Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av TGR »

Tja... det er vel kanskje begrenset hvor mye du kan bygge opp, du må jo få hele pakka under sykkelen for å kunne jekke den opp....

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Relax »

Jompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Ja, eller legg noe oppå jekkflata

Eventuelt bare kjøpe en jekk som er nesten helt den samme, bare løfter litt høyere ;)
De om ble nevnt oppe i tråden er slike.
Disse jekkene er også bredere "flate" i gulvet som gjør det mer stødig når du når max høyde.
En jekk i stiver materiale og mer tight sammensatt er mer komfortabel ;)

Det kan være store og tunge hjul på disse syklene, og noen setter sykkelen max opp og deretter en vanlig saksejekk el.lgn under bakhjulet. Da kan man løsne hjulet og deretter senke det på den jekken uten å slite seg ut osv

Som tidligere nevnt, noen sykler kan komme litt kan komme litt skjevt opp. Heller ikke alle HD'r er så flate under som flere sier. Det kan stikke ting ned om man ikke vil ødelegge.
Da kan man lage en braket, eller bearbeide jekken litt, for å skreddersy den til egen sykkel.


Her er en liten sammenligning av et par jekker.
https://www.youtube.com/watch?v=rG_-ETsu0Uk
"Do the right thing"

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KåreDump »

Relax skrev: 18 mar 2018, 12:22
Jompa skrev: 18 mar 2018, 11:17 Det med løftehøyde er noe jeg ikke hadde tenkt på, bra du nevnte det. Med bakskjerm som går langt ned under senter av hjulet må man nødvendigvis kunne løfte sykkeln ganske høyt for å kunne ta hjulet ned og ut.
En mulighet er å legge noen solide planker under jekken sånn at hele løftehøyda kan utnyttes til å løfte sykkelen.
Da skal vel hjulet gå klart av skjermen ?
Ja, eller legg noe oppå jekkflata

Du har ikke rare klaringa å gå på under sykkelen, med tanke på å legge noe imellom.
Det er bare så vidt den Jula/Biltema løfteren går under ramma når sykkelen står på støtta....
Til gjengjeld løfter den så høyt at det er null problem å få ut bahjulet.
Tror ikke den mekaniske saksejekken klarer å løfte så høyt.
(Tror strengt tatt den er mer beregnet for å stabilisere en sykkel på et løftebord. )

Har som sagt brukt Jula-løfteren flere ganger til å bytte hjul, både foran og bak på RoadKing og Ultra, og det går relativt smertefritt.

Alt etter hvor store potter du har, så kan det også være nødvendig å fjerne en av eksospottene for å få ut hjulbolten.
På Ultraen til kompisen min, som har "raka rør" fra Vance & Hines, fikk vi dratt ut bolten på oversiden av "potta", mens på min RoadKing måtte vi av med SE-potta på ene siden for å få ut bolten.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
Vi har en slik på verkstedet, og bruker den egentlig ganske mye. Genial løsning egentlig. Den er både sterk og stødig, selv når den er helt oppløftet.
Men når vi har sykler på str med din da bruker vi pallejekken

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Snart tre uker siden vi kom hjem fra påskeferie i Karibia og Florida.
Fort Lauderdale i to dager, ei uke på cruise og fire dager i Miami.

Cruiset kan vel enklest beskrives som late dager på et enormt skip med fri tilgang på mat og drikke.
Greit for late folk som meg, men ei uke er nok.
Hva sier du om 330 m lengde, 70 m over vannlinja, 225 000 tonn og godt og vel 8000 mennesker om bord ?

Det var kø ut fra Fort Lauderdale
DSCF4130.JPG
Stort skip, det største jeg har sett
DSCF4203.JPG
DSCF4158.JPG

Vi var i land på Haiti, Jamaica og i Mexico.
Så årets påsketur ble med vannscooter i Mexicogulfen.

Marked i Hussein Bolts hjemby, Falmouth på Jamaica
DSCF4176.JPG

I Mexico skriver de det de mener på skiltene.........
DSCF4209.JPG

Etter ei uke til sjøs bar det til Miami og 4 dager på South Beach. Jeg fikk meg noen soltimer på stranda og har aldri før bada så tidlig i sjøen.
Prisene var helt hinsides, selv for en nordmann. 30 dollar for en øl på på en fortausrestaurant langs Ocean Drive gjorde at alkoholkonsumet ble holdt på et ytterst edruelig nivå. Fordelen var at jeg slapp å lete etter "rest room" til stadighet. :knegg

Om noen lurer, så er det ett mc-merke som gjelder i Florida. Harley Davidson. Punktum.
Jeg så noen få andre sykler også, plastraketter, etpar BMW GS, en Yamaha FJR 1300 og i nabolaget til hotellet bodde det en Ducati Multistrada.
Ellers var det Harley i alle varianter, fra choppere til alle cruisermodellene og forbausende mange Road King, Road Glide, Street Glide og Electra Glide.
Jeg har alltid hatt en forestilling om at Harley er for hvite menn over 40 med pondus, skjegg, tatoveringer og bikeruniform.
Sånn var det ikke i Miami.
Jeg så mange svarte og folk fra lengre sør i Amerika på Harley. Ikke mange damer som kjørte, men noen var det.
Og bare et fåtall av dem så ut som de "bikerne" vi ser her i landet.
Mange av syklene var lettere customisert med bla a større forhjul enn originalt. Høyere styre var også vanlig, men få apehengere.
Desto mer ledlys under tanken og over alt, og eksosanlegg med gromlyd.
Alle andre farger enn ensfarget svart, gjerne kombinasjon av svart og lilla, svart og mørkerød div varianter av blå eller grønn osv.
Jeg har også hatt ei forestilling om at det er rock som gjelder når man kjører HD, og skjønte etter hvert at jeg tok feil der også.....
Jeg hørte ikke "Born to be Wild" en eneste gang
Fra flere av syklene gjallet rap,en utover gatene, pluss Hiphop og Gud vet hva alle musikkstilene heter.
Vel, jeg ble noen illusjoner fattigere og noen erfaringer rikere. Og fikk ikke et eneste bilde av noen sykler. :sorry

Miami Beach
DSCF4286.JPG

Dette må være folkebilen i Miami:
DSCF4301.JPG
Mustang i retrodesign, den blir bare finere jo mer jeg ser på den. :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av AJ »

Wow... :O !
Litt av en ferie, må jeg si...!
Ble vel sikkert svidd av av par lapper der, tenker jeg... ;)
Like sikkert som at det må ha vært en riktig god feireopplevelse :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jompa »

Jo, det ble absolutt svidd av noen lapper...... æ måtte spørre fruen om ho hadde ubegrenset kreditt på mastercardet, noe ho heldigvis ikke hadde. Så nå blir det til å jobbe overtid for å berge konkursboet. Neida, det er ikke såå galt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av AJ »

Uansett er det en tid for når man skal unne seg ferieluksus som dette. Et minne for livet, vil jeg absolutt tro :D :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KawaKjetil

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av KawaKjetil »

Dette så ikke værst ut! Har vært på cruise i Middelhavet, og satser på en tur til Carribean en dag.
Har tidligere jobbet til sjøs, så har vært mye rundtom der borte. Men vi hadde ingen paraplydrinker ombord som jeg kan huske :D

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Grendel »

Herlig tur du hadde der @Jompa.
Vi var i USA for noen år siden. Det er absolutt et land jeg vil tilbake til. Vi leide bil, Lincoln selvfølgelig.

Slikt anbefales.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jacobsen
Innlegg: 218
Registrert: 31 jan 2012, 19:10
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Jacobsen »

Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg også :D Fikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av Stian87 »

Det så utrolig fint ut. Litt av en ferie gitt :thumleft sikkert velsig deilig etter denne lange vinteren (som kanskje ikke er helt over oppe i nord?)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av gsx750_80 »

Jacobsen skrev: 26 apr 2018, 08:21 Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg også :D Fikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)
Glimrende forhold for mc i sørlige California, ja, men svært få å se på vegene, i urbane strøk, og på de sentrale veggene omkring feks
LA og San Diego. Interstate 5 er hovedvegen mellom de to byene, og der er det lite mc å se. Mange flere på E6 omkring Trondheim, feks.
Man må av hovedvegene for å se særlig mc-trafikk, vanligvis.
Jeg bodde i San Diego i 2015-2016, og ble en søndag med på tur med San Diego Super Moto, som finnes i (bla) denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=GXceeGUo6HY
Gikk altså mye på Supermotard-sykler, som man kan observere i videoen. Ikke sjelden var det 50 + sykler i flokk, og for en dels vedkommende gikk det mer på bakhjul eller forhjul, og annenhvert lyskryss ble benyttet til burning, omtrent. Rasende festlig.
Var med på en slik tur fra nord for La Jolla, og ned til SD sentrum. Rart ikke politiet tok affære, men de ville kanskje ikke blande seg inn
i en flokk med 50-70 sykler som kjørte som det knapt eksisterte trafikkregler.
Ellers meldte jeg meg inn i San Diego Adventure Riders ( http://www.dualsport-sd.com/ ), en nettbasert klubb (på enkelte sett og vis ikke så ulik mc-siden, bortsett
fra at man måtte betale for adgang til visse forum på nettsiden, adgang til turer, barbecues og diverse rabatter i lokale mc-sjapper.
En snedig sak var at man kunne kjøre fritt med mc i ørken og nær sagt over alt. (Helt ulikt regler for snøscooter her til lands, mao ).
Eks i Ocotillo wells; https://www.youtube.com/watch?v=HToLtFpzKF4 eller Glamis dunes
https://www.youtube.com/watch?v=5jsQc9Y__KY som er i nærheten av SD.

Mao mye adventure-sykler / super moto . Sørlige Califronia er helt fantastisk for motorinteresserte. Men, som noen påpekte, lite HD å se.
(Overraskende lite amerikanskproduserte biler i SoCal også. Bestselgere er vel Camry, Accord o.l.)
mvh

-gsx750_80

Svar