Rayongracer Hjemme igjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

Javel etter 12 år i utlandet bestemte vi oss for å flytte hjem igjen, det var hardt å reise fra syklene mine og venner men det var en global avgjørelse familien tok.

Så da kom jeg til Norge uten sykkel, det var jo slett ikke bra og jeg rotet rundt til jeg fikk handlet ny sykkel. Ettersom vi hadde masse utgifter ville jeg ikke brenne en formue, og etter mange dårlige erfaringer kjøper jeg kun nytt. Med dette letet jeg til jeg kom over en 2009 modell FZ6S S2 ABS som stod ny i butikken for en veldig nedsatt pris. Jeg har hatt FZ6 før og liker denne sykkelen til mitt bruk, til og fra jobb, kjør hver dag og masse turer på så svingete veier jeg kan finne. Til dette var hvertfall min FZ6 suveren, var på laaangturer med den og, lengste turen var 650 mil over 2 uker som var blanding av superkjedelig motorvei i veldig høy hastighet til svingete fjellveier. Tungt lastet med fruen bakpå gikk dette som en drøm. Det er ikke samme draget som i min gamle liter sykkel, men det tåler jeg fint.

Så da var jeg på sykkel igjen endeligen, fint vær er det og...

Tenkte jeg skulle holde en liten blogg og ta bilder med mere av sykkelopplevelsen nå som jeg er hjemme i gamlelandet igjen.
Sist redigert av rayongracer den 10 mai 2011, 07:12, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjemme igjen

Legg inn av AJ »

Veldig bra med blogg, rayongracer!
Velkommen hjem :-) og gratulerer med nyinnkjøpt sykkel.
Kanskje du skal kalle bloggen din "Rayongrayer hjemme igjen"eller no' sånt for å vise at dette nettopp er din blogg? Bare et forslag...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Hjemme igjen

Legg inn av SheDevil »

Hei og velkommen tilbake til Norge igjen rayongracer

Det er nok tøft å reise i fra både sykler og venner men begge deler kan anskaffes på nytt selv om de aldri erstatter de gamle.

Når du først har valgt å komme tilbake til Norge, var det jo på et gunstig tidspunkt med tanke på mc-sesongen hvertfall :janikk

Blir moro å følge din ferd langs norsk veier og helt sikkert noen utenlands veier også (Sverige om ikke annet) :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

Takk for innlegg og tilbakemelding, forandret headeren som foreslått.

Her er hva som skjedde i går:

Siden jeg aldri har eid en sykkel uten ett bra effektanlegg surfet jeg rundt for å finne det rette anlegget. Petter på non-stop.no hadde Akrapovic inne på lager, samt sendte med ett high flow luftfilter. Dette er nå på vei til butikken hvor sykkelen er under klargjøring.
Etter jobben stakk jeg innom Bikerstreet på Lura for å si fra om anlegget som kom, samt bestille ett brett og toppboks for turer o.l.
Det var kjempemoro å se det var ett Triumph roadshow i butikken og jeg fikk da muligheten til å se og kladde på forskjellige sykler, desverre var kjøreutstyret hjemme så det ble en hamburger, kladding og det var det.
Fikk bestilt en Yamaha rack med toppboks som er det samme som Givi sin 46 liter som passer denne sykkelen bra. Når jeg letet etter toppboks systemet fant jeg en Yamaha turskjerm som gikk i bestilling med. Nå leter jeg i flyttelasset etter gps'en min en Zumo 660 som jeg vil få montert.

Så nå er det bare å tøye tålmodigheten til det ytterste mens jeg venter på sykkelen skal bli helt klar, deretter er det rett ut på tur. Har sittet med kartbok og planlagt turer allerede, og gleder meg som en unge.
En tur som må tas er Stavanger ferge til Lysebotn, kjøre over Sirdal ned til Stavanger igjen ca. 13 mil og en fin Søndagstur skulle jeg mene. Etter dette har jeg en lengre tur som begynner likt så videre på Suleskar veien, opp Haukeli og tilbake ned ute langs havet. Nå er det bare å få sykkelen på veien og ta helt av altså :D

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

Ja da var fredag den 13. her, og jeg hentet vidunderet.

Selvsagt var det lett regn og kaldt hele dagen som var bra da det fikk meg til å realisere noen småting. :scratch
Uansett plukket opp sykkelen, desverre hadde de ikke montert GPS festet for meg, topp boksen hadde ikke kommet enda så det var jo noe dumt, eksosen var montert med dB killerene installert var sykkelen utrolig stillegående... Hmmm...

Kjørte rett hjem og hentet noe verktøy, justerte clutch og bremsehåndtak slik at jeg hadde en mere behagelig posisjon og dermed var det klart for en skikkelig test.
Jeg fjernet også dB killerene, den ble noe dyp og høytlydende på lavt turtall men var ikke fæl på høyt turtall så jeg satser på å kjøre slik, skulle noen klage får jeg sette in killerene igjen.

Kom meg vekk fra byen og jaget, og dundret ut på en kjekk vei som jeg fant med kurver og fine forhold. Brølte til med litt turtall i korte perioder siden den kjøres inn for tiden. Meget bra... Som min gamle passer 7000 og den tar helt av, under maler den som en katt og er verdens snilleste sykkel. Den doble personligheten er der og jeg hygget meg med dette.
Så testet jeg ut ABS som funket fantastisk bra på den våte veien, fremragende teknologi som gjør at en ikke trenger å frykte bakbremsen i det hele tatt.

Denne testingen kom også frem til følgende, mine kjøreklær var IKKE laget for Norsk tidlig vår klima, :( Skinndressen som var spesiellt laget for å bli kjørt i tropiske land ble veldig kald brrrrrr. Balaclava er noe som en bare MÅ ha, brrrr.
I dag høljet det ned så jeg tok turen ut og fikk tak i en skikkelig isolert kjørejakke som også er vanntett og regner dermed med at jeg kan kjøre i en mere avslappet kjørestil enn sitte å skjelve på sykkelen. Så blir det mere testing igjen i dag for å se om jeg er i en bedre kledd stand enn i går. :-k

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av KennethV »

Velkommen tilbake til i avgiftenes land.

Ser at du har allereie fått merka at det fortsatt er kaldt her. Og håper at du klarer å finne ein grei løysning på det utan å måtte ty til kjøp av masse nytt.

Og legg gjerne ut fleire tips til turar i distriktet, skal forhåpentlegvis snart ut og leite sjølv. Men alltid kjekt å få råd om det :)

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

Heisann Kenneth,

Du må bare være med meg om du vil, jeg kjører veldig mye og søker opp nye veier hele tiden. Legger inn en fin liten loop jeg gjorde i går. Men ja avgiftenes mekka er det, og jysla kald er det jaffal her for tiden.

Her er hva jeg kom frem til etter første turen den 13 og hva jeg testet ut den 14.
Startet dagen med innkjøp av en svindyr :oh Alpinestars Scout Touring Drystar Jakke, den skal være tørr samt best av alt den har masse av utagbart for. Siden jeg eier en drystar bukse, som jeg enda leter etter i flyttelasset tenkte jeg det ville bli bra.

Etter dette HÅPET jeg at været skulle lette, det var +7 grader i Stavanger med regn hele dagen, skikkelig innevær egentlig. Men på kveldingen gav jeg opp å vente og tenkte om ikke jeg holder meg varm i jakken er jeg ille ute uansett. Dermed dro jeg på meg noen Halvarsson vantette hansker, vanlig kjørebukse (leter enda etter Alpinestars buksen min), Balaclava, Jakken, regn overtrekksdress, kjøresko, plugget inntakene på hjelmen. Dermed så jeg ut som en månemann og alle lo litt av det i huset.

Så hoppet jeg på vidunderet, startet opp og tok av. Fra kartboken hadde jeg en ide om hva jeg ville prøve ut og tok av på E39 mot Ålgård, på veien traff jeg noen sykler på vei mot Stavanger som hilset oppmuntrende i været, fra Ålgård svingte jeg mot Sirdalen (RV45) og med en gang jeg kom ned mot Oltedal forstod jeg at Gud bedre meg så bra MC veier som finns i Norge, for ett syn foran meg. I møkkaværet satt jeg med ett stort MC smil og nøt veien og sykkelen til Gilja der ble jeg såpass kald i fingrene at jeg tok Frafjord tunnelen frem og tilbake for å få litt varme i dem, samt tørke alt littegrann. Tilbake på Sirdalsveien kjørte jeg til Byrkjedalstunet, der kjørte jeg den lille veien opp fjellet mot Maudal og nøt utsikten tilbake i dalen. For ett vakkert landskap selv i regn, og himmel så kaldt det var på fjellet, når jeg åpnet visiret dampet det enormt...
Siden dette er en blindvei kjørte jeg ned fjellet igjen og tok veien mot Vikesdal på RV 503 som tok meg gjennom Gloppedalsura som skal være Nord Europas største steinur, veldig spesiellt landskap. Når du kommer til topps og ser nedover mot Ven får en nye inntak av vakkert landskap, og fantastiske MC veier Norge byr på. Desverre halveis på RC 503 slapp støvlene inn vann og dermed forsvant all kjøreglede der og da for det ble iskaldt. I Vikesdal pyset jeg ut og tok kursen på E 39 hjem igjen, når jeg passerte Ålgård så jeg det stod +4 grader på ett skilt (fremdeles regn), jeg ankom hjem med iskalde føtter og det tok en stund å få varmen igjen. Turen var circa 15 mil, og store deler er i meget vakkert landskap med veldig fine MC veier. For alle som er i området er dette en kjempefin kort loop en kan ta en formiddag eller etter arbeid, eller om en bare vil ta en liten loop.

Jeg tok ikke med kamera da mitt ikke tåler regn, det får bli ett fremtidsønske om noe sånnt da det hadde vært noe å dele med andre. Jeg fant ut at sykkelen trenger varmeholker, så det står på listen over ting jeg må ordne fremover. Tror jeg må finne meg støveltrekk for å holde dem tørrere og ha med. Ellers lakk selvsagt regnoverallen etter en stund og buksene hadde den typiske MC flekken i skrittet som alle andre enn MC folk tror er at du pisset i buksene. Dette var ikke noe problem da jakken holdt meg så varm (kun i t-skjorte under jakken) at alt utenom føttene og fingrene var varmt og godt når jeg kom hjem.
Skulle en overdrive kunne en si at jakken reddet livet mitt ;e Om jeg ikke var så kjørekåt ville jeg kjøpt den fra utlandet, der er listeprisen 399 US$ som en kan få billigere på e-bay tenker jeg, med 10,7% toll og 25% moms på toppen er det fremdeles langt under de 3790 sure kronene jeg måtte ut med fra Bikerstreet Suzuki.

Ellers purret sykkelen hele tiden og var helt perfekt hele tiden, jeg blir mere og mere glad i den.

I dag skal det visst tørke opp og det er mulig jeg tar samme loopen igjen bare for å få tatt noen bilder, eller muligens jeg tar en annen. Det frister å kjøre samme da den er kort nok om været snur, det er ikke helt til å stole på for tiden. Det blir i ettermiddag en gang tenker jeg. Skulle noen i området ha lyst å slå følge er det bare å PM meg for mobil nummeret så kan vi ta en fin tur. :thumleft

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av SheDevil »

Det er deilig å være motorsyklist i Norge med alle de fine svingene vi har :janikk

Kan virke som det blir noen mil på deg denne sesongen :P :p
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

I dag den 15. Mai var været så som så, men lysnet opp og jeg bestemte meg for en fotografi gjenopptakelse av gårsdagens tur i møkkavær.
Bilde
Slik så det ut når det lysnet fra balkongen min... Så da ble det avgårde whohooo opphold...

Bilde
Her er starten på knallforhold for MC, vel det begynner egentlig med en gang du tar inn på RV 45, men her begynner også flotte landskap, bildet er tatt når du kjører ned mot Oltedal.

Bilde
Her er ett bilde fra Dirdal, veldig bildeskjønn dal om det er opphold i været.

Bilde
Her er ett bilde når du ser ned mot Frafjord, du må kjøre av RV45 ta mot Giljastølen og kjøre til du treffer veibommen, fra bommen er det vel 50 meter å gå til denne fantastiske utsikten.

Bilde
Her er ett til bilde fra samme punktet, som en kan se er det veldig flott å ta omveien hit for å nyte denne utsikten og ta noen bilder før en kjører tilbake til RV45 igjen. Absolutt verdt turen.

Bilde
Her er Byrkjedalstunet, liker du rømmegrøt, spekemat eller kaker er dette en kjempeplass å stoppe litt.

Bilde
Kjører en fra Byrkjedalstunet mot Maudal sånn circa halveis opp bakken er det en snuplass med en søppelstasjon, der er det fint å se tilbake over dalen og ta ett bilde av sykkelen ;)

Bilde
Kjører du RV503 fra Byrkjedalstunet mot Vikeså ser du Gloppedalsura som da er Nord Europas største steinur sies det, stilig landskap synes jeg.

Bilde
Samme plass som oven men mot Byrkjedal

Bilde
Her er rett etter Gloppedalsura når du ser ned mot Veen.

Bilde
Gammeldags hester møter moderne hest ;)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av Snikkeren »

Flotte bilder. Sånt liker vi. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av SheDevil »

:thumleft
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av Svein2 »

Moro med bilder, så ut som en fin tur. :prop:

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

På lørdag bestemte vi oss for en rekognoserings tur til Lysebotn, da min wing man hadde med sin bedre halvdel som er gravid tok vi det med ro.

Vi treftes på Statoilen på Ålgård og kjørte RV 45 til Sirdalen, I Hunnedalen er det veibygging så ett godt stykke av veien er rimelig kjip på grunn av dette. Det gir jo en kjempefølelse når en ser bil 48 kroner bompenger da…

I Sirdalen traff vi en gjeng som skulle ta Suleskar veien og vi holdt følge til avkjørselen til Lysebotn, der var vi igjen 2 sykler. Veien var stort sett fri for sand, noe telehiv some er godt merket I begynnelsen av turen og er lett å holde seg unna.
Vi stoppet på Ørneredet for å ta bilder, under er hva som ligger foran oss ned til Lysebotn.
Bilde

Når vi startet nedturen kom vi midt inne I HOG Lovers eller noe slikt som var mest Svensker og Nordmenn med noen Dansker med og. Omtrent 40 sykler som da tok turen. Hyggelig å treffe dem.

På bunn hygget vi oss med en liten pause før vi tok turen opp igjen, som var kjempefin, whohoo så gøy med FZ6 på slike veier altså.
Bilde
Er det Photoshopping? Foto triks eller 2 like sykler på samme sted?

På veien hjem stoppet vi på hytten til min foreldre for en fin lunsj og hyggelig prat før vi tok av videre nedover. Ved GP skilte vi lag da wing man skulle nå noe hjemme, de tok Hunnedalen mens jeg tok av videre mot Tonstad. Holdt den veien til E39 og det er jo bare en drømmevei jeg må tilbake å ta mere bilder på.

Når jeg traff E39 orket jeg ikke tanken på å ta denne triste veien hjem, så rett etter Ben’s Kafe tok jeg til Egersund og holdt kystveien til Brusand. Der prøvde jeg å treffe en vei som jeg halveis klarte å holde… Skal bli bra med GPS montert på Mandag ja… og kom da ut på E39 rett før Ålgård og matte bare lide I kjedsommelighet herifra og hjem.

Så nå 8 dager inne I eierskapet av sykkelen har jeg tippet 1000 kilometer, inn på service på Mandag, da blir toppboksen, turskjerm og GPS installert med. I dag er jeg påkrevd I selskaps øyemed så dermed blir det ikke tur før til uken igjen.
Jeg bestilte Oxford varme håndtak I dag Søndag, jeg trenger dette da jeg blir kald I fingrene på fjellet enda. Kostet 499,- ferdig shippet til døra fra eBay, jeg liker at det er replacement så jeg ikke trenger å lime inn element, samt at den kommer med vanntett justerbar varme, ikke bare Low Av og Full, men har mange flere instillinger.
Jeg skal gi en tilbakemelding på montering, og funksjonalitets test når jeg er ferdig.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Rayongracer Hjemme igjen

Legg inn av rayongracer »

Ja da hadde en stund gått,

Sykkelen fikk toppboks (Yamaha eller lagd av MBK og solgt med Yamaha logo) det står maks 5 kg og maks 120 km/t inne i boksen, og det er ikke en solid rack som Givi men en plast rack som er klemt fast på passasjer håndgrepene... Den virker dermed mye mere flimsete enn Givi, men etter å ha testet over en del forskjellig kjøring på vei og u-vei er det ingenting løst, det virker som det funker bra selvom systemet i første øyekast virker noe plastikkaktig og flimsete.

Turskjermen med Yamaha logo på (ukjent fabrikant) er meget bra, mye penere enn Givi sin turskjerm med veldig bra vind beskyttelse.

Fikk meg også en bro montering for Zumo 660 GPS istedenfor den kleine RAM mounten som fulgte med i boksen til Garmin, nå er den perfekt montert, synes rett under sykkelens instrumenter og veldig solid festet... Ikke i veien for noe som helst.

Så mottok jeg varmegrepene, det var ikke noe rele i boksen så jeg kjøpte ett rele på biltema for 34 kroner som skal tåle 30 amp som er laaaangt over hva jeg trenger, men en ide til å koble mere duppeditter til senere ved behov. Jeg har ikke montert dette enda da det ikke er så kaldt at jeg savner dem... Jeg tenkte meg en dag til uken i garasjen til fatteren skulle gjøre susen. Grepene er veldig gode å holde, det virker som de er av høy kvalitet og det er av-på 25% 50% 75% 100% muligheter på kontrolleren som er 100% vanntett. det er en batteri beskyttelses elektronikk i den slik at den skrus av ved 10.4 volt batteri spenning, og da mente produsenten det var bare å koble rett på batteriet. Dette er jeg helt uenig i da 10.4 volt ikke nødvendigvis er en god startspenning i kaldt vær. At en kan glemme å skru av, eller noen klåfingrete unger trykker den på når du ikke er tilstede forsvarer ikke den ideen. Noen har koblet rett på tenning og noen på hovedlyset, jeg vet ikke om det er det lureste heller og vil ta spenning fra skiltlyset til releet og strømmen rett fra batteriet. Da vil releet skru på spenning rett fra batteriet når tenningen skrus på, det tror jeg blir den beste løsningen, det er lett å komme til skiltstrøm kretsen også om det blir noen problemer senere.

Utenom dette har jeg funnet flere meget fine loops i Stavanger området og lurer på om jeg skal lage GPS tracks som folk kan laste ned om de vil, noe å tenke på fremover.

Madammen satt på og var fornøyd, men en toppboks holder jo ikke til oss to for en helgetur (spesiellt med telt) eller lengre så jeg funderer på Kappa sine smalt sittende 33 liters side bokser til sykkelen, skal se om jeg får ett bra tilbud eller finner finere brukt ett til sykkelen.

Ellers lite bilder da 99% har vært å finne loops og det er mye hit and miss på veier og utkikspunkter, samt teste ut to på, bagasje, overvekt i boksen på humpete veier, kjøring på bane for å teste vindskjerm og boks i over 150 km/t med og uten last. Prøvepakket for helgeturer for meg alene, og meg og madammen. Så dermed har ikke bilder vært på menyen. Blir bedre fremover da mye fotarbeid er gjort.

Svar