erikh's ninja tråd; Nye deler og valg av ny hjelm

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av TheHaughom »

Men har du en tilhørende ECU mapping av sykkelen? Høres litt søkt ut at du får mer kraft uten å øke bensinmengde osv.
Akrapovic har samme opplegget med KTM, men for å få noe ytelse kreves mapping av innsprut osv.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av KydeX »

Det sitter en sensor av en eller annen sort på anlegget, jeg går utifra at ECU'en justerer noe utifra den, ellers vet jeg bare det som står oppgitt i papirene. Sykkelen har Honda sin 2012 software.

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av TheHaughom »

Lambda sensoren (som sitter rett etter uttaket fra motor) gjør bare mindre justeringer, som lufttrykk, fuktighet osv.
For å justere bensintilførsel må man enten ha en auto PCV eller justere manuelt. Med mindre Honda har bygget inn noe PCV lignende greier (som ikke er helt lovlig pga utslipp), så burde den remappes om du fjerner katalysator og setter i et åpnere luftfilter f.eks.

Generelt går sykler ganske magert, spesielt i closed loop, fra fabrikk. AF raten der er ca 14.7, mens ideelt for motor er 13.2 - 13.5...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av KydeX »

Da vet jeg ikke helt. Skal prøve å finne det ut.

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av erikh »

Hm gjelder alt dette på en så gammel sykkel som 2000 også?
Skjønner at for å øke effekten må jeg justere forgassere, men visste ikke at sykkelen min kan kobles til pc :P :p trodde jeg hadde kjøpt en "årntli" sykkel uten så mye elektro :scratch
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av LordShaft »

Er det ikke katalysator på sykkelen, og du bare skifter potten til slip-on er det IKKE behov for å mappe noe som helst. Monter, tut og kjør :-)

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av erikh »

LordShaft skrev:Er det ikke katalysator på sykkelen, og du bare skifter potten til slip-on er det IKKE behov for å mappe noe som helst. Monter, tut og kjør :-)
På facebooks "liker" :P :p
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av TheHaughom »

Trodde alt etter 96 hadde katalysator?
Men ja, om du har forgasser er det jo forgasserjustering og ikke ECU mapping som gjelder. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av erikh »

Etter å ha lest meg litt opp virker det som om katalysatoren min ligger inni orginalpotta.. Så jeg går utifrå at forskjellen mellom de to akrapovic pottene er med og uten katalysator? Kan dette stemme?

Og hvis jeg da kjøper potta med katalysator, må jeg da inn på ett verksted og såkalt "mappe" om sykkelen slik at den skjønner at det er akra potte?

og siste, dette med mapping, er dette for å få en optimalt innstilling på sykkelen ved endring av f.eks potte? Noen som har en ca pris på dette?
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av Kjellrf »

erikh skrev:Etter å ha lest meg litt opp virker det som om katalysatoren min ligger inni orginalpotta.. Så jeg går utifrå at forskjellen mellom de to akrapovic pottene er med og uten katalysator? Kan dette stemme?
Er ikke katalysator på ZX6R fra 2000. Første Kawa som kom med det (og det var en av de første syklene på markedet) var ZX12R i 1999.

Ellers er det ikke så mye effekt å hente med annet anlegg på ZX6R, det originale anlegget er meget bra.
Personlig liker jeg anlegg i metall, ikke i karbon. Synger mye finere i metall, er ikke lagd så mange instrumenter i karbon...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Kenny_85
Innlegg: 148
Registrert: 03 mai 2013, 16:08
Motorsykkelen din: Nei

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av Kenny_85 »

Da jeg kjøpte min sykkel brukt med åpent annlegg hele veien (ikke katalysator) og orginal ECU gikk den ekstremt dårlig. Vill risting opp til 4000rpm og effekt som sikkert må ha vært mye lavere enn det den ble levert med originalt.

Kjøpte usb-kabel på ebay til 20$ og programvare til 100€ og flashet om til DP ecu for min eksos. Det ble helt ny sykkel, nå går den så silkemykt som en 996 L-twin kan gå, og effektøkningen ble mer enn merkbar.

Om du beholder katalysatoren går det vel for det samme, men kjører du fullt anlegg anbefaler jeg å enten få flashet ecu eller kjøpe en power-commander. Utifra hva jeg har lest på interwebben er Power-commander en god investering uansett.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....

Legg inn av erikh »

Her er svaret jeg fikk fra More Power Racing når spurte om forskjellen på de to pottene til Akrapovic.
S-K6BO1-HC is what Akrapovic would recommend for "road use" I would suggest going with S-K6BO1-C instead.
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja tråd

Legg inn av erikh »

Lenge siden innlegg og egentlig lenge siden jeg har gjort noe med sykkelen,bare nyter dagene og cruiser rundt :prop:

Noen som har noen gode kjøreruter i Oslo område? Kjørt mye gamlemossevei og ut mot nesodtangen,mye svinger og litt bakker er gøy, men den begynner å bli litt "oppkjørt"

Hvor pleier dere å kjøre i Oslo og omegn når dere bare skal kjøre?
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: erikh's ninja tråd

Legg inn av SuperMorten »

Når jeg bodde i Oslo (Carl Berner), kjørte jeg ofte opp Trondheimsveien, og ut av byen den veien. Kanskje opp til Hadeland, over til Jevnaker, Hønefoss, Sollihøgda og ned til Sandvika. Eller svinge til høyre oppå Hadeland og dra mot Gardermoen i stedet. Men når du først har kommet såpass langt ut av byen er det et utall av muligheter :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke

Legg inn av erikh »

Da har jeg opplevd min første nesten ulykke på tung mc...

Kom kjørende ned en gate i Oslo med biler parkert på begge sider, men veien er brei og trafikert med god oversikt. Så jeg kjørte vell i ca 60-70 tenker jeg, fartsgrensen er vell 60 mener jeg å huske...
Plutselig vrenger det en større kassebil ala mercedes vito eller vw caravelle ut i veibanen som har stått parkert langs med veien på høyre side... Uten bruk av blinklys eller speil tydeligvis..

Jeg smeller inn det som er av bremser, og bakhjulet låser seg selvfølgelig, men utrolig nok tenker jeg at det er litt dumt at dette låser seg, så slipper opp litt før jeg jeg på nytt låser det :P :p skulle nesten tro jeg hadde abs på bakhjulet :P :p kjenner også godt at rompa på sykkelen beveger seg mot høyre og sladden er på vei.. Heldigvis hadde jeg dama bakpå så har litt ekstra vekt over bakhjulet :prf

Jeg rekker å tenke at dette kommer til å gjøre vondt og ser for meg ett merke av meg og sykkelen i siden på bilen (noe ala sånn man ser på tegnefilm)
Når jeg nå sitter å skriver lurer jeg litt på når jeg hadde tid til å tenke på alt dette :lol
:knegg

Jeg får så blikkkontakt med sjåføren som etter noe jeg syntes tok laaaang tid gir på og kommer seg ut av kjørebanen.. Og jeg klarer å passere bakenden av bilen med ett nødskrik og en grei hjertebank resten av turen.. :-)å :-)å

Sitter igjen med en erfaring rikere, da jeg har funnet at jeg ikke fryser helt, men sitter også igjen med ett spørsmål..

Hvorfor låser jeg bakhjulet? Har aldri øvd på dette, og i kjøregården med kjøreskolen brukte jeg kun forbremsen og fikk mye gode tilbakemeldinger på dette fra kjørelærer og egentlig utifra hvordan sykkelen reagerte..

Hadde jeg ikke hatt dama bakpå hadde jo bakbremsen på ninjaen vært til enda mindre nytte og jeg hadde jo låst bakhjulet enda tidligere, så er faktisk litt usikker på hvordan det hadde gått da..

Noen som har erfaringer kommentarer på dette?
Sist redigert av erikh den 21 jul 2013, 23:00, redigert 1 gang totalt.
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Svar