Book of joo, Hardangervidda rundt.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Flotte bilder og interessant reiseskildring. :thumleft
Flere av disse plassene som det frister å besøke - den "mini-Trollstigen" (520) så jo veldig fin ut da... :yeyeye
520'n er en virkelig flott beta RuneMc som du absolutt bør ta med deg på en av dine bravader :P :p Mini-Trollstigen er egentlig litt feil, da denne kjøres endel raskere, å får mye mere flyt en forrannevnte :yeyeye En av de mest unnerholdene strekningene jeg har kjørt i Moderlandet.
Kansje lurt å holde seg unna verste tia (12-15) da mye biler dreper kjøregleden her. :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Carpa »

Flotte bilder og herlig reiseskildring ja.
Vestlandstur er vel strengt tatt en obligatorisk tur på mc. Har vært i Odda og i Rosendal men da med bil, opplever det gjerne på mc en gang.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av joo »

Takk for fine ord.

@ojda: ja den helga med skyfritt både i vest og øst er av de sjeldne. men dessverre liker jeg ikke varme så jeg satt og ønsket meg kaldere vær :redface Men ja, Vøringfossen var ikke højdaren selv om den er mest kjent.

@RuneMC: 520 var enda bedre enn bildene viser. Tok ikke bilder midt på, der var det virkelig spennende landskap. Neste gang...

@Carpa: Er sikker på at det blir enda bedre på MC enn det var i bil :thumleft
Selv om jeg har reist mye rundt i Norge de siste årene vet jeg der er enda mange usette plasser med fantastiske veger som venter. Vi er heldige her i landet, må bare komme oss ut.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av bikerdude73 »

Se her ja. Knalltur dette jo! :thumleft

Jeg har enda ikke rullet inn på en ferje med motorsykkel så det står på lista.

Mye fine bilder og veldig bra reiseskildring. :prf

Sitter selv og kikker på google maps for og finne meg en ny kjekk dagstur her på vestlandet.
Mange ruter som dukker opp etterhvert.

Håper jeg klarer og komme meg avgårde igjen snart.
Kanskje det blir en ferjetur på meg da. :-k
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Carpa »

bikerdude73 skrev:Se her ja. Knalltur dette jo! :thumleft

Jeg har enda ikke rullet inn på en ferje med motorsykkel så det står på lista.

Mye fine bilder og veldig bra reiseskildring. :prf

Sitter selv og kikker på google maps for og finne meg en ny kjekk dagstur her på vestlandet.
Mange ruter som dukker opp etterhvert.

Håper jeg klarer og komme meg avgårde igjen snart.
Kanskje det blir en ferjetur på meg da. :-k
Jeg har også til gode å rulle inn på en ferje med motorsykkel, og etter alt jeg har hørt om det så er det jo fryktelig skummelt og glatt :-)å
Regner vel egentlig med at det ikke er sååå ille, men tror ihvertfall jeg skal ha med meg en litt mer dreven person første gang jeg gjør dette.
Det er vel nesten umulig kjøre rundt på vestlandet uten dumpe borti en ferje eller ti....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Sted: Karmøy

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av bikerdude73 »

Går nok greit skal du se. Eneste jeg har hørt er at en bør ta med sine egne stropper for og spenne sykkelen fast.
De som er på ferja kan være dårlige.

Jeg snuser på flere småruter med da små ferjeturer. Rosendal er en av dem.

Men stropper får en billig på biltema. :prf
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Godtvoksen

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Godtvoksen »

Hva blir route 66 mot en slik tur du viser oss her... :thumleft Det er bare fantastisk å kjøre MC i Norge :-)

Jeg hadde selv en fin dagstur i dag sammen med kona:

http://goo.gl/maps/rBgSX" onclick="window.open(this.href);return false;

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av joo »

@bikerdude73: Skal du til Rosendal og ikke tar europaveien forbi Ølen får du tatt ferge. I stille vær er det nesten bare å slenge sykkelen fra seg, bare den står godt over på sidestøtta. Kan selvsagt være glatt dekk hvis det regner, men bare å ta det svært rolig. Bare vær obs på at det kan være ekstra med oljesøl inntil rekka, og det merker du hvis beina plutselig ikke har godt grep. Kanskje det man skal være mest obs på...? Føle seg fram med tåspissene før man legger vekta på beina.
Om tre uker har du unnskyldning for en tur til Eidfjord; prøve nybrua!

OBS; husk å gå ned til sykkelen i god tid før ferga legger til. Noen ganger er det litt brå manøvrering, og andre ganger dunker dem litt hardt i kaia. Da skal man helst stå ved sykkelen, og være beredt.

