RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av RuneMC »

@jhn - nå får du jo ikke med deg alle inntrykkene da - som f.eks. smaken av en ekte Skjåk-burger med ost & bacon & grillkrydder. Eller lukta fra utkanten av Lom der det var vekselvis lukt av solsvidd utedass og ditto solsvidd blomstereng :lol
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:@jhn - nå får du jo ikke med deg alle inntrykkene da - som f.eks. smaken av en ekte Skjåk-burger med ost & bacon & grillkrydder. Eller lukta fra utkanten av Lom der det var vekselvis lukt av solsvidd utedass og ditto solsvidd blomstereng :lol
Det tenkte jeg ikke på ... ingenting slår vel lukta av et solsvidd boblende utedass. Jeg må nok ta turen likevel.
Veldig bra lesestoff og fine bilder :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av RuneMC »

Utedass-lukta var faktisk ganske avdempet, så jeg slet litt med å plassere den til å begynne med, men så kom jeg på hva det måtte være... ah... klorkalk! :-)


Ellers var jeg en liten runde i nærområdet på fredagen da. Lauvnesvatnet ikke langt fra Lyngdal i Numedal.
Kjekk liten sandstrand og en sandvolleyballbane rett bak også. Sikkert privat, men når katten er borte...
Bilde
Forresten fortsatt veteran-traktor utstilling på jordet i Lyngdal - ref tidligere bilder (og der har jeg langtfra tatt bilde av alle)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av RuneMC »

Igår var jeg en tur om Valebøveien

Kjørte den først for noen uker siden på en endagstur, første bildet er fra da og viser en genial undergang som gjør at alle større biler ikke kan kjøre denne veien :thumleft
Bilde

Hva kan man si om Valebøveien - jo, en populær MC-vei, og det forstår man godt. Jeg vil rangere denne over Hanekleiva f.eks. fordi den er mer variert, har flere svinger og er lengre. Eneste som er synd er at den blir et godt stykke unna for meg...

Langs Valebøveien (igår)
Bilde

Har begynt å få sansen for de litt odde/forfalne husene man kan se langs veien. Helt klart et oppussingsobjekt :-)
Bilde

Ellers hadde jeg tenkt å ta med Reshjemvegen også, men rotet meg helt bort og kom halvveis ned langs Norsjø, før jeg snudde nesen hjemover mot taco-middag. Får visst vurdere dette med GPS... ser fordelen når man skal finne mindre kjente veier... :-J

Idag ble det tur om Haglebu

Startet via Tranby-Sylling-Sollihøgda. Nedover fra Tranby var det en i bilen foran som likte å prate i mobil. Ga'n et par bært da han kjørte litt uoppmerksomt og bl.a. ikke blinket i rundkjøringen hvor det begynner å gå bortover mot Sylling. Rett etter det var det en fartskontroll. Muligens mobilbruk-kontroll også, men da hadde han lagt bort mobilen. Vi holdt fartsgrensen på 60, så ingen problem. Min erfaring er at holder man fartsgrensene 60 og under, så er det en grei oppskrift på å unngå kjedelige fartsbøter.

Fra Sollihøgda tok jeg lokalveien som går forbi Utøya istedenfor E16. Svært lite trafikk på denne veien og sånn sett avstressende når man er på tur og har tiden for seg, og så får man med litt utsikt til Tyrifjorden på kjøpet.

På bensinstasjonen i Vik ble det handling av BLT-sandwich og iskaffe. Hadde ikke helt bestemt meg ennå for hvor jeg skulle videre - så fulgte innfallsmetoden.

Første innfall ble å ta mot Åsa rett på den lange sletta. Igjen fra hovedvei til "bygdevei" så og si uten trafikk..
Bilde

Neste innfall ble å ta motsatt vei av en traktor som jeg kom bak rett før et veikryss - og det samme med en trailer etter Hønefoss og dermed ble det Rv7 mot Gol. Lenge siden jeg har kjørt denne veien og det var blitt noen strekninger virkelig flott motorvei og et par lange tunneller. Ikke allverdens spennende, men interessant nok hvis man ikke har kjørt der på mange år. Etter Noresund og oppover er det stedvis flott utsikt. På Bromma ble det stopp med softis... og pen utsikt til ei nydelig jente i tynn sommerkjole rett ved inngangsdøra. Noen ganger kunne man gitt endel for å være ungdom igjen... :P :p

Anyways, bakkene opp fra Bromma er morsomme, og nå begynner de å sitte litt bedre. Fin rute dette - litt type transport-etappe opp via Noresund til Bromma, men utsikt til fjell og elv osv bygger seg opp mot Flå og det går ganske radig på et par timer hjemmefra. For HD'er og andre cruisere må denne veien være ideell med fin asfalt og slake svinger. Her er det bare å brumme oppover mot Bromma :knegg '

Haglebu idag. Null snø igjen på noen av fjellene rundt nå... sommeren kom til slutt i August...
Bilde
Her fant jeg ut at det var på tide å spise BLT'en og drikke iskaffen også :-)

Videre nedover Eggedal/Sigdal var det fine forhold. Noen saktekjørende biler som skulle se på utsikten ble passert her og der, men ellers ingen trafikk å snakke om. En stasjonsvogn som lå litt midt i veien på en snorrett strekning, valgte jeg denne gangen å kjøre forbi uten forutgående bært. Skal si det ble en brå korrigerende reaksjon fra sjåføren idet jeg passerte - han brukte tydeligvis ikke speilet.

Istedenfor å kjøre rett ned til Åmot valgte jeg å kjøre om Lyngdal i Numedal for å se om traktor-utstillingen fortsatt var der.
Jada, ikke bare traktorer, men også amcar- og veteranbil-utstilling hadde det vært idag. Jeg sier "hadde" for det var tydeligvis helt på tampen når jeg kom litt etter kl 16 - og endel hadde nok allerede kjørt. Men noen fine kjøretøy var da igjen...

Staselig gammel veteran og en litt nyere Merce
Bilde

Div veteranbiler
Bilde

En fin gammel boble
Bilde

Gammelt beltekjøretøy
Bilde

En samling "mopper" :D
Bilde
...de holdt på å kjøre bort en tilhenger med lignende, så hadde nok vært minst dobbelt så mange tidligere idag...

Denne steikje fine brannbilen kan vel være noe for det Bææææhrrrggenskke brannvesen også? - eller hva sier LordShaft ? :scratch
Bilde

Utstillingen på jordet tipper jeg blir stående ennå en stund - har ihvertfall vært tilfelle tidligere år.
Det er jo ikke gjort i en håndvending å kjøre bort så mye heavy metal...
Bilde

Her er vel en eldre militær lastebil... men legg merke til nytt batteri fra Biltema :oh :knegg
Bilde

Artig traktor med belter...
Bilde

Veien hjem tok jeg via Bingsveien, dvs litt grus før asfalt igjen. Ute på asfalten dukket det plutselig opp en hvit GL Merce i speilet og den la seg så tett at jeg valgte å gi på. Den hang på de rette strekkene men havnet bakover i de mest svingete. Veien er i tillegg ganske humpete, men akkurat det taklet nok den bilen godt. Fant ut at det var best å kjøre til siden når jeg kom et stykke lenger ned og hadde en grei avstand, framfor at den skulle ligge i baken min der jeg skulle svinge av til Åmot... Noen ganger lønner det seg å tenke strategisk litt framover...

Fantastisk fint siste biten hjem også via Vikersund og Sylling, og litt avkjølende også - det er liksom alltid noen C kaldere langs denne siden av Tyrifjorden.

Et bilde fra åkrene i Lier med litt av Drammen i bakgrunnen får avslutte
Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av L-NA »

Til og med min første Moped har du fått bilde av, :-) Tempo Corvette m/gir på styret :-)

Ja, ja ..Jeg bygget den om til fotgir. Seiste en bolt på toppen at giraksl, på toppen av Motor som jeg førte frem og tilbake med foten :-)....Kjempe flott både referat og bilder.. Takk!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Tur mot nordvest s39-40)

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Utedass-lukta var faktisk ganske avdempet, så jeg slet litt med å plassere den til å begynne med, men så kom jeg på hva det måtte være... ah... klorkalk! :-)


Ellers var jeg en liten runde i nærområdet på fredagen da. Lauvnesvatnet ikke langt fra Lyngdal i Numedal.
Kjekk liten sandstrand og en sandvolleyballbane rett bak også. Sikkert privat, men når katten er borte...
Bilde
Forresten fortsatt veteran-traktor utstilling på jordet i Lyngdal - ref tidligere bilder (og der har jeg langtfra tatt bilde av alle)
Faan, et flott bilde Rune :yeyeye
Er litt ekstra fasinert av bilder
hvor man plasserer "Et Stort ingenting" midt i "Det gyllene snitt", og fortsatt får det til å fungere GULL. :\m/:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av Voodoodoo »

Fint over Valebø.. er lissom i bakgår'n min det da.. kjører der hver dag til og fra jobb. Kan holde greit tempo over der men sånn fra 1630-19 bør man ta det med ro.. ikke pga. dyr eller "onkel" men fordi det ysser av pedaltråkkere og trikotkledde rulleskiløpere som bruker hele veibanen..... :redface
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av LordShaft »

Fantastiske bilder, det er til å bli stum av beundring :thumleft vi har så mye veteran brannbiler her i Bergen. Det er helt sykt for en innsats historielaget legger ned for å holde dette vedlike.

Du skulle begynt å logge turene dine med locatoweb.com da er det litt lettere for meg å sikker andre å vite hvor du er. For det kan være en pain in the ass å søke alle de navnene du nevner opp i Google maps :redface

Note4

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av RuneMC »

@alle - Takk takk.

@ojda - jepp, ble fint det bildet. Tenkte mest på båtnaustet som ramme på ene siden og på å få med den fine sandstranda og vannet ellers...

@LordShaft - ja, LocatoWeb er nok en idé, men trenger nok USB-kabel først etter det jeg leser om batteribruk...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av LordShaft »

Ja den bruker litt, men ikke mye batteri. en 8 timers sporing går helt fint på fult batteri. Enten kabel eller power bank :thumleft

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av Trondgv »

Kjøpte selv en av Puro sine, med 20000mAH på elkjøp her om dagen. Skal se om den holder for 2 personer på en helg :thumleft

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av 45316 »

Biltema har 10400mAh til 349 kr hvis man ikke gidder å vente.

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av Trondgv »

Jeg var i butikk når jeg kjøpte, sikkert noe de har bestilt inn til seg selv :) Tror den kosta 999,-

Sent from my D6503 using Tapatalk

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av RuneMC »

Hmm, fant faktisk en powerbank jeg har fått som reklameartikkel ifjor tror jeg det var. Står ikke noen kapasitet, men gir vel sikkert noen timer... Så jeg får vel skaffe denne LocatoWeb app'en. Er det forresten innstilling for å skjule fart eller kommer det alltid med ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (Valebøvn og Haglebu s.41)

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror den alltid er med, men er det så mye å være bekymret over egentlig?? :scratch

Svar