TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-forum

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:Da ble det påført Castrol mineralolje under olje og filterbyttet.
Tok et par bilder, men ikke noe voldsomt, da jeg hadde altfor mye olje på henda mesteparten av tiden :roll

Bilde
Olje tappes, lagde en trakt - men ble mer søl av den enn å la det renne fritt.

Bilde
Venter på at sykkelen skal tappe seg... :mk

Bilde
Inn med nye filter, ett på hver side av sykkelen.

Bilde
Nytt filter satt i.

Skulle ta bilde av oljen, men det var faktisk veldig lite metallpartikler i den. Sååå det ble med det.
Var også strålende vær, kunne jo ikke somle bort dagen! :mc1

Takk til fikse for råd og mye fin lesing i bloggen! Utrolig nyttig - håper dog Mattighofen har mer kontroll på det elektriske enn det Bajaj har i India! :[-o<
Er ikke dette andre gangen du bytter olje/filter, slik at det første gangen var spon, men ikke nå?
Godt å høre at skriblerableriet mitt er brukbart :thumleft Tror du kan slappe av med det elektriske. Nekter å tro at noen europeisk fabrikk vil akseptere å bruke så svake komponenter, spesielt ikke på sykler som så til de grader skal være ekstra solid, ekstra ditt og ekstra datt. At de har gjort det med mini-Duken, har nok noe med at den sykkelen i utgangspunktet har vært tiltenkt Østen :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Nei det er første, ble gjort for et par dager siden. Ble opptatt med å kjøre, så fikk ikke lagt det ut før nå.
Veldig lite spon i oljen, men lå litt i filtrene + den filterpluggen (separat fra tappeskruen).

Har nå kjørt over 600km, så burde vel tatt ett oljeskift til. Ettersom oljen var såpass ren sist, tror jeg bare jeg skal vente til 1000km servicen. :scratch
Får se om jeg får lite å gjøre til uka, så blir det ett skift hvis jeg får tid før service. :-k

Nei, regner vel med kvaliteten bør være bedre i Østerrike, enn i India. Er ikke veldig bekymret for det elektriske. Skal jo heller ikke bruke den nevneverdig verken i vinter, eller regn... :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Kom forøvrig akkurat inn fra følgende rute! Passelig temp/bekledning, og unngikk regn - så vil si det var en meget vellykket tur!

Tenkte også jeg skulle måle forbruket. 140 kilometer (kjørte litt feil) og 6 liter bensin gir meg 0,428 på mila ved aktiv kjøring (mye landevei, opp og ned i fart).
Fornøyd med det resultatet.

Har klistret inn ruta her.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

I dag blir det følgende rute opp til Sirdalen, med retur i morgen.
Nydelig vær, så gleder meg til å komme av gårde rett etter jobb. :prop:

Ruten opp:
[img]http://i50.tinypic.com/11weid3.png[/img]

Retur:
[img]http://i48.tinypic.com/2djnj9j.jpg[/img]
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av fikse »

God tur!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Ble en fin tur opp i fjellheimen. Kom hjem i går morges. :thumleft
Fikk en telefon fra en kompis som ville ut på tur i kveldingen, som sagt - så gjort.

Fikk tatt noen bilder også denne gangen. :-)

Bilde
Første stopp på Ølberg for noe vomfyll.

Bilde
Reve gokart - en KTM i aksjon

Bilde
R6 like bak

Bilde
Lite stopp i veikanten, kompisen på ZX-6R og min Duke. :thumleft

Bilde
KTM i profil.

Bilde
ZX-6R poserer.

Bilde
Off we go! Meg på Duken.

Beklager kornete bilder, mobilkamera er ikke optimalt... :[-X

Fin tur i alle fall. Nå har sykkelen passert 1000km, så det er tid for første service. :prop:
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Var ute for min første nesten-ulykke i går på vei hjem fra jobb.
Så den komme, så var heldigvis klar på bremsen!

I bildet under er jeg grønn sykkel, og bilen er den røde som kommer fra høyre i rundkjøringen.
Først kjører den halvveis ut i innerste felt, og smeller nesten i meg der - jeg hiver meg på brems og tuter som en gal.
Buristen legger seg så over i ytterste felt og er på vei ut av rundkjøringen (jeg ligger i innerste felt ved siden av). Plutselig bestemmer han seg for å foreta feltbytte, uten å sjekke blindsone!
2. gang jeg hiver meg på brems og tuter som en gal, banner og rister kraftig på hodet slik at buristen ser meg.
Får et lite vink, later ikke til at h*n registrerte den siste situasjonen en gang :bl3 :fool:
nestenulykke.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av fikse »

Det aner meg at det ikke er siste gang du kommer til å oppleve sløve bilister som ikke (vil?) se deg :sorry
Veldig mange sløve bilister på veiene, og problemet er at du aldri vet hvem som er det og ikke :-k
Du har vel sikkert hørt det før, men: Eneste måten å overleve som psyklist er å kjøre som om alle rundt deg er godt ruset og har stappet hue langt opp der solen aldri skinner... :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Og det var vel akkurat den innstillingen som berget meg i denne situasjonen!
Hender nesten daglig at jeg ikke blir sett, men det har ikke utløst noen skumle situasjoner før gårsdagens episode(r).
Men at det er mulig å bryte vikeplikten to ganger rett etter hverandre synes jeg er helt utrolig... :scratch
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev: Men at det er mulig å bryte vikeplikten to ganger rett etter hverandre synes jeg er helt utrolig... :scratch
Enkelte er "dyktigere" enn andre :-)å :prop:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av joo »

Etter ei lang stund på MC begynner du sikkert også å se små tegn som forteller deg om en bilist er staure blind, har tenkt å gjøre noe merkelig osv osv. Ofte ser jeg at nå skjer noe ganske snart, før det skjer. Men ikke alltid. God beredskap når det er mye trafikk, og plassering for å vise seg fram.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - TuneECU kabel på vei!

Legg inn av TheHaughom »

Begynner å bli sjelden mellom oppdateringene mine her i bloggen.
Mest fordi alt funker, jeg blir stadig mer og mer forelsket i sykkelen, og jeg er travelt opptatt med å få kjørt nok.

Hadde førstegangsservice forrige Tirsdag, kostet 2079 kroner.
Etter overgang til fullsyntetisk olje har clutch blitt merkbart lettere å håndtere, selv om det egentlig ikke var noe problem i utgangspunktet.
For meg oppleves den nå silkemyk, i forhold til litt småklunking ved mineraloljen. :thumleft

Har også fått strammet opp kjedet for første gang. Tok vel ca. 6 minutter med en bolt og 2 skruer :-)

Etter dette har sykkelen fått noe mindre vibrasjoner, men merkbart mindre følsomhet på gassen ved lave turtall (les: køkjøring).
Før måtte jeg clutche litt i køkjøring under 3000rpm ved av/på gass, dette slipper jeg i mye større grad nuh. Usikker på om det er kjedet, eller olje/servicen som har gjort utslaget - tipper førstnevnte.

Og så til det jeg egentlig skulle oppdatere her!
Har kjøpt meg ECU kabel og KTM adapter! Gleder meg til å få lekt litt med dette :thumleft
Så blir det nok et lite effektanlegg også - muligens ikke før til høsten, men man vet jo aldri!

De jeg har sett på er GPR Inox fullsystem:
Bilde

og Leo Vince One
Bilde
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - TuneECU kabel på vei!

Legg inn av fikse »

Glimrende :thumleft
Bare pass på at du ikke strammer kjedet for mye. Tipper det er omtrent like mye vandring på baksvingen, og noenlunde likt opphengt kjede som på mini-Duke-en, og der fikk jeg "kjeft" av mekanikeren som sa at disse skulle ha endel slækk i greiene. Da hadde jeg strammet kjede på gammel vane, som jeg har vært vant med fra ymse japse-R-sykler, men det var altså litt for stramt :-)

Regner med du er godt ferdig med innkjøring og slikt nå, så da er det naturlig at det går litt mykere, men slett ikke alle legger merke til denslags små-endringer. :prf
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - TuneECU kabel på vei!

Legg inn av TheHaughom »

Tror jeg er tilbake til der kjedet var når sykkelen var ny, dog ikke lett å si nøyaktig.
Målemetoden synes jeg er heller håpløs, så jeg strammet til kjedet hang litt over plasten som fører kjedet ut av fremdrevet og det ikke var svai i det på oppsiden.
Håper ikke jeg har tatt mye i, følte jeg kunne strammet litt mer, men tenkte at det er bedre med litt slakk enn for fast. :-)

Er ferdig med innkjøring og slikt - nærmer meg 2000km på telleren! Skal ut en tur i solen nå, så runder kanskje 2000 da om jeg er heldig med været i timene fremover :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - TuneECU kabel på vei!

Legg inn av TheHaughom »

Da var jeg kommet meg hjem igjen, etter å ha feriert i Hellas og Bulgaria de siste ukene.
Tilbake i en hektisk jobb-hverdag, og mc-kjøring. Ble vel en 14-15 mil på Mandag :thumleft

Savnet sykkelen nedi de sydlige strøk, og leide derfor en Honda DR650 i Hellas et par dager.
Morsom og lettkjørt sykkel, selv om jeg trives mye bedre på Duken.

Har forresten mottatt TuneECU kabel og KTM-overgang. Har ikke fått testet den enda, ettersom det er mye å henge fingrene i nå når man er tilbake fra ferie.
Skal også i bryllup i Trysil til helgen, så da er det enda mer tid som går bort - som kunne vært benyttet på to hjul...

Edit: Har forresten funnet ut at de mest brukte "slitedelene" er fothvilerne... Er nedi støtt og stadig, så nå virker det som om det er disse som må byttes oftest på sykkern :-k :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar