Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Da er alt pakket og klart for turen hjem i morgen :twothumbs:
03BAC004-9EDD-4AD7-AC27-4975BF15D6C3.jpeg
D446FE42-6983-441D-9D02-863DB1B91D7B.jpeg
Kjører avgårde grytidlig i morgen rundt kl. 04:00 - 04:30. vet ikke helt om jeg får startet sporing med LocaToWeb hvis jeg samtidig har på Beeline GPS modulen, men skal prøve. Den foreløpige beregnede ruten går fra Molde til Fredrikstad via Åndalsnes, Sel, Beitostølen, Bagn og Oslo. I overkant av 60 mil. En fin dagsetappe det om man starter tidlig. :)

Linken til sporing finnes i signaturen min under for dere som synes det er festlig og se hvor jeg er hen, eller vil slenge inn noen sleivspark angpende rutevalg etc :knegg

Været er meldt strålende hele veien :twothumbs:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av FredrikE24 »

Pass deg for kontroller gjennom Valdres, det er ikke rent lite av det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 18 jul 2022, 22:18 Pass deg for kontroller gjennom Valdres, det er ikke rent lite av det.
Takk for påminnelsen :thumleft

Kjører aktpågivende og varsomt :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Opp og hopp! :twothumbs:

Spise litt "frokost" og ta meg en kaffe samt småpakke litt nå, så er jeg straks klar for turen hjem. En fin tur på litt over 60 mil til varmere klima og rett hjem til fortsatt snaue to uker ferie :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Da blir det at jeg tar 04:30 fergen fra Sølsnes og turen er dermed straks i gang, i strålende vær hele veien (hvis værvarselet ikke lyver) :twothumbs:

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av AJ »

Effektiv kjøring, ser det ut som :mc5
:) .

God tur videre :vs .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Jada, her går det unna :). Softis og kaffe i Fagernes nå :)
E2A716CF-8396-473F-AF1D-DB3A36D84A1A.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Deilig å kjenne litt varme igjen :)
433FF049-6C7E-4F9E-9592-7F8065F3A3E1.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Rocketen er såpass behagelig å kjøre at jeg nesten sovner :knegg

Nåla ligger fortsatt på 0.6 l/m :thumleft
Å jeg har ikke spart på kreftene heller :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av FredrikE24 »

Kjørte samme distansen igår, fra Bagn og nedover kan man fint ligge og cruise i 110 uten noe stress. Veien er fryktelig behagelig å kjøre, litt kjedelig vil mange mene, men jeg synes det er en fin transportvei.
Kjørte Ryfoss-Tusenfryd igår på 2:40, veldig lite trafikk bortsett fra dette trafikklyset som står på brua i Nes i Ådal som gjorde at jeg måtte stå der i noen minutter. Et annet tips er å kjøre vestsiden av Slidrefjorden og Strondafjorden så langt det går, da det er vilt hvordan disse fartsgrensene er satt ned på E16 siste åra. Vestsida er både svingete, morsom og smal med 80-sone hele veien :knegg

Fyll tanken på bøgda, i byn er den noen kroner dyrere kan du si :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Veien fra Bagn var vel ikke akkurat spennende synes nå jeg, men turen i seg selv var jo magisk skal sies. Nå har jeg kjørt ganske nøyaktig 300 mil fordelt på 6 effektive kjøredager. Resten av dagene har sykkelen stått mer eller mindre rolig. Forbruket bikket akkurat under 0.6 når jeg parkerte den hjemme. Altså 0.595 l/m på random frisk kjlring i den norske fjellheimen og litt på motorvei. Hadde aldri trodd at den skulle synke fra 0.8 til 0.595 fra småkjøring til langkjøring.

Jeg bryr meg jo egentlig ikke, men litt artig at den kan få såpass billig. Motoren tatt i betrakning.

Men nå er altså sommerturen over for denne gang og det er i grunn litt deilig også. Kjenner jeg er fornøyd for noen uker nå :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

I går kom jeg hjem fra turen og nå har jeg fått hvilt kroppen litt samt gjort meg noen tanker om turen vedrørende utstyr, motorsykkelvalg, sittestilling etc etter ca. 300 mil på salen i både regn, kulde og sol.

Starter med det enkle. Sykkelen er bunnsolid. Ingen feilslag i det hele tatt. Ingen rare lyder, eller smånips som har dukket opp. Den leverer hele veien og jeg merker at bunndraget i denne sykkelen kler meg godt. Jeg har blitt mer vant til kreftene og kjlrer nå konstant i sport modus da jeg synes den er mer responsiv der samt like smooth ellers.

Jeg kunne tenkt meg å testet R utgaven med fothvilere lenger bak. Jeg TROR denne hadde passet meg hakket bedre vedrørende å ta i mot for evt. krappe dumper i høy fart med tanke på ryggen, men det blir for meg et lite luksusproblem som egentlig ikke er et stort problem. Jeg kan bare velge å kjøre penere der det er slike humper, noe jeg har funnet litt vanskelig i praksis... :)

Det er LITT styr med denne pakksekken jeg har på tvers vedrørende stropping av denne, men den bruker jeg kun en gang i året. Resten av året vil sideveskene dekke behovene.

