Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for det folkens. Regner med jeg blir rimelig fornøyd med beast’et :yeyeye

Noen erfaringer med 1290 motoren til KTM? Leste litt om at folk har byttet til uorginal kjedestrammer, uten å helt ha fått meg med hvorfor? :-k Er dette noe jeg også bør gjøre tru? :scratch

Brukeravatar
LarsE
Innlegg: 375
Registrert: 27 mar 2017, 21:59
Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av LarsE »

Har hørt om en del som har gjort det på 690-motorene også, visstnok fordi de automatiske oljefylte strammerne ikke er pålitelige (mest sannsynlig pga dårlig oljetrykk, noe jeg tror kommer av lavt oljenivå)

Personlig tror jeg et er mest for de mest paranoide der ute, de aller fleste kjører med standard strammer både langt og lenge.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

Grattis :twothumbs: !

Erfaring med 12690 motoren? Drøye 55000 km med den som satt i min forrige Super Adventure og snaue 2000 km med den jeg har nå ;) -
Riktignok ikke samme effekt som Duke'en, men i utgangspunkt identisk motor.
Ingenting å utsette på denne :prf .
Ikke et feilslag de tre sesongene jeg hadde sykkelen og naturligvis heller ingen feil så langt ( :overtro ... for sikkerhets skyld) på den nye.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Dette er noe helt annet enn denne MT-10'en tror jeg :)

Gratulerer med rå sykkel Lasse. Å jeg er enig med deg med det du gjorde. Med dårlig service så kom det vekk med en gang og fyll tiden med noe som gleder deg mer :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Ja motoren i dem du har hatt og har er jo så å si samme motor ja :prf

Så godt å høre at du er fornøyd, satser på å bli fornøyd KTM eier selv når jeg skal hente sykkelen. Har lest endel tester og litt sånn av både motoren og selve sykkelen, og jeg kan ikke si at det kribler mindre etter å få den hjem :thumleft
Har forresten du gjort noe ang kjedestrammer AJ? Evt hørt noe ang dette?

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Stian87 »

Grattis med ny sykkel! Den er dritfin!

Syntes du taklet drittfirhandleren på en god måte. Tror jeg personlig hadde eksplodert. Lykke til med ny sykkel, og husk å ta bilder av sykkelen før vinterlagring.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 10 mai 2018, 16:18 Har forresten du gjort noe ang kjedestrammer AJ? Evt hørt noe ang dette?
Har ikke byttet kamkjedestrammerne, nei.
Men jeg har fått kommentarer fra karene på Hadeland MC, den lokale Guzzi og Hondaforhandleren som jeg stadig vekk er innom, om at de synes 1290 motoren noen ganger har gått litt "rufsete". Årsaken er nok disse strammerne, som lager litt mekanikk(u)lyd uten at dette betyr at noe farlig er på ferde.
Disse lydene kom og gikk og forsvant gjerne etter oljeskift, noe jeg også gjorde mellom serviceintervallene. Dvs. at jeg byttet motorolje to ganger i sesongen.

Det jeg videre kan fortelle deg om 1290 motoren i 2015 modellen jeg hadde er at den ikke brukte målbart med motorolje mellom skiftene. Det var heller ikke spesielt stort behov for ventiljustering heller iflg. verkstedet som tok hovedservice. Et par var litt ute av spec, men ikke verre enn hva man måtte vente.
Videre gikk motoren bedre enn noen gang etter fylt 50, dvs. 50K km ;). Nesten som det virket at den først da var innkjørt på årntli.
Jeg måtte faktisk gå et par runder med meg selv om jeg skulle bytte den inn eller ikke.

Ingen motorproblemer av noe slag, altså. Den ble egentlig bare bedre og bedre etter hvert som kilometerne rullet på :crazy: .

Så mitt råd til deg er å skrote tanken om problematiske kamkjedestrammere først som sist.
Jeg tror det er kun de rene puristene som bryr seg om dette og gjerne vil ha en ekstra ting å skru på for å ha full kontroll...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Ja synes at det var en grei måte å takle forhandleren på. Tvert boinot :redface

Virket som forhandler av Ktm var i en helt annen liga, og satser på et godt og langt kundeforhold der :twothumbs:

Godt å høre at 1290 motoren er såpass feilfri AJ, og det med kjedestrammer har jeg nå slått helt ifra meg, satser på at det er «sånn» den er :D

Åssen er den quickshift greia på 1290 AJ? Forhandler snakket om at dem kunne aktivere quickshift eller hva dem mente, jeg sa at jeg ikke ønsket quickshift da jeg ønsker å bruke clutch som på «gamle» måten. Men er det sånn at dem kan legge det inn for meg, og så kan jeg aktivere/deaktivere quickshift ifra menyen på sykkelen? Eller har jeg misforstått helt? :scratch

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av overlay »

Gratulerer med en av drømmesyklene jeg har :D

Jeg forstår hvilken forhandler det er snakk om, så skal være på vakt når min skal inn for service

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev: 10 mai 2018, 17:35
Åssen er den quickshift greia på 1290 AJ? Forhandler snakket om at dem kunne aktivere quickshift eller hva dem mente, jeg sa at jeg ikke ønsket quickshift da jeg ønsker å bruke clutch som på «gamle» måten. Men er det sånn at dem kan legge det inn for meg, og så kan jeg aktivere/deaktivere quickshift ifra menyen på sykkelen? Eller har jeg misforstått helt? :scratch
Jeg gikk for Quickshifter og hele pakka for øvrig :crazy: .
Quickshifteren funker helt topp. Men det sitter fortsatt litt inne hos meg å gire opp og ned uten å kløtsje... :redface .
Etter hva jeg har forstått er det bare å få lagt inn software for å få den operativ.

Har ikke sjekket om Quickshifter kan kobles fra i menyen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Ahh... quickshifter opp og ned er gull!
Bruker det hele tiden :)

overlay
Innlegg: 333
Registrert: 01 mai 2017, 19:48
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
Sted: Fredrikstad

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av overlay »

lasse_hansen skrev: 10 mai 2018, 17:35 Ja synes at det var en grei måte å takle forhandleren på. Tvert boinot :redface

Virket som forhandler av Ktm var i en helt annen liga, og satser på et godt og langt kundeforhold der :twothumbs:

Godt å høre at 1290 motoren er såpass feilfri AJ, og det med kjedestrammer har jeg nå slått helt ifra meg, satser på at det er «sånn» den er :D

Åssen er den quickshift greia på 1290 AJ? Forhandler snakket om at dem kunne aktivere quickshift eller hva dem mente, jeg sa at jeg ikke ønsket quickshift da jeg ønsker å bruke clutch som på «gamle» måten. Men er det sånn at dem kan legge det inn for meg, og så kan jeg aktivere/deaktivere quickshift ifra menyen på sykkelen? Eller har jeg misforstått helt? :scratch
Ser ikke helt hvorfor du skal deaktivere det, de fungerer ikke om clutchen er trykket inn som regel :P
Så du vil ikke merke noe til det med mindre du dytter på giret uten å trykke inn clutchen

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Dette fungerer helt sømløst. Vertfall på S1000R. Jeg kan clutche når som helst uten at det gjør noe. Regner med det fungerer slik på KTM’en også :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av lasse_hansen »

Sendte forhandler en mail og spurte litt om quickshift istad, fikk da beskjed om at jeg kan bruke clutch som vanlig, og at quickshift kan skrus av med knappene på sykkelen også, så jeg ba dem legge inn quickshift software på sykkelen min likevel. Greit å teste ut dette litt også, selv om det føles rart oppi hodet mitt å gire uten å bruke clutch :crazy:

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: KTM Super Duke 1290 R 2018

Legg inn av Bjerknez »

Dette blir du veldig fort vant til :)

Svar