JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev: Men vi får se om jeg endrer mening i løpet av resten av sesongen. :prop:
Hyggelig at du stikker innom, Jalmar :vs
Lenge siden sist...

Høres nesten litt foruroligende ut dette med at bilen brukes mer en MC'ene... :-k
Satser på at du endrer mening i løpet av sesongen.
Bil med camping-muligheter!?
Nah... :scratch
Høres ikke veldig jalmarsk ut sånn egentlig... :[-(
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Desmo »

Så det er liv i den karen enda. Og jeg som trodde du hadde forlatt oss til fordel for andre ting. Men at du fremdeles har syklene overrasker mindre. Det er jo ikke så lett å bli kvitt en Kawasaki når en først har kjøpt en. :P :p
Skal vel ikke si så mye, for jeg har fremdeles Neil og Velte-petter. :redface
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

AJ skrev:
Jalmar skrev: Men vi får se om jeg endrer mening i løpet av resten av sesongen. :prop:
Hyggelig at du stikker innom, Jalmar :vs
Lenge siden sist...

Høres nesten litt foruroligende ut dette med at bilen brukes mer en MC'ene... :-k
Satser på at du endrer mening i løpet av sesongen.
Bil med camping-muligheter!?
Nah... :scratch
Høres ikke veldig jalmarsk ut sånn egentlig... :[-(
Hei AJ :vs

Nei, ikke veldig Jalmarsk egentlig :redface Men jeg har blitt mer interessert i å titte litt rundt i byer den siste tia, og da har bil en veldig fordel når det kommer til låsing og sikring av bagasje. Dessuten er det veldig greit med klima-anlegg når gradestokken passerer 20 grader varmt. OG det er merkbart billigere å ferdes i bil. Den lille Sitrona mi bruker 0,38 liter diesel på mila, og dekka holder en evighet :prf

Men vi får se. Setter fortsatt pris på en "frisk" tur på en av de to-hjulte vettu :knegg
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Desmo skrev:Så det er liv i den karen enda. Og jeg som trodde du hadde forlatt oss til fordel for andre ting. Men at du fremdeles har syklene overrasker mindre. Det er jo ikke så lett å bli kvitt en Kawasaki når en først har kjøpt en. :P :p
Skal vel ikke si så mye, for jeg har fremdeles Neil og Velte-petter. :redface
Hallo Desmo :vs

Joda, det står til liv. Men det har blitt mest jobbing og andre aktiviteter de siste åra. :mk

Det er jo sånn med Kawa at de aldri blir utslitt, de bare ser sånn ut :lol
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37832
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av AJ »

Jalmar skrev:OG det er merkbart billigere å ferdes i bil. Den lille Sitrona mi bruker 0,38 liter diesel på mila, og dekka holder en evighet :prf

Men vi får se. Setter fortsatt pris på en "frisk" tur på en av de to-hjulte vettu :knegg
Gode poeng der.
Å eie og å kjøre MCer ikke akkurat noen økonomisk gullgruve, for å si det sånn.
Et par dekkbytter i løpet av året når det kjøres på det mest heftige i tillegg til service, gjør at tusenlappene flagrer hyppig avgårde i forholdsvis stort antall :-k
For ikke å snakke om bensinforbruket... Her har bilindustrien vært langt flinkere enn de som snekrer sammen MC'er. Det må vi bare erkjenne.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Selvfølgelig blir det "feil" å tenke økonomi når det gjelder mc for de fleste av oss.

Bruker man en "fornuftig" mc til fornuftig kjøring kan man kanskje påberope seg å spare noen kroner. Jeg tenker da f.eks. på de som kan kjøre mesteparten av året, kanskje på en 125 ccm, til og fra jobb etc. Da kan man jo spare på tid, bompenger, parkering og slike ting. Og man vil ha et beskjedent budsjett på vedlikehold.

Men for de fleste av oss tror jeg mc må (og skal) bedømmes som hobby/moro/rekreasjon osv. Og da spiller ikke økonomien like stor rolle, så fremt man har råd til å holde på.

Jeg skal tur/retur Helsinki den første del av ferien. Meningen var å bruke Voyageren. Men etter hvert så har jeg bestemt meg for å ty til Sitrona. Det blir ca 4500 km å kjøre, og mest på kjedelige "rett fram"-veier. Rent tilfeldig satt jeg i godstolen og regnet litt på det økonomiske, og det var ikke særlig koselig :lol

4500 km på den slags veier vil fort si at man halvsliter et sett med dekk. Det vil si en utgift på drøyt 2400,- kroner. Eller drøyt 50 øre kilometeren. Videre kan man se på bensinforbruk. Voyageren bruker ca 0,5 liter pr. mil med full bagasje og passasjer. Da snakker vi om en kostnad på ca 7 kroner mila, eller 70 øre pr. km. Totalt når det gjelder dekk og bensin er vi altså oppe i 1,20 kr pr. km :scratch Så kan vi jo for sikkerhets skyld legge på et oljeskift etter en slik tur. Olje + filter 450 kroner. Da har vi en ti-øring til pr. km.

Sitrona forbruker ca. 0,38 liter diesel pr. mil. Og hvis vi regner en liter-pris på 14 kroner, koster hver mil 5,32 kroner. Altså snaut 2 kroner mila spart. Nesten 1 tusenlapp på turen.

Dette blir jo absolutt ikke riktig utregning av faktiske kostnader på noen av kjøretøyene. Bare ment som en "folkelig" sammenligning.

Regner med at Sitrona koster meg 4 kroner kilometeren alt inklusive (verditap, service, forsikring, avgifter etc. ect. etc.). Voyageren tipper jeg koster meg omtrent det samme (alt medregnet). Men normalt merker man jo ikke verditap og slike utgifter på lommeboka direkte, så det blir jo til at man regner kun de direkte bruks-kostnadene. Og DA kommer mc dårlig ut, dessverre... :sorry
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av ArcticTiger »

Nå syns jeg dere surker for mye :[-X Dette er noe av det værste jeg har hørt på lenge.
Fordelene med å kjøre et lite disel-bur i byen :-)å , ååh-nååh-neeii-duh, du lurer ikke meg Jallmarr, dette er Rå Vill-blogging på sitt værste :lol

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av SuperMorten »

Du glemte en viktig ting oppi dette. Livsglede, trivsel, mental helse, nytelse osv..... alt det som ikke kan måles i penger

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Desmo »

Det må jeg si! Dette var nye toner. Har nesten lyst til å spørre;Hvem er du, og hva har du gjort med Jalmar? :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av KydeX »

SuperMorten skrev:Du glemte en viktig ting oppi dette. Livsglede, trivsel, mental helse, nytelse osv..... alt det som ikke kan måles i penger

Sent from my GT-I9300
Dette er vel det viktigste poenget av alle. Den nye mc'en min bruker mer drivstoff enn begge de to bilene mine, muligens til sammen, men det driter jeg i. Det gir meg nemlig uendelig mer glede å kjøre med den.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av pelsen »

Hyggelig at du tar en tur innom Jalmar :thumleft
Jeg kjører også bil eller tar fly når det er hensiktsmessig.
Har kjørt sykkel siden jeg var 16 og synes ikke jeg går glipp av noe ved å velge noe annet.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Pollti »

Bare å komme Jalmar ! Braastad lageret er velfyllt så det bør drikkes opp snarest så en ikke får så vondt i hue dagen derpå :scratch Gammelt brennevin er no ånkli drit :-k
Alt av SMK er avhendet og nå forflytter jeg mitt forsoffene legme på en Piaggio Scooter. Den fløtter ånkli fælt på seg i hele 44km/t på flatmark. :prop: Ellers så stuller og steller jeg med raue italienere med flere enn 2 hjul for tiden.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Desmo »

Pollti også! Mannen som har brukt lettbetong på nye og kreative måter til bilreparasjoner er tilbake! :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Pollti skrev:Bare å komme Jalmar ! Braastad lageret er velfyllt så det bør drikkes opp snarest så en ikke får så vondt i hue dagen derpå :scratch Gammelt brennevin er no ånkli drit :-k
Alt av SMK er avhendet og nå forflytter jeg mitt forsoffene legme på en Piaggio Scooter. Den fløtter ånkli fælt på seg i hele 44km/t på flatmark. :prop: Ellers så stuller og steller jeg med raue italienere med flere enn 2 hjul for tiden.
Jeg må jo snart komme og redde deg fra det gamle brennevinet. Men først må jeg en tur til Finland. Prøver for øvrig å få bukt med en flaske Laroche Petit Chablis her. Tror jeg skal blande den ut med litt 60% slik at den blir drikkendes. :mk

Raue italienere med mer enn 2 hjul er slett ikke noe dårlig tidsfordriv. Selv holder jeg meg til fransk, lekker og langbeint. Svart sitron er både økonomisk, moro og kjekt. Reine kinderegget med andre ord. Målet på Finlandsturen blir å få den over 0,4 liter diesel på mila. :prop:

Når det gjelder italienske kjøregreier har jeg sett litt på en liten perle. Nemlig Fiat Panda 4X4. Leveres med 2-sylindret bensin-turbo. Det er passelig sært. :yeyeye
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Legg inn av Jalmar »

Desmo skrev:Pollti også! Mannen som har brukt lettbetong på nye og kreative måter til bilreparasjoner er tilbake! :knegg

Dukker opp mye rart når snøen går vettu :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Svar