Beemerbopping

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Takk for dem! :thumleft

Ellers er det litt mekkeplaner før kjøresesongen er helt i gang (bare fire år igjen til veteranstatus nå!): Tror det er et ørlite hull i tanken som jeg skal forsøke å tette. Da må jeg ha av tanken, og regner med å benytte anledningen til å skifte bensinfilteret (som sitter inni tanken) og å montere varmehåndtak (som koples til under tanken). Etter det gjenstår bare å få fikset den oljedrypplekasjen som jeg ikke helt vet hva er, samt å få tatt en kikk på og fette opp "clutch splines". Og montere LED-kjørelys. Og balansere "throttle bodies". Og montere strømuttak til minikompressoren. Og få smurt opp clutch-armen og kanskje montere en fettnippel på den. Og få reparert displayet til klokka og girindikatoren, og den noe ustabile kontakten til speedometersensoren. Sånn i første omgang. Forresten har jeg kommet omtrent halvveis i "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel".

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beemerbopping

Legg inn av tagesk »

frodef skrev:(bare fire år igjen til veteranstatus nå!):
[...]
Sånn i første omgang.
Noen sammenheng mellom de to?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

tagesk skrev:
frodef skrev:(bare fire år igjen til veteranstatus nå!):
[...]
Sånn i første omgang.
Noen sammenheng mellom de to?
Mye mulig det... men i det minste er min FD i god form :prf Ellers har jeg jo uansett ikke særlig tid til å kjøre så mye, så da er det jo bra å kunne mekke litt.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Kanskje verdt å nevne også at selv med den TODO-listen så kunne jeg fint dratt på langtur i morgen :mk

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

frodef skrev: ... Og balansere "throttle bodies"...
Apropos, det er vel ikke noen her i Oslo-området som har et sånt carbtune-verktøy (vakuum-balanserer) det hadde vært mulig å låne et øyeblikk for å få gjort denne jobben?

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beemerbopping

Legg inn av mekkern »

hvis du kommer innom kan du få stå her og justere med min.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

mekkern skrev:hvis du kommer innom kan du få stå her og justere med min.. :thumleft
Det hadde jo vært helt utmerket! Sender en pm..

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Etter å ha avfettet og vasket rundt oljelekkasjeområdet, og så ha kjørt en tur, virker det på meg som at lekkasjen er i oljetrykkbryteren. Jeg skal prøve å bytte den ut. Det er visst samme bryter som sitter i gamle bimmere, så den skulle være grei å få tak i.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Jeg har kjøpt to sett intercom, "caberg just speak". Monterer det i hjelmen, og benyttet anledningen til å vaske foret. Håper å kople den til telefonen via bluetooth, og bruke lyd fra telefonen til navigasjon.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

frodef skrev:Jeg har kjøpt to sett intercom, "caberg just speak". Monterer det i hjelmen, og benyttet anledningen til å vaske foret. Håper å kople den til telefonen via bluetooth, og bruke lyd fra telefonen til navigasjon.
Det ser jo ut til å funke utmerket. Jeg har nå en hjelm med USB-tilkopling... tror jeg må skaffe meg en dings med et par USB-strømtilkoplinger til å montere inni "lasterommet" på sykkelen.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

I et forsøk på å finne kilden til oljedryppet, vasket jeg området grundig før jeg kjørte en tur. Etterpå fant jeg olje bare inni hetta som sitter over kontakten til oljetrykkbryteren. Er det mulig at selve bryteren er lekk? Uansett, jeg kjøpte ny bimmer-bryter på ebay til 74 kroner og byttet den. Det er tørt så langt, men så har jeg ikke fått kjørt mange hundre meterne da...

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

frodef skrev:Det er tørt så langt, men så har jeg ikke fått kjørt mange hundre meterne da...
Fortsatt helt tørt, så det var suksess.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

I går kveld fikk jeg besøkt mekkern for litt TB-synkronisering. Han levde jo virkelig opp til navnet sitt, og det var både en hyggelig, lærerik og hjelpsom visitt. Han påpekte at det nok er en vakuumlekkasje i gummien rundt luftspjeldene (et vanlig/kjent problem på disse etter 25 år), så da har jeg heldigvis enda mer å pusle med. Tusen takk for hjelpa!

mekkern
Innlegg: 7589
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Beemerbopping

Legg inn av mekkern »

bare hyggelig...måtte gi tapt og smake på en sjokobit... :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

I kveld fikk jeg strøket enda et punkt av todo-lista, jeg har nemlig montert strømuttak (type sigarettenner) i lasterommet. Koplet til batteriet via en sikring og et relé styrt av baklyset. Reléet fikk akkurat plass inni "armaturet" til baklyset, så det hele ble rimelig usynlig. I tillegg til å forsyne kompressor og annet bilutstyr som måtte dukke opp, er tanken å putte en telefonlader og telefonen inni der, kople til hjelmen via blåtann, og slik ha navigasjon og muligens musikk på øret uten å måtte bekymre meg om batterilevetid på telefonen.

Jeg benyttet også anledningen til å teste mine to minikompressorer, en "slime" og en "biltema". Begge funket forsåvidt, selv om biltema-varianten begynte å slite når den kom litt over én bar omtrent. Slimen dro rett opp i de påkrevde 2.2 bar. Jeg kjørte begge med motoren igang. Tror slime-kompressoren blir henvist til familiebilen (som heller ikke har reservehjul) og så får biltemaen fast plass i beemeren.

Svar