Bjerknez | Snart sesongstart!!!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av rolf-arne »

Ser at det har blitt diskutert kvalitet, jeg bruker følgende "regel" billig og lett = bruk og kast ( av og til bare kast) tungt, kan være godt selv om det er billig, lett og J....dyrt bedre enn OK. Og fra jobb i forefallende vedlikehold, fiskebruk +++ holder ting i 3-5 år så kjøpes det på nytt. Gidd ikke prøve noe nytt... som regel holder det ikke.

Og du betaler for kvalitet, og så må man hudke på å kjøpe til bruken, 4" vinkelsliper på verkstedbenken , i bruk hele dagen, min 1600 watt og den holder 3 til 5 år... det som slites mest er låsen på spindelen, derfor har vi 2 - slipper å bytte fra kutt til slip og da varer spondel like lenge dom maskin.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Å der var bordet til tykkelseshøvelen ferdig :thumleft
89B93DF8-CCF6-4A1C-B8E8-6B7575BEBE3C.jpeg
3F66B18D-CC0D-4F4F-8A14-880DACB995EE.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 10 nov 2019, 15:53 Ser at det har blitt diskutert kvalitet, jeg bruker følgende "regel" billig og lett = bruk og kast ( av og til bare kast) tungt, kan være godt selv om det er billig, lett og J....dyrt bedre enn OK. Og fra jobb i forefallende vedlikehold, fiskebruk +++ holder ting i 3-5 år så kjøpes det på nytt. Gidd ikke prøve noe nytt... som regel holder det ikke.

Og du betaler for kvalitet, og så må man hudke på å kjøpe til bruken, 4" vinkelsliper på verkstedbenken , i bruk hele dagen, min 1600 watt og den holder 3 til 5 år... det som slites mest er låsen på spindelen, derfor har vi 2 - slipper å bytte fra kutt til slip og da varer spondel like lenge dom maskin.
Er nok stort sett enig med deg. Men ser kanskje ikke like svart/hvitt på det. Biltema har mye skrap, helt klart, men dem har som tidligere nevnt også en del ting som funker veldig bra. Man må bare vite hva man kjøper. En elektrodrill fra Biltema er selvsagt ikke like god som en blåbosch. Det skulle bare mangle. Men til prisen er den muligens god nok. Uten at jeg vet det.

Så må man også enkelte ganger stikke fingeren litt i jorda og se på bruken. Den grønne gjærsagen fra Bosch etter min far er helt sikkert 15 år gammel. Den har vert med på tre husoppussinger og har blitt flittig brukt i kjellern. Så lenge den går rundt og sager samt er nøyaktig nok, så gjør den nytten. Men jeg skal inrømme at jeg nok hadde kjøpt en blåbosch gjærsag hvis denne gikk føyken. Ikke forde den grønne er dårlig, men fordi den blå ikke er så veldig mye dyrere. Jeg kunne sikkert klart meg med en fra Jula til 1000-lappen.

Jeg vil heller ha flere maskiner man kan lage morsomme ting med, enn få maskiner som er dyrere. Det gjelder å finne en balansegang. Så langt er jeg ganske trygg på hva man kan kjøpe som er billig og hva man bør bruke noen kroner på.

Feks. Fungerer HSS borene til Biltema veldig bra (de gullfargede). De sorte borene derimot kan du få gratis av meg. Bordslipemaskinen fra Biltema fungerer også veldig bra. Den har holdt ut i 7 år. Jeg kjøpte ny nå nylig, men det var forde den gamle ikke passet bordet. For 199 spenn er dette et veldig godt kjøp. Men som nevnt, bruker man den hver dag, 8 timer om dagen blir den nok muligens for dårlig. Uten at jeg vet det.

Skal jeg annslå hvor mange timer hver maskin jeg har går i snitt, så blir dette veeeeeldig lite. Kanskje 1-2 timer i året. Det jeg bruker mest er batteridrillene. Men her kjører jeg blåbosch og disse har ikke hatt et eneste feilslag de siste 7 årene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?
3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Hvis du "skyter" på hva som helst annet i rommet som du vet holder samme temperatur som rommet, hva viser IR'n da ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 12 nov 2019, 20:29
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Hvis du "skyter" på hva som helst annet i rommet som du vet holder samme temperatur som rommet, hva viser IR'n da ?
Egentlig så vet man vel ikke om noa har nøyaktig samme temp som rommet uten å måle vel? :roll

Grunnen for målingen på bildet er at jeg skal måle temperaturen under en ir varmelampe på 250watt. Grunnen til varmelampen er for at epoxy skal kunne herde skikkelig da tempen i kjelleren ellers er litt for lav (ca. 13 grader). Derfor vil jeg måle temperaturen under denne lampen. Temperaturen bør være over 20 grader.

Den digitale måleren viser 24 grader mens med ir måleren viser 21 grader på sensoren til den digitale. I mitt hode er det noe som ikke stemmer helt?

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:49
Rune75 skrev: 12 nov 2019, 20:29
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Hvis du "skyter" på hva som helst annet i rommet som du vet holder samme temperatur som rommet, hva viser IR'n da ?
Egentlig så vet man vel ikke om noa har nøyaktig samme temp som rommet uten å måle vel? :roll


Hvis temperaturen i rommet er temmelig konstant og tingen du måler temperaturen på har stått i rommet i mange timer så vil jeg nok påstå at den tingen har samme temperatur som rommet. Så sant det ikke er kjerringa de da.


Edit: Ser nå at du driver å eksperimenterer under "horelyset". Mulig det er strålevarmen som lurer resultat. Hva om du skyter på den lille Biltemafjøla, (post-it) både på skriften og der det ikke er skrift. Hva blir resultatet?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Enkelt, minst en av målerne viser feil temp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev: 12 nov 2019, 21:30
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Enkelt, minst en av målerne viser feil temp.
Innerst inne så tror jeg ikke svaret er så enkelt. Var nettopp nede og testet nå og da viste den riktig i forhold til det andre termometeret. Jeg tror kanskje det kan ha med at temperaturmåleren til det digitale termometeret sitter innenfor den sorte kapselen og da vil vel denne varmes opp innenifra?

IR måleren måler slavisk overflatetemperaturen som er omgitt av kaldere luft og kanskje dermed er noe kaldere. Jeg fant ut at når jeg ventet en stund, så viste dem mer likt...

Siden resultatene er litt ujevne og jeg heller ikke helt hvorfor jeg får målingene jeg får, så tipper jeg dette har en bedre forklaring. Jeg forventer ikke dødsens presisjon her, men 3 grader synes jeg var ganske mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 12 nov 2019, 21:18
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:49
Rune75 skrev: 12 nov 2019, 20:29
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Hvis du "skyter" på hva som helst annet i rommet som du vet holder samme temperatur som rommet, hva viser IR'n da ?
Egentlig så vet man vel ikke om noa har nøyaktig samme temp som rommet uten å måle vel? :roll


Hvis temperaturen i rommet er temmelig konstant og tingen du måler temperaturen på har stått i rommet i mange timer så vil jeg nok påstå at den tingen har samme temperatur som rommet. Så sant det ikke er kjerringa de da.


Edit: Ser nå at du driver å eksperimenterer under "horelyset". Mulig det er strålevarmen som lurer resultat. Hva om du skyter på den lille Biltemafjøla, (post-it) både på skriften og der det ikke er skrift. Hva blir resultatet?
Tempen på andre ting i rommet ser ut til å ligge på noenlunde samme nivå som romtemperaturen som vises, så jeg tror ikke det er flere graders feilvisning her.

Kjårringa får jeg nok ikke gjort noe måling på. IR måleren går kun til 200 grader.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av gsx750_80 »

Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Ser ut som du har en temperaturmåler fra Biltema der.. Jeg kjøpte en jeg monterte på mc, for et år eller to siden.
Den viste anslagsvis 2-4 grader høyere temperatur enn reelt.
Dette var litt plagsomt, siden den primære hensikten min var å benytte den til å forutsi når det var fare for frost på vegen.
Naturligvis kunne jeg ta den antatte misvisningen i betraktining. Probemet var at jeg ikke stolte på den etter å ha registrert at det var feilvisning. (Kjører typisk mc til det er ned mot 1 til 2 grader C.)
Kanskje din måler har samme type innmat som den jeg hadde på motorsykkelen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

gsx750_80 skrev: 12 nov 2019, 22:26
Bjerknez skrev: 12 nov 2019, 20:15 Er det noen som har peiling på måling av temperatur her?

Jeg kjøpte meg en IR temperaturmåler (pistol) og målte tempen nøyaktig på sensoren til det digitale termometeret som viser nesten 3 grader mer. Hva er grunnen til dette?

3B95D919-BDA0-46D5-86E7-7D0A617F52D3.jpeg
Ser ut som du har en temperaturmåler fra Biltema der.. Jeg kjøpte en jeg monterte på mc, for et år eller to siden.
Den viste anslagsvis 2-4 grader høyere temperatur enn reelt.
Dette var litt plagsomt, siden den primære hensikten min var å benytte den til å forutsi når det var fare for frost på vegen.
Naturligvis kunne jeg ta den antatte misvisningen i betraktining. Probemet var at jeg ikke stolte på den etter å ha registrert at det var feilvisning. (Kjører typisk mc til det er ned mot 1 til 2 grader C.)
Kanskje din måler har samme type innmat som den jeg hadde på motorsykkelen..
Kan godt være du har rett. Jeg har som kjent ikke alt for store forhåpninger når det kommer til Biltema, men jeg får det bare ikke til å stemme ellers. Tempen ellers i kjelleren viser den så og si likt som IR måleren.

Jeg har dor meg at det har noe med hvordan den registrerer varme eller noe? Koker man et glass vann og skyter på glasset med IR måleren så vil den kun måle overflaten på glasset, som sikkert er langt under 100 grader som er kokepunktet.

Jeg har for meg at forklaringen er en annen. Spesielt siden jeg ikke klarer og gjenta målingene fra i går. At det evt. Skiller en halv grad eller mindre gjør meg lite, men ble bare nyskjerrig på de 3 gradene.... :scratch

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Hvis du måler på en blank metallflate vil refleksjoner kunne endre resultatet- er jo "lys" du måler..
+/-1 grad er nok normalen på alle termometre og da er det 2 grader avvik fort når sammenligning.

Måle asfaltoverflaten er litt tjansespill da denne endres av både grunnen under og varmeavstråling mot himmel.
Så avvik mot et "fast" termometer i asfalten eller et man legger på bakken vil skille noen grader.

Skal man ha det helt nøyaktig må man over på labratorieutstyr.-til en helt annen pris.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 13 nov 2019, 02:07 Hvis du måler på en blank metallflate vil refleksjoner kunne endre resultatet- er jo "lys" du måler..
+/-1 grad er nok normalen på alle termometre og da er det 2 grader avvik fort når sammenligning.

Måle asfaltoverflaten er litt tjansespill da denne endres av både grunnen under og varmeavstråling mot himmel.
Så avvik mot et "fast" termometer i asfalten eller et man legger på bakken vil skille noen grader.

Skal man ha det helt nøyaktig må man over på labratorieutstyr.-til en helt annen pris.
Ja, jeg tror du er inne på noe. Selv om jeg ikke har klokketro på alt Biltema selger så nekter jeg å tro at en digital temperaturmåler viser 3 grader feil. Men jeg benekter det selvsagt ikke. Kjøpte jo en meterstokk som viste 1mm feil fra første millimeter. (!!)

Når det er sagt, så skal varmelampen stå på i hele natt og varme opp underlaget skikkelig. Så skal jeg foreta en ny måling i morgen tidlig (snart...) :thumleft

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

Husk å slå av lampa før du måler.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar