Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 mar 2021, 13:11 Hvis varmeoverføringen mellom selve triacen inni og kjøleplata utenpå, og du hadde montert den liggende så vil jeg tro det hadde gått fint. Jeg monterte min på en kjøleplate selvfølgelig.

For å svitsje noe av/på med lange tidsintervaller, så er ikke dette tingen.
Åpnet opp releet nå. og det er jeg glad for. Beina på Triac'en datt rett av triac'en da den sorte plasten hadde smuldret opp.
2021_0329_131354_006.JPG
Dette er så hårreisende elendig at jeg aldri kommer til å kjøpe solid state rele fra Kina igjen. Selv med 25% load i forhold til maks rating så kokte denne.

Dette er typiske ting som sikkert kan virke i mange år, men som plutselig går opp i røyk.

Nå har jeg forøvrig (frem til jeg får det nye releet) testet å fyre ovnen med en vanlig 5V rele modul og dette virker langt langt bedre. Men ikke optimalt, da jeg befinner meg på rating grensen ved å belaste denne med 10 ampere og 220V. Men den virker vertfall og releet har en overflatetemperatur etter ca en time 46.47 grader og der ligger den stabilt ser det ut til. :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Åpnet Wifi kontakten som jeg kjøpte på Clasern i dag. Releet jeg fant inne i denne var dette:
https://www.banggood.com/no/5Pcs-HF115F ... s=category

Det sto Made in China med store bokstaver. Et virkelig lite og spinkelt rele og det samme kan jeg si om WiFi enheten.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en slikt hengeradapter på Biltema som gjør at man kan koble til henger med LED lys på biler med canbus. Planen er å åpne opp denne og se hva som er inni og prøve meg på en liten "reenginering" av kretsen. Enten er det latterlig enkelt eller så blir det litt mer innviklet. Er alle komponentene merket så skulle det la seg gjøre å bygge en slik krets selv, da er det bare å bestille seg ferige kretskort så kan jeg lage slike for slikk og ingenting selv. :)

Nå var jo ikke denne fryktelig dyr uansett, men jeg lar nå uansett den summen gå til vitenskapen denne gangen. Jeg regner ikke med at kretsen i denne sitter bak et lokk med skruer og den må antakelig brytes opp... :)

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av KåreDump »

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har også et lite furtebu-prosjekt på gang.

Det er en stund siden sist jeg pusla med micro-computere sensorer og annet mikmak.
Sist prosjekt var et dritenkelt adgangsregistreringssystem via RFID-kort og WiFi.

Men nå er jeg i gang igjen, og denne gang med noe totalt ubrukelig/idiotisk!!
Utrolig hva man finner på for å få tiden til å gå mens man er i lockdown. :lol

Prosjektet går ut på å GSM-konvertere en gammel grå fasttelefon fra Elektrisk Bureau.
EB1957.jpg
1967-modellen skal oppgraderes med ny innmat.
Arduino UNO og en A6 GSM 900-modul.

Tanken er at man både skal klare å motta samtaler (done!) og ringe ut med den via GSM-nettet.
Så da må man på ett eller annet vis konvertere pulsene fra dreieskiva til noe GSM-modulen forstår. :scratch
Det var faktisk MYE enklere enn jeg hadde trodd.


Neste utfordring (bortsett fra en del lodding, koding og 3D-printing av deler) er å finne en USB Powerbank som kan drive skiten.
Problemet er at den må levere 5V i minimum 1A + 2A, og den må ikke ha en sånn nymotens "Power Save" som slår den av når den tror at den tilkoblede enheten er ferdig oppladet.
En slik funksjon vil nok dessverre trigges når Arduino-en og GSM-modulen går på "tomgang". :-(
Så utfordringen blir å finne en Powerbank med to USB-utganger som er "ny" nok til å levere 2A på en av portene samtidig som den kan levere 1A på den andre, og i tillegg er dum/gammel nok til å ikke slå seg av når det trekkes lite strøm.

Funker ikke det, så er Plan B å prøve med et oppladbart 4.8V batteri beregnet på RC bil/båt/fly...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 08 apr 2021, 09:56 Ikke for å kuppe tråden, men jeg har også et lite furtebu-prosjekt på gang.

Det er en stund siden sist jeg pusla med micro-computere sensorer og annet mikmak.
Sist prosjekt var et dritenkelt adgangsregistreringssystem via RFID-kort og WiFi.

Men nå er jeg i gang igjen, og denne gang med noe totalt ubrukelig/idiotisk!!
Utrolig hva man finner på for å få tiden til å gå mens man er i lockdown. :lol

Prosjektet går ut på å GSM-konvertere en gammel grå fasttelefon fra Elektrisk Bureau.
EB1957.jpg

1967-modellen skal oppgraderes med ny innmat.
Arduino UNO og en A6 GSM 900-modul.

Tanken er at man både skal klare å motta samtaler (done!) og ringe ut med den via GSM-nettet.
Så da må man på ett eller annet vis konvertere pulsene fra dreieskiva til noe GSM-modulen forstår. :scratch
Det var faktisk MYE enklere enn jeg hadde trodd.


Neste utfordring (bortsett fra en del lodding, koding og 3D-printing av deler) er å finne en USB Powerbank som kan drive skiten.
Problemet er at den må levere 5V i minimum 1A + 2A, og den må ikke ha en sånn nymotens "Power Save" som slår den av når den tror at den tilkoblede enheten er ferdig oppladet.
En slik funksjon vil nok dessverre trigges når Arduino-en og GSM-modulen går på "tomgang". :-(
Så utfordringen blir å finne en Powerbank med to USB-utganger som er "ny" nok til å levere 2A på en av portene samtidig som den kan levere 1A på den andre, og i tillegg er dum/gammel nok til å ikke slå seg av når det trekkes lite strøm.

Funker ikke det, så er Plan B å prøve med et oppladbart 4.8V batteri beregnet på RC bil/båt/fly...
Tøft prosjekt!! :twothumbs:

Kult å ha denne i bilen som "mobiltelefon" :lol

Har sett et par youtube videoer rundt dette og har tenkt tanken selv, men som du sier totalt ubrukelig. men samtidig er det jo skikkelig gøy! :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Kjøp deg heller noen 18650 batterier og lag din egen batteripakke. 2x 18650 i serie vil gi deg ca. 7.2V også kobler du bare to og to i parallell til du har kapasiteten du trenger (og har plass til).

Så bruker du en simpel voltregulator for å å gi 5V til enheten :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Lag en liten bryter på den, slik at den ikke trenger og så på hele tiden. For jeg regner jo med at du ikke skal bruke denne seriøst? Men artig og dra frem på fest :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Montro om du klarer å ødelegge den enklere etter moddingen. Disse telefonene gikk for å være ekstremt hardføre i sin tid.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du har tenkt til å bruke Arduino så er ikke dem så gode når det kommer til strømsparing. Da anbefaler jeg heller å bruke ESP8266, eller enda bedre en Attiny85. Hvis du ikke trenger flere enn 6 digitale pinner.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av KåreDump »

Bjerknez skrev: 08 apr 2021, 10:52 Hvis du har tenkt til å bruke Arduino så er ikke dem så gode når det kommer til strømsparing. Da anbefaler jeg heller å bruke ESP8266, eller enda bedre en Attiny85. Hvis du ikke trenger flere enn 6 digitale pinner.
Hmmmm...... Arduino ble valgt kun fordi jeg hadde flere liggende i ei eske i boden.
ESP8266 høres interessant ut.
Trenger følgende pinner:
  • RX + TX for kommunikasjon med GSM-modulen.
  • 1 digital pinne som detekterer om røret er av/på
  • 1 digital pinne til Buzzer/Ringelyd
  • 2 digitale pinner for å lese fra dreieskiva
Så det bør vel funke?
Sparer fryktelig mye plass med en sånn, og den plassen kan jo brukes til å stappe inn mer batteri!

Å mekke egen batteripakke hørtes ut som en super idé! :thumleft
Bryter og gjerne en ladeport, må vel også på plass etter hvert. :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av KåreDump »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 10:49 Montro om du klarer å ødelegge den enklere etter moddingen. Disse telefonene gikk for å være ekstremt hardføre i sin tid.
Jepp, den var bygd som en traktor!! Lenge siden jeg har sett så tjukke printplater.
Kommer til å bruke en del 3D-printa deler for å holde ting på plass, men innmaten blir neppe i nærheten så robust som originalen!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

KåreDump skrev: 08 apr 2021, 11:35
Bjerknez skrev: 08 apr 2021, 10:52 Hvis du har tenkt til å bruke Arduino så er ikke dem så gode når det kommer til strømsparing. Da anbefaler jeg heller å bruke ESP8266, eller enda bedre en Attiny85. Hvis du ikke trenger flere enn 6 digitale pinner.
Hmmmm...... Arduino ble valgt kun fordi jeg hadde flere liggende i ei eske i boden.
ESP8266 høres interessant ut.
Trenger følgende pinner:
  • RX + TX for kommunikasjon med GSM-modulen.
  • 1 digital pinne som detekterer om røret er av/på
  • 1 digital pinne til Buzzer/Ringelyd
  • 2 digitale pinner for å lese fra dreieskiva
Så det bør vel funke?
Sparer fryktelig mye plass med en sånn, og den plassen kan jo brukes til å stappe inn mer batteri!

Å mekke egen batteripakke hørtes ut som en super idé! :thumleft
Bryter og gjerne en ladeport, må vel også på plass etter hvert. :-)
Hvilken Arduino er det snakk om?

Min erfaring er at den beste Arduinoen å bruke er Arduino Nano. Den er ganske liten og tar vesentlig mye mindre plass enn Arduino Uno som er mer bygget for skolebruk. Den er vesentlig større og jeg vil se unødvendig stor.

Arduino har også noen Pro modeller som fåes i 3.3V versjoner. Det vil si at du kan gi dem power fra kun ETT 18560 batteri. Kobler du da disse i parallell opp til den kapasiteten du vil ha så vil det si at du halverer plassen som batteriene tar siden du ikke trenger to i serie.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av FredrikE24 »

Må jo ha litt vekt og da, for at det skal bli autentisk. En blyakkumulator med lav nok spenning må være godt nok til det.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 13:50 Må jo ha litt vekt og da, for at det skal bli autentisk. En blyakkumulator med lav nok spenning må være godt nok til det.
En slik krets med arduino, ledninger og sensorer etc. tar fort veldig mye plass. Overraskende mye egentlig. Man skal også ha batterier inn der.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Bjerknez - Elektrisk stemning i furtebua!

Legg inn av KåreDump »

FredrikE24 skrev: 08 apr 2021, 13:50 Må jo ha litt vekt og da, for at det skal bli autentisk. En blyakkumulator med lav nok spenning må være godt nok til det.
Har ganske mye bly liggende ifm støpning av kuler til pistol og revolver, så jeg kan jo legge et inn litt i bunnen av apparatet for å få mer autentisk vekt! :lol :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Svar