Glidelåsen på den ene vesken fikk jeg nesten ikke dratt igjen når jeg kom til Molde. Grunnen var at det hadde kommet sand/stein i glidelåsen. Dette hørte jeg ganske fort og blåste den ren med en ha,v boks WD40 mens jeg dro forsiktig frem og tilbake. Dette skjedde kun med den ene vesken (høyre side) og ikke den andre, så jeg setter den hendelsen på "tilfeldig"-kvoten foreløpig. Men problemet er fikset.

Beeline GPS modulen er helt rå! Ferdig snakka. Jeg brukte denne uten å lade den på fire dagsetapper og når jeg kom til Molde var det 32% igjen av batteriet. Denne hadde trolig helt fint funket uten opplading på hele turen. Men jeg ladet den opp i Molde for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg var veldig avhengig av den, men jeg synes det er kjekt og se hvor langt det er igjen til hvert kryss etc. dessuten før jeg opp GPS hastighet etc. :)

Visiret måtte byttes når jeg kom til Molde da jeg fikk en irriterende steinsprut midt i synsfeltet når jeg kjørte i Sverige. Akkurat irriterende nok til at jeg kjøpte et nytt inkludert Pinlock.

Hanskene mine begynner å synge på siste verset (igjen) og innerforet begynner å klumpe seg. Svindyre Rukka Gore-Tex hansker til 2.700 kroner. Så dyre hansker har jeg totalt gitt opp etter å kun har eid slike dyre hansker fra dag 1. dem tåler maks to sesonger og thats it. Noen har tålt bare en. Sikkert fordi jeg kjlrte dobbelt så mye før og vel så det.

Kjøredressen fungerer som bare det. Den har holdt meg tørr gjennom hele turen. Også gjennom Sverige i 4 timer konstant regnvær. Jeg ble litt våt nederst på skjorta på innsiden, men det var nok forsi vann hadde samlet seg der og ligget der mens jeg kjørte da jakka var litt brettet mellom tankveske etc. men ellers var jeg helt tørr. Glidelåsene fungerer som bare det, men borrelåsen i halsen er blitt litt slapp. Dette kan nok lett fikses muligens. mC støvlene som er av merke TCX S-Speed er noe av det beste jeg har eid av utstyr siden av kjøredressen. Makan til gode støvler og dem ser nesten like fine ut etter en vask og litt polish. :)

Å kjøre med sotet visir midt på sommeren er utrolig behagelig. Det blanke visiret er bare slitsomt. Sterkt lys gjør at jeg blir sliten i øynene. Mange har kommentert det sotede visiret mitt da det ser helt svart ut fra utsiden, men det er ikke så mørkt å se gjennom som det ser ut til. De fleste moderne opplyste tuneller går helt fint. Men noen ytterst få tuneller uten lys pleier jeg å lukke det opp. Slike tuneller er som oftest ikke veldig lange heller. Kan telle på to fingre hvor mange slike tuneller jeg har kjørt i løpet av denne turen og de fleste var veldig korte. Så null problem.

Så samlet sett har denne turen vært helt fantastisk!

Takk til Cutless for en mnakande flott tur, mye latter, mange pils og turer gjennom både regnfulle og solrike dager. Etter turen fikk jeg intrykk av at han lnsket en sykkel mer beregnet for langturer etc. men dette før han evt. utdype og komme med informasjon om selv tenker jeg, men Moto Guzzi V7'en holdt følge så lenge hastigheten ikke ble for stor. Å "flekke" forbi en bil som ligger i 90km/t er nok ikke denne sykkelens sterkeste side. Men bunndrag i lavere hastigheter har den nok av. En rimelig, men stilig retro sykkel med fin lyd som vekker oppsikt hos mange fant vi ut i løpet av turen. :)

I dag skal jeg starte den store MC vasken og nå er den langt mer skitten enn den noensinne har vært, så nå må jeg nok til med litt kjemikalier samt høytrykk. Selvsagt etterfulgt av en god dose detailing og annet stell. Inkludert polering og rubbing av tank etter noen gnissemerker fra tankveske. :)

Den fikk seg en kattevask i Molde, men da kun avspyling og overfladisk vask for å få av det værste.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Hovedvasken unnagjort. Nå er det bare kosejobben igjen for å få det perfekt. Det tar gjerne noen kvelder, men jeg har ferie jeg :)
CEFD60CE-135A-4458-A327-53295DA242A7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Begynner å hjelpe. Første del av hoveddetailingen for å få bor det grovste er gjort. Fortsatt en del småtteri igjen, inkludert rubbing av tanken.
A35A897F-8F90-4F01-93A9-30358D76E3AB.jpeg
0D936A4D-39DE-4514-BA85-499FF75F1675.jpeg
4B898966-9750-4D84-B513-47EF71597E65.jpeg
63A5742A-0BC6-47AF-8276-B181B2F89149.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Sommerturen 2022 har startet!

Legg inn av Bjerknez »

Da er tanken polert og riper samt gnissemerker etter tankveske er borte.

Før:
BFD1F4A2-0B39-4A7F-9911-28A8188379B1.jpeg
Etter:
CB5D57F4-523E-472F-8D0C-988D339AA6CB.jpeg
1AF4C8DB-6D3C-4AB2-AF66-2D2AF8FB19F7.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar