Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Den siste tiden har jeg tilbragt tiden i furtebua flittig. Jeg har lenge irritert meg over at jeg må bruke tid på og sette på kaffe samt vente til den er ferdig når jeg er i furtbua. "Furtebua" er da altså kjelleren i huset hvor man må gå ut og rundt huset for å komme inn. Deilig å vite at kaffen er traktet ferdig når du lukker opp døra.

Jada, dette er ikke en STOR byrde i livet mitt og egentlig mest et luksusproblem samt en unskyldning for å få litt tid for seg selv :knegg

Altså, ikke noe avansert dette og en elektro ingeniør vil nok ikke sette fingeren i kontakten av begeistring (Du vet hvem du er) :knegg

Det som tar mest tid er å tenke ut hvordan dette skal bli til slutt. Hvor skal man montere dette, skal kretsen være i en boks? Er det plass til de kretskortene jeg skal ha inne i boksen? Skal boksen ha en bryter som også tar mye plass? Har jeg alle delene som trengs, etc.

Men nok mambo jambo og iver til poenget og ikke minst det lille prosjektet.

Målet med prosjektet
Målet med prosjektet er da altså enkelt sagt å lage en appstyrt kaffetrakter som man kan slå av og på via app. Da kan jeg slå på trakteren i god tid før jeg beveger meg ned i furtebua og komme ned til nytraktet kaffe.

Dermed ble det leting etter den absolutt billigste kaffetrakteren jeg kunne oppdrive i fysisk butikk. Rusta vant den kampen og ga meg en kaffetrakter for 149,- (strømledning inkludert). Sikkert ikke noen Moccamaster killer og den føltes så absolutt ikke påkostet, men det driter jeg en lang en i. Den skal stå i furtebua og der skal ting brukes. Dessuten skulle jeg uansett skru den i filler og fjerne elektronikken rundt power knappen som har en egen liten krets som slår av trakteren etter en bestemt tid. Denne ville jo ødelagt alt så denne måtte klippes av og kastes i søpla.

Et par bilder av trakteren:
2.JPG
1.JPG
Det første jeg gjorde var å fjerne dekselet under for å komme til power knappen da dene måtte fjernes. Det var sikkert muligheter for at jeg kunne inkludert denne i kretsen, men jeg ville lage mitt eget oppsett så jeg røsket den ut.
3.JPG
4.JPG
5.JPG
Når denne var fjernet så satt jeg jo igjen med to 220V ledere som måtte skjøtes for å bypasse denne knappen.
6.JPG
Så startet jeg jobben med å lage min egen lille krets som jeg skulle tilpasse inn i en fordelerboks kjøpt på Biltema.
7.JPG
8.JPG
9.JPG
10.JPG
Til slutt fikk jeg erfare at jeg hadde målt litt feil. Vippebryteren tar mer plass i enn jeg trodde inne i boksen og det førte til at mikrokontrolelren kortsluttet på første forsøk da underdelen av bryteren hadde dyttet hull på en ledning og skapt en kortslutning. Men jeg hadde flere liggende, så jeg fikset problemet, byttet om på noen ledninger og prøvde igjen og da funket det :)

Slik fungerer boksen
Med vippebryteren kan jeg slå av all strøm til trakteren. Det vil i praksis si at jeg kun slår av mikrokontrolleren som styrer releet og de tre led diodene. Når mikrokontrolleren er av og releet ikke får signal, er ikke releet aktivt og kretsen til trakteren er brutt. Man får selvsagt ikke tilgang via appen heller.

Når man slår på vippebryteren så lyser den røde dioden og indikerer at den er på og klar til å sette i gang trakteren via appen. Man slår altså ikke på selve trakteren når man skrur på bryteren.
11.JPG
Når man går inn i appen og trykker på knappen, så starter trakteren og den gule led dioden vil begynne å lyse.
12.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 21 sep 2020, 07:54, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Etter 10 minutter er kaffen klar og trakteren vil skru seg av, samtidig som den grønne dioden vil lyse opp. Jeg får i samme øyeblikk en melding til telefonen om at kaffen er klar.
13.JPG
14.jpg
Til slutt et lite koblingsskjema (for spesielt interreserte.
15.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Audi Mannen »

F.f.f.f.fiffige greier :D .

