Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.
Heisann godtfolk.
Jeg heter da Aleksander. Jeg er 22 år gammel, og ervervet førerkort for klasse A i fjor. Kjørt lett-motorsykkel siden jeg var 16 - uten at dette skal bety at erfaringen er større. Kjørt mange mil på motorsykkel, men kun et par på tungsykkel. Lånt mammas Kawasaki ZZR 600 '94 en del ganger, og vil si at dette er en sykkel jeg selv kunne tenkt meg å ha med tiden.
Før påsken kjøpte jeg min egen motorsykkel.
Det ble en Suzuki RF600R. Mest fordi den var til salgs her i Stjørdal. Prislappen var det ikke så mye å si på, fikk denne for 21 000 kroner. Det eneste aberet var kilometerstanden - hele 110 000.
Historikken ser ut til å vise at de tidligere eierene har tatt godt vare på sykkelen. Fikk med en skoeske med kvitteringer.
Til daglig studerer jeg til å bli trafikklærer ved Høyskolen i Nord-Trøndelag.
For den som lurer på hvordan jeg ser ut - fikk besøk av NRK for litt siden. Visitas fra NRK
Det første jeg kommer til å gjøre på sykkelen er følgende;
Bytte bremseklosser rundt hele. Bestilt SBS-klosser. Sinter.
Bytte styrelagerene. Øvre og nedre.
Tenningslåsen "burde" byttes, men drøyer det inntil videre.
Nytt fordekk.
Så får tiden vise hva som skjer videre.
For tiden jobber jeg mest med å bli kjent med sykkelen. Har til nå kjørt tolv mil. Det er ikke så langt, men har likevel opplevd billister som ikke ser meg - dette er med i planleggingen i alle valg jeg foretar meg i trafikken, har funnet ut at det er en god regel å følge.
Sykkelen oppleves som litt liten for meg. Jeg er 184 høy. Kom egentlig frem til at dette egentlig er en ganske ålreit førstegangssykkel, så vi får se videre hva jeg gjør.
Betaler litt over tre tusen i året i forsikring. Tror ikke det er så mange andre touring-sykkeler som koster tilsvarende beløp å forsikre.
Her er bilde av "skjønnheten". Ikke fått navn enda, får vel snart. :-) Fargen kommer ikke så godt frem på bildet, men det får være så lenge. Tar noen nye siden. :-)
Jeg heter da Aleksander. Jeg er 22 år gammel, og ervervet førerkort for klasse A i fjor. Kjørt lett-motorsykkel siden jeg var 16 - uten at dette skal bety at erfaringen er større. Kjørt mange mil på motorsykkel, men kun et par på tungsykkel. Lånt mammas Kawasaki ZZR 600 '94 en del ganger, og vil si at dette er en sykkel jeg selv kunne tenkt meg å ha med tiden.
Før påsken kjøpte jeg min egen motorsykkel.
Det ble en Suzuki RF600R. Mest fordi den var til salgs her i Stjørdal. Prislappen var det ikke så mye å si på, fikk denne for 21 000 kroner. Det eneste aberet var kilometerstanden - hele 110 000.
Historikken ser ut til å vise at de tidligere eierene har tatt godt vare på sykkelen. Fikk med en skoeske med kvitteringer.
Til daglig studerer jeg til å bli trafikklærer ved Høyskolen i Nord-Trøndelag.
For den som lurer på hvordan jeg ser ut - fikk besøk av NRK for litt siden. Visitas fra NRK
Det første jeg kommer til å gjøre på sykkelen er følgende;
Bytte bremseklosser rundt hele. Bestilt SBS-klosser. Sinter.
Bytte styrelagerene. Øvre og nedre.
Tenningslåsen "burde" byttes, men drøyer det inntil videre.
Nytt fordekk.
Så får tiden vise hva som skjer videre.
For tiden jobber jeg mest med å bli kjent med sykkelen. Har til nå kjørt tolv mil. Det er ikke så langt, men har likevel opplevd billister som ikke ser meg - dette er med i planleggingen i alle valg jeg foretar meg i trafikken, har funnet ut at det er en god regel å følge.
Sykkelen oppleves som litt liten for meg. Jeg er 184 høy. Kom egentlig frem til at dette egentlig er en ganske ålreit førstegangssykkel, så vi får se videre hva jeg gjør.
Betaler litt over tre tusen i året i forsikring. Tror ikke det er så mange andre touring-sykkeler som koster tilsvarende beløp å forsikre.
Her er bilde av "skjønnheten". Ikke fått navn enda, får vel snart. :-) Fargen kommer ikke så godt frem på bildet, men det får være så lenge. Tar noen nye siden. :-)
Sist redigert av AleksanderRH den 03 mar 2014, 12:29, redigert 2 ganger totalt.
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.
Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?
Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.
Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?
Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Jo, jeg har opplevd det tidligere, men ikke i samme grad som nå - tror det har litt mer med tidspunktet vi setter i gang sesongen på - billistene er nok ikke helt klar over at vi har våknet fra vinterdvalen og kvittet oss med PMSen. :-pLordShaft skrev:Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.
Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?
Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)
Bakdekket ble byttet i fjor - det er mye mønster igjen, og dekket er bra, både visuelt og taktilt. :-)
Grubler for øvrig på noe annet også..
For tiden holder jeg på å kjøpe ny bekledning.
Har bestilt hansker og sko, håper dette passer når det ankommer.
Jakke og bukse sliter jeg litt mer med - jeg er ganske slank/tynn. Samtidig har jeg et ønske om å kle meg synlig.
Lurer på Halvarssons Halogen-jakken, sammen med safety jacket. Lurer likevel på om det kanskje blir litt tynt?
Tenkte primært tekstil. Bruksområde; Tur, tur og atter tur :-)
Hjelm har jeg derimot bestemt meg for. Shoei GT-Air. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse?
Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)
Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?
Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)
Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?
- MrPitlane
- Innlegg: 624
- Registrert: 01 feb 2011, 22:26
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
- Sted: Eidsvoll
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.
Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie.
Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie.
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Ikke prøvd den, prøver til mandag. Krysser fingerene - den har alt jeg vil ha. Pinlock og solvisir. Litt dyr kanskje, men hjelm burde man ikke hente sparekniven til.LordShaft skrev:Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse?
Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)
Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?
Har ikke vært borti skinn, mest fordi skinnet ikke er så glad i regnvær?
Hører stadig at RF900 er i en annen liga om man sammenligner - det tror jeg på. Virker til å være ganske så sprek.MrPitlane skrev:Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.
Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie.
De hundre ponniene i min sykkel sparker fra, jeg er fornøyd - fokuserer litt mer på fine kurver og akselerasjon ut av kurvene. (selvsagt i lovlige former )
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra!
Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra!
Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Takk for et meget godt tips. :-) Skal huske det.LordShaft skrev:Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra!
Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.
Lurer litt på oppsettet her;
Hvit og sort jakke
Hvit hjelm
Sorte hansker
Sorte sko
Litt kjedelig kanskje, men hvor god er synligheten i forhold til Halvarssons Halogen-jakke? Noe i tvil i forhold til hvor viktig synligheten blir i det totale regnestykket - det er jo sjåføren med
kjøremønsteret som avgjør hvorvidt man blir synlig, med tanke på plassering, sporvalg, signaler og så videre.
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.
Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil
Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det.
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)
Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil
Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det.
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Godt sagt. :-)LordShaft skrev:Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.
Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil
Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det.
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)
Jeg er kanskje slik som person - liker å gjøre research om jeg skal bruke litt penger.
Akkurat nå ser jeg mest på følgende;
Halvarssons Panzar
Halvarssons Zen
Shoei GT-Air
Har bestilt følgende som er på vei i posten fra Tyskland. (Hadde det ikke vært for at jeg studerer hadde jeg kjøpt dette i Norge. Ja, jeg mener det)
Alpinestars S MX-5
Alpinestars GP Plus.
Ryggskinne har jeg ordnet. Halvarssons Track.
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Det der så veldig bra ut!!
Likte spesielt formen på den shoei hjelmen
Gi gass er min mening
Likte spesielt formen på den shoei hjelmen
Gi gass er min mening
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Tror man skal peise på. :-)LordShaft skrev:Det der så veldig bra ut!!
Likte spesielt formen på den shoei hjelmen
Gi gass er min mening
Panzar-jakken selges med refleks man kan sette på med glidelås.
Får egentlig i pose og sekk da. :-)
Håper bare at Bikerstreet i Trondheim har dette inne på lager på mandag da... :-) Noe usikker på størrelsene, var innom Høy Puls i Stjørdal i dag for å prøve, men fant ikke lykken. Det meste satt litt posete, jeg er som sagt tynn... Enkelte lovpriser høy forbrenning, men jeg forbanner det til tider.. :-)
Synspunkter på "short-handles" ? Tenkte på sorte, noe kortere enn vanlige.
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)
Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.
Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på
Sendt med Note2
Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.
Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på
Sendt med Note2
- AleksanderRH
- Innlegg: 53
- Registrert: 01 apr 2013, 13:52
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
- Sted: Gursken/Stjørdal
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Joda, det er klart.LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)
Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.
Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på
Sendt med Note2
Har fått spørsmålet "hvorfor er du så tynn" så mange ganger at det å svare "høy forbrenning" er enkleste vei ut av tematikken. Om det er noe galt med næringsopptaket vites ikke, men jeg tror ikke det - min mor og min bestefar har samme "utfordringen".
I morgen blir det tur til Trondheim, så om noen ser en kar på turkis sykkel med Bullfighter-klær så får dere vinke. Klærne blir forhåpentligvis byttet mandag. :-)
Hvor lang tid burde jeg regne med å bruke på å bytte styrelageret? Både øvre og nedre del må byttes tror jeg. Burde få lagt på nytt fordekk samtidig, og byttet klosser i samme operasjonen. Trenger jeg spesialverktøy for styrelager-jobben?
Ingen hemmelighet at jeg ikke har skrudd særlig mye, men jeg har en god porsjon tålmodighet, og tilgang på internett (howstuffworks, youtube, vimeo)
Kawasaki ZZR 600 1998
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke
Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)
Sendt med Note2
At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.
Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)