Gorbys Garage! bytte sv'n i transalp???

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av Jompa »

Du får prøve dasspapirtrikset da :roll
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av gorbys »

Jompa skrev:Du får prøve dasspapirtrikset da :roll
Har ikke hørt om?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av gorbys »

Bilde

Ingen oljeflekk idag, og støvringen var akkurat like tørr som når eg forlot den igår.
Krysser fingre å satser på alt er ok

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av Jompa »

gorbys skrev:
Jompa skrev:Du får prøve dasspapirtrikset da :roll
Har ikke hørt om?
Å?
Les i V-maxtråden til Alf Torp.
Der finner du både beslrivelse og bilde ;-)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av gorbys »

Ja det var jo vakkert det ;-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av gorbys »

Klikka igjen idag, fant to dråper på gulvet under venstre gaffel!
Ganske irritert, nappa av støvringen å fant en del olje inni der. Har tørka å reingjort godt inni der så kjørte eg et par mil før eg torturerte den med telehiv å slaghull på stigningen opp til tindevegen. Lekker den nå demonterer eg heile driten igjen!
Så over til det eg EGENTLIG skulle gjere idag, bytte kløtsjvæske og reingjere+smøring av kjedet.

Bilde

Imponert over Castrol smurningen som ikkje kasta seg utover heile dekket og felgen min. Good stuff!
Kløtsjvæska var ganske brun og fæl, på høy tid å bytte!

Avslutta med en nær døden opplevelsen i en tunnel, kjørte på noe før en sving så hele sykkelen vingla og skrensa, aner ikkje om det var olje eller diesel men glatt som faen var det. Sjeleglad det ikkje låg midt i svingen.... :-o

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av gorbys »

kjapp poleringsjobb igår:

Bilde

Idag skulle eg synkronisere gasspjelda og justere gasspjeldsensoren sidan eg har ein mistanke om at dette aldri har blitt gjort og eg har slitt med at den går litt harskt og rister meir enn den strengt tatt skal under aks mellom 3-4k rpm.
Så først vart tps justert ved hjelp av suzuki special tool :knegg
Bilde

Dette setter ecu i selvdiagnose modus og gjør i tillegg at man får opp en strek i displayet som viser gasspjeldposisjon, denne skal være i midten. Det var den ikke av meg:
Bilde

Så etter litt forsiktig fikling med sensoren kom den på rett plass:
Bilde

Så over til spjeldsynk, mekka meg verktøy sjølv:
Bilde

Og sylinderene var ikke akkurat i sync:
Bilde

Etter en del fikling med justeringsskruen vart det sånn noenlunde likt og eg tok en kjøretur.
TPS justeringen gjorde underverk for av/på overgangen av gassen, mye bedre og mere smuud!
synkronisering av gasspjeld gjorde at noe vibrasjon og hard gange forsvant men det viktigste området, mellom 3og4 tusen var like ille.
Det rister fælt under aks, mer enn en twin pleier, så da mistenkte eg den såkalte clutc hub(i mangel på en norsk oversettelse)
Denne har visst en demper og en foring som blir slark i og dermed får man en resonans i det turtallsområdet som gjør at hele sykkelen skjelver noe jævlig! I tillegg til en ulyd fra høgre side av motor som forsvinner når man tar inn kløtsjhendel.

Mer info her for den som er nysgjerrig: http://www.stromtrooper.com/v-strom-mod ... udder.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[video]https://www.youtube.com/watch?list=HL13 ... UoJhN2JCHY[/video]

Testmetode;
HOW TO TEST FOR THE CHUDDER I don't make any claim for discovering this as it's widely documented on many forums and those who work with clutches in cars and bikes will try this as a guide to finding a problem.

Ride the bike up a long gentle incline and satsify yourself you can identify when the bike is about to vibrate. This will be as you accelerate gently at a normal rate from 3,000 to 4,000 rpm. You might need to practice but those with the real chudder probably have a sixth sense tells them just when its going to happen. Ideal might be third, fourth even fifth gear and a pillion to make the time the vibration lasts for as long as you can. Now just as the bike starts to vibrate you need to pull the clutch lever in just a fraction. Just enough to take up all the play in the lever and actuating mechanism. Not enough to make it slip. Just to the point where it might slip if pulled a hairs breadth more. If there is a significant reduction in the vibration then you have proved the vibration is caused by the clutch. Try a few more times in other gears and at different road speeds just as confirmation.

If there is little or no reduction then you might be looking to check chain and sprockets for wear or tension issues, engine and exhaust mount security and the ECU or throttle balance issues last of all. The rear sprocket carrier bearing and the cushion rubbers can also be worth a check as a few owners had this mixed up with the basket chudder. Some crash bars have also been known to cause similar symptoms so might be worth a check too.

The chudder is a resonance. Its very engine and clutch speed sensitive and is the weight of the clutch assembly flexing and rattling the gearbox input shaft slightly.
More in following posts when I find time to load pictures and movies onto youtube etc. Explain what's going on and why the chudder test has the effect it does.
heldigvis har eg eit fjell med grei stigning å teste i... Markant forskjell i vibrasjon og ulyd når eg la litt press på kløtsjhendel. Høyrer også tydelig den klikkelyden når eg skrur av oljelokket og vugger sykkel frem og tilbake i gir.

Så dette suger jo da....
Spørsmålet no er om eg skal kjøpe ny (som sikkert får samme problem etter ei stund)
Få reparert og utbedra min(som koster sikkert like mye som en ny og setter sykkelen ute av drift i sikkert en måned ivertfall)
Kjøre med det sånn som det er og ordne det i vinter når tid og pengebeholdning er litt bedre.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Nei det glømte eg når eg bytta olje. Men hadde de vert lause ville det rakla heile tid.
Dette forsvinner når kløtsjhendelen blir trukket inn på tomgang.
Vibrasjonene og rakklinga forsvinner også under akselerasjon dersom eg legg litt press på kløtsjen og skrur en av oljelokket og vugger sykkelen i gir hører en samme klikk-klakk lyden som i videoen eg la ut.... :-(

Ja det er en i UK som modifiserer de, også en borti statene. Men det blir jo sikkert fort en måned nedetid da mens eg venter :-/

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Fikk svar idag gitt av han i England. Nett under to uker til og fra. 250 pund for jobben inkl deler og returfrakt. Trur eg skal overleve det.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: Gorbys Garage! SV+GSX-R=Gromt!

Legg inn av Togmannen »

gorbys skrev:Prøvde polish på visiret og men det er "too far gone". Lurer på den har subba i bakken eller noe. Passe bedre på når eg får nytt :-)
Hvis det ikke er dype riper, kan du jo prøve å slipe det ned?

Noe sånt:

Lyktepolish

Eller hvis du har cd-poleringssett, er jo det en mulighet og..

Blir iallefall bra på lykteglass, det er jo plast det og.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Ja problemet er at ripene er dype så det hjelper ikkje å polere :-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Har røska ut kløtsjkurven idag og fått sendt den til UK for rep.
Bestemte meg for å ta sykkelen ned på verkstedet siden garasjen er så rotete for tiden. Greit å ha frakter :
Bilde
Bilde

ganske rett frem jobb igrunn. Tøm vann og olje å skru løs alt.

Bilde
Bilde

Skal bli interessant å sjå om det blir bra no!

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av Jompa »

Måtte du ta av vannpumpa ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Den sitter på kløtsjdekselet. Så måtte tømme kjølevannet ja. Hadde nå planer om å bytte uansett så.
Det som kom ut var grønt, var det slik at grønn og blå kan blandes, men rød kan ikke blandes med noe?

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Gorbys Garage! Kløtsjtrøbbel :(

Legg inn av gorbys »

Ja der sier du noe ;-)

Svar