TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-forum

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av EasyRider »

Gratulerer så mye med lappen :drg :mc1 :mc7
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av poulet_cavalier »

Gratulerer !! :prop:
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av joo »

:thumleft
Gratulerer!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Saapekokern
Innlegg: 145
Registrert: 04 apr 2012, 16:21
Motorsykkelen din: MV Agusta Brutale 675
Sted: Skedsmo

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av Saapekokern »

Gratulerer med lappen!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av Snikkeren »

Gratulerer.

Ny sykkel, ny lapp. Kan vel ikke bli bedre enn det? :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av Hjernen »

Sier som Snikkern;

Grattis med begge deler!!

Bilde
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av Icetruck »

Gratulerer, det er nå livet begynner :hallo :mc1
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av fikse »

Oj! Gratulerer så masse med både lapp og sykkel!

Virkelig lekker sykkel du har valgt deg! Skulle veldig gjerne hatt en slik selv, men er redd for at jeg hadde skrudd av fornuften og dradd avgårde på bakhjulet halve dagen. Hjertet mitt (kjærringen) tåler ikke slikt lenger :P :p

Dette er vel 2012-modellen? Mye design som er likt 125-en. Og det er ikke feil! Hadde en 125, og likte designet. Dessverre var ikke kvaliteten helt på topp på min, men så var den bygget av kopideler i India, og ikke Østerrike, med "originalvare" som den du har :thumleft
Har en bekjent som har en litt eldre 690, og han skryter fælt av "totalopplevelsen" (kvalitet, kjøreegenskaper, morrofaktor). Han hadde tidligere ymse R-sykler, og jeg tror ikke du får han til å bytte tilbake med det første :scratch :D

Jeg har en tråd her hvor jeg beskriver litt hva jeg gjorde for å forberede sykkelen for tøff hverdagsbruk. Innimellom ymse svada tipper jeg du finner et par tips til å ta vare på gullet :D Anbefaler spesielt den overflatebehandlingen (CarLack 68) og beskyttelsesoljen ACF-50. Begge deler bruker jeg på alle kjøretøyene i huset nå, og det både merkes og synes :thumleft
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av TheHaughom »

Takker for alle gratulasjoner, og spesielt til meget nyttig informasjon fra fikse! :thumleft
Har noen timer med godt lesestoff foran meg, ser jeg. Meget nyttig!

Det er 2012-modellen jeg har anskaffet, ja. Ligner veldig mye på 125ccm-en!
Kan ikke si jeg angrer på sykkelen i det hele tatt, landeveiskjøring er EKSTREMT morsomt nå! :prf
Eneste drawback er fartsvind på motorvei (hadde en 5 minutters tur innom i dag).

I dag blir første oljeskift tatt på Duken, har kjørt 200km - da jeg ikke var klar over at det kunne være smart å bytte allerede etter de første par timene med kjøring.
Var ute og fikk tak i oljefilterne (bytter begge, selv om det visstnok skal holde å bytte det ene - koster jo bare 60 kr stykket). :-)
Slenger nok ut noen bilder også fra prosedyren! Første lyddemper sitter rett under tappeskruen, må finne en smart løsning for å ikke olje hele greia :scratch

Får se om jeg ikke bestiller meg noe carlack og acf-50 selv - resultatet så jo meget lovende ut. Forøvrig er den nypolert, mekanikeren sto med polishen i hånda og gnukket på sykkelen min idet jeg steg in døra hos Motorsyklisten AS. Men det kan jo ikke gjøres nøye nok! :gk
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:Takker for alle gratulasjoner, og spesielt til meget nyttig informasjon fra fikse! :thumleft
Har noen timer med godt lesestoff foran meg, ser jeg. Meget nyttig!

Det er 2012-modellen jeg har anskaffet, ja. Ligner veldig mye på 125ccm-en!
Kan ikke si jeg angrer på sykkelen i det hele tatt, landeveiskjøring er EKSTREMT morsomt nå! :prf
Eneste drawback er fartsvind på motorvei (hadde en 5 minutters tur innom i dag).

I dag blir første oljeskift tatt på Duken, har kjørt 200km - da jeg ikke var klar over at det kunne være smart å bytte allerede etter de første par timene med kjøring.
Var ute og fikk tak i oljefilterne (bytter begge, selv om det visstnok skal holde å bytte det ene - koster jo bare 60 kr stykket). :-)
Slenger nok ut noen bilder også fra prosedyren! Første lyddemper sitter rett under tappeskruen, må finne en smart løsning for å ikke olje hele greia :scratch

Får se om jeg ikke bestiller meg noe carlack og acf-50 selv - resultatet så jo meget lovende ut. Forøvrig er den nypolert, mekanikeren sto med polishen i hånda og gnukket på sykkelen min idet jeg steg in døra hos Motorsyklisten AS. Men det kan jo ikke gjøres nøye nok! :gk

Hehe, ja fartsvind er ikke disse syklenes sterke side, siden de mangler helt kåpe, og ikke minst sittestillingen. Så som langtursykkel finnes det nok mer egnede varianter ;-) Men til dagligkjøring/bykjøring, ypperlig!

Ang oljetapping kan du lage deg en trakt/brett av f.eks en spylevæskedunk, ved å kutte den til så den kan ligge oppå eksosen og lede oljen ned mot tappekaret. Å bytte oljen flere ganger nå helt i starten, sikrer deg lang levetid på maskineriet. Det er nå når den er spell ny at det kommer endel spon og slam. Senere kan du slappe mer av med oljebyttene. Heldigvis er KTM ganske så hyggelige på prisene på ting som filtre etc, så en slipper å lure på om en skal kjøpe billigfiltre på Biltema elns. En sekstilapp står de fleste i :P :p

Den CarLack-saken er bare fantastisk. Jeg vokset bilen i fjor sommer, og fremdeles er det god effekt. Det har jeg aldri opplevd med noe annet middel. Og selv etter vinterkjøring med sykkelen, så var den ekstremt pen i lakken når jeg tok vårvasken på den :thumleft Nekter å tro den hadde sett så fin ut om jeg hadde brukt noe Turtle-jalla-voks fra den lokale bensinstasjonen :-k
Den ACF-sprayen er også ganske fascinerende greier. Selv om du ikke skulle kjøre om vinteren, så er det absolutt smart å ta en runde over alle elektriske kontakter og andre vanskelig tilgjengelige steder, med den sprayen. Feks har jeg en tilårskommen Tivoli radio, som har levd et hardt liv i en fuktig garasje. Slet med at det var umulig å få tunet inn kanalene, det var støy uansett. Har tidligere prøvd å rengjøre med elektronikkrens på søkehjulet, uten bedring. En liten dæsj med ACF-en, og radioen ble som ny :D

Lykke til videre med sykkelen! Jeg misunner deg for den tiden du har foran deg nå, med ny sykkel og fersk lapp :yeyeye Bare husk på dette greiene med "rubberside down" og slikt nå da :mc1 Mye rart av tullete bilister på veiene :[-X
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av TheHaughom »

Har merket at den er meget smidig i kørushen til og fra jobb. Går som en lek!
Turen som tidligere tog 20-25 minutter gjennom Stavanger sentrum gjøres nå på 5-10. Kollektivfelt er tingen :thumleft

Har fått med meg at det kun er i starten man skal være påpasselig med oljebytte, og angrer litt på at jeg ikke fikk det med meg tidligere - da hadde jeg også byttet på 50km. Men det får så være, 2 filtere og magnetfilter i tappeskrue er mer filtrering enn mange andre sykler kan skilte med etter det jeg har lest.
Ble anbefalt en Castrol 20w-50 mineralolje til innkjøring av Bikerstreet, noen formeninger om denne - mulig den er litt "lang"/"tung" (i mangel på bedre begrep)?

Takker for løsning med trakt etc. Hadde tenkt på noe slik jeg også, men den blir liggende veldig horisontalt. Får slenge noe papir under i tilfelle noe skulle renne feil vei ;-)

Gleder meg til å komme hjem fra jobb nuh :roll
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:Har merket at den er meget smidig i kørushen til og fra jobb. Går som en lek!
Turen som tidligere tog 20-25 minutter gjennom Stavanger sentrum gjøres nå på 5-10. Kollektivfelt er tingen :thumleft

Har fått med meg at det kun er i starten man skal være påpasselig med oljebytte, og angrer litt på at jeg ikke fikk det med meg tidligere - da hadde jeg også byttet på 50km. Men det får så være, 2 filtere og magnetfilter i tappeskrue er mer filtrering enn mange andre sykler kan skilte med etter det jeg har lest.
Ble anbefalt en Castrol 20w-50 mineralolje til innkjøring av Bikerstreet, noen formeninger om denne - mulig den er litt "lang"/"tung" (i mangel på bedre begrep)?

Takker for løsning med trakt etc. Hadde tenkt på noe slik jeg også, men den blir liggende veldig horisontalt. Får slenge noe papir under i tilfelle noe skulle renne feil vei ;-)

Gleder meg til å komme hjem fra jobb nuh :roll
Du tok det på 200KM sa du? Det er jo uansett ørten ganger bedre enn de aller aller fleste gjør. Så jeg vil tro du kan sove trygt :lol
Mineralsk nå under innkjøringen er helt korrekt. Castrol? Vet for lite om det merket. Men det lille jeg har hørt, har ikke vært negativt. Dvs, du finner alltids noen som sier at det og det merket er "dritt" fordi motoren havarterte eller kokset eller eller... Slikt er fint lite verdt i mine ører. Se heller på f.eks http://www.bobistheoilguy.com" onclick="window.open(this.href);return false; hvor du finner masse oljeanalyser av oljer som er brukt på vanlige motorer hos vanlige folk. Der ser du hva en olje egentlig er god for, og ikke. Der kommer Castrol, sånn helt generelt, helt greit ut. Ellers synes jeg at den hadde et stort spekter, 20W-50. Generelt kan en si at jo større spekter, jo mer tilsetninger må til i oljen. Stort spekter er IKKE det samme som god kvalitet (selv om det heller ikke er en motsetning). Det er enklere å lage en god olje når den skal ha et mindre spekter. De beste oljene (som f.eks brukes til racing) er utelukkende single grade, altså bare f.eks 30. Du finner vel knapt en motorprodusent som vil anbefale slike oljer, men det er ikke fordi oljen ikke er god, men den krever mer av brukeren. Du må nemlig kunne bytte olje etter klima. En til vinter, en til sommer, og kanskje til og med en egen til langkjøring. Så det er kanskje litt upraktisk å bruke "det beste" :knegg Når du etterhvert er ferdig med innkjøring og skal over til syntetiske oljer, så ville jeg personlig prøvd å finne en olje med minst mulig spekter, som passer ditt bruk, og som forhandler kan si "dette er helt OK på din sykkel" (pga garanti). Om du "får lov" å kjøre med f.eks en helsyntet 10W-30 er du temmelig safe for normal norskt vær. Og selvsagt uten antifriksjonsadditiver, som kløtsjen på Greven liker dårlig. Ergo olje som holder JASO MA, i praksis olje til MC og/eller dieselmotor (!).
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av TheHaughom »

Tusen takk for nok et meget utfyllende svar. Jeg var også litt skeptisk til det du betegner som "stort spekter".
I manualen anbefales 10w-50 eller 10w-60 helsyntetisk olje. Motorex og Castrol er anbefalte merker.
Oljen jeg kjøpte (20w-50) var ikke blandt de billigste akkurat, og har JASO-MA sertifisering. Jeg antar da at denne vil være kurrant under innkjøringen?

Leste litt om den Royal Purple oljen du bruker, ser ut til å få utelukkende veldig gode tilbakemeldinger. Har en lokal forhandler som selger den her i Stavanger, så blir nok den jeg anskaffer etter innkjøringsperioden. :prf
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Duke's Court - Scottoiler er installert =)

Legg inn av fikse »

TheHaughom skrev:Tusen takk for nok et meget utfyllende svar. Jeg var også litt skeptisk til det du betegner som "stort spekter".
I manualen anbefales 10w-50 eller 10w-60 helsyntetisk olje. Motorex og Castrol er anbefalte merker.
Oljen jeg kjøpte (20w-50) var ikke blandt de billigste akkurat, og har JASO-MA sertifisering. Jeg antar da at denne vil være kurrant under innkjøringen?

Leste litt om den Royal Purple oljen du bruker, ser ut til å få utelukkende veldig gode tilbakemeldinger. Har en lokal forhandler som selger den her i Stavanger, så blir nok den jeg anskaffer etter innkjøringsperioden. :prf
Vil tro den Castrol-oljen er mer enn grei nok nå. Du skal jo uansett ikke kjøre langt med den. Det meste av mineralsk olje duger til innkjøringen. 2 argumenter for det: Du kjører kort/lite før du bytter, samt at du kjører neppe med "stram vaier" over lengre tid, altså ingen ekstrembelastning. Etterpå, derimot, det er da du skal finne fram godoljen, og holde deg til den :P :p
Skal snart bytte olje på bilen, holder meg til 10W-30 fra RP som jeg har brukt i flere år på denne bilen. Da har jeg kjørt 1 år og rundt 25.000KM med en zillion kaldstarter, og skal sende prøve av ny og gammel olje til analyse. Litt spent hva den sier :-k :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Duke's Court - Byttet olje + filter

Legg inn av TheHaughom »

Da ble det påført Castrol mineralolje under olje og filterbyttet.
Tok et par bilder, men ikke noe voldsomt, da jeg hadde altfor mye olje på henda mesteparten av tiden :roll

Bilde
Olje tappes, lagde en trakt - men ble mer søl av den enn å la det renne fritt.

Bilde
Venter på at sykkelen skal tappe seg... :mk

Bilde
Inn med nye filter, ett på hver side av sykkelen.

Bilde
Nytt filter satt i.

Skulle ta bilde av oljen, men det var faktisk veldig lite metallpartikler i den. Sååå det ble med det.
Var også strålende vær, kunne jo ikke somle bort dagen! :mc1

Takk til fikse for råd og mye fin lesing i bloggen! Utrolig nyttig - håper dog Mattighofen har mer kontroll på det elektriske enn det Bajaj har i India! :[-o<
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Svar