Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av xyvind »

Hm. Da har vi faktisk kjørt om hverandre i dag. Men jeg så deg ikke før det svingete partiet på E18 :crazy:

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Vi hadde litt pauser og denslags. Spiste burger nede ved vannet i Dalen, blant annet!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av Bjerknez »

Med tanke på det som ble sagt tidligere om E18 etc.

Jeg liker at det er litt fart i svingene. Jeg vil heller ligge i 200km/t med fett nedlegg i en lang god og oversiktlig sving enn samme nedlegg på småveier hvor du aldri vet hva som dukker opp bak svingen eller i veibanen.

Desverre må man opp i såpass høye hastigheter for å få til noe slikt at man like godt kan begynne å spikre paller før man kjører. :)

Når det gjelder Toven, så vil jeg nesten tro jeg faktisk har funnet min overmann når det gjelder redd for skitten sykkel. :lol :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Har tatt meg bursdags-fri på fredag da lederen min maser om at jeg må få brukt opp feriedagene mine(hadde alt for mange i år). Ingen i Tjukk MC som var ledige til å kaste seg rundt på tur utenom på lørdag, så da tar jeg en solo-tur før turen!

Kjører litt transport-aktig til Aurland etter jobb i morgen, sånn at jeg har kommet meg et stykke vestover. Så har jeg løse planer om å dra videre derfra og mot hardangerfjorden og kursen i retning Porsgrunn på fredag, før vi kjører Suleskard-tur på lørdag! Viktig å få dratt igang noen mil!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Ble en liten helgetur fra torsdag til lørdag siden jeg hadde fri på fredag!

Bilde

Startet på torsdag etter jobb. Fikk heldigvis avspasere klokka 12:30 sånn at jeg kom meg ut før det ble mye trafikk. Valgte også å kjøre til Kongsberg og 40'n opp til Geilo siden jeg hadde litt bedre tid en først antatt. Er jo vanskelig å komme seg unna transportetapper når man skal den retningen uten å bruke for lang tid, så da synes jeg 40 er et greit alternativ. Etter en liten pauses på Geilo så kjørte jeg mot fv50, gjennom Sudndalen. Var utrolig pent der oppe nå som det fortsatt ligger en del snø.

Ble dog lite bildestopp, men stoppa for å ta bilde av det litt fascinerende bygget til Andreas Håtveit for å sende til en felles bekjent. Om noen har lurt på hva det er borti der, så er det en gammel freestyle ski proff som bestemte seg for at det hadde vært kult å lage skibakke hjemme, og mekka et overrenn mellom to "tårn" så han fikk tatt fart.

Bilde

Så gikk ferden ned til Aurland for overnatting! Var fremdeles lett å være spontan på en torsdag, heldigvis! Så da fikk jeg stua meg inn på hytta der, før jeg kjørte opp på fjellet siden jeg hørte rykter om brøytekanter! Og det fant jeg! Etter det avsluttet jeg kvelden med noen øl mens jeg nøyt utsikten.

Beklager på forhånd noen veldig skeive bilder, og noen litt forvrengte(vidvinkelfunksjonen på telefonen gjør mye rart)

Bilde

(mulig dette bildet kommer opp sidelengs for noen)
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde


Fredag morgen kjørte jeg avgårde mot Voss, og tok et stopp i Gudvangen for litt frokost. Møtte på en eldre kar som kjørte R1250RS(om jeg husker rett), så han fikk fortalt noen røverhistorier mens jeg spiste baguetten min, og så dro vi hver vår vei! Kjørte forbi Voss og ned mot hardangerfjorden og over brua. Hadde planer om å kjøre over Ulvik, men gikk visst glipp av avkjøringa, så det får vi ta senere! Ble et par bildestopp, men ikke så mange pauser ellers, da jeg hadde øl og grillmat som venta på meg i Porsgrunn. Kjørte bare inn til Odda og E134 -> Bø -> Valebøveien. Helt grei etappe, ikke noe veldig spennende annet enn at Hardangerfjorden alltid er vakker, og det var kanskje ekstra mye trøkk i Låtefoss, men jeg stopper ikke der! Vel fremme i Porsgrunn så var det godt å få kasta i seg noe kjøtt i godt lag!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Lørdagen var det klart for tur med Toven! Jeg hadde bare noen vage idéer om hvor vi skulle, siden han er glad i å legge opp ruter så kan jeg gi fra meg ansvaret og bare følge etter. Det er ganske behagelig, egentlig. Ble ikke noe særlig med bilder denne dagen, siden vi er mer opptatt av å kjøre!

Bilde



Jeg hadde egentlig planer om å overnatte i Porsgrunn en natt til, men siden det ikke ble så alt for sent bestemte jeg meg for å kjøre hjem isteden, sånn at jeg slapp å stresse hjem fra Porsgrunn før jeg skal på jobb i kveld. Ble rolige 72 mil på meg, men det klarer vi vel! Ganske øm i bakparten, dog.

Alt i alt en bra tur! Lenge siden jeg har kjørt så langt alene, og det er litt befriende, selv om jeg antageligvis tar litt for få pauser. Har kjørt 5400 på Multi'n nå, og kan meddele at jeg er svært fornøyd! Den takler alt jeg ber den om å gjøre, og garantert en del mer!

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av 45316 »

Godt å ha deg tilbake og ikke minst se gleden du har av det! Fine bilder og fin sykkel!

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


xyvind
Innlegg: 1408
Registrert: 26 sep 2013, 09:50
Motorsykkelen din: .

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av xyvind »

Herlig! Sånn skal det være :D

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av Bjerknez »

Ser ut til at du koser deg på nysykkelen :twothumbs:

Ja, noen år i tørke tror jeg rett og slett kan gjøre underverker for kjøregleden. Litt forbedret økonomi hjelper så klart også på. :thumleft

Slett ingen sykkel og være flau av dette. En av de tøffeste syklene i den klassen, helt klart.

72 mil er er en voksen etappe. Rekorden min tror jeg er litt i overkant av 80 mil på cruiseren jeg hadde. Men da var jeg også greit fornøyd. Men faktisk ikke veldig sliten i baken. Var mer det at jeg ble lei. Samt at ryggen begynte å si at nok var nok...

Artig å se du er tilbake igjen :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Driver å vurderer å få heva styret litt. Hadde vært praktisk å kunne stå oppreist å kjøre, men tror det må mer til enn å bare få heva styret :-k Får til å stå nesten helt oppreist om jeg har på cruise control sånn at jeg kan holde styret med kun fingrene, men er jo ikke helt optimalt.

Noen erfaringer på hvor mye som egentlig skal til, og andre ting jeg kanskje bør tenke på i forbindelse med å faktisk heve styret?

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av pekle »

Kan synse litt i alle fall ;)

Hadde styrehevere på F800GS, tror det var 3,5cm. Jeg er forøvrig 178cm med ganske normal fordeling av lengde på kroppsdeler. Har også stort sett kjørt med hevere på R12GS, helt fram til i vinter faktisk, da jeg hadde fått meg ny hjelm som hadde mye høyere synsfelt. Da var ikke styrehevere lenger nødvendig, da jeg slapp å bøye hodet bakover for å se langt nok fram.

En fordel med det var at jeg automatisk fikk mer tyngde framover, noe som er bra på grusen.

Men minst like viktig som høyden på styret er å stå stødig. På min MS er ikke fotpinnene spesielt ståvennlige i alle fall, så om du tenker å kjøre mye stående er det det første jeg ville bytta.

Så er det typen kjøring man bedriver. Jeg har aldri vurdert å gjøre det på MSen, da et høyere styre går litt utover sportsligheten og kontakten med framhjulet (spesielt når man sitter, og det gjør man jo kanskje mest) - mindre angrepsvillig på en måte. På en GSA er det litt mindre viktig :)

Det er mine betraktninger - det er klart om du f.eks er mye høyere så stiller saken seg anderledes.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

pekle skrev: 19 jun 2020, 23:02 Kan synse litt i alle fall ;)

Hadde styrehevere på F800GS, tror det var 3,5cm. Jeg er forøvrig 178cm med ganske normal fordeling av lengde på kroppsdeler. Har også stort sett kjørt med hevere på R12GS, helt fram til i vinter faktisk, da jeg hadde fått meg ny hjelm som hadde mye høyere synsfelt. Da var ikke styrehevere lenger nødvendig, da jeg slapp å bøye hodet bakover for å se langt nok fram.

En fordel med det var at jeg automatisk fikk mer tyngde framover, noe som er bra på grusen.

Men minst like viktig som høyden på styret er å stå stødig. På min MS er ikke fotpinnene spesielt ståvennlige i alle fall, så om du tenker å kjøre mye stående er det det første jeg ville bytta.

Så er det typen kjøring man bedriver. Jeg har aldri vurdert å gjøre det på MSen, da et høyere styre går litt utover sportsligheten og kontakten med framhjulet (spesielt når man sitter, og det gjør man jo kanskje mest) - mindre angrepsvillig på en måte. På en GSA er det litt mindre viktig :)

Det er mine betraktninger - det er klart om du f.eks er mye høyere så stiller saken seg anderledes.
Det er jo litt sportsligheten jeg tenker på, da jeg liker å kjøre hardt på svingete vei. Grus er ikke så viktig for meg selvom jeg kunne tenke meg å bevege meg litt ut på det og. Hovedsaklig vil jeg kunne stå for å avlaste rassen litt da jeg ofte kjører ganske lange etapper. Er 191cm, så stående kjøring på den er ikke super-komfortabelt.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av pekle »

Når du er såpass høy kan jeg forstå det ja. Men gode fotpinner er gull, og de påvirker heller ikke kjøreegenskapene så verdt et forsøk. På 800en hadde jeg fotpinner som vippet litt også (15 grader fram/bak) - det gav litt variasjonsmuligheter.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 612
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av Ketil »

mortenolb skrev: 19 jun 2020, 19:52 Driver å vurderer å få heva styret litt. Hadde vært praktisk å kunne stå oppreist å kjøre, men tror det må mer til enn å bare få heva styret :-k Får til å stå nesten helt oppreist om jeg har på cruise control sånn at jeg kan holde styret med kun fingrene, men er jo ikke helt optimalt.

Noen erfaringer på hvor mye som egentlig skal til, og andre ting jeg kanskje bør tenke på i forbindelse med å faktisk heve styret?
Jeg har montert styrehevere som i tillegg også flytter styret litt mot meg, og jeg synes det ble bedre å stå å kjøre enn tidligere, men noe revolusjon er det ikke snakk om. Jeg står også litt på lange etapper for å hvile baken og for å få strekt ut kroppen, på gruskjøring føler jeg at jeg har bedre kontroll i stående stilling, spesielt hvis det mye løs grus. Det du må passe på er at de ulike kablene til styret er lange nok for å heve styret. Jeg kjøpte fra Wunderlish som lager hevere spesialtilpasset BMW.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av Olav K »

Da har nok jeg samme styreløftere som Ketil over her. Ca 2,5 m opp, og 2,5 cm bakover.
Blei også mer avslappet i skuldrene under sittende kjøring.

Trur du sitter nærmere styret på Multien, så 2,5cm rett opp er sannsynlig en god start.
Morten er vel en voksen kar såvidt jeg minnes.

Like viktig som styreløftere er større fothvilere, slik at foten ikke blir sliten etter 30 sek.
Multien er mer en "sportsadventure" og om jeg husker rett, har den ganske smale fothvilere orginalt.

Genialt å kunne stå å strekke beina litt, spes etter noen timer på tur.
Jeg har en egen liten konkurranse med meg selv, om hvor langt jeg klarer/gidder å kjøre stående uten å holde i styret.
Da må man ha en brukbar plass å sette beina :knegg

Ellers, igjen...
Veldig kjekt å se deg kose deg på hjul.
Ta gjerne kontakt om du skal kjøre forbi leikegrinda mi igjen
:thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mortenolb - Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Olav K skrev: 20 jun 2020, 10:23 Jeg har en egen liten konkurranse med meg selv, om hvor langt jeg klarer/gidder å kjøre stående uten å holde i styret.
Da må man ha en brukbar plass å sette beina :knegg
Jeg drev en del med det på gamle sykkelen, men er litt smalt på Multi'en, ja! Føler jeg må være litt hjulbeint for å stå på den. Har funnet metoden som funker enn så lenge, dog! Kunne jo vært en idé med litt mer plass til beina alle veier, ja. Er ingen fare for at de skraper i bakken med det første, de har ikke giddi å montere pysepinner engang!

Er litt nysgjerrig på hvor mye bar risers evt. har å si på kjøre-feeling, da. Om det er noe jeg kommer til å føle har noen negativ effekt :-k


Det er nok ikke umulig at jeg havner borti området ditt i løpet av sommeren! Har ingen planer for ferien, så tar ting på sparket :knegg

Svar