MLeikarnes's MC blogg - Suzuki DR350S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

MLeikarnes's MC blogg - Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Har tenkt på å starte en "blogg/logg" lenge her nå... men finner liksom ikke ut hva man skal skrive... :scratch

Mitt MC-liv startet vel rett etter at jeg ble født, har så og si vokst opp i BMW'en med sidevogn, mine første ferieturer, mc-treff fra baby og oppover i 20 år!
Kan si at jeg har sottet på/kjørt mc i rundt 200.000 km, mer enn det har vært kjørt bil!
MC har blitt kjørt på sommer og vinter i de 20 år jeg har levd, Krystall Rally på vinter, BMW-treff, sidevognstreff og en del flere på sommerstid.
Skyss til og fra barnehage, skole, aktiviteter har vært skysset med MC.
Motorsykler har i stor grad hatt innvirkning på hele livet mitt til nå, og jeg regner med at det vil fortsette å ha innvirkning! Kunne ikke falle meg inn å ikke få føle den friheten som man får av å kjøre motorsykkel! :D

BMW-Treff Rindalen i -94/-95 er ikke helt sikker, den minste personen er da meg, Pappa med skinndress og mamma bak kamera!
La faktisk akkurat merke til at bildet er speilvendt :eh Satt og funderte kjempelenge på hvilken side av motoren på K'n så slik ut... viste seg å være speilvendt bilde! Kunne ikke forstå at sidevogna satt på venstre side...
Bilde

Tror min første europatur var i 2-3 års alderen, og deretter var vi på mc-ferie nesten hver sommer til utland og innland.
BMW K100RS med modifisert sidebike vogn var den første familieskyssen pappa bygde opp.
Deretter ble BMW'en solgt og uken etter var han på vei til England for å kjøpe ZZR1100, som ble kjørt hjem og bygd opp til sidevognssykkel med forsterket sidebike vogn. Denne var kraftig! Vi kjørte på en elg (ja, en elg) oppe mellom nord-trøndelag og nordland på vei til BMW-treff i Mo i Rana. Den tålte elgen i 100km/t! Jeg satt i vognen, og så bare at ruta ble svart... elgen presset ned toppen på vogna med 10 cm, men alt var i fin form! (Skuddsikkert glass fra en Moxy-dumper gjorde susen!)
Elgen sprang jo bare videre, men vi måtte ta oss en stopp nede ved en elv for å hente inn igjen pusten... Var veldig skremmende for en gutt på 7-8 år det der...
I 8-11 årsalderen begynte jeg også å kjøre trial, vi dro til Ålesund og kjøpte en Beta 50cc trial for 18.000 kroner, noe jeg syntes var utrolig mye penger på den tiden! Kjørte vel trial i et år eller to, men det var langt å kjøre på trening, og etter noen advarsler fra lensmannen (som bodde to hus bortenfor oss da) ble trial kjøringen avsluttet og Betaen solgt for 16.000 mener jeg det var.

Dette var vel starten på motorsykklenes innvirkning på meg i den tidlige fasen! Kommer vel resten også, mer og mer rettet mot ombygging og tilpassing! Mye å skrive! :-)å
Sist redigert av MLeikarnes den 12 okt 2016, 22:11, redigert 55 ganger totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av joo »

Ja, med DEN bakgrunnen regner jeg med vi får mye flott av både bilder og historier i bloggen din!
(Ikke for å legge noe press på deg selvsagt...)

Håper du har mange bilder å by på :prf

(Bilder man tar vare på blir bare mer og mer verdifulle med årene!)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av kjellv »

Hiv deg rundt å skriv, dette skal bli spennende. Det er bare et fjell med en tunell mellom oss (...dog mye morsommere er det jo å kjøre over Skaret på MC) og kjekt skal det bli å lese det du skriv :thumleft

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av MLeikarnes »

joo skrev:Ja, med DEN bakgrunnen regner jeg med vi får mye flott av både bilder og historier i bloggen din!
(Ikke for å legge noe press på deg selvsagt...)

Håper du har mange bilder å by på :prf

(Bilder man tar vare på blir bare mer og mer verdifulle med årene!)
Har utrolig mye bilder, men har bare såvidt fått gravd i overflaten, mye arbeid å scanne alle bildene! :-)å
Akkurat nå sitter jeg på båten frem til onsdagskveld, deretter er man hjemme i en måned med scanning av bilder på kveldstid!
skal prøve å skrive meg frem til dags dato...

kjellv skrev:Hiv deg rundt å skriv, dette skal bli spennende. Det er bare et fjell med en tunell mellom oss (...dog mye morsommere er det jo å kjøre over Skaret på MC) og kjekt skal det bli å lese det du skriv :thumleft
Et fjell med en tunell ja! Jeg også kjører gjerne over Skaret, liker svingene :D
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av MLeikarnes »

Fortsettelsen kommer her!
Skulle vel fått lagt til bilder også... men har da ikke nett til å klare å laste opp så mange bilder til photobucket, får vel ta det igjen når man kommer hjem!

Bilde av Kawasakien:
Bilde

Kawasakien ble solgt til fordel for en ett år gammel Suzuki SV1000S i 2004. Denne SV'n brukte vi så vinteren 04/05 på å bygge om til sidevognssykkel med navstyring. Å lage navstyring var nytt territorie for pappa, så vi satt mye på internett å fant fram bilder av navstyringer fra Ruko, Mobec, Sidebike... Vi begynte å bygge navstyringen etter bilder vi skrev ut av Ruko sin løsning og vinklet denne løsningen litt vår egen vei! Samtidig bygde vi også opp en ny sidevogn av aluminium, malen for sidevognen ble laget av kobbertråder fra ledninger og lodding. Målet var å "etterligne" en 50-talls racerbil (f.eks. Shelby Cobra), Vognen ble målt opp ved å sette ett kjempestort bord inn i garasjen/verkstedet. Deretter satte vi oss ned på campingstoler på bordet, tegnet rundt føtter og laget en grov linje som vognen skulle bygges rundt! (Alt dette finnes på bilder...)
Bilde

Vognen ble laget i fagverksramme av 20mm aluminiumsrør med 50mm rør som bæreramme under, deretter ble Aluminiumsplater kappet til og tig'et i mellom rørene, som ett edderkoppvev på en måte.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Suzukien kjørte vi mange turer i norge på, men var bare på en stor utlandstur til Luxemburg på Euro Gespann Treffen, verdens største sidevognstreff i 2009, som pappa kaller det; "En pilgrimsreise". I Luxemburg stilte vi i hjemmebygd klassen, fikk ingen pris i den klassen men vi fikk 3. plass i weiteste anfarht (lengste kjørelengde). Dette var en opplevelse for livet! Har en god del bilder fra denne turen, hvor vi blant annet var innom roadracing og sidevogns "legende" Heinz Balz og fikk lunsj.
Sist redigert av MLeikarnes den 14 feb 2013, 22:42, redigert 4 ganger totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av Jompa »

Kjør på !
Artig med både sidevogner og byggetråder, det gjør forumet "bredere".
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av MLeikarnes »

Litt bilder av Suzuki SV1000S med sidevogn og navstyring:

Bilde
Bilde
Dombås, på veg til Krystall Rally på Golsfjellet 2007
Bilde

Mal for vogn:
Bilde

Navstyring
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av MLeikarnes den 14 feb 2013, 22:45, redigert 2 ganger totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Enda ett skritt nermere nåtiden!

Legg inn av MLeikarnes »

Min første mc kjøpte jeg høsten 2008, en Honda Varadero XL125 2003 mod. som hadde gått 27.000km for 35.000,- Kjøpte den av en kjenning som hadde hatt den i et par år da allerede, så jeg ble 3. eier av den FY-registerte Varaderoen ved navn Emanuel Desperados... Øvelseskjørte på denne fram til kong vinter kom og tok morroa!
Bilde
Sesongen startet heldigvis allerede i april i 2009, så det ble vel 2500 km med øvelseskjøring, alle gater i Molde, Ålesund og Kristiansund ble kjørt for å trene på kryss kjøring, giring... ja alt! Har jo bursdag i April, men fikk ikke grafset til meg lappen før 1. Juni, Traktorlappen ble tatt dagen etter, så da var man kvalifisert til å kunne arbeide med traktor! Kjørte vel 15.000 km på varaderoen før vinteren kom... men vinteren satte ikke en stopper! Når man først hadde fått friheten med å kunne kjøre hvorsom helst når man ville skulle ikke friheten gies slipp på! Piggdekk ble innkjøpt, av type Kenda K761 bak og kina dekk med selvpigg foran. For å lære meg hva som ville skje ved vinterkjøring, fikk jeg beskjed av pappa å kjøre frem og tilbake på markene våre, i nysnøen for å lære å rette opp, holde balansen, svinge, bremse... Dette fungerte det! Kjørte varaderoen i november, desember, januar, og februar... til 18. februar for å være nøyaktig... Kvelden den 18. Februar smalt det, en bil svinget inn i siden på meg i 50 sona! Dette resulterte i en ambulansetur til Molde, og 30 min på sykehuset før jeg ble utskrevet med ett skrubbsår.
Bilde
Må si at journalisten ikke helt klarte å bestemme seg for hvilket kjøretøy jeg kjørte... Moped eller motorsykkel, men da pappa allerede hadde hentet Varaderoen da han kom så...
Sist redigert av MLeikarnes den 14 feb 2013, 22:47, redigert 4 ganger totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av MLeikarnes »

Orginal:
Bilde


Kan ikke si at jeg vet hva som skjedde eller hvordan, så aldri en bil komme inn i siden på meg, bare husker at jeg fløy over styret, over Caravellen og landet i veikanten, deretter bortevekk en stund... Våknet vel etter 5 min, og da var ambulansen på vei, jeg ville jo såklart reise meg og kjøre hjem igjen, men ble holdt nede av omtenksomme fotgjengere. Ambulansepersonellet pakket meg inn i oppblåsbare "spjelkinger" for å ikke skade noe før de fikk tatt røntgen. Å kjøre i ambulanse liggende er en tur jeg ikke vil unne noen, må si at det er den lengste, mest ubehagelige turen til Molde jeg noen gang har hatt (har jo både syklet og gått dit...). Men da jeg hadde vært i røntgen viste det seg at jeg bare var forslått og noen få skrubbsår her og der! Heldigvis! Ambulansesjåføren som er en venn av mamma, var veldig snill og passet på at jeg hadde det bra helt til mamma kom og hentet meg.
MEN det som bekymret meg mest var ikke meg selv, men Varaderoen derimot... (merkelig dette, men kan ikke si jeg var bekymret for meg selv i det hele tatt...)
Mens jeg hadde vært på sykehuset hadde pappa vært og hentet sykkelen, han kjørte den jo de 2 kilometerene hjem, men den var i bad shape...
Det første jeg gjorde etter å ha vært inne for å bytte klær var å gå ned i garasjen å undersøke skadene.
Det mest åpenbare var den knekte/knuste gaffelen, og dammen av bensin og kjøleveske som rant fra en skamfert bensintank og ekspansjonstank...
Speedometeret var knust og brytt løs fra festene sine, det som viste best hvor bra det smalt, var at nøkkelen var bøyd...
Men etter noen uker med forsikringspapirer og venting på takstmann fikk jeg endelig dommen, ingenting var min feil, jeg hadde alt på stell, og jeg kunne velge å få en sykkel i erstatning, eller penger. Jeg valgte den tredje døren, for 4000 kroner kjøpte jeg tilbake varaderoen fra forsikringsselskapet og fikk 35000 attpå.
Da alt var i boks begynte jeg å plukke ned varaderoen for å se hvor mye som virkelig var skamfert.. det var en del!
MEN jeg må si at det var verdt pengene til forrige eier å kjøpe veltebøyler! reddet både motoren og rammen for en skikkelig støyt!

Prøver med litt bilder om det vil virke bedre idag!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av MLeikarnes den 14 feb 2013, 22:52, redigert 2 ganger totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av TheHaughom »

Meget interessant blogg :thumleft
Ser dog ikke bildene...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Nytt forsøk på bilder! Ser ut til å virke!

Legg inn av MLeikarnes »

TheHaughom skrev:Meget interessant blogg :thumleft
Ser dog ikke bildene...
Takker!
Ser ut til at jeg får til bildene nå! Har ikke så mange bilder atm. men de kommer! (ligger på hardisk hjemme)
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Oppbygging av Varaderoen etter krasj!

Legg inn av MLeikarnes »

Etter at nedplukkingen var ferdig, bestilte vi ny fordemper og tank på Ebay, var ikke så mye mer enn dette som var nødvendig å reparere. All plasten på sykkelen var ikke til å redde, undersøkte endel om hvor mye jeg kom til å måtte betale for ett nytt kåpesett... Kan ikke si at jeg noen gang kommer til å kjøpe ett kåpesett på en motorsykkel med de prisene der. En hugger i sverige skulle ha 14.000,- sek for hele settet! Så det kom ikke på tale! Da ble all plasten unntatt dekslene bak tatt bort! Kan ikke si at jeg egentlig syns at all plasten som skjuler sykkelens skjel var så fin heller... Stor og klumpete kåpe!

Bilde

Bilde

Tanken med sitt stygge sår:
Bilde
En haug med plast... Og skadde deler
Bilde

Tanken ble sveist/en plate lagt over bulken og sveist fast for å få tilbake litt av formen. Den nye tanken hadde ikke ankommet enda... Ny "speedometer" kåpe ble bøyd til og sveist i bil blekk, (høres så rart ut å si blikk syns jeg...) Alle deler ble deretter lakkert svart matt for å skjule det noe skamferte utseende på tank og sidedeksel bak. En dobbel rund lykt ble bestilt fra utlandet en plass, og en måned senere solgte biltema lykten... Kan ikke anbefale denne lykten til noen, ikke særlig bra lys! Blinklys ble biltemas type, Forskjerm ble en avkappen crossskjerm fra mc-deler.no
Veltebøylene ble deretter rettet ut og tilpasset sykkelens nye stuk uten kåpe. Laget også skjold foran radiator av en plate med hull i...
Styret var av type Biltema crosstyre, var et utrolig godt styre på den sykkelen!


Finner ikke bilder at the moment men har noen få av den "ferdige" sykkelen!
Bilde
Sant å si så ser den ikke slik ut nå lengre, er ombygd en gang til, men det får komme når man kommer så langt frem i tid!

Her på vei hjem fra BMW-treff på Steinkjer i 2011, bildet skuer vel utover Surnadal mener jeg å huske!
Bilde

Vinterkjøring 2011, en liten tur på Skjeldbreia rett rundt svingen hjemme!
Bilde
Bilde

Trenger en vask etter en del gruskjøring! Hunden vår i bakgrunnen heter Guzzi, oppkalt etter Moto Guzzi... (stor motorsykkelinteresse blant 2,5 av 4 personer i heimen...)
Bilde
Sist redigert av MLeikarnes den 18 feb 2013, 10:22, redigert 1 gang totalt.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av TBI81 »

SV1000 med sidevogn!? Stilig :D
Hvordan gikk dere fram for å få registrert og godkjent det der (om dere gjorde det da)? Ser ut som mycket bra bygg i alle fall :-)

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av MLeikarnes »

TBI81 skrev:SV1000 med sidevogn!? Stilig :D
Hvordan gikk dere fram for å få registrert og godkjent det der (om dere gjorde det da)? Ser ut som mycket bra bygg i alle fall :-)

Kan ikke si at vi fikk den godkjent... Er så og si ikke mulig å få noe godkjent i Norge!
SV'en er en bra sidevognsdrager, med mer enn nok krefter, den ble riktignok drevet ned og "trimmet" med Powercommander for å ha ett mer normalt turtall i 50-60 km/t. Powercommanderen gjorde også at den fikk maks effekt i hvert gir, noe de ikke har orginalt!
Men den har noe lett svinghjul for å klare å kompansere den massive v-twin motoren, gangen blir noe ujevn...
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: MLeikarnes's MC blogg

Legg inn av TBI81 »

MLeikarnes skrev:Powercommanderen gjorde også at den fikk maks effekt i hvert gir, noe de ikke har orginalt!
Men den har noe lett svinghjul for å klare å kompansere den massive v-twin motoren, gangen blir noe ujevn...
Timingretardasjon på de første og siste eller? Høres kjent ut fra sv'en (på de første iaf) og busaen (1-3 og siste, var det vel orginalt) ..

Svar