Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av pelsen »

to sykler på sidestøtta som har veltet til høyre. de som har satt syklene sine så dumt kan vel skylde seg selv.
Når sykkelen er lastet med bagasje og er topptung skal det veldig lite til for å tippe den til høyre.
På ferger uten stropping lar jeg sykkelen stå inntil vegg på høyre side, styrbord? baljer har jeg lite greie på.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av DrGreve »

pelsen skrev:to sykler på sidestøtta som har veltet til høyre. de som har satt syklene sine så dumt kan vel skylde seg selv.
Når sykkelen er lastet med bagasje og er topptung skal det veldig lite til for å tippe den til høyre.
På ferger uten stropping lar jeg sykkelen stå inntil vegg på høyre side, styrbord? baljer har jeg lite greie på.
Veggen heter skottet og det er en y i både høyre og i styrbord. Husker du det, så er du på sporet :)
Til saken. Jeg stropper konsekvent sykkelen med ei vanlig bagasjestroppe uansett ferge. Av erfaring vet jeg at en ferge kan tilte litt bare ved å svinge og tiltingen trenger ikke være veldig stor før en topptung sykkel kan velte over på den andre siden. En vanlig kraftig lastestropp av den elastiske typen er til vanlig nok til å holde sykkelen nede på sidestøtten. Er det fare for sjøgang kommer strammestropper fram i stedet for bagasjestroppen. Er det riktig ille bruker jeg en på hver side.
EDIT: På ferger med skråning av dekket ute mot skutesidene krever jeg alltid å få sette sykkelen slik at sidestøtten er på den laveste siden.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6964
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Jompa »

Duville skrev:
Godtvoksen skrev:
Duville skrev:


Stropping er normalt absolutt ikke nødvendig på innlandsferjer...
Vel...dette skjedde for en bekjent på hjemvei fra Norgestreffet:

Bilde
Det var jo ett godt argument i diskusjonen. Dette sier jo ikke noe annet enn at 2 mcer har veltet. Var litt tullete argument det der uten mer opplysninger. Dette kan være uansvarlig parkering eller så kan noen noen mchatere ha vært på ferde.... dette sier ingen ting egentlig, annet enn at vi vet at MCer kan velte. 2 MCeierer gjorde det riktig og veltet ikke..... Enkelte bør kanskje alltid stroppe siden de kanskje ikke ser hva som kan skje, selv om det ikke er nødvendig...

For eks.
Hvilken ferje skjedde dette på?
Var det tilgang til dekket under overfart?
Når skjedde dette uhellet? (avgang, overfart eller ankomst)
Hvilke beskjeder ble gitt før avgang? Er det storm, så ser man det ved ferjeleiet og er det sjø så er det selvfølgelig nødvendig å stroppe - ingen regel uten unntak!

Disse har jo heller ikke stått mot lemmen som jeg har nevnt............
Kan ikke se at du heller har definert hva som er normalt.
Er det enkelte ferger hvor det et "normalt" at sykler velter ?
Er det normalt at ferga smeller inn i fergelemmen ?
Er det mere normalt at sykler velter ved ankomst enn ved avgang og er det forskjell på morgen og kveld ?
Osv.

GV la inn et bilde av noe som kan skje og skjedde, uten å ha noen formening om årsaken, og
hva er galt med det ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Godtvoksen

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Godtvoksen »

Jompa skrev: GV la inn et bilde av noe som kan skje og skjedde, uten å ha noen formening om årsaken, og
hva er galt med det ?
Riktig oppfattet, og det er mitt mareritt at det kan skje. Derfor pleier jeg ikke gå fra MC'n på innlandsferger når jeg ikke har fått stroppet sykkelen. Jeg kjenner ikke detaljene, det var en bekjent i Militære Veteraners Motorsykkel Klubb som la dette bildet ut på Facebook med kun et beskrivende ord "Hælvette". Videre i kommentarfeltene kommer det frem at han var forbasket på at fergepersonalet ved ferja Moskenes-Bodø som hadde opplyst at sjøen var stille og at det ikke var nødvendig med stropping av MC. Ute på fjorden tok ferga en ganske skarp sving, som trolig forårsaket velten. Flere detaljer kjenner jeg ikke til...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Jompa skrev: GV la inn et bilde av noe som kan skje og skjedde, uten å ha noen formening om årsaken, og
hva er galt med det ?
Riktig oppfattet, og det er mitt mareritt at det kan skje. Derfor pleier jeg ikke gå fra MC'n på innlandsferger når jeg ikke har fått stroppet sykkelen. Jeg kjenner ikke detaljene, det var en bekjent i Militære Veteraners Motorsykkel Klubb som la dette bildet ut på Facebook med kun et beskrivende ord "Hælvette". Videre i kommentarfeltene kommer det frem at han var forbasket på at fergepersonalet ved ferja Moskenes-Bodø som hadde opplyst at sjøen var stille og at det ikke var nødvendig med stropping av MC. Ute på fjorden tok ferga en ganske skarp sving, som trolig forårsaket velten. Flere detaljer kjenner jeg ikke til...

Sorry, det stemmer ikke at dette bare var ett eksempel. GV kan si hva han vil. Han la dette inn som en kommentar til min påstand om at man normalt kan la være å stroppe på innlandsferjer. Etter mange turer uten stropping over fjordene på Vestlandet mener jeg fortsatt at dette er helt kurant forutsatt at min beskrivelse for gjennomføringen kan følges. Er det tvil om at dette går greit er det jo bare å gå ned og sette seg på MC og sikre den. Som GV selv vet så stropper til og med jeg MCen på turer som varer 2 - 3 timer, spesielt dersom man ikke kommer til bildekket under overfarten. Om turen går fra Norge til Sverige betyr svært lite, men skulle jeg velge ett strekk å la være å stroppe så skulle det være Oslofjorden og ikke Vestfjorden i Lofoten.

Innlandsferjer er jo ikke ett definert begrep så langt jeg vet men som ett forslag og en forutsetning kunne man kanskje brukt ferjer som krysser en fjord i løpet av ett tidsrom som man kan forutsette at vært ikke endrer seg nevneverdig fra man kjører om bord til man er i land på andre siden. Moskenes - Bodø's 3 timers ferjetur i Nord- Norge, er i så måte ganske langt fra det å være en innlandsferje...

Å la være å stroppe en topplastet touring MC på en 3 timers ferjetur over Vestfjorden fra Lofoten til Bodø ---------- grenser vel til noe vi ikke skal snakke om i vår lekegrind. Fint vær over Vestfjorden er ikke det samme som fint være over Sognefjorden. Denne velten har de skylda for selv og dette bildet kan stå som eksempel på hvordan det kan gå om man er hodeløs, men ikke så mye annet.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Duville »

Videre diskusjon tar vi vel i denne tråden, regner jeg med siden dette er Joo's blogg

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... =stropping" onclick="window.open(this.href);return false;

Godtvoksen

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:Videre diskusjon tar vi vel i denne tråden, regner jeg med siden dette er Joo's blogg

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... =stropping" onclick="window.open(this.href);return false;
Gå nå ut å mal ferdig veggen...:-) Du høres så grommpi ut i dag :terge

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av DrGreve »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:


Stropping er normalt absolutt ikke nødvendig på innlandsferjer...
Vel...dette skjedde for en bekjent på hjemvei fra Norgestreffet:

Bilde
Jeg må no le litt siden det er mitt søskenbarn sin sykkel som ligger til høyre og han er jo vant med å ta ferger :) Det kan skje den beste er vel dagens ord :mk
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Olav K »

MMMM
Her har du hatt deg en "drømmetur" i nabolaget mitt, Joo. Til og med bilde av huset mitt har du fått med deg :thumleft

Hadde vært kult om jeg visste du passerte her, så kunne vi tatt noen mil ilag.
Om du kommer over igjen, kan jeg vise deg noen flotte grusveier om det er interessant, vi har mange og lange sådanne, ettersom det er så mange kraftanlegg i området her :roll
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av joo »

Olav K skrev:MMMM
Her har du hatt deg en "drømmetur" i nabolaget mitt, Joo. Til og med bilde av huset mitt har du fått med deg :thumleft

Hadde vært kult om jeg visste du passerte her, så kunne vi tatt noen mil ilag.
Om du kommer over igjen, kan jeg vise deg noen flotte grusveier om det er interessant, vi har mange og lange sådanne, ettersom det er så mange kraftanlegg i området her :roll
Ja det var jo drømmetur, fjell rett i fjorden, frodig og vilt på en gang.
Har fått tips av naboen om veier til kraftanlegg oppe i Hallingdalen, og prøvd noen av dem. For det meste bare suksess. Klart jeg er interessert i flere sånne veger. Lover å gi lyd fra meg om jeg kjører den stripa på nytt. Og som jeg antydet; må jo få se det når det blomstrer :thumleft

Har dere mye morelltrær i hagen? Var en del av det også.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Olav K »

Jeg har bare plommer i hagen min i Odda, men hos min kjære i Dimmelsvik har vi plantet 4 morelletrær :yeyeye pluss endel jordbær.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar