Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av tagesk »

joo skrev: Bilde
Fornuftig valg av sykler.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av Carpa »

joo skrev:
KydeX skrev:
Hørtes kjempegøy ut, men akkurat denne her hadde jeg ikke turt.. Ihvertfall ikke med VFR'en min, hehe.
Hadde bare ramla ned på snøfonna under og sklidd ned til neste sving :-)å
Burde ikke den veien vært stengt? :-)å

Godt å høre dere har hatt en fin tur :thumleft
... og det er sikkert deilig å være tilbake i herlig norsk sommertempratur nå :sk?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av joo »

tagesk: En GS blir aldri feil. I alle fall for voksne kropper. Godt å ikke ha vondt noen steder etter 17 dager i salen :thumleft

Carpa: Var en del stengte pass da vi var der. Det vi egentlig skulle over var noen hundre meter høyere og tydelig stengt. De har jo hatt veldig sen vår, mye snø og mye snøfall sist i uka før vi var der. Kanskje rart det var åpent det vi måtte stilke oss over noen partier i, men litt utfordringer gjør turene litt mer spennende. I alle fall når vi ikke ramler utafor :knegg
Forresten var Süstenpass og Col De L`iseran stengte. Likevel prøvde vi oss på dem, men de var fysisk blokkerte rett før toppen begge to. Ikke at de ikke strengt tatt kunne vært krysset på MC, men det var vel både rasfare og vegbanene var ikke sommer-ryddet for stein osv. Så det ble noen lange omveier i forhold til planene...

Og sjekka nylig været i Furka og Timmels som vi kjørte på turen. Var skikkelig frost og snø på natta uka etter at vi cruisa over der i godvær! Så det kan være man må hoppe over en del når man drar såpass tidlig på sommeren. Fordelen er at der ikke er mye trafikk så tidlig :prf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av Carpa »

Høres ut som om det er en tur som kanskje heller bør tas på sensommeren. Ihvertfall for pyser som meg...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av joo »

Carpa skrev:Høres ut som om det er en tur som kanskje heller bør tas på sensommeren. Ihvertfall for pyser som meg...
Neida, bare å evt sløyfe de aller høyeste av gruspassene i Frankrike. Og man kan jo snu også hvis det ikke tiltaler å kjøre. Fordelen med tidlig-tur er: lite trafikk utenom helgene, og alltid ledige rom på overnattingssteder.
Nå er jo de fleste "kjente" passene godt farbare når de er merket som åpne på våren (tydeligvis unntatt Finestre som var åpent med med litt mye snø...). At vi oppsøkte litt vel ukjente og lite omtalte steder får heller stå for vår regning. Og at vi noen ganger prøver å snike oss rundt bommer og skilt som sier at "Her lyt ikkje folk ferdast" er vel en svakhet vi har. Sånn er det når Rainman og Forest Gump er på tur... Har jo hendt før at "veier" som skimtes på kartene slett ikke er veier lenger når vi vil dit, så man må snu.

Vel hjemme så har smådyran blitt benyttet litt.
Sist fredagen guidet Æljen rundt på "veier" (bomveier) på Hurumhalvøya.
Bilde

So far so good.

Kanskje ikke bunnlaust, men dypt, befaring endte med at vi snudde:
Bilde

Det var ikke bedre lenger fram, bare brattere.

"Plutselig" fant vi en ganske ny veg, viste seg at DNMI hadde radar på nest høyeste toppen:

Bilde

Og spiker hadde de strødd ut, så det ble dårlig trykk i bakdekket på smågnageren til Æljen. Rask retur i stedet for leting etter forbindelse til vegen til Filtvet på grunn av dette:

Bilde

Det ble arbeider med dekkspaker og ny slange siden der var noen lapper fra før av i den slangen. Rundt et dusin tenker jeg ...

Søndagen tok vi en lugn Telemarksrunde. Først en stopp på Basserud og så på litt gocart-løp. Disse småtassene uten dødsangst imponerte!

Bilde

Artig at det går an med litt motorsport her i nisselandet. Blir vel forbudt dette også snart.

