Elolz - Honda VTR SP1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av DrGreve »

Sjekk merkingen på lageret du nettopp monterte, men jeg tror du skal ha 6004-2NS på begge sider fremme og disse er å få tak på hos AEO. De har kvalitetslager fra SKF.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av DrGreve »

Ok, da misforsto jeg en smule. Trodde det var fremme du trengte lager. 6004-2NS fremme og 6204-2NS bak. :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av DrGreve »

Hmm, da er ikke jeg helt oppdatert, trodde alle VTR fra 97 til 04 hadde lik lagerdim. Da lærte jeg noe i dag også :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av LordShaft »

Syns jeg er en god plan. Vurderer å kjøpe dekk utstyr selv, men har ingen fornuftig plass å ha det :redface


Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av LordShaft »

Vet du hvor en kan få kjøpt sånn folie, type gjennomsiktig til å ha på biken? Eventuelt husker du hva de heter de som hadde sånn folie greier i åsane? Der tores auto er flyttet nå? rett over veien med gullgruven?

Jeg var der å fikk lagt på folie på S1000RR, men husker faen ikke hva de het, og hvor de er flyttet. Mener de pratet om at de skulle inn i arna, men husker ikke :-k

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av LordShaft »

Takker! Da blir det årnings på den biten også :thumleft

Note4

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Tysnes »

Uff, høres lite spennende ut. Håper ventetiden blir kort(rask postgang) Så flott sykkel må ikkje stå i ro for lenge .

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av freddy123 »

Uff.... Føler med deg her , dine relativt små problemer har snudd seg til å bli store ...

I sånne stunder så må man jo bare å prøve og holde hodet kaldt og gjøre som du gjør se litt komisk på det , men skjønner at det ikke er lett når ene sommerdager etter den andre tikker avgårde og sykkelen står i deler .

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Monstr »

Utrolig kjedelig med sånt plunder. Det er merkelig hvor store endringer produsentene gjør på en sykkel etter hvilket land den leveres til. Spesielt når syklene begynner å bli noen år gamle, og det KRYR av forskjellige versjoner og delenr.

Er jo nesten så det er rene lottotippingen å få rette deler når en bestiller. :P :p

Ser f. eks at min TL finnes i syv forskjellige versjoner etter hvilket land de skal selges i...

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Bikes4life »

Det er riktig det som står der. Kun ytterbanen av lageret og kulene som snurrer. Spaceren mellom lagrene skal ideelt sett være akkurat like lang som yttre kant av kragene på hver side av navet (kanten hvor yttre ringen av lageret hviler i mot). Poenget er jo å ikke belaste lageret aksialt. Derfor skal hylsen akkurat berøre innerringen når begge lagrene er presset helt inn til kragen på begge sider. Mål med skyvelære fra yttre del av den ene kragen til den andre og sammenlign med lengden på spaceren, så har du svaret :thumleft
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Voodoodoo »

Det er normalt at spacer er for lang. Samme opplegg på min hayabusa.

Monter venstre hjullager først og press det helt inn til setet. Deretter monterer du spacer og så presser du inn høyre lager helt til det nesten toucher spacer.. Vi snakker 1-200dels mm.. Man skal kunne bevege spacer med fingeren.
Presser du det inn til setet vil lageret stå i spenn og bli ødelagt rimelig kjapt...
Gjorde samme tabbe sjøl og mitt lager holdt knappe 6' km..

Tanken bak denne løsningen er at lageret skal ha plass til å ekspandere litt.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av E-strom »

Elolz skrev:...Det virker veldig rart for meg at spaceren skal være for lang, og at det siste lageret ikke skal slås helt inn, kun til det toucher i midten. For meg virker det mye mer logisk at spaceren burde være nøyaktig like lang som mellomrommet i huben. Hater når jeg ikke helt forstår hvorfor slike ting er som de er....
Se for deg hvordan dette blir når alt er montert sammen - med riktig avstandstykke (spacer) mellom lagrene og tilsvarende avstandsstykke(r) på yttersiden av lagrene. Dette drar du sammen med en aksling / bolt til riktig moment. Da har du bygd opp ett hjulfeste med akkurat riktig lengde som passer perfekt mellom svingarm/gaffelben. Hjulet triller helt fritt på den ytterste ringen på lageret, og den innerste sitter godt fastklemt på akslingen.
Bærre lækkert :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av LordShaft »

Hahahahaha :lol :lol

Godt jobba :thumleft Er det ikke deilig vel?

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Tobben84 »

Herlig :thumleft er absolutt deilig å gjøre slikt selv. Pella selv fra hverandre kaliperne helt i småbiter på sykkelen. Renset, skiftet væske og luftet. Ikke store jobben, men for en hobbymekker er det deilig når det etterpå funker så sykt mye bedre. Grattis :thumleft

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Elolz - Honda VTR SP1

Legg inn av Tobben84 »

Elolz skrev:Herlig, har planer om å gjøre det samme i vinter, har fullt sett med pakninger liggende til alle kaliperne. :prf Har også klar olje og filter, bremse/klutsjvæske, radiatorflush og kjølevæske som skal på i vinter. :-)
Nice. Skal også ta for meg tørrklutsjen nå da den uler litt når den er varm. Skal først pelle fra hverandre og rengjøre, så evt bestille nytt hvis det ikke duger. Er så mye lettere og skru mc enn bil da alt kan løftes og henges opp osv :thumleft

Svar