TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-forum

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
snekkis
Innlegg: 7
Registrert: 01 sep 2013, 20:19
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 - 2013
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av snekkis »

Hei!

Har nå lest hele bloggen din, og det mens jeg søkte etter gode grunner for å skaffe en Duke 690 selv. Det jeg fant interessant, var at jeg er nå i samme stilling som deg da du startet tråden. Vet at du har byttet over til et annet forum, men det kan være lettere og referere til alt du har skrevet i denne tråden.

Jeg har blitt mer overbevist om at jeg vil ha en Duke 690. Min far mener at jeg skal gå for en tyngre sykkel, mens jeg sier at jeg må lære (han er over 60 år og har maaange mil bak seg), så jeg har derfor måtte finne god argumentasjon for det valget jeg vil gjøre, men vi trenger ikke gå mer inn på det. Det er flott å se hvordan du fra nybegynner har gått frem i din personlige utvikling. Dette er virkelig inspirerende.

Håper du kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål. Du sier at man burde velge R-en, og jeg ser en mulig kostnadsbesparelse om man skulle bli bitt av basillen. Som du gjorde tidlig i tråden, var at du tok med deg din bedre halvdel på tur. R-en har ikke passasjersete, som jeg forstår, men du kjøpte vel samme sete som R-en har? Blir vanskelig for meg å forsvare et dyrere kjøp om kona ikke kan bli med på tur med det første. Det hadde vært fint å vite hvor du har kjøpt alle deler, eller blir det å reklamere på NRK (dette er første post i et MC-forum :P :p ). Jeg tenker da i første omgang på setet om jeg går for R-en. Alt det andre om jeg hadde gått for den du har.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37834
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av AJ »

Hey snekkis :vs
og velkommen hit til MCsiden.no :thumleft

Mange her inne som har vist interesse for 690'en :-).
Regner med at du har kikket deg omkring i denne tråden også...?:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=176093#p176093" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av Snikendeugle »

snekkis skrev:Hei!

Har nå lest hele bloggen din, og det mens jeg søkte etter gode grunner for å skaffe en Duke 690 selv. Det jeg fant interessant, var at jeg er nå i samme stilling som deg da du startet tråden. Vet at du har byttet over til et annet forum, men det kan være lettere og referere til alt du har skrevet i denne tråden.

Jeg har blitt mer overbevist om at jeg vil ha en Duke 690. Min far mener at jeg skal gå for en tyngre sykkel, mens jeg sier at jeg må lære (han er over 60 år og har maaange mil bak seg), så jeg har derfor måtte finne god argumentasjon for det valget jeg vil gjøre, men vi trenger ikke gå mer inn på det. Det er flott å se hvordan du fra nybegynner har gått frem i din personlige utvikling. Dette er virkelig inspirerende.

Håper du kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål. Du sier at man burde velge R-en, og jeg ser en mulig kostnadsbesparelse om man skulle bli bitt av basillen. Som du gjorde tidlig i tråden, var at du tok med deg din bedre halvdel på tur. R-en har ikke passasjersete, som jeg forstår, men du kjøpte vel samme sete som R-en har? Blir vanskelig for meg å forsvare et dyrere kjøp om kona ikke kan bli med på tur med det første. Det hadde vært fint å vite hvor du har kjøpt alle deler, eller blir det å reklamere på NRK (dette er første post i et MC-forum :P :p ). Jeg tenker da i første omgang på setet om jeg går for R-en. Alt det andre om jeg hadde gått for den du har.
R modellen kommer med sete OG plastikk til å erstatte sete om du skulle ha lyst.
R'en har generelt mye mer utstyr, som er verdt godt over de 20 000 som er prisforskjellen mellom R og ikke R.

Har skrevet en god del om 690'en (blant annet også litt forskjeller mellom R og non-R modellene):
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=5 ... ke#p183935" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av TheHaughom »

snekkis skrev:Hei!

Har nå lest hele bloggen din, og det mens jeg søkte etter gode grunner for å skaffe en Duke 690 selv. Det jeg fant interessant, var at jeg er nå i samme stilling som deg da du startet tråden. Vet at du har byttet over til et annet forum, men det kan være lettere og referere til alt du har skrevet i denne tråden.

Jeg har blitt mer overbevist om at jeg vil ha en Duke 690. Min far mener at jeg skal gå for en tyngre sykkel, mens jeg sier at jeg må lære (han er over 60 år og har maaange mil bak seg), så jeg har derfor måtte finne god argumentasjon for det valget jeg vil gjøre, men vi trenger ikke gå mer inn på det. Det er flott å se hvordan du fra nybegynner har gått frem i din personlige utvikling. Dette er virkelig inspirerende.

Håper du kan hjelpe meg med å svare på noen spørsmål. Du sier at man burde velge R-en, og jeg ser en mulig kostnadsbesparelse om man skulle bli bitt av basillen. Som du gjorde tidlig i tråden, var at du tok med deg din bedre halvdel på tur. R-en har ikke passasjersete, som jeg forstår, men du kjøpte vel samme sete som R-en har? Blir vanskelig for meg å forsvare et dyrere kjøp om kona ikke kan bli med på tur med det første. Det hadde vært fint å vite hvor du har kjøpt alle deler, eller blir det å reklamere på NRK (dette er første post i et MC-forum :P :p ). Jeg tenker da i første omgang på setet om jeg går for R-en. Alt det andre om jeg hadde gått for den du har.
Heisann, hyggelig at du likte bloggen min, slikt setter man pris på! :)

Om du ønsker en 690, hvorfor ikke? Dersom du går for en annen kommer du alltid til å tenke tilbake "tenk om jeg hadde valgt Duke". Følg hjertet.
Hvorfor begynne med en tyngre sykkel? Er jo bedre å begynne med en lett sykkel for å bygge opp kjøreferdighetene når man ikke er helt 100% stabil på sykkelen. Det er ikke slik at jeg har noe problem med å kjøre en dobbelt så tung sykkel, nå når jeg har forankring og balanse i kroppen...

Som Ugla sier over her, så leveres R-en med sete, slik at du kan ha passasjer. Tar to sekunder å bytte mellom sete og det plastdekselet.
Jeg anbefaler absolutt å gå for R-versjonen. Den har bl.a. justerbare dempere (både foran og bak) som koster skjorta om du skal kjøpe det i etterkant!
Bare demperne kommer vel på en 15000kr, deretter får du med Akrapotte som er verd ca. 7000kr, crashbars til ca. 1500kr + en haug ekstra bling (oransje styrekrone, finere styre, hvit sub-frame osv).

Jeg kjøper 99% av alt jeg har kjøpt til Duken fra Bikers Jersey. En hyggeligere og mer servicevennlig bedrift skal du lete lenge etter. Dog kan bestillingene ta litt tid, men det gjør meg lite. Prisene er også generelt de laveste jeg har funnet (foruten et par greier fra USA, men de er sponset litt av KTM og har ikke lov å shippe internasjonalt).


Bare spør i vei om det er noe mer du lurer på.
Har nettopp byttet styrekrone på biken, til den oransje powerparten som følger med R-utgaven. Love it! :D
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

snekkis
Innlegg: 7
Registrert: 01 sep 2013, 20:19
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 - 2013
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av snekkis »

TheHaughom skrev: Heisann, hyggelig at du likte bloggen min, slikt setter man pris på! :)

Om du ønsker en 690, hvorfor ikke? Dersom du går for en annen kommer du alltid til å tenke tilbake "tenk om jeg hadde valgt Duke". Følg hjertet.
Hvorfor begynne med en tyngre sykkel? Er jo bedre å begynne med en lett sykkel for å bygge opp kjøreferdighetene når man ikke er helt 100% stabil på sykkelen. Det er ikke slik at jeg har noe problem med å kjøre en dobbelt så tung sykkel, nå når jeg har forankring og balanse i kroppen...

Som Ugla sier over her, så leveres R-en med sete, slik at du kan ha passasjer. Tar to sekunder å bytte mellom sete og det plastdekselet.
Jeg anbefaler absolutt å gå for R-versjonen. Den har bl.a. justerbare dempere (både foran og bak) som koster skjorta om du skal kjøpe det i etterkant!
Bare demperne kommer vel på en 15000kr, deretter får du med Akrapotte som er verd ca. 7000kr, crashbars til ca. 1500kr + en haug ekstra bling (oransje styrekrone, finere styre, hvit sub-frame osv).

Jeg kjøper 99% av alt jeg har kjøpt til Duken fra Bikers Jersey. En hyggeligere og mer servicevennlig bedrift skal du lete lenge etter. Dog kan bestillingene ta litt tid, men det gjør meg lite. Prisene er også generelt de laveste jeg har funnet (foruten et par greier fra USA, men de er sponset litt av KTM og har ikke lov å shippe internasjonalt).


Bare spør i vei om det er noe mer du lurer på.
Har nettopp byttet styrekrone på biken, til den oransje powerparten som følger med R-utgaven. Love it! :D
More Duke/Just Duke? Jeg hadde i utgangspunktet et budsjett på rundt 50000, deretter tenkte jeg på Duke 390 og økte til 75000. Forhandler anbefalte 690, og jeg følte at jeg satt på en moped, når jeg satt på en 390. Jeg økte igjen til 120000. Så leste jeg de gode argumentene for "More Duke," og den satt langt inne med å øke til 140000, men var villig. Forhandler her i Oslo sa at de var tomme for pai, og at det var tomt fra fabrikken. Måtte da vente til neste års modell. Det var ikke et alternativ, så jeg har nå handlet inn en "Just Duke." Jeg tror likevel at jeg skal kunne leve greit med den. :roll

Jeg er også en av de mange som handler på BT, og kan leve med det så lenge man kan gå og bytte igjen når det blir ødelagt, og at det er innenfor garanti. Har handlet en del fra aliexpress.com, både fornøyd og misfornøyd. Misfornøyd når jeg ikke får rett størrelse. Har selvfølgelig kikka på MC-stuff og fant denne. Noen ganger kan jo ripoff's funke greit. Lurer på om denne kunne funka om jeg hadde visst om den passa http://www.aliexpress.com/item/Motorcyc ... 82955.html

Noen tanker til denne? Er det fy, fy med ripoff?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av TheHaughom »

Gratulerer så mye! Har et par "must have" mods, kommer tilbake med linker senere (sitter på tlf nå).
Du blir nok superhappy med standard Duke også, dét er jo den samme som jeg har selv ;)

Ang. pengebruk så er det akkurat det samme jeg gjorde. Begynte på 40-50. Økte det jevnlig ettersom jeg fikk lyst på andre sykler. Til slutt brukte jeg jo 115000 :p

Ang. potta så tror jeg den vil gå rett på uten noen store problemer. Festeanordningen er jo ca identisk til Akra-potta jeg har på. I mine øyne er det dog veldig lite som kan måle seg med et ekte Akrapovic anlegg i titanium. ;)

Hvis du kjøper Akra potta fra Bikers Jersey får du den for 3600 m/link pipe. Ikke så værst pris...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av Snikendeugle »

TheHaughom skrev:
Hvis du kjøper Akra potta fra Bikers Jersey får du den for 3600 m/link pipe. Ikke så værst pris...

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Nuvel.
398 pund, er inkl shipping
3787 kroner ruffly.

Måtte også punge ut rundt 1250 til Posten i moms og fortollingsgebyr..
Men blir jo fortsatt 1000 kroner billigere enn hos de fleste forhandlere :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av TheHaughom »

Ok, sorry, trodde det var ca 300 pund jeg lesre. Husket feil.

Uansett, lite som slår Akra på lyd og utseende!

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

snekkis
Innlegg: 7
Registrert: 01 sep 2013, 20:19
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 - 2013
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av snekkis »

Lurer på om jeg kunne ha sitti bedre på det Ergo setet, enn originalsetet. Du byttet setet ditt, og hvor store forskjeller er det? Ser i katalogen at det finnes et lengre sete, men som jeg forstår er det til andre modeller/tidligere modeller. Vurderte du ett av de lange setene, om de ville passet?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av TheHaughom »

De lange crossersetene passer ikke. Liker heller ikke de setene så godt.

PP setet er mye bedre enn originalt, absolutt verd pengene i mine øyne! Er gel i det setet, så former seg bedre. Er også mindre vibrasjoner.

Kjør på ;-)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av Snikendeugle »

Det er kun det ene "ergo seat" som passer til denne modellen. De andre setene er til SMC syklene med samme motor :)

Jeg kjører med standard sete for øyeblikket-- Har prøvesittet ergo setet og kan enkelt konkludere med at det var en mye bedre opplevelse overall. Ikke at standard setet er noe ille heller.

EDIT: Haughom beat me


Haughom: Når det kommer til lyd i Akra potta, så ble jeg bittelitt småskuffet etter å ha kjørt med kun katalysator en liten stund, men det er helt duganes :) Synderen av en katalysator gjør nok det meste av lyddemping fra før. Skal bli godt å kvitte seg med den på sikt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av TheHaughom »

Yeah, bare å fjerne katalysator. Sammen med min hjemmelagde in-pipe db-killer er lyden helt rå!

Får mange kommentarer på lyden når jeg kjører RR :D

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

snekkis
Innlegg: 7
Registrert: 01 sep 2013, 20:19
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 - 2013
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av snekkis »

Den ene KTM vindskjermen som man får kjøpt til, den knøttlille, har den noen som helst funksjon, noen som vet? Er den rett og slett just for looks? Lurer på hvorfor den er større på tidligere modeller.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av Snikendeugle »

snekkis skrev:Den ene KTM vindskjermen som man får kjøpt til, den knøttlille, har den noen som helst funksjon, noen som vet? Er den rett og slett just for looks? Lurer på hvorfor den er større på tidligere modeller.
Les denne:
http://www.ktmforums.com/forums/duke/68 ... money.html" onclick="window.open(this.href);return false;

TLDR; Nei, den hjelper ikke :) Men den ser jo litt kul ut da
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

snekkis
Innlegg: 7
Registrert: 01 sep 2013, 20:19
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 - 2013
Sted: Oslo

Re: TheHaughom's Blogg - KTM 690 Duke IV - Flyttet til BAN-f

Legg inn av snekkis »

Snikendeugle skrev:
snekkis skrev:Den ene KTM vindskjermen som man får kjøpt til, den knøttlille, har den noen som helst funksjon, noen som vet? Er den rett og slett just for looks? Lurer på hvorfor den er større på tidligere modeller.
Les denne:
http://www.ktmforums.com/forums/duke/68 ... money.html" onclick="window.open(this.href);return false;

TLDR; Nei, den hjelper ikke :) Men den ser jo litt kul ut da
Hmm, blir vel knøttskjermen, just for looks da, og kanskje Givi skjermen senere om det blir noen langturer , men synes ikke den runde Givi-skjermen står til sykkelen, slik som de originalskjermene som går til tidligere modeller.

Snikendeugle, hvor har du kjøpt dekalene dine?

TheHaugom, har du fortsatt de speila på, som du nevnte, de som du hadde et lite uhell med?

Svar