Bjerknez | Sesongen har startet!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Bjerknez skrev:Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre :lol
Det vil ikke koste mye. Ca. 1 krone pr kWh.
Eller kr 1,50 til kr 2,00 pr mil. Så hvis du kjører 4 mil om dagen og kun lader hjemme, så vil det øke strømregningen med ca. kr 3.000,- i året. Dritbillig bilkjøring!?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

xyvind skrev: 22 okt 2017, 20:27
Bjerknez skrev:Ja, her i Fredrikstad får vi snart bompenger og totalt kommer vi til å spare rundt 2.000,- pr. mnd. totalt ved å kjøre el-bil. Joda, man må trekke fra noen slanter vedrørende en noe forøkt strømregning, men det merker ikke jeg noe til uansett. Jeg skjønner jo at kontakten i garasjen som brukes kommer rett fra sikringsskapet til mine foreldre :lol
Det vil ikke koste mye. Ca. 1 krone pr kWh.
Eller kr 1,50 til kr 2,00 pr mil. Så hvis du kjører 4 mil om dagen og kun lader hjemme, så vil det øke strømregningen med ca. kr 3.000,- i året. Dritbillig bilkjøring!?
Å billigere blir det når regninga ikke kommer til meg :lol

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Stian87 »

Ser den altså, dette med kostnadsbesparelse er definitivt forlokkende. Selv kjører jeg en Skoda Superb 2016 mod med 180 hk og 1,8 l bensinmotor. Skodaen er forsåvidt gunstig på service, men det koster litt å fylle opp tanken :sk? har vel aldri brukt mindre enn 700 kr for full tank selv med lave bensinpriser i sommer. Tanken fylles ca hver 10. dag, noen ganger oftere (men nå kjører vi 25k kilometer hvert år også). Bruker vel i tillegg i snitt 400 kr måneden i bompenger.

På grunn av plass var det uaktuelt med andre el-biler en tesla da jeg kjøpte, og selv om Superben er fullspekka måtte jeg opp ca 50 lapper for innstegsversjonen der. Ikke verdt det etter min mening. Jeg har hytte i Hemsedal, som er ca 25 mil unna, og som jeg bruker mye om vinteren, på tidspunktet jeg kjøpte bilen var det kun tesla som således også var aktuell. Turen er for kort til å stoppe å lade etter min mening.

Må si at Ioniq er ganske fin, den ser mer ut som en vanlig bil :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden Bilde
Huff ikke si det! :lol Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Stian87 skrev:
xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden Bilde
Huff ikke si det! :lol Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Stian87 »

xyvind skrev: 23 okt 2017, 13:50
Stian87 skrev:
xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden Bilde
Huff ikke si det! :lol Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.
Men du som har unger og barnevogn, hvordan er plassen der? Det er to forhold som er særlig relevant for meg. 1. God plass, type 600 l bagasjerom, og 2. rekkevidde som gjør at jeg kan kjøre til hemsedal 250 km uten å lade om vinteren.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av gsx750_80 »

xyvind skrev: 23 okt 2017, 13:50
Stian87 skrev:
xyvind skrev: 23 okt 2017, 12:54 Stian, du kunne spart ca. 20.000,- i året på drivstoff. 400,- i mnd. i bompenger syntes jeg hørtes veldig lite ut. Jeg lå på ca. 1.300,- i mnd med Volvoen. Men la oss si du hadde spart 5.000,- til 10.000,- i året i bompenger. Årsavgiften er på 455,- for elbil.
Det kan være andre ting jeg glemmer, men 30-40.000,- i året sparer man raskt ved overgang til elbil akkurat nå. Jeg angrer bare på at jeg ikke gjorde det for lenge siden Bilde
Huff ikke si det! :lol Men det jeg er litt skeptisk til er annenhåndsmarkedet, tror nok el-bil nå kan være fornuftig, men mange av de tidligere modellene har vel falt endel i verdi.
De holder seg faktisk godt i verdi. Jeg tenker å ha denne elbilen i 2-3 år, bestille noe annet, og bruke bilen som innbytte eller selge.
Ikke noen tenke på, bare å prøvekjøre og finne en bil som passer for dere. Hurtigladernettverket er allerede veldig bra, men blir bare bedre og bedre. Ioniq har en liten fordel da den kan ta til seg 70kW DC på hurtiglader, så den vil lade litt raskere enn de fleste (bortsett fra Tesla) når hurtigladerne blir kraftigere.
Elbiler holder typisk dårligere på verdien enn bensin- og dieseldrevne biler.

