Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av ArcticTiger »

Og en ting til som er veldig viktig: Kjøp en sykkel som passer til din kropp, som du sitter godt på. Time etter time. Da blir kjøregleden større :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Takker så mye for mang utfyldene og gode svar. Lærer endel av dette her jo =) Jeg som trudde jeg var vanskelige å lære. hehe..
Men folkens, når har en sykkel gått mye?? altså antall km? Er 25000km mye f.eks? 50000?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Banditmannen »

Uansett hva du velger, ikke bli skuffa hvis du etter en stund finner ut at det kanskje ikke var heeeeelt riktig sykkel for deg!

Kjøpte selv en -99 Suzuki Bandit 600 S som min første tung sykkel, og tenkte at jeg aaaaaldri kom til å trenge mer en 600 kubikk!
Og det stemmer selvfølgelig! Men jammen har jeg lyst på noe større... :P :p

En 600 rekkefirer er en fantastisk snill og fleksibel maskin, i alle fall de jeg har prøvd, og således ypperlig som begynnersykkel!
Og de har mer en nok futt for de fleste, hvis du drar den litt opp i turtallsregisteret. Men noen, sånn som meg, syns kanskje de blir litt "surrete" å kjøre langt med...
Selv prøver jeg stadig å gire opp et gir til i 80-90, når jeg ligger i 6. gir. Og det er vel et tegn på at jeg trenger(ønsker) mer moment(kubikk). ;e
ArcticTiger skrev:Og en ting til som er veldig viktig: Kjøp en sykkel som passer til din kropp, som du sitter godt på. Time etter time. Da blir kjøregleden større :thumleft
Et meget godt råd! Dreit meg ut litt da jeg kjøpte Banditen, og brukte alt for kort tid på prøvekjøring. :janikk
Først på turen hjem, fra Oslo til Skien, fant jeg ut at jeg sklei for mye nedover mot tanken! Balleklem er ikke moro i lengden, så jeg kjøpte en et nytt sete til noen tusen... :P :p
"Moralen" er vel at ting kan fikses i ettertid, men det beste er om det meste stemmer FØR kjøpet! :thumleft

Men aller aller viktigst er at du kjøper deg en motorsykkel! For alle våre gode råd er bygd på VÅRE erfaringer(og litt synsing :P :p )
Og du er nøtt til å skaffe deg dine egne erfaringer! :D

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av ArcticTiger »

Det kommer allt ann på hvordan den er kjørt, behandlet og stellt (service). Generellt sett er ikke 25 til 50.000 km mye på en moderne japse som er normalt kjørt og vedlikeholdt. Men klart: Jo lavere km stand, desto bedre :thumleft .

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Da har jeg bestemte meg folkens (nesten, trur jeg)
Valget står mellom en Suzuki GSX 650 som er mellom 2005-2008 modell, eller en Suzuki GSXR 1000, men går jeg for sistnevnte blir det nok en eldre modell mellom 2000-2003 modell..
Hvis jeg finner en GSXR1000 som har gått 35000-40000km, er det ganske mye??

uff, tittet nå også på GSXR 750 =) noe mellom 2003-2007 tenker jeg..

Hva mener folket jeg bør gjøre?
Sist redigert av lasse_hansen den 22 jun 2011, 00:12, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Snikkeren »

Jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når jeg ser en 10 år gammel sykkel som bare har gått 8-9000 km. Det er ikke mange km i året det. Klart at enkelte kjører svært lite, men jeg synes det er litt vel mange sykler med veldig lav km-stand. Kanskje jeg er litt paranoid.
Men det er som ArcticTiger skriver, hvis sykkelen er tatt vare på, så er ikke 25' mye.

35-40000 er ikke mye hvis du tenker på at det er en 8-11 år gammel sykkel. 40000 på 10 år gir jo ikke mer enn 4000 km i året. Det kjørte jeg på bare 1 mnd med TDM'en.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av ArcticTiger »

Ang lav km stand. Dette med sykkel har jo vært litt "hypet" en stund, det har vært tøfft og trendy å ha sykkel. Men ikke alle er like "hard-core" bikers (som Snikkern :knegg ), å kjøre sykkel krever at du er litt entusiast. Så en del som har kjøpt seg sykkel finner kanskje ut at, neeei, dette var ikke så tøøft alikavæl :[-( . Det regner for mye, huset skal pusses opp, kjerringa vil til syden eller på hytta *mas *mas *mas . Så blir det ikke så mye kjøring :sorry .
Og sykkern blir solgt, og en entusiast kan få seg en god deal :D

UTEN NOEN SOM HELST FORBINDELSE TIL OVERNEVNTE, her er 2 jeg ville ha sjekka ut:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28850601" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=28467990" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Da tar jeg kvelden folkens.. Så mitt siste spørsmål, hva bør jeg se etter når jeg er å titter på sykkel?? Noen tips? Hva jeg bør se/høre etter?

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av ArcticTiger »

lasse_hansen skrev:Da tar jeg kvelden folkens.. Så mitt siste spørsmål, hva bør jeg se etter når jeg er å titter på sykkel?? Noen tips? Hva jeg bør se/høre etter?
Kutt ut hjernen og Lytt til Hjertet du :knegg :knegg (Du vet det når Den :yeyeye:yeyeye Jeg :yeyeye Ha :yeyeye Følelsen :m :love kommer)

:nattinatti og Drøm Søtt :vs

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Onsløv »

lasse_hansen skrev:Da tar jeg kvelden folkens.. Så mitt siste spørsmål, hva bør jeg se etter når jeg er å titter på sykkel?? Noen tips? Hva jeg bør se/høre etter?
Jeg titter alltid på bremseklosser og dekk og tilstanden på disse, også produksjonsår for dekkene. Er ikke de topp, så pruter jeg :D
Neste er at jeg ser over sykkelen for riper, knust/reparert plast.
Så fyrer vi i gang, sjekker at alle lys o.l funker. At det ikke er noen spesielle ulyder.
Sjekker at bremser fungerer.
Så tar vi en rolig kjøretur, sjekker at bremser fungerer tilfredsstillende, at den svinger velvillig til begge sider (eller ihvertfall likt).
Så øker farten, lytter etter ulyder, tester alle gir, tester nedlegg på begge sider (ikke nødvendig med kneskrap på prøvekjøringen ;-) )

Så bestemmer du deg for en absolutt maxpris som du holder deg til og byr lavere.... :moi:

Men om sykkel ligger billig lagt ut på forhånd, og har tilsvarende pris som andre sykler, og ser ut til å være i tipp topp stand, ser jeg ikke noe problem i å gi prisforlangende.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Hei igjen. Da var jeg tilbake foran skjermen =)

Har idag tittet endel på suzuki bandit som noen nevnte over her, stilig sykkel det også.

Tittet også på Yamaha R6, synes faktisk den er ganske stilig.. Skal vist ikke være lett å velge sykkel..

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

For å være ærlig folkens, så kan jeg ikke få GSX 650F ut av tankene. hehe.. Men en kompis sa til meg istad at jeg burde kjøpe en sykkel med ihvertfall 100hk, ikke mindre.. hmm, gsx 650 har 85..

Noen bra touring sykler ifra suzuki som kan anbefalles da? Trur den R sykkelen jeg har nevnt tidligere ifra suzuki kan droppes, blir for dyr forsikring.. hehe

Ps. Suzuki GSX 650F med 85hk, er den da fulleffekt? Og hadde jeg merket mye forskjell i aks, drag osv om jeg heller hadde gått for Yamaha R6?

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Snikkeren »

Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i hvor mange HK sykkelen har. GSX'en gjør jo 0-100 på 3,8 sekunder, så den flytter på seg den og.
TDM'en jeg har i dag har ikke mer enn 85 hester den heller, men den har litt mer moment enn GSX'en, så den drar bedre.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

ok, så da bør jeg kanskje gå for Suzuki GSX 650 F, som jeg har vært opphengt i siden jeg begynte å titte på sykler. hehe..

Noen erfaringer eller noe med Honda CB Hornet 600cc og 900cc?? Er dette en mere tur sykkel? Stilig er den ihvertfall

Tips til andre tur sykler, eller andre sykler noe ala Suzuki GSX 650F (mener da utseende messig) mottas med stor takk!!
Sist redigert av lasse_hansen den 22 jun 2011, 16:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Snikkeren »

For å si det sånn, hvis du har lyst på GSX'en, så går du for den. Det er viktig å følge hjertet også når man skal ha seg sykkel.

Angående Hornet'ene, så har ikke jeg kjørt noen av de, men de skal visst være gode sykler. Og hvis du går for litt mer kubikk, så får du også mer moment. Hvis du skal kjøre med passasjer så er det en fordel.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar