Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Hei sann..

Ønsker meg selv velkommen ettersom dette er min første gang inne på mcsiden.no, fikk faktisk mc sertifikatet fredag 17-06-11 =)

Og da må jeg jo ha meg en sykkel etterhvert, og det jeg egentlig lurte på var, muligens å kjøpe en brukt sykkel hos en forhandler, og med sykkelen som pant. Er dette mulig, lønnsomt? Jeg er bare lærling, så har jo ikke noe "fast" ansatt da egentlig, men hvordan er det da å kjøpe brukt mc hos forhandler med pant/ evt full finansering av sykkelen.. Vet at noen forhandlere har slik ordning...

Kom med tips =)

Takk på forhånd.

Lasse
Sist redigert av lasse_hansen den 05 jan 2020, 20:58, redigert 20 ganger totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av AJ »

Hei lasse_hansen :vs
og velkommen som MCsiden.no medlem :thumleft

Først; gratulerer så mye med lappen \:D/ Stas, ikke sant :D

Så til dette med kjøpav bruktsykkel med pant i sykkelen: tror nok at dette går veldig bra hos mange forhandlere.
Og husker jeg omtrent riktig så annonser f.eks. GMS på Gjøvik med at de hjelper til med finansiering også på brukte sykler med forholdsvis lav pris.

Lykke til i jakten på din første MC :-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Takk for varm velkomst =)

Jo veldig stas med lappen, hadde jeg bare hatt sykkel også =) hehe..
Jeg får ta meg en tur til forhandlerene her i østfold til uka og høre litt hvordan det er, og hvordan mulighetene er.

Godtvoksen

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Godtvoksen »

Du kan jo prøve å få låne her

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Snikkeren »

Hei, og velkommen til mcsiden. :thumleft

Grattis med lappen.
Angående lån til mc, så er det helt sikkert mulig å få lån selv om du bare er lærling.
Jeg ville søkt lån direkte fra lånetilbyder før jeg begynte å se på sykkel hos forhandler. Da vet du hvor mye du har å rutte med før du begynner å vurdere hvilken sykkel du har lyst på. En annen ting er at da har du kanskje bedre mulighet til å forhandle fram en god pris på sykkelen, da du har finansieringen i orden. Jeg vil også tro at du vil kunne få bedre rente hvis du går direkte til lånetilbyder, da du skipper et mellomledd.

Lykke til i jakten på mc.

PS: Hvilken type sykkel er du ute etter?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av AJ »

Her er jo en sykkel som lasse_hansen kan vurdere ;-):
Zephyr.PNG
Mer info her:
http://www.gms-as.no/prospekt.php?id=29118122" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller kanskje du ikke er gammel nok enda til en schværing som dette... :8-[
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Var inne på den siden nå, får titte litt seinere ikveld, og tenkte å ta turen innom forhandler til uka og høre litt der også =) Sykt lyst på sykkel nå brått =) hehe

Er 23år (24 i august iår), hehe, og skulle nok klart å holdt meg på hjula med den =) hehe..

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av RuneMC »

Velkommen :thumleft

Det er helt uproblematisk som regel - lån eller lån med pant i sykkelen ordner forhandler på få minutter. Det er egentlig samme prosess som når man søker lån ellers, bare at de sjekker online/pr tlf mot sin långiver som igjen tar en kjapp sjekk av din antatte betalingsevne. Kommer an på hvor mye du må låne i forhold til sykkelens pris - dvs mer rente jo mer du må låne - men lån med pant i sykkelen er allikevel mye gunstigere enn rent forbrukslån (høy rentesats) Videre må du beregne full kasko på forsikringen - fordi långiver krever dette for å ha sikret seg i tilfelle sykkelen ender opp som vrak.

Du kan også sjekke mot din egen bank ang gunstigst mulig lån med pant i MC og få et lånebevis som gjelder i 3 mnd. Dvs så snart du finner den du vil kjøpe så vil banken sende deg lånepapirer som du kan undertegne.

Kjøp fra forhandler skal ellers være hakket tryggere enn via privatperson fordi det ikke er lov å selge kjøretøy som har heftelser fra tidligere eier og forhandler gir jo som regel en 3mnd garanti (som igjen betyr at de ofte har gått igjennom sykkelen før salg). Pluss de tar seg av omregistrering/papirarbeide.

Så det er egentlig altfor lett å sette signaturen endel steder og ende opp med skikkelig lån... :-J

På siste MC-kjøp nå så fikk jeg litt i innbytte, betalte det meste av mellomlegget fra oppsparte penger og restsummen ble såpass lav at jeg valgte betalingsutsettelse istedenfor lån. Også en mulighet siden det koster bare noen hundrelapper å ta f.eks. 6 mnd betalingsutsettelse (Men man må jo selvfølgelig være disiplinert nok til å ha spart opp de pengene innen forfall, ellers går det over til å bli et rent forbrukslån med ca 20% årlig rente...)

En annen variant som noen bruker er generelt forbrukslån med sikkerhet i hus/leilighet - da får man laveste rente, men krever jo at man har hus/leilighet som kan belånes.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Globe »

Hei lasse_hansen :vs og velkommen til mcsiden.no :=D> :=D>

...og GRATTIS med klasse A :bananas

Vi er veldig glade i "jakten på min-MC"-tråder ;e

Skal bli spennende å se hva du ender med, og hvordan/hvorfor du ender med nettop den 8)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av lasse_hansen »

Tusen takk for mange gode og oppmuntrende svar.
Ang type sykkel så er jeg ikke helt sikker, men etter å ha tittet sånn kjapt rundt på nettet idag, så har jeg sett på Honda VFR 800, om jeg ikke husker helt feil av navnet, tittet også på en Yamaha, som var noe ala lik hondaen.. Men som sagt, har ikke bestemt meg, men blir nok noe ala den type sykkel..

Blir til å kjøpe en sykkel nå i førsten, drømmen er jo en Suzuki GSXR1000, om en del år, fordi det er ganske dyr forsikring på slike R sykler etter hva jeg har hørt, og de koster jo endel, ihvertfall de nyeste typen...
Men etter hva jeg har sett og hørt av andre så skal vist noe ala Honda VFR være noe billigere forsikring, må bare rette på meg hvis jeg ikke har rett...

Mvh
Lasse

Brukeravatar
monsterdama
Innlegg: 24
Registrert: 14 mai 2011, 15:15
Motorsykkelen din: Kawazaki Z1000

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av monsterdama »

Hei, gratulerer så masse med riktig bokstav på sertifikatet 8)

Vedrørende valg av sykkel har jeg ikke så mye erfaring selv, så sliter med å anbefale, men har hørt mye positivt om VFR. :janikk
Lykke til videre i jakten på ny sykkel.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Banditmannen »

Grattis med lappen, og lykke til i jakten på sykkel! :bananas

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Svein2 »

Å kjøpe sykkel med fullt lån på sykkel`n er ikke noe problem,
men kanskje ikke veldig lønnsomt.

Jeg har en sønn på 17 år som skal kjøpe bil. Han skal bo hjemme noen år til
og har fått lærlingejobb som elektriker. Jeg har tenkt å ta opp ett lån for ham, med pant
i huset slik at han betaler inn til meg.
Så har du en slik mulighet så er det mye billigere for deg enn å ta pant i sykkel`n.

Men har du lyst på sykkel så kjøp, det er verdt hver krone. Bil kjøper man fordi man må ha,
sykkel kjøper man fordi man har lyst. :thumleft

Swifty!
Innlegg: 14
Registrert: 14 jun 2011, 14:47
Motorsykkelen din: 1998 Kawasaki ZX6R
Sted: Nordfjord

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Swifty! »

Gratulerer med lappen frå ein "fellow rookie"! Håpar du finn deg ein fin sykkel så du kan nyte sommaren på to hjul!

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Vurderer kjøp av sykkel hos forhandler

Legg inn av Svolp »

Grattis med lappen!
Ingen problem og ta pant i sykkel, søk i litt forskjellige banker. Regner med du får et lite mc lån selv om du bare er lærling.
Mange forhandlere tilbyr også finansiering men dette er som regel mye dyrere en i bank.
Pr i dag har Gjensidige den beste lånerenta på mc.

Lykke til :)
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar