Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???

Legg inn av gorbys »

Hei folkens, ny her, men har vert en del her før jeg registrerte meg :)
Tenkte jeg kunne lage en tråd om sykkelen min etterhvert som ting og tang blir gjort.
Litt om sykkelen: Sykkelen er en 1978 modell Suzuki GS750E, den har en motor fra en GS850 med 4-1 eksos og sannsynligvis andre dyser pga dette. Dette har ikke jeg gjort, det vart gjort av et firma i bergen en gang på 80 eller tidlig 90 tall. Husker ikke helt firmanavnet nå men...
Moren min kjøpte sykkelen midt på 90 tallet og krusa rundt til omtrent 2000 eller noe sånt da hun mistet lappen og siden vart den stående til jeg tok mc lappen i 2011 og sa; Mutter! jeg overtar sykkelen din gratis mot å betale for det som må repareres pluss skyldig årsavgifter!
Var greit det for ho, enda greiere for meg siden årsavgiftene var foreldet så i bunn å grunn måtte jeg bare ordne forsikring og betale årsavgift for 2011 så kunne jeg hente ut skilt :D
Så da begynte restaureringen tilbake til originaltilstand+ :)

Slik var den når jeg overtok den:
Bilde
Bilde

Og slik vart den når den rulla ut av verkstedet i vår ;)

Bilde
Bilde
Bilde

For de som liker prosjekttråder kan dere lese den i sin helhet her, blir for mye arbeid å skrive alt på nytt igjen :
http://www.thegsresources.com/_forum/sh ... p?t=189501" onclick="window.open(this.href);return false;

Kommenter gjerne her da :)

På vinterens "TO-DO list" finnes følgende:
-Bytte bunnpannepakning så den ikke legger igjen oljeflekker, det er tross alt ikke en harley dette her...
-Demontere og rense alle forgassere og bytte o-ringer og pakninger.
-Få tak i, og montere et MAC 4-2 anlegg siden jeg liker de bedre med en potte på hver side.
-Røske ut motor og gi den et fresh lag med motorlakk siden over 20 år på veien har satt sine spor iform av steinsprutskader og flassing....

Video finnes også :thumleft [img]http://i2.photobucket.com/albums/y41/ne ... EO0019.jpg[/img]
Sist redigert av gorbys den 20 okt 2015, 13:27, redigert 23 ganger totalt.

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av EasyRider »

Hei, å velkommen : :vs


Utrolig hvor flott en gammel sykkel kan bli når dem kommer i de rette hendene.

Denne ble utrolig flott!!! :prf

En fryd å se på.
Gammle nakensykler fra seint 70 tidlig 80 har så flotte å runde former!! :yeyeye Kontra dagens sykler som skal være så hyppa.. med klare og markerte kanter etc.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av Kjellrf »

Blir bra :)

Men jeg er skeptisk til såkalt motorlakk, den vil mest sannsynlig flasse av etterhvert, og alt blir dobbelt så stygt.
Eller mulig det finnes diffusjonsåpen motorlakk? Har aldre sett det. Er den diffusjonstett, vil aluminiumen oksydere under lakken, og lakken vil slippe etterhvert.

Var ikke mange GS750E å se, den blei forholdsvis dyr i Norge, i forhold til varianten med eikehjul. Er den bruktimportert?
Tror det bare blei tatt inn en håndfull E-modeller.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av Tysnes »

Herleg sykkel, husker godt denne modellen. flott arbeid, og velkommen skal du være :-)
Liker tråder om 70-80 talls sykler.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av ArcticTiger »

Velkommen hit Gorbys :thumleft
Kjempeflott sykkel du har, og ekshaustannlegge kler den meget godt, tidsriktig!
:-k Du har vel ikke noe innmat i potta, for den skikkelige 4er-lyden når du nærmer deg rødstreka :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av joo »

Det var sykkelen sin det :D
Sånn så sakene ut da jeg begynte å rulle på to hjul.
Var mange som satte på hese Kerker 4-i-ett på den tida. Vi var ikke mange som sverga til original-anlegg.
Vurdert om det kanskje blir like pent å bare plastblåse blokka og la den være rein alu?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av ole m. »

Kjellrf skrev:Blir bra :)

Men jeg er skeptisk til såkalt motorlakk, den vil mest sannsynlig flasse av etterhvert, og alt blir dobbelt så stygt.
Eller mulig det finnes diffusjonsåpen motorlakk? Har aldre sett det. Er den diffusjonstett, vil aluminiumen oksydere under lakken, og lakken vil slippe etterhvert.
Det er motsatt, man skal ha en tett lakk for å hindre vann og oksygen i å komme i kontakt med aluminiumen, som i tilfelle vil korrodere. Diffusjonsåpen betyr at vanndamp kan transporteres gjennom materialet, og det er ikke noe man ønsker for lakk på motorsykler, uansett hvilket bruksområde det er snakk om.
:-)

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av gorbys »

Kjellrf skrev:Blir bra :)
Var ikke mange GS750E å se, den blei forholdsvis dyr i Norge, i forhold til varianten med eikehjul. Er den bruktimportert?
Tror det bare blei tatt inn en håndfull E-modeller.
Ja jeg mener den er importert fra USA, har iallefall instrumentering i miles og modern sa det var en US utgave og.
Har selv aldri hatt problem med motorlakk, brukte faktisk biltema sin sølvgråe på en datsun motor jeg byggde opp for noen år siden, tålte både bensin og diverse oljer jeg sølte på den :)
Som sagt så skal det være tett ja, for å hindre oksidering...
joo skrev:Det var sykkelen sin det :D
Sånn så sakene ut da jeg begynte å rulle på to hjul.
Var mange som satte på hese Kerker 4-i-ett på den tida. Vi var ikke mange som sverga til original-anlegg.
Vurdert om det kanskje blir like pent å bare plastblåse blokka og la den være rein alu?
Nja.. har vurdert det ja, spørs hvordan det blir med renhold og vedlikehold av det, ser forgasserkroppene har fått noen mindre pene oksideringsflekker på seg etter sesongen. Tror det kan bli mye det samme på sylinderblokken...
ArcticTiger skrev:Velkommen hit Gorbys :thumleft
Kjempeflott sykkel du har, og ekshaustannlegge kler den meget godt, tidsriktig!
:-k Du har vel ikke noe innmat i potta, for den skikkelige 4er-lyden når du nærmer deg rødstreka :knegg
Er ganske fornøyd med lyden ja, når jeg endelig kom opp på rødlinja, slet litt med en kløtsj som glapp.... :-k

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av Jompa »

Æ visste ikke at Gs 850 finnes med kjede, kan det være Gs 750 bunn med 850 blokk ?
750 og 850 har samme slaglengde.

Sykkeln ser bra strøken ut etter overhalinga, den gamle fargen var mildt sagt gyselig.
E det Vanse&Hines eller Yoshimura eksos på den ?
4-1 på en 80-taller e jo nesten å regne som orginalt :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev:Æ visste ikke at Gs 850 finnes med kjede, kan det være Gs 750 bunn med 850 blokk ?
750 og 850 har samme slaglengde.

Sykkeln ser bra strøken ut etter overhalinga, den gamle fargen var mildt sagt gyselig.
E det Vanse&Hines eller Yoshimura eksos på den ?
4-1 på en 80-taller e jo nesten å regne som orginalt :thumleft
Har tenkt på samme tanken selv ja, har ikke sett noen 850 med kjede nei. Vet desverre lite om hva som har blitt gjort annet enn det jeg kan se som cc nummeret på blokka, cv gassere med luftfilter og 4-1 anlegg. I og med at den går godt og ikke fjusker regner jeg med forgasserene har blitt dyset om.
Vet desverre ikke hvilket eksosanlegg som står på da det ikke står noe information på det :sk?

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av mekkern »

GS 750 jeg hadde hadde ikke CV gassere.
byttet ut et opprusta orginalanlegg med Kerker 4-1..luftfiltersystemet er veldig restriktivt på disse.

Hvilken sprayboksklarlakk brukte du?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av gorbys »

Nei de hadde vel VM forgassere, 850'en har CV gassere, det er sikkert de originale 850 gasserene med større dyser...

Vet ikke om jeg tørr å si det men, hele sykkelen er faktisk lakkert med biltema sine lakkbokser... :redface

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av EasyRider »

gorbys skrev:
Vet ikke om jeg tørr å si det men, hele sykkelen er faktisk lakkert med biltema sine lakkbokser... :redface
!!! Konge!! :D Det ser ihverfall bra ut spør du meg. :thumleft
Men nå er jeg ikke utpreget lakkekspert.. heller en veldig dårlig en.
Men tror mer en halve resultatet er basert på "hvordan" du bruker lakkboksen, temp, håndføring, grunning etc.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av mekkern »

bruker de samme biltema sprayboksene men benytter polyurethan 2k klarlakk oppå.
har faktisk ikke testet klarlakken dems.. :-k

:thumleft :thumleft :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Min 1978 GS750 E

Legg inn av Kjellrf »

ole m. skrev:
Kjellrf skrev:Blir bra :)

Men jeg er skeptisk til såkalt motorlakk, den vil mest sannsynlig flasse av etterhvert, og alt blir dobbelt så stygt.
Eller mulig det finnes diffusjonsåpen motorlakk? Har aldre sett det. Er den diffusjonstett, vil aluminiumen oksydere under lakken, og lakken vil slippe etterhvert.
Det er motsatt, man skal ha en tett lakk for å hindre vann og oksygen i å komme i kontakt med aluminiumen, som i tilfelle vil korrodere. Diffusjonsåpen betyr at vanndamp kan transporteres gjennom materialet, og det er ikke noe man ønsker for lakk på motorsykler, uansett hvilket bruksområde det er snakk om.
:-)
Svaret ditt er ikke helt riktig, da varm aluminium frigjør gass, som vil ut i friluft. Møter den ett tett skikt, vil gassen samle seg mellom aluminiumen og dette skiktet (f.eks. lakk eller krom) og sprenge/korrodere seg vei ut. Da vil du tilslutt se masse korrosjon på aluminiumen, selv om det har vært helt tett.
Har selv lakkert deksler på vannkjølte motorer, der går det bra (ihverfall så lenge jeg har fulgt med). Men luftkjølte flater blir ofte mye varmere, og prosessen settes i gang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar