døra.

Fikla med det helt til jeg fikk det til å funke, så la jeg hele prosjektet dødt. :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 05 des 2019, 08:44 Arduino!! :thumleft

Hva lager du?

Jeg laga en sak ved hjelp av 2x Arduino som spilte av Duelling Banjos fra Deliverance hver gang jeg åpna våpenskapet.
Samtidig fadet den inn en LED -stripe ved hjelp av en darlington-transistor.
Hvert tiende minutt sendte den temp og luftfuktighet til en web-server, og jeg fikk en mail hver gang noen åpna døra.

Fikla med det helt til jeg fikk det til å funke, så la jeg hele prosjektet dødt. :lol
Hehe, ja, jeg har nok skjønt gangen i dette. Jeg har til gode å se hva man kan bruke Arduino til noe nyttig i hverdagen hvis man ikke avanserer kraftig. Mye er funnet opp fra før og er hyllevare, så det blir mest for å lære seg gangen i hvordan dette gjøres på et basic nivå.

Man bruker mye tid, får det til å funke og til slutt sitter man der med en merkelig løsning som i beste fall kun imponerer en selv, før man legger det på hylla. :lol

Hvor langt jeg skal dra dette vet jeg ikke ennå, men dette har ikke kostet meg så veldig mye, så om denne lille hobbyen skulle gå føyken, så er ikke det noe krise for min del, hehe.

Jeg har ingen planer om hva jeg skal lage ennå. Foreløpig holder jeg meg til "kursene" i Arduino boken.

Men målet må være og forstå dette med kodingen, da det er kodingen som gjør det meste av jobben. Forstår man dette uten å måtte åpne boken eller bruke Google, så er mye gjort og først da kan man begynne og bygge litt mer avanserte ting.

Men altså.. foreløpig er jeg på "oj... se det blinker" nivået. Så langt har jeg ikke fått noe støt og dte er kun EN lysdiode som gikk dundas. Den tålte ikke 20 volt og 4 ampere. Luktet brent latex i kjellern i en time etterpå... :redface

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 05 des 2019, 09:14 Men målet må være og forstå dette med kodingen, da det er kodingen som gjør det meste av jobben. Forstår man dette uten å måtte åpne boken eller bruke Google, så er mye gjort og først da kan man begynne og bygge litt mer avanserte ting.

Men altså.. foreløpig er jeg på "oj... se det blinker" nivået. Så langt har jeg ikke fått noe støt og dte er kun EN lysdiode som gikk dundas. Den tålte ikke 20 volt og 4 ampere. Luktet brent latex i kjellern i en time etterpå... :redface
Kjenner meg igjen i mye!
Kodingen går greit for min del (har en bachelorgrad i informatikk og jobber innen IT), men elektronikken er en annen historie!
Har en del brente kretskort på samvittigheten for å si det sånn... :twothumbs:

Har egentlig konkludert med at de små elektronikkomponentene drives av magisk røyk, og når røyken forlater de, så er de bare å kaste!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 05 des 2019, 09:35
Bjerknez skrev: 05 des 2019, 09:14 Men målet må være og forstå dette med kodingen, da det er kodingen som gjør det meste av jobben. Forstår man dette uten å måtte åpne boken eller bruke Google, så er mye gjort og først da kan man begynne og bygge litt mer avanserte ting.

Men altså.. foreløpig er jeg på "oj... se det blinker" nivået. Så langt har jeg ikke fått noe støt og dte er kun EN lysdiode som gikk dundas. Den tålte ikke 20 volt og 4 ampere. Luktet brent latex i kjellern i en time etterpå... :redface
Kjenner meg igjen i mye!
Kodingen går greit for min del (har en bachelorgrad i informatikk og jobber innen IT), men elektronikken er en annen historie!
Har en del brente kretskort på samvittigheten for å si det sånn... :twothumbs:

Har egentlig konkludert med at de små elektronikkomponentene drives av magisk røyk, og når røyken forlater de, så er de bare å kaste!
Kodingen er dog ikke helt gresk for meg, men jeg synes det artigste er å lære nye ting. For et halvt år siden hadde jeg omtrent ikke tatt i en hammer. Nå har jeg kjellern full av elektroverktøy og har bygget samt innredet hele kjelleren med bord og hele sulamitten.

