Bjerknez' sin lille sandkasse...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg avrettet den skjeve betongforhøyningen i kjelleren med et fundament med 2x4. Nå mangler jeg bare en eller to støtteplanker på midten som bordene på toppen skal festes i. Disse må kjøpes først.

Alt er limt sammen med X-Tack 7 monteringslim. Planen er at denne lille "plattingen" skal kunne gå ann og løfte opp for støvsuging og rengjøring under, så den er ikke festet til selve betongen. Denne blir såpass tung i seg selv at den vil ligge dønn stødig. Det eneste jeg skal ha oppå denne "plattingen" er gjærsaga og en kommende tykkelseshøvel. Bordsaga plasserer jeg som sagt på en bord jeg lager med hjul og mtriller under kjellerbenken.
8661D650-5BEA-47F3-AA44-F144256AA789.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg ser jeg bør ha en avstiver i midten der, men usikker på hvordan jeg skal få avrettet denne da det er et fjell akkurat der somgår nesten helt ut i null øverst. Blir en liten nøtt for en hobbysnekker...

Edit:
Jeg tenker, lime en kloss til betongen nærmest kanten slik at denne går i høyde med underkant av rammen. Så legge en 2x4 oppå som man formskjærer sånn noenlude til fjellet i andre enden og bare legger nedpå..... kan det gjøres så enkelt?

Skal jo ikke bygge noe hus oppå denne plattingen. Det skal bare være en avrettet forhøyning hvor jeg skal sette gjærsag og en tykkelseshøvel. Pluss at man kan gå på denne forhøyningen selvsagt.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 22 sep 2019, 10:49

Edit:
Jeg tenker, lime en kloss til betongen nærmest kanten slik at denne går i høyde med underkant av rammen. Så legge en 2x4 oppå som man formskjærer sånn noenlude til fjellet i andre enden og bare legger nedpå..... kan det gjøres så enkelt?
Ja høres helt greit/bra ut. Trenger ikke lime i betongen, gjør likt som du har gjort på kortenden til høyre i bildet. Lim en kloss oppunder ramma isteden.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Hele fundamentet ditt ser ut som det ligger løst oppe på betongen.. Har du låst fast tre/betong i hverandre slik at det ikke kan flytte seg sideveis?
Her ville jeg ha boret ned i betongen og festet de første treklossene til betongen med ekspanderende skruer. Så kunne resten av trekonstruksjonen skrues fast i dette.
Du vet ikke hva som skjer med dette om noen år, da kan det være glemt at det ikke ligger fast. Tungt blir det også, og noen kan oppleve å rive det over seg :-k

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av mekkern »

En sekk eller 2 med ferdigbetong oppi så er alt stabilt...og flatt
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

kjellv skrev: 22 sep 2019, 11:17 Hele fundamentet ditt ser ut som det ligger løst oppe på betongen.. Har du låst fast tre/betong i hverandre slik at det ikke kan flytte seg sideveis?
Her ville jeg ha boret ned i betongen og festet de første treklossene til betongen med ekspanderende skruer. Så kunne resten av trekonstruksjonen skrues fast i dette.
Du vet ikke hva som skjer med dette om noen år, da kan det være glemt at det ikke ligger fast. Tungt blir det også, og noen kan oppleve å rive det over seg :-k
I utgangspunktet stemmer det det du sier kjellv. En veranda, samt andre tillbygg og konstruksjoner som skal tåle mye og variert vekt og slitasje over tid bør festes fra bunnen av. Inne i kjellern min tror jeg dette blir vannvittig overkill. Det vil samle seg støv etc. I mellom betong og plankelag (er jo en høvelmaskin og en gjærsag oppå der) og da vil jeg ha muligheten til å enkelt løfte bort disse apparatene for så og lette på "plattingen" for å støvsuge etc.

Det blir litt som med dobbeltsidig teip på metallplatene oppå bordplaten. Mange mente at teip var alt for dårlig. I utgangspunktet er det det ja, men man er nødt til å se hva slags krefter disse platene blir utsatt for oppover og til siden. Slike krefter vil aldri disse platene blir utsatt for. Det er derfor jeg testet ut feks, dobbeltsidig teip.

Det samme gjelder denne plattingen i kjelleren. Jeg skal love deg at denne blir liggende såpass stødig at denne ikke vil falle av kanten. Og om den skulle vippe på utsiden, så vipper den bare ca. 5cm. Ned. Det som står oppå plattingen vil nok ikke engang rikke på seg. Dessuten kan den lett løftes på plass igjen.

Så man må se ann bruken og hvilke krefter det blir utsatt for. Tror jeg.

Her fikk jeg foresten festet den midterste støtteplanken også. Med litt skråskjæring og en bordsag fikk jeg dette til ganske lett egentlig. Nå er det klart for å skru fast bordplater. Jeg tenker litt tykke bord. Jeg har en den 2x2 igjen, men det blir for voldsomt tror jeg. Disse trenger jeg også til andre ting.

Jeg får se hva jeg finner ut i morgen :)
5EAA6023-4694-4DB0-9CC4-8A8B615BFC79.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av kjellv »

Det er hjemme hos deg, dette bestemmer du selv.
Men husk at det faste underlaget (betongfundamentet) har skrå anleggsflate, og alt av maskiner som brukes oppå der skaper i varierende grad vibrasjoner og den konstruksjonen du holder på med nå vil sakte men sikkert flytte seg i retning laveste punkt. Dette merker du ikke, men på ett eller annet tidspunkt kan planhøvelen din med hele bordet ramle ned på deg mens du jobber.
Her får du strykkarakter som verneombud :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Selvsagt bestemmer jeg dette selv :twothumbs:

På en byggeplass som profesjonell håndverker hadde jeg nok ikke fått pluss i margen, men som tidligere nevnt så må man se på litt andre ting enn lover og regler i en profesjonell sammenheng.

Dette fundamentet, inkludert det som står oppå veier sikkert 100kg og ligger flatt nede på en ruglete betongflate. Jeg klarer nesten ikke å rikke på det selv en gang slik det er nå når jeg drar det til siden.

Jeg vet ikke åssen sager andre er vant til, men hvis dem vibrerer såpass at en slik platting kommer ut av kurs er det andre ting som er galt. Denne kanten er ca. 60cm. Høy. For at denne plattingen skal "rase" på utsiden må den vertfall 1 meter ut i rommet før den tipper, for den vil jo ligge på fundamentet. Så langt ut i rommet kommer ikke denne plattingen for det er en vegg som stopper den før dette.

Så man kommer aldri til å oppleve at noe "raser" ned på en.

Jeg er selvasagt ingen byggmester, men ren og skjær sunn fornuft sier at du tar feil i dette tillfellet. Dette er ikke farlig overhodet. Kan du gi meg et konkret eksempel (et hendelsesforløp) som gjør at denne plattingen raser over meg? Jeg klarer i min villeste fantasi og se for meg noe slikt i dette tillfellet. Hadde jeg gjort det hadde jeg jo skrudd inn noen skruer selvsagt som gikk gjennom og ned i betongen. Det er jo peace of cake. :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

kjellv skrev: 22 sep 2019, 11:17 Du vet ikke hva som skjer med dette om noen år, da kan det være glemt at det ikke ligger fast. Tungt blir det også, og noen kan oppleve å rive det over seg :-k
kjellv skrev: 22 sep 2019, 14:22 Dette merker du ikke, men på ett eller annet tidspunkt kan planhøvelen din med hele bordet ramle ned på deg mens du jobber.
Her får du strykkarakter som verneombud :scratch

I dag har du tatt på deg negativitetsbrillene. Det scenario du beskriver her er vel tilnærmet 100% usannsynlig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Til sammenligning så er det medfølgende sagbordet til bordsagen som fulgte med og er av merket Bosch, ganske spinkelt. Sagen og dette sagbordet veier kanskje til sammen 20kg. Det bordet rikker ikke på seg det heller når jeg sager. Kontaktflaten mot underlaget er kanskje på 0.5 cm. pr ben. Trolig mindre også.

Nei, dette tror jeg selv Sinnasnekkern hadde godtatt. Uansett, så koster det meg ikke mer enn 15 min. Og tre skruer for å bolte denne fast til betongen. Når det er sagt så må jeg vel få en liten pluss i margen for at jeg bygger det på en slik måte at jeg lett kan fjerne støv etter saging etc. Dette er jo også noe et verneombud henger seg opp i. Jeg har også en grovstøvsuger som jeg skal bruke i kombinasjon med disse apparatene, men venter fortsatt på elektrikker før jeg kan koble til denne.

Bordsagen trekker vel rundt 1500 watt, og støvsugeren 1200 watt. Da sier den stakkars 10amp sikringen takk for seg. Spesielt med tanke på at varmtvannsberederen finnes på samme kursen. Er ikke mye strøm til overs da gitt :)

Men jeg skal kjøpe meg et brannslukkingsapparat å ha i kjelleren. Det er på høy tid nå, når jeg holder på såpass mye der nede. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Appropo verneombud og farer i kjellern...

Nå fikk jeg også delvis på plass hyllen under bordet og kompressoren er flyttet til rommet ved siden av.
1288B752-014C-44E2-8AAD-40AC75FBAAAA.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Etter å ha tenkt litt samt dratt meg i hakedunet, så har jeg bestemt meg for å bruke 2x4 også som underlag til plattingen. Det er såpass stort spenn at vanlige terasseplanker gir litt etter når man står på dem. Det løser jeg derfor med grovere dimensjon. 2x4 er jo billigere også. Det blir også en del høyere, noe jeg foretrekker. :)

Så hengern er huket på bilen! I morgen blir det en tur innom Byggmax...igjen... :)

Artig at kjellern begynner å ta form. Artig å mestre noe man nesten aldri har gjort før. Vertfall ikke i en slik skala. :)

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Rune75 »

Tommelen opp for 2x4

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev: 22 sep 2019, 20:59 Tommelen opp for 2x4

Bilde
Hehe, jeg synes 2x4 er en veldig fin dimensjon. Billig og robust. :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22905
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Leker snekker i furtebua!

Legg inn av Bjerknez »

Da er planker til "plattingen" bestillt. Jeg klinket til med 36x148mm. Blir nok kjøp av tykkelseshøvel også i dag som skal settes opp. :twothumbs:

Svar