I gjennomsnitt vil en "vanlig" bil ha halve nyprisverdien etter 5 år. Det har jeg sett ulike steder, og hevdes også feks her
( http://www.tv2.no/a/5659162/ ).
"Dobbelt verditap" for elbiler snakkes det om her: http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2014 ... nvestering .
Så, påstanden om at elbiler "holder seg godt i verdi" tar jeg ikke nødvendigvis for god fisk, i alle fall ikke om man sammenlikner med alternativene.
mvh

-gsx750_80

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
Braaaaaap

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Hyundai Ioniq, som har det laveste forbruket på markedet, og er den som lader raskest bortsett fra Tesla, mener jeg kommer med teknologi som ligger langt foran både VW, Kia, Opel, Ford etc. Også med tanke på at den kostet så vidt over 280K ny, vil ikke verditapet være så veldig stort på 2-3 år. Hvis jeg de neste 3 årene allikevel sparer 40.000,- i året, hvordan blir regnestykket da da?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av gsx750_80 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 23 okt 2017, 14:25 Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
Det er vel delvis den raske utviklingen/forbedringen av elbiler som gjør at de faller forholdsvis raskt i pris, som de var inne på i en av artiklene jeg viste til. Elbiler blir raskt utdaterte pga rask teknologisk utvikling, med tilhørende raskt verdifall. Det var en som tok til orde
for at man kunne regne med nedskriving til omtrent 0 verdi i løpet av 7 år. Time will show.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 23 okt 2017, 15:58
AlleBrukernavnErTatt skrev: 23 okt 2017, 14:25 Regner med at utviklingen av el-kjøretøy vil fortsette i like rask grad noen gode år til så verdiene burde vel falle ganske greit når man tenker 5-10års perspektiv eller?
Det er vel delvis den raske utviklingen/forbedringen av elbiler som gjør at de faller forholdsvis raskt i pris, som de var inne på i en av artiklene jeg viste til. Elbiler blir raskt utdaterte pga rask teknologisk utvikling, med tilhørende raskt verdifall. Det var en som tok til orde
for at man kunne regne med nedskriving til omtrent 0 verdi i løpet av 7 år. Time will show.

Om 5-10 år kan det godt hende at elbiler ikke har dette "handicap'et" i forhold til bensin- og dieselbiler. Batteriteknologi mm kan ha modnet atskillig mer, og bensinbiler feks kan ha tapt terreng. Det er feks de som tar til orde for at det ikke skal selges nye kjøretøy basert på fossilt brennstoff etter 2040, i england.
mvh

-gsx750_80

xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av xyvind »

Mye av dette blir bare spekulasjoner, mener nå jeg. Det spørs litt hvilken bilmodell man kjøper nå. Noen kommer med mer utdatert teknologi enn andre dessverre. Og en eller annen gang må man hoppe på bølgen. Besparelsen er så stor de neste årene, at jeg har ikke noe valg nesten. Så er det vel litt geografisk avhengig. Vi bor i Oslo, på grensa til Akershus, og det blir noen bompasseringer i året. Dessuten er bilen veldig fin å kjøre, og til vårt bruk har vi ikke behov for noe mer akkurat nå. Lading er til og med gratis mange steder. Det fungerer helt utmerket!
Bilen lader optimalt ca. 400 km/t, så på maks. 30 minutter har man nye 200km på «tanken». Jeg har lest at hvis man er smart, stopper man og lader i 12-13 minutter hver 100km, hvis man er på langtur. Vi har småbarn også, så å stoppe etter et par timer kjøring er uansett stort sett nødvendig. Så da lader vi bare imens da.
Jeg vet også at teknologien utvikler seg raskt, og vi vet jo allerede om modeller som kommer med dobbelt så store batteripakker neste år etc.. men skal man gå sånn og vente på noe enda bedre, og «det endelige produktet», så blir det jo aldri sjanse til å slå til på noe som helst. «Neste år kommer den med enda lenger rekkevidde». Sånn vil det alltid være. Rekkevidden er allerede godt innenfor det de aller fleste trenger.
Men det er bare bra for sånne som meg at ikke alle kaster seg på bølgen med det samme, så er det større sjanse for å få solgt bilen videre om et par år, så kan jeg bestille ny bil med større batteripakke :-) Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er så skeptiske. Prøvekjør noen elbiler og gjør opp deres egen mening basert på det

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Sted: Oslo

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Personlig ikke skeptisk til el i det hele tatt. Syntes det er knall :prf bare semi hang meg på diskusjonen :) hadde jeg hatt råd til el bil hadde jeg nok kjøpt, men bruker heller alt jeg eier på motorsykkel :twothumbs:
Braaaaaap

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez - Uten førerkort, men med godt mot!

Legg inn av Bjerknez »

I morgen blir jeg eier av denne gamle damen :redface :thumleft

En nyoverhalt og godt vedlikeholdt Tempo Corvette 380 1971 modell.

Planen er å bruke denne vinterstid og ellers til jobbpendling. Kjenner også en liten gjeng i min alder som har det morsomt med disse og drar på treff etc. Det setter rett og slett de langt mer "avanserte" og overfladiske MC treffene litt i perspektiv :knegg
Tempo.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar