Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 14:28
supersic skrev: 26 mar 2017, 13:28
WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 11:17
supersic skrev: 26 mar 2017, 08:48 Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0
Hva er det som er så lol utdatert med PCV med Autotune-wide band O2 sensor ? , samt ignition control og map-switching :-k
Google litt, forhør deg med erfarne tunere så finner du fort svaret på akkurat hvor overlegent flashtune er
Akkurat ja, tenkte meg det...
Hva tenkte du?
Alle som bruker flashtune kvitter seg med PCV.
Hvem piggybacker i 2017 hvis de ikke absolutt må?

Har du sett noe sted pc anbefales foran flashtune?

Hvordan er det å justere motorbrems quickshifter og autoblipper med PCV?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 15:38
lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.
Hmm, etter hva jeg skjønte så justerer Rapidbike seg selv mens men kjører, altså ikke noe programmering/mapping nødvendig? Men med PCV må vel sykkel benkes og legge inn mapp?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

Det koster deg 5K å få sykkel benket og flashet og det er så overlegent rapidbike at det nesten ikke er morsomt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 16:02
WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 15:38
lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.
Hmm, etter hva jeg skjønte så justerer Rapidbike seg selv mens men kjører, altså ikke noe programmering/mapping nødvendig? Men med PCV må vel sykkel benkes og legge inn mapp?
Hvis du har en PCV med autotune så er det den samme funksjonen som Rapidbike-Evo. Ville uansett kjørt den i benk for å sette en base-map , etter det så ligger Rapidbike/PcV m autotune og sniffer for å optimalisere AFR ift din kjøring og høyde over havet etc etc..

Så kan du enkelt lese av å se hva lamda-sonden har funnet ut for ev å legge den inn i map. Annen fordel med PcV er at du kan skifte mellom flere map ( mulig Rapidbike har det også ) , som når jeg kjører øko-map opp til ACR for å skifte til Race-map på banekjøring og øko-map hjem igjen.
Flasher du Ecu så har du ikke mulighet til det , samt at du kan enkelt fjerne PcV/Rapidbike og da har du den originale ecu. Hvis du flasher ecu og vil tilbake til standard så må du re-flashe tilbake til original hvis mulig. Det er avhengig av hvorden ecu er mottakelig for justering.

Annen ting er at v flashing så er det EN map som ikke justerer seg real-time som PcV/Rapidbike. Som når jeg er i Alpene opp til 3300 moh så hadde blitt mismatch i AFR pga tynn luft. Autotune fikser den biten.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Så dere mener jeg kan få montere linkpipen i tillegg til slipon jeg allerede har. Få forhandler til å montere power commander med autotune?
Kan man da slippe å benke sykkelen? Men likevel få et bedre resultat enn å bare montere linkpipe uten power commander eller rapidbike?

Spørsmålet er da Rapidbike, eller Power Commander med autotune 🙄

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

Jeg ville tatt det med forhandler - hva de er mest komfortable med , jeg har min forhandler i Tyskland og han logger seg inn på min ecu - via PowerCommander og tune-ecu og kjører fjern-diagnose via team-viewer. Da kan han legge inn div race/øko-maps som han har utviklet.
Hvis du liker å holde på selv underveis med maps/stille inn quickshifter , skifte maps ( som meg :-) så er det ihvertfall enkelt med PcV iom at det er veldig mye info tilgjengelig.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Det er jo sant. 👍🏻 Er veldig usikker, redd for å gjøre noe galt. Men det kan jo være jeg vil teste litt etterhvert, så da er det kanskje greit med pcv som du sier 😉

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 17:59 Jeg ville tatt det med forhandler - hva de er mest komfortable med , jeg har min forhandler i Tyskland og han logger seg inn på min ecu - via PowerCommander og tune-ecu og kjører fjern-diagnose via team-viewer. Da kan han legge inn div race/øko-maps som han har utviklet.
Hvis du liker å holde på selv underveis med maps/stille inn quickshifter , skifte maps ( som meg :-) så er det ihvertfall enkelt med PcV iom at det er veldig mye info tilgjengelig.
Gir du virkelig det rådet her med god samvittighet?
Fortell litt om pris på de greiene her også inkl montering og tuning.

OG det her er ikke noe han kan fikle med selv i ettertid det er meget komplisert.
Til trådstarter jeg anbefaler deg å sjekke litt på div forum (f.eks R1 forum) hva som er det absolutt beste for ikke å snakke om at det i tilegg er billigere.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Trudde først jeg bare kunne sette på linkpipe i tillegg til slipon som jeg allerede har. Og nå vurderer jeg linkpipe, power commander med autotune, eller rapidbike. Har sjekket litt priser, og det koster uansett hva jeg går for. Vet ikke om det er verdt det det koster, men frister enormt. Så kan nok hende jeg drøyer dette utover i sessongen, evt neste år egentlig. Så får jeg tenkt litt mere på hva jeg skal gjøre. Så får jeg heller nøye med med å kjøpe comfort sete iår isteden 😉 Takker for all info og svar så langt ihvertfall. Venter på et par svar ifra forhandler føre jeg tar endelige avgjørelse 😉👍🏻

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av AJ »

Dette vil vel mange kanskje mene er det samme som å banne i kjerka, men likevel;
er det ikke nok krefter og moment som det er i denne MT-10 sykkelen... ;) :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22900
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 26 mar 2017, 21:14 Dette vil vel mange kanskje mene er det samme som å banne i kjerka, men likevel;
er det ikke nok krefter og moment som det er i denne MT-10 sykkelen... ;) :crazy:
Nei... dette er en ganske motorsvak og kjip sykkel AJ. :knegg :twothumbs: :roll

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Jo det er mere enn nok Aj. Derfor må jeg faktisk vurdere om det er verdt de pengene kontra hva man får ut. Lyden er jo en ting, men lyden som er i den nå er uansett herlig nok. 😉

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av EasyRider »

.
Litt offtopic men når det gjelder rapidbike/powercommander vs reflash av ECU er jeg personlig ikke i tvil.

Jeg ville ha gått for reflash av ECU.

For det første du legger ikke til en ekstra boks som kan føre til konflikt eller kabelbrudd i forholdt til originale ledningsnett.

Med reflash får du tilgang til flere variabler (alle?) en power commander. Kan nevne flytte av rpm sperre. justering av secondary trottle valve. fjerne hastighets sperre osv. Men største fordelen er at du har flere fin justeringsmuligheter i fuel map vs power commander. Hos meg kunne du gå inn å justere fuel map for 1 og 2 gear seperat om du vil. Power commander har bare et map for alle gear.

Jeg vet at Rapidbike er noe mer avansert og gir deg mye av samme som reflash men koster også mer. Den er nok mer egnet for de som kjører sykkel på bane.

For oss amatører som bare vil ha litt mer pulver og mindre rykkete sykkel i lavere rpm så holder det med reflash.

Når sykkelen er tunet og benket, kan jeg ikke se noen grunn til at en trenger å gå tilbake til original map? det måte være ved salg av sykkelen i original stand men her er det muligheter. Flere av dagen sykler har rom for 2 map eller fler i ECU.


Eneste fordelen jeg kan se med power commander/rapidbike er den auto tune funksjonen. Sikkert kjekk hvis du må hive på originale slip on for å kjøre åpne bane dager i ny og ne.
Argumentet for at den funksjonen er så kjekk i alpene kjøper jeg ikke. Seriøst hvor ofte er man i alpene? Og de få dagene en er der i året så går nok en sykkel med reflashet ecu nesten like så godt.

Hør med Klev, jeg hadde valget om å reflashe ECU eller power commander. Klev anbefalte reflash av ECU. Noen av grunnen har jeg skrevet over og noen har jeg sikkert glemt men dette vet Klev.

Når det gjelder MT10 så kan det være at den er for ny til at det har kommet noe ECU hack (reflash) til den?

Men skulle jeg gå for en dupedings ekstra på sykkelen så virker det som at EVO/race modulen til rapidbike er mer avansert en noe utdaterte power commander V. Men begge systemene har fordeler og ulemper men det kan vi jo ta opp i en annen tråd :)

Sånn da var jeg ferdig med å "kapre" spalteplass på lasse_hansen sin MC blogg :)
Sist redigert av EasyRider den 27 mar 2017, 03:33, redigert 2 ganger totalt.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Flott forklart 👍🏻 Dette skal jeg ta med meg videre. Blir nok å ta sykkelen ut av vinterlagring i løpet av en uke eller to. Så får jeg se etterhvert hva jeg gjør med eksosen.

Svar