Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Kawasaki ZZR 600. Skinndress og bart.

Legg inn av AleksanderRH »

Heisann godtfolk. :vs

Jeg heter da Aleksander. Jeg er 22 år gammel, og ervervet førerkort for klasse A i fjor. Kjørt lett-motorsykkel siden jeg var 16 - uten at dette skal bety at erfaringen er større. Kjørt mange mil på motorsykkel, men kun et par på tungsykkel. Lånt mammas Kawasaki ZZR 600 '94 en del ganger, og vil si at dette er en sykkel jeg selv kunne tenkt meg å ha med tiden. :thumleft

Før påsken kjøpte jeg min egen motorsykkel. :prop:

Det ble en Suzuki RF600R. Mest fordi den var til salgs her i Stjørdal. Prislappen var det ikke så mye å si på, fikk denne for 21 000 kroner. Det eneste aberet var kilometerstanden - hele 110 000.

Historikken ser ut til å vise at de tidligere eierene har tatt godt vare på sykkelen. Fikk med en skoeske med kvitteringer. :lol


Til daglig studerer jeg til å bli trafikklærer ved Høyskolen i Nord-Trøndelag.

For den som lurer på hvordan jeg ser ut - fikk besøk av NRK for litt siden. Visitas fra NRK


Det første jeg kommer til å gjøre på sykkelen er følgende;

Bytte bremseklosser rundt hele. Bestilt SBS-klosser. Sinter.
Bytte styrelagerene. Øvre og nedre.
Tenningslåsen "burde" byttes, men drøyer det inntil videre.
Nytt fordekk.

Så får tiden vise hva som skjer videre.

For tiden jobber jeg mest med å bli kjent med sykkelen. Har til nå kjørt tolv mil. Det er ikke så langt, men har likevel opplevd billister som ikke ser meg - dette er med i planleggingen i alle valg jeg foretar meg i trafikken, har funnet ut at det er en god regel å følge.

Sykkelen oppleves som litt liten for meg. Jeg er 184 høy. Kom egentlig frem til at dette egentlig er en ganske ålreit førstegangssykkel, så vi får se videre hva jeg gjør. :-k

Betaler litt over tre tusen i året i forsikring. Tror ikke det er så mange andre touring-sykkeler som koster tilsvarende beløp å forsikre.


Her er bilde av "skjønnheten". Ikke fått navn enda, får vel snart. :-) Fargen kommer ikke så godt frem på bildet, men det får være så lenge. Tar noen nye siden. :-)

Bilde

Bilde
Sist redigert av AleksanderRH den 03 mar 2014, 12:29, redigert 2 ganger totalt.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.

Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?

Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Ser ut som du har funnet deg en kjempe ålreit førstesykkel.
Du nevner noe veldig viktig. Det med å føle at du ikke blir sett.... Dette er noe du kommer til å føle på flere ganger. Som igjen gjør deg til en mer skjerpet sjåfør, for ikke å snakke om flinkere sjåfør.

Vet du om det er lenge siden bakdekket er byttet?

Grei forsikringsum det. Jeg vil anbefale deg å skifte forsikringsselskap hver 6 måned. Da sparer du dobbelt så mye bonus i året enn om du skifter hvert år :-)
Jo, jeg har opplevd det tidligere, men ikke i samme grad som nå - tror det har litt mer med tidspunktet vi setter i gang sesongen på - billistene er nok ikke helt klar over at vi har våknet fra vinterdvalen og kvittet oss med PMSen. :-p

Bakdekket ble byttet i fjor - det er mye mønster igjen, og dekket er bra, både visuelt og taktilt. :-)


Grubler for øvrig på noe annet også..

For tiden holder jeg på å kjøpe ny bekledning.

Har bestilt hansker og sko, håper dette passer når det ankommer.

Jakke og bukse sliter jeg litt mer med - jeg er ganske slank/tynn. Samtidig har jeg et ønske om å kle meg synlig.

Lurer på Halvarssons Halogen-jakken, sammen med safety jacket. Lurer likevel på om det kanskje blir litt tynt?

Tenkte primært tekstil. Bruksområde; Tur, tur og atter tur :-)

Hjelm har jeg derimot bestemt meg for. Shoei GT-Air. :-)
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse? :scratch

Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)

Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av MrPitlane »

Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.

Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie. :prop:

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Hvorfor tror du det blir for tynt? frykter du at du vil fryse? :scratch

Selv kjører jeg ikke i noe annet en skinn, men tekstil skal være bra det også (lang diskusjon hehe)

Har du prøvd hjelmen? Hatt den på hodet å kjent etter at den passer din hodeform?
Ikke prøvd den, prøver til mandag. Krysser fingerene - den har alt jeg vil ha. Pinlock og solvisir. Litt dyr kanskje, men hjelm burde man ikke hente sparekniven til.

Har ikke vært borti skinn, mest fordi skinnet ikke er så glad i regnvær?
MrPitlane skrev:Lykke til med RF. En kjempegrei motorsykkel som garantert vil gi deg mye glede.

Hadde en RF900 som jeg kjørte på 80000 km med, og det var helt problemfritt med unntak av en tuklete Choke som krevde tilsyn og pleie. :prop:
Hører stadig at RF900 er i en annen liga om man sammenligner - det tror jeg på. Virker til å være ganske så sprek.

De hundre ponniene i min sykkel sparker fra, jeg er fornøyd - fokuserer litt mer på fine kurver og akselerasjon ut av kurvene. (selvsagt i lovlige former :mk )
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn :[-(
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra! :P :p

Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Skinn er nok som du sier... ikke spesielt glad i regn :[-(
Men så utrolig mye bedre å kjøre i når været er bra! :P :p

Når du prøver hjelmen, sørg for å gå rundt med den på hodet i lang tid. Ja gjerne en halvtime. Sørg for at den føles god og ikke trykker noe plass. Du skal ikke kjøpe en hjelm som ikke passer til din hodeform. Dette vil du merke som irriterende press på plasser, ofte i pannen. Som gjør at du får vondt over tid.
Takk for et meget godt tips. :-) Skal huske det. :prf

Lurer litt på oppsettet her;

Hvit og sort jakke
Hvit hjelm
Sorte hansker
Sorte sko

Litt kjedelig kanskje, men hvor god er synligheten i forhold til Halvarssons Halogen-jakke? Noe i tvil i forhold til hvor viktig synligheten blir i det totale regnestykket - det er jo sjåføren med
kjøremønsteret som avgjør hvorvidt man blir synlig, med tanke på plassering, sporvalg, signaler og så videre. :-k
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.

Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil :vs

Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det. :thumleft
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Kvit hjelm tror jeg er en god ide. Det er mange diskusjoner rundt det med synlighet i trafikken. Noen sverger til gult, noen til refleksvest, noen til fargesprakende hjelmer osv.

Jeg er mere fan av det å ha kjøreklær som skiller seg litt fra sykkelen. bruke lyshorn og plassere meg så synlig som mulig. Så får folk mene og si det de vil :vs

Kjøp det kjøreutstyret du liker. Det er du som skal ha det på. Det er du som skal trives i det. :thumleft
Så leng du liker det, kan det aldri bli feil :-)
Godt sagt. :-)

Jeg er kanskje slik som person - liker å gjøre research om jeg skal bruke litt penger. :-k

Akkurat nå ser jeg mest på følgende;


Halvarssons Panzar
Bilde

Halvarssons Zen
Bilde

Shoei GT-Air
Bilde




Har bestilt følgende som er på vei i posten fra Tyskland. (Hadde det ikke vært for at jeg studerer hadde jeg kjøpt dette i Norge. Ja, jeg mener det)

Alpinestars S MX-5
Bilde

Alpinestars GP Plus.

Bilde

Ryggskinne har jeg ordnet. Halvarssons Track.
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Det der så veldig bra ut!! :thumleft

Likte spesielt formen på den shoei hjelmen :prf
Gi gass er min mening :thumleft

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Det der så veldig bra ut!! :thumleft

Likte spesielt formen på den shoei hjelmen :prf
Gi gass er min mening :thumleft
Tror man skal peise på. :-)

Panzar-jakken selges med refleks man kan sette på med glidelås.

Bilde

Får egentlig i pose og sekk da. :-)


Håper bare at Bikerstreet i Trondheim har dette inne på lager på mandag da... :-) Noe usikker på størrelsene, var innom Høy Puls i Stjørdal i dag for å prøve, men fant ikke lykken. Det meste satt litt posete, jeg er som sagt tynn... Enkelte lovpriser høy forbrenning, men jeg forbanner det til tider.. :-)

Synspunkter på "short-handles" ? Tenkte på sorte, noe kortere enn vanlige.
Bilde
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av LordShaft »

Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.

Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på :thumleft

Sendt med Note2

Brukeravatar
AleksanderRH
Innlegg: 53
Registrert: 01 apr 2013, 13:52
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 600 1998
Sted: Gursken/Stjørdal

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av AleksanderRH »

LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Jeg vet ikke hvordan slike hendler er å kjøre med, men det ser veldig bra ut. Å kan gjøre veldig stor forskjell når det kommer til utseende.

Hva som er bra eller dårlig i denne verden er jeg veldig usikker på :thumleft

Sendt med Note2
Joda, det er klart. :D

Har fått spørsmålet "hvorfor er du så tynn" så mange ganger at det å svare "høy forbrenning" er enkleste vei ut av tematikken. Om det er noe galt med næringsopptaket vites ikke, men jeg tror ikke det - min mor og min bestefar har samme "utfordringen". :p

I morgen blir det tur til Trondheim, så om noen ser en kar på turkis sykkel med Bullfighter-klær så får dere vinke. Klærne blir forhåpentligvis byttet mandag. :-)

Hvor lang tid burde jeg regne med å bruke på å bytte styrelageret? Både øvre og nedre del må byttes tror jeg. Burde få lagt på nytt fordekk samtidig, og byttet klosser i samme operasjonen. Trenger jeg spesialverktøy for styrelager-jobben? :-k

Ingen hemmelighet at jeg ikke har skrudd særlig mye, men jeg har en god porsjon tålmodighet, og tilgang på internett (howstuffworks, youtube, vimeo) :newbie
Kawasaki ZZR 600 1998

2013: 15340 km. 24/09
2014: PMS

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Vegen mot erfaring, opplevelser og lykke

Legg inn av Carpa »

LordShaft skrev:Det er ingenting som heter høy eller lav forbrenning i den forstand. Du skaper forbrenningen ved hjelp av hva du spiser og hvor mye muskelmasse du har. At du kan ha dårlig næringsopptak er noe helt annet :-)

Sendt med Note2
Nå er du på bærtur altså. Hvordan har det seg at to personer som er like aktive og har samme kosthold da kan ha flere titalls kilo forskjell på vekta?

At muskler, aktivitet og mat justerer forbrenninga er helt riktig men det er også noen gener innblandet her som gjør at noen personer har så høy forbrenning at de ikke klarer å legge på seg og noen så lav forbrenning at dem legger veldig lett på seg.

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Svar