Bilde

Vi tok østsida av Tinnsjø etter Bolkesjø. Var litt telehiv men syntes det var verre i fjor. Over Gaustad var det kjølig og fint, og middag fikk. På returen "måtte" vi bare opp om Gransherad og Bolkesjø igjen. For noen veger :knegg

De spreke vandrer til toppen:

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av Carpa »

joo skrev:

Kanskje ikke bunnlaust, men dypt, befaring endte med at vi snudde:
Bilde
Men tenk så gøy det kunne blitt for oss om dere hadde prøvd da, og selvfølgelig filmet :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av Æljen »

Carpa, skadefryd er den eneste sanne fryd :lol
Ok, kanskje neste gang ;-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av Carpa »

Æljen skrev:Carpa, skadefryd er den eneste sanne fryd :lol
Ok, kanskje neste gang ;-)
Neida, ikke den eneste :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Book of joo, snart Alpene mm.

Legg inn av Snikendeugle »

Carpa skrev:
joo skrev:

Kanskje ikke bunnlaust, men dypt, befaring endte med at vi snudde:
Bilde
Men tenk så gøy det kunne blitt for oss om dere hadde prøvd da, og selvfølgelig filmet :knegg
Minner om denne filmen:
Dokumenterer veldig fint ødeleggelse av gleden til en mann over 12 minutter
[video]https://www.youtube.com/watch?v=CqgEl53x7CM[/video]
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av joo »

@Carpa; man lærer av andres feil. Har jo sett denne før og ville ikke spille i noen lignende sak:
[video]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... LUryIKNTmg[/video]

men det var vel noe sånt du ønsket deg??? :lol

@snikende ugle: skjønner at stakkaren sliter. Can`t get further, can`t turn around... Er utrolig så sliten du blir når du må løfte på sykkel med dress og hjelm på. Syntes litt synd på karen :-)å
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av Carpa »

Helt riktig Joo, har sett den før, men den er like morsom hver gang :lol

Snikendeugle sin har jeg ikke sett før, det var jo nesten litt synd på han....Håper ihvertfall han har høytrykksspyler......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av joo »

Annonserte Graatass på Finn. Tenkte den ble tungsolgt siden svært få har hørt om Beta.
Men neste dag var der 5 som hadde meldt sin interesse og den ble solgt straks jeg kom hjem fra jobb.

Jaja, morsom sykkel, men stallen måtte reduseres. Og det framtvinger en del mekking for å få den gamle XT`en i litt bedre stand så man ikke er redd for å dra innpå skauen med den.

Bilde
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, småpreik.

Legg inn av joo »

Forrige helg ble det bestemt at jeg skulle se å få sjekka Vei 520 mellom Røldal og Sauda. Bikerdude 73 viste noen bilder derfra i fjor, ble nysgjerring.
Og kanskje en Hardangerrunde, der er jeg ikke akkurat kjent. En skam...

Lørdag morra (veldig tidlig) måtte jeg gjennom straffeetappen gjennom Drammen og opp til Kongsberg før jeg føler at jeg endelig er på tur. Vei 37 er det selvsagte valget istf E134. Var nede på E134 igjen til Flatdal. Der var det bare å stikke opp Åmotdalsveien forbi Rauland og Arabygda. Kom ned i Haukeligrend. Her starter man mot snaufjellet over Haukelifjell.
Over fjellet er det et pat tunneler man lett kan la være å kjøre. I alle fall Haukelitunnelen er bom, man tar vegen gjennom Dyrskar i stedet for. Her er fast dekke og flott å kjøre.
Her skulle gå en gammelgammel vei inn til et vann, og jeg tenkte å ta den avstikkeren. Men kom ikke så langt før det lå en stein i veien. En sabla stor stein! Så jeg kom ikke forbi her, bare å snu og ta den planlagte tidlige lunchen...

Bilde

Planlagt lunch var rømmegrøt i den lille hytta som ligger der man kommer inn på E134 der tunnelen og vegen over Dyrskar møtes. Gode saker.

Bilde

Alltid godt å cruise over snaufjell, ingen skau og fin utsikt. Ikke så mye trafikk heller selv om det er ferietid.
På tur ned mot Røldal tok jeg runden på gammelvegen istf tunnelen, selvsagt. Ikke så lang bit, men så var det å unngå tunneler da. Her er det fotostopp med utsikt ned til hovedvegen.

Bilde

Etter Røldag fikk jeg leita meg fram til krysset inn på 520. Etter et par kilometer var det nesten som å være tilbake i franske alpepass!

Bilde

Smal veg som slynger seg opp mot Ryfylkeheiene, en type veg jeg kan like.

Bilde

Og man må huske å se se litt tilbake på turen, her er utsikten ned mot Røldalsvannet:

Bilde

Ja, denne vegen var nydelig. Glemte å stoppe og ta bilder av de små vanna mellom store steiner og blankskura fjell. Bare rulla og snusa inn klar fjelluft og kosa meg. Passerte denne avkjørselen, spennende grusveg som jeg ikke hadde lagt merke til på kartene mine. Hoppa over den, men skal ta den neste gang. Går et stykke inn på fjellet til et par vann fant jeg ut da jeg var hjemme igjen.

Bilde

Før det bikka utfor mot Sauda begynte jeg på matpakka og kaffetermosen ved en bauta. Her stoppa et par fra Oslo, på brand ny Ducati. Føreren kjørte like godt opp på "svaberget" og tok noen bilder. De skulle også innom Hardanger og så nedover og ta fotturen opp på Prekestolen (eller var det Kjerag...?)

Bilde

Må innrømme at jeg ikke vet så mye om hva som skjer i Sauda, men hadde trodd det skulle være mørkt og skittent. Det var det ikke. Visste ikke engang om smelteverket var i drift fremdeles, men her lå en båt og lossa malm så det er nok drift.

Bilde

Er visstnok forholdsmye jordskjelv i dette området. Og så er det en masse juv. Litt senere på turen rulla jeg Rullestadjuvet. Glemte bilder...

Kjørte rundt Vikedal og Ølen før jeg satte nesa mot Åkrafjorden og med Odda som mål. Dessverre er det et par tunneler her, blant andre Åkrafjordtunnelen. I bunne av fjorden må man holde øyan åpne og få med seg skiltinga via Rullestadjuvet. Også stopper man ved Langfossen som kommer rett før Rullestadjuvet... Denne fossen ligger svært høyt på lista over verdens fineste fosser!

Bilde

Etter Rullestadjuvet og på turen mot Odda langs RV13 passerer man mer foss. Låtefossen.

Bilde

Odda... har aldri vært her før. Koselig sted i fantastisk norsk natur på sitt beste! Men jeg valgte stedet litt bort på denne turen. Ser at jeg gjerne tar ei overnatting her en annen tur, mye som er verdt å få med seg av historie! Tanka Røder og satte kursen mot tunnelene ut mot Jondal. Hilste på noen karer som stod ved stasjonen med MC`ene sine. Skimta tigerstripene på en Triumph blant dem. I ettertid viste det seg at det var MCSidisten lazyboy som stod der... Synd vi ikke fikk veksla noen ord!
Bak Odda ser vi Folgefonna på toppene. Jeg skulle opp fra Jondal og opp og ta på breen ved sommerskisenteret.

Bilde

Mine gamle kart, og heller ikke GPS`en med utdaterte kart visste om den nye Jondalstunnelen. Fant den imidlertid på Gule Sider/Kart da jeg planla turen. Så jeg visste at jeg kom meg fergefritt ut til Rosendal herfra, og til Jondal uten å kjøre runden ut til Utne og innover igjen.
Fint oppe ved skisenteret, rart med skiføre og over 20 varmegrader...

Bilde

Veien opp fra Jondal er et par mil, med smal veg og flott natur. Og Folgefonna ligger og lokker en GS-kjører oppover.

Bilde

Hvilke veger :P :p

Bilde

Hardanger er flott, men må vel tilbake når frukttrærne står i blomst neste gang jeg er i området.

Bilde

Ingen overnatting var planlagt, men fant ledig rom på Utne Hotell etter litt ringing. Dette er ei perle, ble startet opp allerede i 1722!

Bilde

Nydelig hus, fantastisk mat og Ægir Pale Ale attåt gjorde dagen fullkommen.

Bilde

Helt Ok å kubbe inn for natta på et sånt flott rom.

Bilde

Etter frokost på søndagen var det bare å rulle 30 meter og ombord i ferga til Kinsarvik. Man er selvsagt ikke på vestlandstur uten å få med en fergetur vel?

Bilde

På turen mot Kinsarvik skimtet jeg ei bru. Den visste jeg ikke noe om, men nå vet jeg at det er den nye Hardangerbrua som åpner 17 august.
Blåner på blåner er imidlertid ikke av ny dato, de har ligget der svært lenge.

Bilde

Her er et bilde sørover inn fjorden mot Odda. Den vegen jeg ikke kjørte men som sikkert er flott og står på lista over det jeg har til gode.
Man skal ikke bruke opp alt på en gang vel...
Folgefonne oppe til høyre, og tar jeg ikke feil ligger vel Trolltunga oppe til venstre et sted.

Bilde

I Eidfjord tok jeg fram termosen og rastet litt etter bensinfylling. Fikk selskap av en kar som hadde jobba ute i Nordsjøen da det eventyret stod på som verst med rovdrift på folk.
Han kunne fortelle at av de 48 som starta i samme jobben som ham var der bare to igjen som levde. Ellers hadde alle de andre bukka under med løsemiddelskader... Selv hadde han vært uførepensjonist lenge. Likevel holdt han på med litt skog og hjalp til på stasjonen en time hver morra.
Vi satt og så opp i fjella, og da fikk jeg høre at her hadde ramla ned en svær stein på våren. Etter en tur nedover fjellsida noen hundre meter hadde den tatt sats og havna 200 meter ute i fjorden foran cruisehotellet. Vi kunne se hvor den hadde løsna og hvor den tok rennefart utover fjorden...
Der ligger andre svære blokker som er forsøkt boltet, men de rører seg og en dag kommer de ned.
Man skal høre på gamle folk som vet. Han fortalte at nå begynner de å parkere biler der de som har levd noen år sier at det er galskap. Profitt foran vett? Viktigere å ha plass til turistene i stedet for å holde seg vekk fra de stedene der det er farligst? Kommer det til å skje en ulykke her i nær framtid, og de "ansvarlige" kommer med noen dårlige unnskyldninger?
"Betre byrd du bær`kje i bakken enn mannavit mykje" er det skrevet i et gammelt norrønt skrift :mk

Etter halvannen time med koselig prat var det på tide å karre seg oppover mot Måbødalen. Fine veger og juv. Ingen bilder.

Vøringfossen, et dårlig bilde:

Bilde

Videre over vidda mot Geilo er det igjen deilig snaufjell og fin utsikt. Hardangerjøkulen på venstre hand, etter hvert Hallingskarvet.

Bilde

Satte nesa hjemover mot Dagali, smatt over Imingfjell til Austbygdi og kosa meg nedover østsida av Tinnsjøen, fin flyt over Bolkesjø og var ganske tidlig hjemme igjen.

Da fikk jeg tatt "Hardangervidda rundt", hadde en perletur og fant selvsagt ut av enda flere steder som må besøkes en annen gang.

Photobucketen er ikke snill, klarer ikke linke opp alle bilden jeg skulle lagt ut...

Norge, ditt nærmeste ferieland :thumleft

Omtrentlig rute:

http://goo.gl/maps/ESJV6" onclick="window.open(this.href);return false;
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av ojda »

Her var det masse flotte bilder joo, ser ut til å ha vært litt av en tur :thumleft
Å været var jo ikke helt galt forrige helg det heller :roll
Men denna Vøringsfossen, er ikke den et litt oppskrytt seenery :scratch Det er da så
mange flottere fossefall på veg opp dit (syns nå jeg) :redface
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av RuneMC »

Flotte bilder og interessant reiseskildring. :thumleft
Flere av disse plassene som det frister å besøke - den "mini-Trollstigen" (520) så jo veldig fin ut da... :yeyeye
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar