Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av Crinos »

Grats med kjøreutstyr og action kamera! :thumleft

Angående skruer som sitter dønn fast..

Det obligatoriske er selvsagt å sause inn med et eller annet "rust oppløser" middel... WD40 er ypperlig.
Så må du har riktigverktøy.. Ikke et som passer sånn ca.
Da bruker du god og stabil håndkraft. Om det ikke hjelper, må du kanskje ty til et slagverktøy av ymse slag.
I mangel på trykkluft i garasjen min, har jeg en ting jeg slår på med hammer, som "nøkker" til i ønsket retning med ønsket verktøy på i tuppen.
Mener å si at det ble kjøpt på Biltema for 15-16 år siden, og holder koken fremdeles etter utallige episoder med blind vold!

Det kan også tenkes at det du prøver å løsne er festet med gjengelås type sterk, og da må du til med en induksjonsvarmer for å varme opp bolt/skrue, før du kan få slått den løs.
Induksjonsvarmer er enten den rimelige varianten av type gassblåser og varm opp metallet... OBS skader lakk og er ikke å anbefales om det er på et klart å tydelig sted.. Den ordentlige varianten... Vell... Det blir nok rimeligere å sette den på et verksted for å få dem til å justere enn å kjøpe et induksjons verktøy. (10k pluss eller no der om kring).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Takk for tipset!!

Jeg er vel av den heller "pinglete" typen når det gjelder slik som dette.
Er altfor redd for å ødelegge og gjøre jobben mye verre enn den i første omgang er.

Det er snakk om de to umbrakoskruene ved fothvilerne så jeg kan få justert dem ned.
Riktig verktøy er helt klart det mest viktige ja.
Umbrakoen jeg har passer ikke helt perfekt, så jeg får finne noe som passer bedre først.

Skal prøve noe av det du foreslo så får jeg tro den kommer etterhvert! :thumleft

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Elolz skrev:Hmm, sykkelen din er jo ganske ny? Rart om det skulle ha rustet så gale alt, skruene er vel ikke festet med locktite av en eller an merkelig grunn da? Det har de for eksempel gjort med barends på min sykkel :sk?

Husk at om du senker fothvilerne, så reduserer du bakkeklaringen i sving, hvis du liker å kjøre litt på grensen. Ville heller justert på pedalene, det er gjerne lettere. Justering av fothvilerne endrer jo på sittestillingen i tillegg, med mindre du vil det da ;-)
Ja det er nok ikke rust det skyldes, heller at dem bare er skrudd godt igjen fra fabrikk.
Sykkelen er en 08 modell så det er ikke antydning til noe rust på disse skruene.

Jeg er såpass fersk mc kjører føler jeg så om jeg justerer ned fothvilerne 1cm så har det ikke noe som helst å si for min kjøring. Kjører langt unna grensen for å si det slik :P :p

Jeg så litt på det å justere pedalene, men ble liksom ikke helt klok på hvordan det gjøres.. :scratch
Jeg var bare ute en kjapp tur i regnværet så jeg skal se litt bedre etter neste gang.

Sittestillingen vil bli litt endret ja, men til det bedre vil jeg tro. Jeg skal se hva jeg får til.
Kjøre litt mer med de skoene før jeg gjør noe.
Kanskje jeg klarer å venne meg til å kjøre med dem også. :-)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Takk for tipset!
Skal se om jeg finner noe hjelp på youtube :-)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass -gamlesykkelen sol

Legg inn av BMWilly »

LordShaft skrev:Jeg vet ikke hvem som fører joffama/lindstrands i nærheten av deg! Jeg kjøpte den på Yamaha Bergen, importøren av dette merket her i Bergen:-)

Du kan sikkert bestille fra hjemmesiden deres om du vet størrelsen din, men prisen er den samme :-)

Ja det er veldig rimelig dress med høy kvalitet:-) jeg anbefaler merket på det sterkeste.
De har jofama/lindstrand/halvarsson på Mc huset Nydal på Furnes så det kan umulig være langt unna når du bor i Ringsaker :-)
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Ah så bra.
20 minutter unna det så det er vel det man kan kalle en bitteliten sykkeltur ;-)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Idag har jeg fått justert fothvilerne litt.
Med riktig verktøy og en god "langarm" så ga dem seg. Locktite... Så dem satt godt.

Jeg valgte å ha fothvilerne i samme høyde, men flyttet dem helt i bakre posisjon.
Og DÉT hjalp virkelig gitt!!
Null problem med giring med de nye skoene, og sykkelen ble enda bedre å kjøre. Sikkert pga sittestillingen ble mer tilpasset meg.

Eneste downturen med denne dagen var at jeg måtte kjøre litt i regn, og at sykkelen ble møkkete.. krise!! ;-)

Nå venter jeg bare på å få kamera i posten så jeg får testet litt.

Lurer på hvordan det er å bruke slik kamera med laksefisking. Jeg har jo såpass trua på at jeg får laks i sommer, og hadde vært artig å få filmet hele akten ;-)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- skruer sitter fast

Legg inn av stigagixx »

Elolz skrev:Så flott at du fikk løst problemet ditt :thumleft Kan du fatte hvorfor de bruker locktite på justerbare fothvilere? Trodde det var meningen en skulle justere på de jeg :knegg
Ja nettopp!
Var akkurat det jeg sa og da jeg endelig fikk dem til å gå i riktig retning.
Justerbare fothvilere, så bruker dem locktite!? :scratch

Tydeligvis ikke alt man skal skjønne nei :prop:

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- venter på sola

Legg inn av stigagixx »

Hadde virkelig flaksen på min side idag...
Var på vei ut på e6 (fra brumunddal).
Vått føre, og tydeligvis oljete eller noe som gjorde det veldig glatt...
Jeg tok det pent pga at det var vått men økte farten litt i svingen for å ut på e6.
Da kom rumpa gitt.. sykkelen skrek rett ut... Heldigvis gikk det bra. Slapp gassen og sykkelen rettet seg opp.

Men må si jeg fikk meg en skikkelig støkk gitt. Og det vil jeg tro at bilen bak meg fikk også.
Ikke alle som er så kule at de drifter med mc ut på e6...... :roll

Godt å ha litt englevakt også!

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- englevakt

Legg inn av TBI81 »

Blir fort glatt på våt veibane og da er det ikke feil med englevakt. Fort gjort å få highsider i slike situasjoner om det blir for bredt. Fikk meg selv en overraskelse for litt siden. Skulle forbi en liten rekke med biler i regnet på relativ ny asfalt. Lå vel i ca 140 i sjette halvveis forbi rekka, gir på litt og vips så fyker turtallet opp og sykkelen blir logrende glad .. kremt. Langt fra planlagt og særdeles overraskende, selv om det ikke var veldig dramatisk. Lærdom: Det blir fort glattere enn man tror i regn, spesielt på fersk asfalt og om man har litt effekt å ta av ..

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- englevakt

Legg inn av stigagixx »

Da har man endelig fått tatt en tur med sykkelen igjen.
Syns det går litt for lenge mellom hver gang nå.. mye pga været og mye pga at hver gang det er bra vær så jobber "sjefen" hjemme kveldsvakt.

Ble vel ca 15 mil idag. Ikke den heeeeelt store turen men mer rakk man ikke før madammen skulle på jobb og jeg måtte være hjemme med junior.
Snart tid for 12000 service også nå.

Jeg har jo både Motorspeed på Lillehammer og GMS på gjøvik i distriktet.
Noen formening om hvem jeg bør velge?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- venter på sola

Legg inn av joo »

stigagixx skrev: Jeg tok det pent pga at det var vått men økte farten litt i svingen for å ut på e6.
Da kom rumpa gitt.. sykkelen skrek rett ut...
Av/påkjøringsramper er vel omtrent det glatteste som fins, i tillegg til veimerking og rundkjøringer...

Ikke rart fotpinnene hadde Loctite, det er jo svært viktig at de sitter skikkelig ;-)
Har erfart at små justeringer på fothvilere og styre gjør syklene totalt annerledes, verdt å prøve ut så du har det så bra som mulig på sykkelen din. Skal senke fotpinnene med 2 cm på min sykkel. Vet det gir "en annen verden" etter at jeg prøvde en lik sykkel med lavere fotpinner. Men dessverre må jeg kjøpe lavere fester, ikke justerbare på min sykkel... :evil
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass- englevakt

Legg inn av stigagixx »

snapshot of the day

Bilde

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass

Legg inn av stigagixx »

Er for ille at man skal lide av PMS allerede nå..

Sykkelen står trygt og godt inne i varm garasje og bare venter på våren.
Mens jeg sitter her og tråler nettet for å finne billigste mulig GoPro HD2 kamera.

Nå kommer jo HD3 kameraet ut så da regner jeg med at 2`ern synker litt i pris.
Hvorfor jeg ikke kjøper 3`ern? Fordi 2`ern koster mindre og er mer enn bra nok! ;)

Brukeravatar
stigagixx
Innlegg: 132
Registrert: 15 mar 2012, 19:50
Motorsykkelen din: Suzuki Gsxr 750 K8
Sted: Ringsaker

Re: Mi patio de recreo, Stig`s lekeplass

Legg inn av stigagixx »

Nå syns jeg det kan bli vår og varmegrader!

Savner sykkelen!

Svar