toffinteppens logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Nanne
Innlegg: 34
Registrert: 22 aug 2012, 19:00
Motorsykkelen din: BMW F650GS 2009
Sted: Øvre Telemark

Re: toffinteppens logg: Midtlivskrise?

Legg inn av Nanne »

Gratulerer med midtlivskrise :) Høres ut som du feirer livet på alle gode måter! Det er så fint at vi blir flere damer på mc :) For meg er motorsykkelen det gøyeste leketøyet jeg har hatt i hele mitt liv. Det er bare å glede seg til våren!

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: toffinteppens logg: Midtlivskrise?

Legg inn av toffinteppen »

Gleder meg veldig til våren ja. Men det spørs om den lar vente på seg. Her er det 17 kalde grader nå...
Og når det gjelder leketøy er dette det største motoriserte leketøyet jeg har hatt :D
Midtlivskrise :-) eller ei, jeg har ikke hatt det så bra på lenge!

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: toffinteppens logg: Midtlivskrise?

Legg inn av toffinteppen »

Jeps, da er jeg i gang. :D
I dag har BMWilly hentet sykkelen sin og jeg har fått øvelseskjørt uten noen bakpå. Det var morsomt! Jeg har kjørt ca 6 mil tilsammen i dag.
Vi har kjørt på kjente, øde veier og jeg har øvd på litt forskjellig. Komme fort opp i fart, blinke og bremse og clutche samtidig :-)å Dessuten har jeg øvd på å bråbremse. Det gikk så som så. Jeg har en lei tendens til å gasse samtidig som jeg bremser. Jeg vet ikke helt hvordan jeg får det til :-k Er det noen som har noen tips for å unngå dette?
Uansett, her skinner solen og det skal den gjøre i morgen også :-) Da blir det ny tur!

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Welshen »

Så morsomt. Godt mcen fikk litt frisk luft nå.....vinteren har vært lang nok! God tur og kjør trygt!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: toffinteppens logg

Legg inn av toffinteppen »

Ja, han lengta nok ut i det fri. BMWilly (+ bittelitt meg) skiftet kjede og drev på den i går. Nå er den helt klar til å møte sommeren :D

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg: Midtlivskrise?

Legg inn av RuneMC »

toffinteppen skrev:... Jeg har en lei tendens til å gasse samtidig som jeg bremser. Jeg vet ikke helt hvordan jeg får det til :-k Er det noen som har noen tips for å unngå dette?...
Vel, alle 5 fingre på enten på gass eller fire på bremsehendel... Kun ved bakkestart at jeg bruker to fingre på gass og to på bremsehendel.

Ellers så kjørte kjøreskolelæreren min meg gjennom en øvelse jeg syntes var veldig lærerik.
Han ba meg komme opp i fart og deretter kun bruke høyre hånd, dvs holde venstre arm ned langs siden, og bremse uten å clutche.
Jammen da vil jo motoren dø sa jeg. Ja, sa han :-)
To ting du lærer da:
1) å ikke gi styreutslag mens du bremser
2) at bremsingen faktisk går fortere, enn når du trekker inn clutchen med en gang (forutsetter at du ikke gir noen gass da...)

(... og du må selvfølgelig ta begge henda på styret og bena i bakken når motoren/sykkelen stopper helt opp)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Carpa »

toffinteppen skrev:Jeps, da er jeg i gang. :D
I dag har BMWilly hentet sykkelen sin og jeg har fått øvelseskjørt uten noen bakpå. Det var morsomt! Jeg har kjørt ca 6 mil tilsammen i dag.
Vi har kjørt på kjente, øde veier og jeg har øvd på litt forskjellig. Komme fort opp i fart, blinke og bremse og clutche samtidig :-)å Dessuten har jeg øvd på å bråbremse. Det gikk så som så. Jeg har en lei tendens til å gasse samtidig som jeg bremser. Jeg vet ikke helt hvordan jeg får det til :-k Er det noen som har noen tips for å unngå dette?
Uansett, her skinner solen og det skal den gjøre i morgen også :-) Da blir det ny tur!
Høres ut som om du har en flink mentor :-) Det med å komme fort opp i fart er visst litt viktig... kjørelæreren min terpet litt på det sist vi var ute og kjørte... Jeg giret litt for fort opp og fikk en tørr kommentar om at jeg ikke kjørte bil nå :-?

Når det gjelder det med brems og gass så tror jeg rett og slett det er øvelse som gjelder, vanskelig å beskrive hvordan man skal unngå det hmmm Det henger kanskje sammen med at du holder for hardt i styret og kanskje er for stiv i armene? Fokuser på å senke skuldrene og ha litt vinkel på armene og løsne grepet litt rundt gassen?

Har du hatt mange kjøretimer og har du vært med på noen av sikkerhetskursene enda?

Heldig du som får kjørt så ofte. Sykkelen min står i garasjen og der må den pent stå til jeg får noen å øvelseskjøre med. Lurer på om jeg bare må sjekke at den starter i morgen *sukk*



Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: toffinteppens logg

Legg inn av toffinteppen »

Oj da. Bremse med bare en hånd på styret høres skummelt ut, men jeg skal prøve det i morgen. Det er helt sikkert en nyttig øvelse!
Slappe av i skuldrene har jeg ikke tenkt på engang. Det bør jeg jo! Er mye å tenke på :-)å
Jeg har ikke startet på kjøreskole ennå, jeg har bare øvelseskjørt med mannen min. Men jeg har i alle fall tatt teoriprøven. Snøen forsvant denne uka, og det er først nå at alle asfaltveier er isfrie. Regner med at kjøreskolen snart starter opp mc-kjøring nå.
Har du begynt å kjøre på skole Carpa?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg

Legg inn av RuneMC »

Anbefaler den øvelsen i kjøregården da - ihvertfall første gang... adrenalingmessig var den definitivt et kick første gang, men du kan jo foreslå den til kjørelæreren din :-)

Mye av MC-kjøring er ferdigheter som må øves. Og ferdigheter går litt sånn i trappetrinn... terpe, terpe og føle at det ikke går særlig framover, men så plutselig er man på neste nivå/trappetrinn og kan utforske nye grenser.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Carpa »

toffinteppen skrev:Oj da. Bremse med bare en hånd på styret høres skummelt ut, men jeg skal prøve det i morgen. Det er helt sikkert en nyttig øvelse!
Slappe av i skuldrene har jeg ikke tenkt på engang. Det bør jeg jo! Er mye å tenke på :-)å
Jeg har ikke startet på kjøreskole ennå, jeg har bare øvelseskjørt med mannen min. Men jeg har i alle fall tatt teoriprøven. Snøen forsvant denne uka, og det er først nå at alle asfaltveier er isfrie. Regner med at kjøreskolen snart starter opp mc-kjøring nå.
Har du begynt å kjøre på skole Carpa?
Ja jeg begynte så vidt i fjor høst med et par kjøretimer på skolen og startet opp igjen denne uken med en enkel og en dobbel kjøretime. Neste uke er det en kjøretime til og så er det sikkerhetskurs på bane :prop: så får vi se om jeg kommer meg over på trinn 4 når dette er gjort :mc2

Har du ikke sett læreplanen så kan du jo ta en titt på den her:
http://www.vegvesen.no/_attachment/4312 ... kel%29.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Sikkert lurt at mannen din også leser denne
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Anbefaler den øvelsen i kjøregården da - ihvertfall første gang... adrenalingmessig var den definitivt et kick første gang, men du kan jo foreslå den til kjørelæreren din :-)

Mye av MC-kjøring er ferdigheter som må øves. Og ferdigheter går litt sånn i trappetrinn... terpe, terpe og føle at det ikke går særlig framover, men så plutselig er man på neste nivå/trappetrinn og kan utforske nye grenser.
Når man først er inne på gode øvelser som ikke er obligatoriske.
Min kjørelærer laget en slalomløype og det var det første jeg begynte å trene på og etter noen runder med den så var krypkjøringen lettere å håndtere. Også fin øvelse for å lære å svinge både til høyre og til venstre (det er nemlig vanskeligere å svinge til høyre...)

Han jeg øvelseskjørte med i fjor formante meg å øve på 8 tallskjøring og det var også veldig lærerikt i forhold til å løfte blikket og se i den retningen du skal styre sykkelen. Føltes helt håpløst de første gangene men etter litt trening gikk det bra det også.

Begge disse øvelsene har gjort meg mye tryggere og flinkere til å følge bevegelsene til sykkelen og å finne riktig balansepunkt og sist men ikke minst det å løfte blikket og se dit du skal :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
toffinteppen
Innlegg: 43
Registrert: 09 apr 2012, 21:51
Motorsykkelen din: SuzukiGSF650Bandit
Sted: Elverum

Re: toffinteppens logg

Legg inn av toffinteppen »

Jeg begynte å føle meg litt flink, men en rask titt på læreplanen fikk meg raskt ned på jorda igjen. Mye å lære gitt! Det virker som du er snart ferdig du da. Mitt håp er å få lappen før sommerferien!

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Carpa »

toffinteppen skrev:Jeg begynte å føle meg litt flink, men en rask titt på læreplanen fikk meg raskt ned på jorda igjen. Mye å lære gitt! Det virker som du er snart ferdig du da. Mitt håp er å få lappen før sommerferien!
Regner med at du kjører bil så mye av dette kan du fra før av. For oss så er det nok det tekniske som er utfordringen men det er bare å øve. :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: toffinteppens logg

Legg inn av Duville »

toffinteppen skrev:Jeg begynte å føle meg litt flink, men en rask titt på læreplanen fikk meg raskt ned på jorda igjen. Mye å lære gitt! Det virker som du er snart ferdig du da. Mitt håp er å få lappen før sommerferien!
Når du bremser så kan det nok hende at du drar ned armen for å forsterke bremseeffekten. Da ruller du håndtaket samtidig som du drar inn bremsehåndtaket. Prøv å knytte neven uten å trekke i styret og gjerne løfte armen i stedet for å trekke den ned så slipper du gasspådraget når du bremser i stedet for å øke pådraget.... Var det klart, tro?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: toffinteppens logg

Legg inn av ArcticTiger »

Og har du justert clutch/bremse hendlene slik at de passer til dine hender og armer?
Altså at de ikke "peker" for mye oppover/nedover? Jeg syns det passer best når hendlene er justert slik at de står på samme linje som retningen på underarmen. Da trenger du ikke bevege håndleddet når du skal gripe clutch/bremsehendelene. Bare flytte fingrene og gripe.
Dette er lett å justere, bare løsne en skrue og vri håndtaket til det passer, og dra til skruen igjen.
Sitt på sykkern med henda på styret som når du kjører, og få gubben din til å hjelpe deg og evt justere.

Noen sykkler har og clutch/bremsehendler som har justerbar slaglengde, allt etter hvor lange fingre du har.

Det er viktig å justere hendlene best mulig, så du ikke trenger å bevege/vri selve hånda eller underarmen når du clutcher og bremser. Kun fingrene trenger å beveges.

Forøvrig: Grrrrattlere med Sessongstart :yeyeye , og lykke til med kjøringen og oppkjøringen :thumleft

Svar