Når det kommer til å arbeide med elektronikk har jeg som tidligere nevnt grunnleggende erfaring rundt dette. Men jeg mangler det lille ekstra for å bygge noe som faktisk er nyttig og litt mer avansert.

Jeg har forøvrig også bestillt meg ESP32 som jeg føler er enda bedre enn Arduino. For å si det sånn, så har jeg kjøpt meg nok av produkter som vil holde meg opptatt i kjelleren. :knegg

Den 12. desember kommer elektriker og legger inn ny 16amp kurs til kjellern, så slipper jeg å bli drept hver gang madammen får seg en kalddusj på morgenkvisten. Folk er jo så jævlig kravstore i dag! :knegg

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 05 des 2019, 09:42 Den 12. desember kommer elektriker og legger inn ny 16amp kurs til kjellern, så slipper jeg å bli drept hver gang madammen får seg en kalddusj på morgenkvisten. Folk er jo så jævlig kravstore i dag! :knegg
:lol :lol :lol

Ja uten tvil morsomt å lære seg noe nytt, og ikke minst å få til ting! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 05 des 2019, 01:34
FredrikE24 skrev: 04 des 2019, 20:29 Igjen så går det på nøyaktighet. Det holder til hobbybruk.
Joda, men når fasiten er 5.012v og forsyneren viser 5.018v så blir det liksom litt feil å mene at en slik nøyaktighet blir for dårlig.

Jeg tror at det ikke er spesielt stor forskjell på denne og en til fire ganger prisen her hjemme.
Det er jo ikke sikkert at det er dokumentert at ditt laboratorieaggregat er stabilt/nøyaktig under visse driftsforutsetninger og miljøer feks.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 05 des 2019, 11:58
Bjerknez skrev: 05 des 2019, 01:34
FredrikE24 skrev: 04 des 2019, 20:29 Igjen så går det på nøyaktighet. Det holder til hobbybruk.
Joda, men når fasiten er 5.012v og forsyneren viser 5.018v så blir det liksom litt feil å mene at en slik nøyaktighet blir for dårlig.

Jeg tror at det ikke er spesielt stor forskjell på denne og en til fire ganger prisen her hjemme.
Det er jo ikke sikkert at det er dokumentert at ditt laboratorieaggregat er stabilt/nøyaktig under visse driftsforutsetninger og miljøer feks.
Er generelt stabil temperatur, samt tørt i furteboden, og jeg tros slett ikke man skal kimse av miljøet der heller. Har dte svært så hyggelig der sammens med laboratorieapparatet.

Til mitt bruk hadde det ikke vert krise om den viste en helt volt feil heller. Ikke til den prisen vertfall. Kontrollmåler uansett med multimeter. Hvis noe skulle gå i lufta i furteboden så kan jeg nok pent skylde på andre enn dette apparatet :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Begynner og forstå litt mer av C++ språket nå som jeg har fiklet litt. Har nå fått programmert en temp sensor som gir signal til en digital utgang som igjen gir strøm til LED pære. Ganske simpelt nivå, men begynner og forstå gangen i detta nå.
0691AE1D-016A-4916-B3F3-7F4B86B447BD.jpeg
Startet foresten motorsykkelen i dag for første gang siden august og etter noen sekunder med litt ymse ulyder, så malte den som en katt igjen. Lot den gå i en halvtimes tid, før jeg lot den hvile litt igjen. Viktig å ikke slite den helt ut :lol
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Blitt litt kosestund i furtebua i dag også :)
IMG_2204.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 08 des 2019, 10:35 Blitt litt kosestund i furtebua i dag også :)

Bilde
Se der, ja :crazy:
Bra jobba :twothumbs:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22853
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av Bjerknez »

Hehe, nå er ny bestilling lagt inn. Nå venter jeg totalt 62 pakker fra det store utland. Ønsker derfor meg selv en riktig God Jul :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Bjerknez - har gjemt seg i furteboden!

Legg inn av simpson »

Hva har skjedd med produksjonen av brødfjøler og andre treprodukter med epoxy?
Hvis dine hobbyer skifter så fort skjønner jeg at sykkelen var i faresonen.
Eller tenker du å implentere dette inn i fremtidige treprosjekter? Kan jo bli kule Billboard med styring av enkel PLS da😄

Svar