Beemerbopping

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Sesongens andre kveldstur ble kort. Jeg kjørte først ned til kjøreskolebanen for å friske opp litt, men midt i en elegant saktekjøring så røk clutch-wiren :ills

Så da putret jeg rundt i 1. gir og lurte på hva jeg skulle finne på nå. Så husket jeg vagt noe jeg leste på internett om en teknikk for å gire uten clutch. Det var noe med å finne rett turtall mens man presset giret lett oppover og slapp gassen. Eller noe. Det virket ihvertfall. Å gire oppover. Nedovergiring var en større utfordring, men det gikk greit nok til at jeg våget meg ut på veien og kjørte hjem. Det var heldigvis nesten ikke trafikk, og etter bare et par litt stygge nedovergiringer så var jeg trygt hjemme i sofaen og bestilte ny wire.

Forøvrig er det min egen skyld som ikke har fått ut fingeren og fikset clutchen tidligere. Den er alt for hard, og trenger noe oppfetting eller noe slikt. Det må ihvertfall gjøres før den nye wiren skal på plass.
Sist redigert av frodef den 11 aug 2011, 09:37, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beamerskriverier

Legg inn av frodef »

Ny clutch-kabel er installert, og dermed var clutchen mye bedre enn noensinne. Det viste seg at den gamle kabelen hadde en knekk som forårsaket rust og alskens skit. I samme slengen har jeg skiftet olje i final drive og fettet opp "splines" i kardangen. Rakk en liten tur på seks mil også, endelig.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Beamerskriverier

Legg inn av Snikkeren »

Bra det ordnet seg for deg. :thumleft
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beamerskriverier

Legg inn av frodef »

Monterte en "laminar lip" på sykkelen i dag, og måtte ta en tur og prøve i kveld. Det ble en vakker tur i måneskinnet, ned langs Øyeren, rundt østmarka. Leppa tok helt klart vekk en del av lufttrykket ved høy hastighet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Beamerskriverier

Legg inn av jhn »

Æ har gått og lurt på ei sånn leppe, det e en del turbulens på V-Stromen som irritere litt av og til. Så du vil anbefale den?

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beamerskriverier

Legg inn av frodef »

Den funket bra på min K75C, men denne leppa er jo spesialdesignet til hver sykkelmodell, så hvor bra den virker vil jo dermed være avhengig av hva man har. F.eks leste jeg på forhånd at leppa til K75C skulle være bra, mens til andre varianter av K75 var det liten vits. Så hør med noen V-Stromere.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbaskerier

Legg inn av frodef »

Da jeg i gårkveld endelig skulle få skiftet dekk på sykkelen, klarte jeg å miste den og knuse det ene speilet... :ills :redface Så fikk jeg av det gamle dekket før det begynte og regne og jeg ikke gadd mer. En ikke helt vellykket mekkedag.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Beemerbaskerier

Legg inn av Intruder »

frodef skrev:Da jeg i gårkveld endelig skulle få skiftet dekk på sykkelen, klarte jeg å miste den og knuse det ene speilet... :ills :redface Så fikk jeg av det gamle dekket før det begynte og regne og jeg ikke gadd mer. En ikke helt vellykket mekkedag.
På slike dager er det bedre å bli i senga enn å stå opp med feil bein først... \:D/
Gml. jungelordtak fra Brumunddalsprærien !! :mk :knegg
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Beemerbruduljer

Legg inn av frodef »

Hvis man bare visste det på forhånd...

Men nu går alt så meget bedre. Det viste seg at den lokale dealeren hadde nøyaktig riktig speil på lager, til en pris faktisk rett under det dobbelte av prisen for samme speil på internett (uten frakt). Det må jo nesten kalles flaks i uflaks.

Ellers klarte jeg å skifte begge dekk, nesten uten problemer. Fikk ikke bakdekket til å "sette seg" når jeg skulle pumpe det opp. Så prøvde jeg et triks jeg så på youtube: Ta en lasterem og stram rundt dekket... det funket :-)

Ny gummi og nytt speil. Da mangler bare ny girolje og en regndress, så blir det kanskje bergenstur til helga.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbonkers

Legg inn av frodef »

Sånn gikk det: http://frodef.wordpress.com/2011/08/11/ ... ekkskifte/" onclick="window.open(this.href);return false;

Btw: Hvordan endrer jeg egentlig "overskriften" på tråden? Jeg kan visst sette "emne" for hvert innlegg, men jeg mente å ha sett at folk endrer emne/navn/overskrift for hele tråden også..?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beemerbonkers

Legg inn av Duville »

frodef skrev:Sånn gikk det: http://frodef.wordpress.com/2011/08/11/ ... ekkskifte/" onclick="window.open(this.href);return false;

Btw: Hvordan endrer jeg egentlig "overskriften" på tråden? Jeg kan visst sette "emne" for hvert innlegg, men jeg mente å ha sett at folk endrer emne/navn/overskrift for hele tråden også..?
Skifte overskrift i første innlegget i tråden din..

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbonkers

Legg inn av frodef »

Duville skrev: Skifte overskrift i første innlegget i tråden din..
Selvsagt.. takk, det funket jo fint.

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Beemerbopping

Legg inn av frodef »

Siden jeg planlegger tur til Bergen så trengte jeg regndress! Fant en på finn, nede ved Elvestad omtrent. Det ble en helt perfekt ettermiddagstur dit i solskinnet. Det er jo flust av fine mc-veier i de traktene. Dressen var en smule kort i beina, men når de slang med støvel- og hanskeovertrekk så slo jeg til likevel.

På veien hjem kjørte jeg over Svartskog. Passerte Tyrigrava litt over ni, og la plutselig merke til restaurant Villa Sandvigen som lå like ved. Det så ut som et perfekt sted å spise middag. Dessverre hadde de stengt midt i middagstiden. Men det så jo nesten ut som et sted som er verdt en tur en gang.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Beemerbopping

Legg inn av tagesk »

frodef skrev:Siden jeg planlegger tur til Bergen så trengte jeg regndress!
Regner det fremdeles i Norge?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Beemerbopping

Legg inn av Snikkeren »

Det regner ikke i Bergen. Det er bare litt høyere luftfuktighet der enn andre steder. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svar