Hvordan planlegger du å programmere den som skal fylle på vann, kaffe og legge i nytt filter? Eller går du først ned for å gjøre dette for så å gå opp igjen slik at du kan fjernstyre oppstarten? :lol
Hadde det ikke vært lettere og kanskje bedre å ha en kaffemaskin som du lager en fjernstyrt løsning til slik at den bare varmer seg opp? Da får du nykverna kaffe hver gang.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 21 sep 2020, 07:46 F.f.f.f.fiffige greier :D .

Hvordan planlegger du å programmere den som skal fylle på vann, kaffe og legge i nytt filter? Eller går du først ned for å gjøre dette for så å gå opp igjen slik at du kan fjernstyre oppstarten? :lol
Hadde det ikke vært lettere og kanskje bedre å ha en kaffemaskin som du lager en fjernstyrt løsning til slik at den bare varmer seg opp? Da får du nykverna kaffe hver gang.
Dette var en kommentar jeg faktisk ventet og få :twothumbs:

Jeg gjør klar kaffetrakteren før jeg forlater kjelleren ja, så den er klar. Jeg vet jo hvilke dager jeg skal ned dit og kan gjøre den klar før jeg forlater kjelleren dagen før etc.

Kaffemaskin hadde gjort det mye lettere ja, men å kjøpe en kaffemaskin å ha i furtebua er uaktuelt. Jeg skal ikke ha noe som helst i kjelleren som er "flott". Det som er der skal brukes og det må beregnes god slitasje.

Dessuten er jeg heller ikke stor fan av disse kaffebønne maskinene. Jeg synes ikke kaffen er noe god. Filterkaffe er det beste, med pulverkaffe som en nødløsning.

Som sagt så er ikke dette noe avansert oppsett og laget mest for å ha noe å gjøre. :thumleft

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Audi Mannen »

Bjerknez skrev: 21 sep 2020, 07:51
Audi Mannen skrev: 21 sep 2020, 07:46 F.f.f.f.fiffige greier :D .

Hvordan planlegger du å programmere den som skal fylle på vann, kaffe og legge i nytt filter? Eller går du først ned for å gjøre dette for så å gå opp igjen slik at du kan fjernstyre oppstarten? :lol
Hadde det ikke vært lettere og kanskje bedre å ha en kaffemaskin som du lager en fjernstyrt løsning til slik at den bare varmer seg opp? Da får du nykverna kaffe hver gang.
Dette var en kommentar jeg faktisk ventet og få :twothumbs:

Jeg gjør klar kaffetrakteren før jeg forlater kjelleren ja, så den er klar. Jeg vet jo hvilke dager jeg skal ned dit og kan gjøre den klar før jeg forlater kjelleren dagen før etc.

Kaffemaskin hadde gjort det mye lettere ja, men å kjøpe en kaffemaskin å ha i furtebua er uaktuelt. Jeg skal ikke ha noe som helst i kjelleren som er "flott". Det som er der skal brukes og det må beregnes god slitasje.

Dessuten er jeg heller ikke stor fan av disse kaffebønne maskinene. Jeg synes ikke kaffen er noe god. Filterkaffe er det beste, med pulverkaffe som en nødløsning.

Som sagt så er ikke dette noe avansert oppsett og laget mest for å ha noe å gjøre. :thumleft
Jeg måtte bare når du la opp til det :lol .
Har selv kaffemaskin i garasjen og synes det er både praktisk og ikke minst godt når man skal ha en planleggingspause i go'stolen. Kan jo ikke drikke øl hele tida heller.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Rune75 »

Total avsporing. Hva ble taksten på skaden etter pårygginga? Litt nysj på det😑

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Vet ikke ennå. Skal levere den til onsdagen :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Hmmm... kanskje man skulle designe et eget kretskort til dette prosjektet?
csmodule.JPG
Csmodule.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Nå kan kaffen settes på via app så den er klar når jeg går ned i kjelleren :)
3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Jeg laget meg en meget simpel og uraffinert LED tester for en god stund siden da jeg ble lei av å starte opp strømforsyneren og stille inn denne eller evt. starte opp multimeteret hver gang jeg skulle finne ut hvilken farge en LED har.

Kontakten hvor man putter LED diodene var litt bob bob så i dag byttet jeg denne samt la til en kondensator for å få LED'ene til å fade ut når jeg slapp testknappen.
31.jpg
32.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av dypen »

Denne var bra Bjerknez Nå forstår jeg hva du driver med og faktisk mye nyttig også, dette er jo grunnleggende for de store "utdannede" i faget :)

https://bjerknez.no/arduino-esp32-og-es ... ere-13679/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 30 sep 2020, 11:17 Denne var bra Bjerknez Nå forstår jeg hva du driver med og faktisk mye nyttig også, dette er jo grunnleggende for de store "utdannede" i faget :)

https://bjerknez.no/arduino-esp32-og-es ... ere-13679/
Hehe, takk for det :)

Jada, det er mye nyttig man kan lage med slike mikrokontrollere. Men mange prosjekter skrinlegges eller settes på vent underveis. Jeg får en ide, starter opp også går jeg litt lei og må friske tankene med nye prosjekter før jeg evt. tar frem de gamle igjen etc.

Furtebua mi er nå proppfull av elektronikk og det er vel nesten ikke en eneste ting jeg ikke kan bygge. Det er nok ferdighetene som stopper meg så langt eventuelt.

Har så vidt lest meg opp litt på batteridrevne prosjekter. Ikke vanskelig å lage i seg selv, men utfordringen er å få ned strømforbruket til et absolutt minimum. Det er ikke så enkelt som man kanskje tror.

Det neste nå bli muligens å lage meg en såkalt "cabdle light" som blafrer hvor jeg skal bruke en eller flere led's. Denne skal så klart styres trådløst og jeg har tenkt til å bruke et skall av en billig lampe fra Jula eller noe.

Blir spennende :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Det skal forøvrig sies at jeg har litt bakgrunn med elektro da jeg jobbet i 7 år hos en bedrift hvor jeg var operatør på en SMD settemaskin som satt komponenter på kretskort etc. Jeg drev også en del med rep av enheter etc. Lodding er også noe jeg gjorde ekstremt mye. Så jeg visste litt hva jeg gikk til, men mikrokontrollere var helt nytt for meg. :)

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Audi Mannen »

Dette med elektro og slik fancy styring er et emne jeg aldri helt har fått taket på og har dermed aldri prøvd så mye, men det imponerer meg hva de lærde får til. Slik som den LED testeren, ikke noe man trenger, men det gjør livet lettere og med litt mindre arbeid i etterkant når man først har laget den. Tror det er en god del flinke fagarbeidere her inne på forumet. Hadde vært gøy med en oversikt over hvilke yrker vi representerer og om det er noen yrker som er mere representert enn andre, mc interessen treffer bredt i samfunnet på tvers av alle fag, aldre og kjønn. Selvfølgelig ikke i din tråd, men jeg kom bare på tanken når jeg leste hva du hadde holdt på med i 7 år.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22749
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez lusker rundt i furtebua...

Legg inn av Bjerknez »

Audi Mannen skrev: 30 sep 2020, 14:04 Dette med elektro og slik fancy styring er et emne jeg aldri helt har fått taket på og har dermed aldri prøvd så mye, men det imponerer meg hva de lærde får til. Slik som den LED testeren, ikke noe man trenger, men det gjør livet lettere og med litt mindre arbeid i etterkant når man først har laget den. Tror det er en god del flinke fagarbeidere her inne på forumet. Hadde vært gøy med en oversikt over hvilke yrker vi representerer og om det er noen yrker som er mere representert enn andre, mc interessen treffer bredt i samfunnet på tvers av alle fag, aldre og kjønn. Selvfølgelig ikke i din tråd, men jeg kom bare på tanken når jeg leste hva du hadde holdt på med i 7 år.
Den LED testeren er faktisk noe av det simpleste jeg har laget. 9V batteri, en knapp og noen motstander. Men ja, den kjekk og ha og jeg bruker den ganske ofte faktisk :)

Jeg vurderer faktisk å designe mitt eget kretskort og lage en litt mer proff versjon av denne :)

Det mest avanserte jeg har laget så langt er nok den appstyrte garasjeportåpneren. Egentlig ikke så vanskelig, men det krever mye tenking og en god del planlegging. Spesielt når man ikke er noe proff på dette fra før. Jeg liker å finne ut av ting og går gjerne i dybden. Er det noe jeg ikke kan, så blir jeg litt irritert og klarer ikke å slippe taket før jeg forstår hvordan ting henger sammen.

Jeg er vel en person som går all in, helt til jeg bli lei og finner andre beitemarker :)

Svar