@Carpa; neida, ikke farlig eller vanskelig. Men skjønner du gruer litt, man skal gjerne stues inn sammen med mange andre bilister og folk og er redd for å tabbe seg ut. Går seg til. På korte strekker får du gjerne bare en plass inntil rekka et sted, men på de virkelig lange fergestrekkene blir du nesten alltid plassert mellom stroppefester. Nei, ta gjerne med noen "erfarne" første gangene, så slipper du å sitte å grue deg. Selv om det ikke er noen grunn til det.

@GV; ser dere er nødt til å ha hatt en fin tur :thumleft For et vær, og å rulle Sirdalsvannet med lite trafikk og nesa ute i fartsvinden og snuse på sommerluktene i godt selskap er pur lykke.
Norge som ferieland kan man ikke skryte nok av nei. Men Route66 var en opplevelse det også...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av joo »

Et stitcha bilde av Sysendammen som man kommer til et stykke før Haugastøl tror jeg.

Bilde

Og her ser man Hardangerjøkulen.


Dette var samme ferga jeg tok sist helg, samme strekket: http://www.nrk.no/hordaland/ferge-dundr ... 1.11150719
Man er ikke sikker uansett :-)å
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Duville »

Ferjetur på Vestlandet.

Kjør helt frem til lemmen og sett fremhjulet inn mot lemmen hvis mulig. Skrå MCen 10 - 15 grader i forhold til lemmen slik at hjulet låses mot lemmen når du setter mc ned på sidestøtta.

Når du nærmer det land setter du deg på MC med beina planta i dekket på hver sin side av MC og håndbremsa inn og fremhjul fortsatt mot lemmen.

Stropping er normalt absolutt ikke nødvendig på innlandsferjer...

Nå lemmen er nesten nede så drar du MC opp på bakhjulet av lemmen og hopper i land før lemmen er nede....

Rent bortsett fra siste setningen er disse rådene i hvert fall testet og forsøkt med godt resultat. I tillegg kommer du først i land siden du bare kjører når lemmen er nede....

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av RoJo »

Mange av fergene som trafikerer korte strekk i smale Vestlandsfjorder har flatt dekk og ofte blir en vist til en plass ute langs rekka eller skansekledningen ved pullerterene. Stropping er nesten aldri nødvendig, men det hender at en må når været er dårlig, men da holder jeg meg som regel hjemme. På de litt lengre stekkene som feks. Mortavika Arsvågen og Haljem Sandvikvåg kan stropping være nødvendig og det er iikke alltid at det finnes stropper ombord så det er fornuftig å ha et par med. Det kan også være nyttig å ha sett på hvordan en kan feste stroppene på sykkelen uten å skade noe. En liten skistropp el. kan være greit til å stramme forbremsen så den virker som parkeringsbrems. Ellers er ferging stort sett uten problem så det er ikke noe å kvi seg til.
God tur og ha en fortsatt god sommer.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av pelsen »

jeg kjørte 520 østover med motorsykkel i '92, den strekningen er den fineste jeg har kjørt, smal vei og flott natur.

ZZR-Erling

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av ZZR-Erling »

Fine bilder!

Godtvoksen

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:


Stropping er normalt absolutt ikke nødvendig på innlandsferjer...
Vel...dette skjedde for en bekjent på hjemvei fra Norgestreffet:

Bilde

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Book of joo, Hardangervidda rundt.

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Duville skrev:


Stropping er normalt absolutt ikke nødvendig på innlandsferjer...
Vel...dette skjedde for en bekjent på hjemvei fra Norgestreffet:

Bilde
Det var jo ett godt argument i diskusjonen. Dette sier jo ikke noe annet enn at 2 mcer har veltet. Var litt tullete argument det der uten mer opplysninger. Dette kan være uansvarlig parkering eller så kan noen noen mchatere ha vært på ferde.... dette sier ingen ting egentlig, annet enn at vi vet at MCer kan velte. 2 MCeierer gjorde det riktig og veltet ikke..... Enkelte bør kanskje alltid stroppe siden de kanskje ikke ser hva som kan skje, selv om det ikke er nødvendig...

For eks.
Hvilken ferje skjedde dette på?
Var det tilgang til dekket under overfart?
Når skjedde dette uhellet? (avgang, overfart eller ankomst)
Hvilke beskjeder ble gitt før avgang? Er det storm, så ser man det ved ferjeleiet og er det sjø så er det selvfølgelig nødvendig å stroppe - ingen regel uten unntak!

Disse har jo heller ikke stått mot lemmen som jeg har nevnt............

Svar