KennethV's "blogg"

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av RuneMC »

Onsløv skrev:
RuneMC skrev:Krypkjøring og trafikk i samme time :scratch - da bør det jo gå bra, jeg slapp ikke ut i trafikk før jeg mestret alt i kjøregården, men hadde jo heller ikke forutgående trening på MC, og trafikken var Oslo sentrum :D
Hmm, jeg fikk beskjed om å sette meg foran med engang. Fra før hadde jeg kun kjørt 10 minutter med moppe. :scratch
Men gikk veldig greit. Kjøregården var vanskeligere i første omgang, men jeg klarte jo den og :D
Kan jo også ha noe med at kjøring i trafikk foregikk ved at jeg kjørte foran på en MC og sjåførlæreren bak på sin MC pga visse vektrestriksjoner... :-J :-J :-J
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av Snikkeren »

KennethV skrev: Tingen er det at eg er ikkje akkurat så veldig høg (ca 173 cm), så at den har lågare setehøgde vil nok hjelpe litt.
Tror ikke du skal bekymre deg for setehøyden på en sånn sykkel. Jeg er ikke mer enn 1,5 cm høyere enn deg, og min første tunge mc var en 85 modell XT 600, med setehøyde på ca 88-89 cm. En skotupp på hver side nedi, og det funket fint.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av KennethV »

På tide med ein liten oppdatering.

Hadde ein ny køyretime i dag, der me tok ein liten test av korleis dei forskjellige øvelsane gjekk.
Og konklusjonen var at det må trenes litt på brems i sving, unnamanøver og finne litt meir teknikk i krypkøyringsløypa.
Har god kontroll i krypkøyring rett fram og køyre sikk sakk mellom kjegler, men den løypa sliter eg med.

Så håper at alt er i rute og at eg har lappen iløpet av juni ein gang.

Ellers så blir eg misunneleg kvar gang eg ser og høyre ein motorsykkel, og tenker fram til den dagen køyre rundt på ein sjølv. Sjølv om det føles langt, langt fram i tid.
Har ikkje gleda meg så mykje til noko på lenge, kanskje ikkje eingang når eg fekk billappen. Men den har eg jo hatt i over 5 år no, så hukommelsen er nok litt så som så der.

Ang. valg av sykkel så skal eg prøve å finne ein 2002-2003 modell, alt etter kva som er på markedet når eg er klar.
Og trur ikkje eg blir skuffa uansett kva eg kjøper. Då er nok gleden av å komme seg avgårde på 2 hjul meir enn nok.

Håper alle hadde eit fint "vårslipp", her i Rogaland var det ihvertfall ganske mange som køyrte. Var vel estimert til å vere rundt 2000 på deler av turen. Noko som eg ihvertfall er imponert over.

Så håper eg at me sees på vegen iløpet av sommaren.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av SheDevil »

Godt å høre at du står på og det blir nok lappen skal du se ;e

De øvelsene du nevner, er noe alle motorsyklsiter sliter med i begynnelsen av sesongen til at det er blitt kjørt noen mil igjen. Andre (ikke alle) som har hatt lappen i noen år, trodde de var verdensmestere når de avsluttet i fjor og tror det når de setter seg på igjen når sesongen starter.

Ikke alltid en bra kombinasjon :sk?
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av KennethV »

Då var endå ein køyretime unnagjort, og eit skritt nærmare lappen :D
Liten oppsummering:
Alt er bra, bortsett ifrå krypkøyringa som eg merkeleg nok sliter med endå. Klarer fint å krypkøyre rett fram og sikk sakk, men med ein gang eg er i løypa så blir det rot. Er nok mest psykologisk.
Var litt småregn, men det gjorde ingenting. Me bur i Norge tross alt, så er berre å bli vant med det :P

Ellers så ønsker eg alle ein god helg, og køyr forsiktig.
Har dessverre vore ein del mc ulykker i det siste.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av SheDevil »

KennethV skrev:Då var endå ein køyretime unnagjort, og eit skritt nærmare lappen :D
Liten oppsummering:
Alt er bra, bortsett ifrå krypkøyringa som eg merkeleg nok sliter med endå. Klarer fint å krypkøyre rett fram og sikk sakk, men med ein gang eg er i løypa så blir det rot. Er nok mest psykologisk.
Var litt småregn, men det gjorde ingenting. Me bur i Norge tross alt, så er berre å bli vant med det :P

Ellers så ønsker eg alle ein god helg, og køyr forsiktig.
Har dessverre vore ein del mc ulykker i det siste.
Er ikke meningen man skal kunne alt på en gang KennethV :[-(

Henger meg på oppfordringen din, kjør vakkert folkens :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av Crinos »

Krypkjøring kan være en "stopper" for mange i begynnelsen.. Det er nok som du sier merst psykologisk enn noe annet... Følelsen av at "nå tipper jeg snart" og lignende...

Men, som ordtaket sier... Øvelse gjør mester, så det er nok ikke lenge til du mestrer dette ville jeg tro!

Kjør vakkert?
Her i sør pleier vi å si kjør effektivt. :moi:
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av KennethV »

Takk for tilbakemeldingane og skal nok få det til i nærmaste framtid.
Sliter litt med at når eg skal svinge skarpt i krypkøyring, så treffer eg maks sving og faller over. Klarer fint å ta meg inn igjen når eg ikkje køyre i løypa, men då slår det inn at eg skal halde meg i løypa og eg trekker ned på gassen igjen og foten må ned.
Men det blir betre og betre.

Og det er ingenting som tilseier at å køyre vakkert og å køyre effektivt ikkje kan skje samtidigt ;) Snarare tvert imot :P

Kan legge til at eg nettopp blei oppringt av IF og blei spurt litt om forsikring osv.
Det heile endte opp med at eg bytta frå Storebrand til IF.
Totalprisen i året blei høgare, men fekk ihvertfall satt opp både person og innbo forsikring i tillegg til bil. Så er fornøgd eg.
I tillegg til å gå opp til 50% i bonus som kan komme godt med når det blir kjøp av mc.

Og sidan tankane kom inn på forsikring, så tenkte eg at eg skulle sjekke ut forsikring på mc og. Der må eg sei at eg fekk ein liten oppvekker.
Har eigentleg kun sjekka opp tilbud ifrå Storebrand, sidan der var den einaste plassen eg kunne sjekke på nett utan å måtte ringe til selskapet.
Og der fekk eg ein pris på 21 300 kr i året for ein 2003 Yamaha R6 med delkasko.
Når eg snakka med IF no, så fekk eg ein pris på ca 14 000 kr med delkasko på samme sykkelen. Så var imponert over det.
Sidan eg liker å vere litt grundig så gjekk eg på nett for å sjekke pris hjå Gjensidige. Var litt negativt at ein må opparbeide bonus i selskapet, og ikkje kan overføre bonus frå for eks. bil, slik ein kan i andre selskap. Men blei likavel positivt overraska.
Fekk ein total pris i underkant av 12 000 kr i året for ein Yamaha R6. Grunnen til dette er fordi Gjensidige er den einaste av dei 3 som setter aldersgrensa ved 23 år istaden for den meir vanlege 24 år.

Så når det blir kjøp av motorsykkel, så blir det ein heilt grei pris på forsikring. Spesielt med tanke på at eg var innstilt på å måtte betale godt over 20 000 kr i året.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av RuneMC »

Du kan også sjekke denne som en prisreferanse - ganske enkelt å sjekke hva andre sykler koster i forsikring.
http://www.bilsport-mc.com/no/priskalkulatoren
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av SheDevil »

KennethV skrev: Og det er ingenting som tilseier at å køyre vakkert og å køyre effektivt ikkje kan skje samtidigt ;) Snarare tvert imot :P
Tre ting på en gang er best, tilfredstillelsen det er å kjenne at "ting fungerer" er fantastisk :prf
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av Crinos »

VFRdama skrev: Tre ting på en gang er best, tilfredstillelsen det er å kjenne at "ting fungerer" er fantastisk :prf
I følge kidsa så er "tre ting på en gang" = Kinderegg :lol

KennethV: Du sier at du får problemer innen for stripene... Det gjorde jeg også, men hadde ingen problemer på utsiden.. Sjåførlæreren min sa jeg måtte prøve å visualisere stripene når jeg kjørte på utsiden, så kjørte jeg på innsiden og alt var plutselig mye lettere!
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av Dexter »

Vi kjørte inn i en boks og skulle kjøre et 8-tallsmønster, ut en annen retning og der rett frem i krypfart til merkingen endte. det skulle gå sakte, men ikke for sakte heller. dem hadde en "kjærnetid" som vi måtte være innenfor. Jeg kan ikke huske at jeg plagdes med dette, men jeg må jo ha klart det for jeg har jo lappen nå :knegg slalomløypa var vanskeligere synes jeg, men jeg vet i ettertid at jeg kjørte ikke på den enkleste sykkelen...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av Crinos »

Husker godt oppkjøringa mi på MC..

Fikk først beskjed i fra kjørelæreren min om at jeg bare skulle øve meg litt på nødbremsing og 8-talls kjøringa mens han snakket litt med sensoren.
Jeg glemte meg litt og dro en stoppie som jeg holdt nesten hele veien frem til stopp merket, satte ned bakhjulet ventet i noen sekkunder med å stå stille, så kjørte jeg avgårde... Ble vinket henn til kjørelærer og sensor, og fikk kald is i magen... Var helt sikker på at jeg nå hadde strøket før oppkjøringa begynte...

Neida... Fikk bare beskjed om at vi sløyfet hele kjøregården, for det var jo tydeligvis ikke noe mer behov for å se hva jeg kunne der... :prf
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av ZZR-Tom »

Ikkje meiningen å få deg vekk i fra drømmen men har du vurdert andre typer sykkler slik at du muligens får bedre forsikring? Noke alà sportstouring?
Triumph sprint ST955i har eg hatt i 2 sesonger og var knallfornøgd med den, funka som berre f... her på smale svingete vestlandet og så fikk en en behagelig kjørestilling for langturer og crusinging i 50-60 soner.
Motoren er ikkje noke effekt monster med 110hk, men er bjørnsterk med sine 100nm og drar meget godt i alle gir uten at du noken gang er redd for at den skal kome og klasske deg over fingrane ved litt uvøren bruk av gassen.
Det er faktisk en sykkel som eg gjerne anbefaler til nybegynnera og erfarne. VFR800 og er en slik sykkel men motoren til Triumphen er bere så mykkje hærligare :prf

R6 har vel ca 115-120HK men "berre" 60-70NM? Muligens du kan få en ganske så mykje bedre forsikrings pris på en Sprint ST, men det er selvfølgelig ikkje en sykkel som kan konkurere med R6 når det kjem til bane kjøring og R6 er nok lettare å flippe fra side til side. Men til allsidig bruk så er en slik sykkel bedre en R6 o.l

KennethV
Innlegg: 53
Registrert: 21 sep 2010, 01:20
Motorsykkelen din: Snart..
Sted: Stavanger

Re: KennethV's "blogg"

Legg inn av KennethV »

Godt å høyre at eg ikkje er åleine med å slite litt med krypkøyringa.
Skjønner ikkje heilt kvifor den løypa er satt opp som den er. Men finner sikkert ut av det etterkvart ;)
Skal ihvertfall ikkje stresse med krypkøyringa. Det løsner opp til slutt.

Har vurdert andre sykler, og var faktisk inne på tanken på ein VFR800. Men fant ut at det ikkje heilt var det eg hadde lyst på.
R6 er jo ein av dei dyraste syklane å forsikre, og at den ST955i er billigare er det ingen tvil om.
Men når det er sagt, så synes eg ikkje at 11k med delkasko er så forferdeleg avskrekkande for min del ihvertfall.
Så blir nok R6 som første sykkel, og så får eg bruke åra som kjem på å finne ut av kva som passer meg best :) Men fram til dess så blir det nok drømmen som skal innfris ;)

Svar