Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av joo »

Bør vel si noe om meg selv når man har oppsøkt dette fellesskapet på mcsiden...?

Har nettopp passert et halvt århundre uten å på noen måte få panikk eller lide noen annen nød av den grunn. Har gjort mye i løpet av de åran, fått valuta kan man si :janikk

Ble født i Tromsø, men Harstad er vel kanskje det man kan kalle "hjembyen", sjøl om det har blitt 23 postadresser opp gjennom åran. Med særs stor geografisk spredning! Har vært bofast i Østlandsområdet ganske lenge nu, men har en jobb som er mye reising rundt overalt der det finnes en flyplass. Og dem er det mange av her på berget. Har totalt 50 arbeidsplasser.

Første gangen jeg fikk en "åpenbaring" når det gjelder MC var sent på 70-tallet. Hadde sommerjobb på Skjervøy, og den store happeningen var når hurtigruta ankom sent på kvelden. Da var det mingling på kaia, og den sommeren var så bra som man kan ønske seg oppe i nord (I alle fall i memoryen). Et kolli som ble lossa en kveld var en BMW R75. Da eieren fyra opp boxeren var det gjort. Boxermotoren har brent seg fast i minnet. Merkelig nok gikk det mange år før den første BMW boxerdrevne sykkelen ble anskaffet... ](*,)

MC-lappen fikk jeg senhøstes i -81. Våren -82 var sykkel anskaffa og siden den gang har jeg kjørt sykkel. Med unntak av tre/fire sesonger da jeg bodde sånn til at MC ikke var noe tema. Men det ble myyye scooterturer. Antall kilometer på MC hver sommer har variert. Prøvde faktisk å slutte med kjøringa for 3-4 år sida, men det gikk rett i dass etter et par måneder med tørr asfalt det året. Kan det være en slags avhengighet dette?

Uansett; første sykkelen ble en pent brukt Kawa. Nærmere bestemt Z1000ST. ST betyr kardangdrift (SubTransmission?). Finner ikke noen bilder av den jeg hadde, men bildet under er av en dønn lik min. Eneste som ikke er likt er at kardangakselen ble krommet på min, og kardangklokka ble polert til krom-finish på mek verksted i Harstad. Grom sykkel. Hadde Windjammerkåpe på den en periode, men ble mest brukt naken.
Mekka det som skulle mekkes sjøl. Tøyde grenser, fant dem og gikk over grensa en gang. Eneste tryninga jeg har gjort på alle åra. Bank i bordet! Mista lappen 1,5 ganger med den også...
Skulle det slumpe til at man ramla over en sånn i dag til en rimelig pris står den høyt på ønskelista over renoverings- og koseprosjekt. Mimre mimre. Dessverre ble min kondemnert et par år etter at den ble solgt til fordel for kjøp av noe annet.



Jeg kjører MC for kos, adrenalin og opplevelser. Når hjelmen kommer på er jeg på tur ut på tur. Aldri på tur til jobben eller noe annet "nyttig". Konsekvent. Ferdig med det. Mye av kjøringa blir dagsturer. Blir gjerne 50-70 mil avhengig av impuls/planlegging/nysgjerrighet eller anna som passer der og da. Oppsøker veier uten E-merking. Leter gjerne etter nye veg-snutter, og vil ikke kjøre hjemover på samme vegene som jeg kjørte før på dagen. Sjøl om naturen i nord var skjønn er veivalg-mulighetene mye større sør i Norge. Vi er bortskjemte, men det skal vi bruke for alt det er verdt :)
Sist redigert av joo den 27 jul 2013, 10:41, redigert 30 ganger totalt.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Book of joo

Legg inn av AJ »

Vælkømmin, som noen sier her på indre Østlandet, til MCsidens bloggverden :vs

Lovende intro :-)
Gleder meg absolutt til å lese mer :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Book of joo

Legg inn av evike »

Hei.
Tilhører ikke "ledelsen" av forumet :-J , men i egenskap av å være en av de veldig få aktive jentene her inne: Hjertelig velkommen!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Book of joo

Legg inn av Svolp »

velkommen inn i varmen :-)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Book of joo

Legg inn av Crinos »

Hei Joo, og velkommen skal du være! :)

Var intresant intro, og jeg ser virkelig frem til å lese flere innlegg i fra deg, håper du finner Kawa'n din en dag :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Book of joo

Legg inn av Desmo »

Kan jo tenkes at ST i modellnavnet på Kawa'n stod for Shaft Transmission?
We have met the enemy and he is us.
Pogo

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Tusen takk :-)
Har tenkt å leite i gamle pappesker og se om der er sjans å finne bilder fra gamle dager. Er jo nå i voksen alder man begynner å savne dem. Så jeg anbefaler alle å ta mye bilder og passe på med backup på en sikker måte. De blir mer verdt med årene.



Har satt inn sykkelen for i år. Det ble en fin sommer selv om mange sier det var vel mye regn. Sikkert sant det, men har hatt noen løse feriedager og en del flextid som jeg har brukt smart. Når værmeldinga har vært bra for en ukedag og det har passa å ta fri har jeg rett og slett dratt på tur. Nødvendigvis alene noen ganger eller i selskap med en kompis som går turnus eller som det klaffet med. Så denne sesongen syntes jeg faktisk ble helt OK!
Bildet over tok jeg en formiddag på sensommeren. Det var flott værmelding for dagen, jeg tok med fri men det var 10 grader og tett tåke da jeg dro hjemmefra. Stoppa i Drammen for å slå følge med en kompis, men der stod han med flatt bakdekk... Vel, skulle jeg kjøre mot Telemark alene i dette været? Jo, jeg tok sjansen! Da jeg var i nærheten av Kongsberg ble det 23 grader og skyfritt, på tur mot Rjukan rett etter Tuddal satt jeg på en stein og drakk kaffe og tok bildet over. Magisk!
Da jeg rulla gjennom Raulandsgrend var det 25 grader på instrumentene... Middagsstopp. På tur ned mot Dalen så jeg en grusveg jeg plutselig fikk lyst å stikke oppover og fikk en utsikt som var eventyrlig nedover mot Bandak. Belønning!
Tok ut ukjent veg sørover og endte opp i Drangedal på ymse artig vei. Via Skien, stakk innom et par idylliske "må-ha-med seg-om-man-er-i-området-veger". Kaffe på Hvittingfoss. Så østover mot heimen, og der traff tåka. Viste seg at det hadde vært tåke og kaldt hele dagen ved fjorden. Men jeg hadde hatt enda en eventyrdag på landevegen. Uten selskap denne dagen, men likevel en fantastisk dag på to hjul en begredelig sommer :thumleft

Carpe Diem er faktisk ikke så dumt det. Men det tror jeg mange av dere MC-rullere allerede vet.
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:07, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettet bilde fjernet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Desmo skrev:Kan jo tenkes at ST i modellnavnet på Kawa'n stod for Shaft Transmission?
Jeg mistenker at du treffer spikeren på hodet her Desmo :janikk
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

En kompis av meg hadde dilla på 6-sylindra sykler i forna dager. Jeg fikk lånt Honda CBX1000 av han noen ganger. Det var jo en edelsten, så uendelig vakker. Bare synd ramma ikke stod helt i stil med resten, men sånn var det jo med mange av syklene for 30 år siden.
Lånte også Kawa Z1300 av han noen ganger. Det var et lokomotiv av en annen verden, men styggtung å krypkjøre med! En klassiker :notworthy:

Husker en sommerdag, må ha vært i -84. Da rulla det en kompis inn i byen på en FJ1100! Den gang da var det et ganske radikalt konsept. Så lav, så ulikt det vi andre kjørte. 16" forhjul... dette gikk dem jo bort fra, ble for nervøst. Men nå begynte syklene å bli ganske pålitelige! Jeg bytta sykkel etter 85-sesongen. Da ble det Suzuki.



GSX1100ESD. Bildet er ikke av min sykkel, og jeg lurer jaggu på om ikke fargene var "omvendte" på min? I følge importøren solgte de bare to sykler med dette fargevalget i Norge. De andre var i det hvite/blå mønsteret:



Dette ble kjent som en av de virkelig gode sportstourerne. Min var siste årsmodellen de solgte i Norge, med hele 124HK visstnok. Racingforsterket clutch mm. Styredemper, antidive som ikke virket noe særlig, men en sykkel som var deilig å dra på langtur med. Den gang da ble den også kalt superbike. Ramme og demping var av de aller beste man kunne få da. Hva som ble av GSX-serien vet sikkert de fleste godt i dag.


Katanaen var virkelig extrem og en spinoff.

Det var tider. Husker spesielt at det for det meste var ungdommer som rasa rundt på MC. Var ytterst sjelden man så godt voksne på to hjul langs landevegene. Og da gjerne på BMW :prf
Sist redigert av Globe den 17 feb 2013, 15:08, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Link til slettede bilder fjenet!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Book of joo

Legg inn av mekkern »

må ikke glemme disse..http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX1100EF.shtml

dette var skikkelige turlokomotiv.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Book of joo

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:må ikke glemme disse..http://www.suzukicycles.org/GSX-series/GSX1100EF.shtml

dette var skikkelige turlokomotiv.
Min første sykkel var en sånn en :-) :
1984_GSX1100EF_whitered_500.jpg
Tok ikke så mange bilder av den det året jeg hadde den i 1991, men det er et par i første post i bloggen her inne...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=697" onclick="window.open(this.href);return false;
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Ja husker EF`ene ;) Husker ikke garantert riktig, men var det et eller annet som ikke var helt bra på dem? Myk ramme eller noe med motoren? Huff for en dårlig husk! Kjørte aldri EF merkelig nok. Men turlokomotiv med GSX-motorene ja. Flott momentkurve og turtallsvillig og sterk! Hadde du din bare ett år?
På noen ES`er svettet det rundt toppakningen etter noen år, skifta selv på min.
Men GS-motorene var også gode, går jo en del av siste generasjon GS1150GS i pen stand på vegene enda. Husker at det var en periode da "softchoppere" var hot. GS-L var ettertraktet. Og noen av GSX "E"-modellene ser man på vegene fremdeles.

For min del har det ikke blitt flere Suzukier, uvisst av hvilken årsak. Kanskje der bare er for mye å velge mellom \:D/
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Book of joo

Legg inn av AJ »

Hadde min bare én sesong, ja...
Holdt nemlig på med litt andre aktiviteter før sesongen startet som resulterte i at kona sånn passe diskret minnet meg på at det antakelig var mer fornuft i å bruke penger på å bygge ut loftetasjen i huset siden hun med sikkerhet kunne opplyse om at hun ventet vårt fjerde barn...
Dermed ble det til at jeg var MC-eier kun denne ene sommeren... Men kom tilbake med full styrke i 2006 og har ikke tenkt å gi meg med denslags med det første :knegg

En av svakhetene jeg erfarte med EF'en var skummel wobbling. Mulig årsaken var dårlig olje eller ujusterte gaffelbein. Men jeg tror helst det var pga 16" forhjulet. Ikke spesielt stabilt... Er vel en grunn til at svært få sykler har denne dimensjonen i dag...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Book of joo

Legg inn av mekkern »

16" forhjul demonterte styreVEKTER ikke koniske styrelager gav et ufortjent rykte for wobbling.

med alt i orden og koniske styrelager var alt ok-montert styredemper:helt gull og motoren er skuddsikker også innen dragracing med kompressor og nitrometan.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo

Legg inn av joo »

Wobbling ja. Der var det. Samme hadde noen Hondaer på samme tiden. På VFR1100C kunne man merke mye motor og lang og ikke altfor stiv ramme ;)

Var styrevekter utbredt allerede på den tiden mekkern?
Husker ikke gaffelvinkler... men den gjengse oppfatningen var at 16" forhjul og hard brems ikke var helt behagelig på de første FJ`ene. Kanskje det var en kombinasjon av vinkler og lite hjul (og evt styrelager?).

AJ; sent i gang, men mye til gode :thumleft Ikke noen vits å gi seg nei!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar