Krysser Kenya alene på motorsykkel

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Trodde aldri jeg skulle se meg selv skrive det her, men; da setter jeg i gang med en miniblogg!

Har kjørt 250 km i dag, og brukte rundt 4 timer til sammen. Første 25 km var offroad med mye fin sand som tvang meg til å kjøre sakte.
Etterhvert ble det asfaltvei, dog veldig smal asfaltvei med en del hull.

Jeg har kjørt denne strekningen før, så jeg vet hva som ventet meg og det gikk veldig fint og rolig, som forventet.

Tissepause og poseringspause. Sykkelen heter forresten Rhoda, arvet navnet etter min venns avdøde mor:)
P1020021.jpg
Hotellrommet jeg endte på. Varmt vann, elektrisitet, dusj, god seng og frokost for kun 70 kroner er slettest ikke så verst.
rom.JPG
Slik reiste jeg i dag. En smule ubeskyttet, ja, men gud for en kjøreopplevelse.
IMAG0311.jpg
Markedsdag i en av landsbyene (Bomet) jeg kjørte forbi :)
market.png
Om seks dager er det valg i Kenya og det har tidligere kostet mange menneskeliv. Tidligere resulatater er preget av korrupsjon, noe som skapte en enorm borgerkrig i hele Kenya forrige valg. De påstår nå at korrupsjon og borgerkrig ikke vil skje, men jeg er ikke så sikker. Jeg stoppet tilfeldig i en busslomme med den intensjon for å høre hva de trodde om det kommende valget og utfallet. Og for de var det enkelt; "If Uhuru will win, he will win by corruption and we will not allow that. If Uhuru win, it will not be democracy and we will block this road and we kenyans will start killing eachother."
Blir spennende å følge valget. Kan dette bli kenyas første rettferdige valg?
local.png
En større landsby jeg passerte (Kisii)
Kisii.png
Nå sitter jeg på baren på hotellet og nyter en god whisky med omtrent ti andre kenyanere. I morgen går turen til storbyen Nairobi, hvor jeg også skal ha motorsykkelen min på service.

Ønskebilder/informasjon tas i mot med åpne armer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Borgers den 26 feb 2013, 21:22, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Globe »

Du verden :8-[ ... for et eventyr! :thumleft

Mange takk for at du deler med oss, god tur videre!! :=D> :=D>

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Carpa »

Jeg er imponert over dristigheten din, det må jeg få si. Men veldig artig å følge tråden, se bilder og høre om opplevelsene dine.
Hva i all verden er det som trigger deg til å ta en slik tur?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Hehe, opplevelse, utfordring, noe nytt og annerledes, spenning, møte med det ukjente, lærdom osv. :)

Har alltid vært glad i spenning og adrenalin

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Borgers skrev:Hehe, opplevelse, utfordring, noe nytt og annerledes, spenning, møte med det ukjente, lærdom osv. :)

Har alltid vært glad i spenning og adrenalin
:thumleft

Helt utrolig initiativ!! Kjempe imponerende, skal bli spennende å føle med i denne tråden :vs

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av ArcticTiger »

:yeyeye Kjempebra logg og bilder Borgers, morro å lese :-# God tur videre :vs

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av EasyRider »

Henger meg på her. Flott blogg!! :thumleft

Litt synd at bildene ikke blir større men overlever det :D
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Beklager for seint svar, men var opptatt i hele går.

Jeg ankom Nairobi i går ettermiddag, og turen fortsetter videre øst (mot Somalia grensa) i morgen. Jeg er nødt til å fikse et par ting her i Nairobi, noe som gjør at jeg må være her i to dager.

Jeg har kjørt 400 km til sammen nå. I går kjørte jeg en lang strekning på 100 km, her så jeg flere trailere som hadde kjørt av veien, matatu (minibuss) som hadde mistet hjulet i høy hastighet, påkjørte dyr langs veien osv. Det er ingen tvil om at det er en strekning med mange ulykker. Jeg må bare si at det er svært slitsomt mentalt å kjøre lengre strekninger på motorsykkel her nede. En ting er kraftig vind, og en annen ting er farlige forbikjøringer og dyr som spretter ut på veien som krever fullt fokus hele tiden. Det skal utrolig lite til for å havne i en vanskelig situasjon, og det kan koste deg dyrt.

Ellers så er jeg tilbake i en storby. Ganske deilig etter et langt opphold i bushen. Traffikken i Nairobi er brutal, men personlig syns jeg det er litt moro å kjøre motorsykkel i den type trafikk. Jeg fikk også kjørt sykkelen gjennom en liten service. Sykkelen er ganske ny, så servicene er gratis foreløpelig.


En hund som nylig ble påkjørt. Finnes langt mere groteske syn, men vet ikke hva slags grenser dette forumet har, så jeg gikk for et nøytralt bilde :) Hvil i fred!
hund.png
Lastebil som lå i veikanten. Usikker årsak, men skal ikke se bort ifra det var pga. høy hastighet, mye vind og/eller dårlig vurdering under forbikjøring
lastebil.png
Vet ikke om dere får sett de mtp. liten filstørrelse, men her sitter hvertfall et par apekatter langs veien
ape.png
Rift Valley. Utrolig vakker utsikt. Mye vakrere enn bilde tilsier. Klarte ikke å få et bedre bilde.
rift.png
Nairobi. Dette er ikke noe spesielt rushtid. Det er sånn det ser ut fra 06:00 til 21:00. Motorsykler kjører slalom mellom biler. Dere kan tenke dere hvor mange speil som går i løpet av dagen :P :p
nairobi.png
I løpet av gårsdagen så jeg hele 4 trafikkulykker (to motorsykler, to bil). Jeg vil si jeg hadde rett når jeg vurderte trafikken som den største risikofaren vest for Nairobi. Nå blir det spennende å se hva som venter meg på øst siden.

I morgen skal jeg til Mwingi, øst for Nairobi. I går var det en bussulykke der som kostet minst 35 mennesker livet. Jeg skal gjøre litt research og se om jeg får sett ulykkesstedet.
Her kan du lese mer om ulykken: http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-21600195" onclick="window.open(this.href);return false;
mwingi.gif
Ellers er formen faktisk ikke så bra. Jeg er kvalm og litt gå´en i magen. Jeg mistenker at årsaken er den lokale restauranten jeg spiste på i går. Burde visst bedre, så ut som et bilverksted. Men har aldri blitt så veldig påvirket av maten jeg har spist her nede, så tok sjangsen. Kommer til å være mye mer forsiktig fremover. Ble en lang natt i går.
Hadde dette vært en vanlig tur, ville jeg nok ventet til formen hadde blitt bedre. Jeg kommer aldri til å gi meg nå, og jeg må være i Garissa før valget (4. mars), så jeg har en ganske tight timeplan.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Borgers den 07 mar 2013, 17:27, redigert 1 gang totalt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av LordShaft »

Jeg ser at du bruker vedlegg funksjonen i forumet. Denne gjør også at bildene blir litt mindre enn orginal størrelse.

Jeg vil anbefale deg å bruke photobucket til å dele bildene dine med. Hvert bilde du laster opp, får en egen bildelink som du limer inn i forumet.

Uansett så er det kjempe hyggelig å lese hva du skriver og deler med oss. :thumleft
God tur videre :-)

Da blir bildet seende slik ut og ikke slik som lengre nede :-) Her kan du også gå inn å enkelt redigere bildene dine :-)
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Will do
Sist redigert av Borgers den 07 mar 2013, 17:28, redigert 1 gang totalt.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av TBI81 »

Herlig lesning og ser ut som en fin tur! Håper ikke den dårlige maten setter deg for mye ut av spill. Viktig å ha hode med seg kan jeg tenke meg! God tur videre og legg gjerne ut flere biler :thumleft

Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Jompa »

Har lest hele tråden, noen av innleggene flere ganger.
Det ser ut som en ytterst spennende tur, kanskje litt i overkant for meg.
Nei, for å være ærlig, æ hadde aldri turt.

Stemmer det at du kjøre uten hjelm ?
Det ser sånn ut på ett av bildene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

@TBI81
Takk:) Akkurat det jeg må passe på. Kvalme og mageproblemer kan stjele mye av fokuset.

@Jompa
Vurderingen om å kjøre med eller uten hjelm i Kenya er ikke som i Norge. Det å ha større synsfeltet, oversikt rundt seg, god hørsel dersom noe skal skje rundt deg er betraktelig mye viktigere i Kenya enn i Norge. Ikke minst så er de hjelmene her utrolig dårlige og elendig passform, så det gnager i hodet veldig raskt og det tar mye av fokuset og er veldig ugunstig ved lengre turer. Steder hvor jeg trenger å ha en viss oversikt rundt meg, som for eksempel Garissa, vil terskelen for å kjøre uten hjelm være mindre enn steder hvor det f.eks. er mer trafikk eller mindre utsatte områder.
Sist redigert av Borgers den 05 apr 2015, 22:46, redigert 2 ganger totalt.

Godtvoksen

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Godtvoksen »

Må bare si at dette er spennende lesning, og at jeg er MEKTIG imponert.... :thumleft
Nå må du ikke utebli fra forumet noen dager - da blir vi bekymret :8-[

Borgers
Innlegg: 25
Registrert: 14 sep 2012, 21:02
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Krysser Kenya alene på motorsykkel

Legg inn av Borgers »

Oppdatering kommer

Svar