Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 20 des 2019, 13:47
Bjerknez skrev: 20 des 2019, 13:42 Mange trøster hunden sin når den blir skremt. Hunder liker å bli dullet med, men når man gjør dette så underbygger man tilstanden den er i der og da. Hunden har da forstått at når den blir engstelig og redd, så får den kos.
Dette er det mange som ikke forstår, ja.

Men det er vel med hundeeiere som med foreldre... Det er mye som gjøres som er både bra og dårlig. Noen skulle ikke hatt hund, noen skulle ikke hatt barn, men som regel går det vel relativt greit.

Men har bikkja di ALRDI funnet på noe tull av noe slag tror jeg enten du husker dårlig eller har hatt ekstremt flaks :lol
Joda, det er en hund med instinkter. Når den var valp (før 6 mnd) så prøvde dne seg å gnage på alt som var. Det tok oss noen uker med intens jobbing samt telefoner til hundetrenere og en god dose fornuft før vi fikk lært bort at dette er noe som ikke aksepteres over hodet, ever. ALDRI!. Ikke EN enesta gang skulle bikkja få gå fra en slik hendelse med hevet hode. Der var vi sinnsykt bastante.

Vi holdt på med noe som kalles "positiv innlæring" og det betyr at man aldri skal straffe valpen(hunden) ved å kjefte. Så fort den gjorde noe den ikke skulle, så snudde vi oss rundt og var helt stille og ignorerte den helt. Til slutt (etter mange minutter) så gir den opp og legger seg ned. Da snur vi oss tilbake og fortsetter leken.

Etter 2-3-4-5 ganger har den skjønt poenget. Lek er lov, men biter den er det over. Valper lærer veldig fort!

Det er også viktig å aktivisere hunden. Slite den ut mentalt. Vi lærte vår hund og lukke skuffer på ordre på under 5 min! Klikketrening drev vi også mye med. Vi dro også på det som var av hundetreff etc.

Så jeg mener vi har gjort alt riktig (mer eller mindre). Vi har gjort noen bommerter inni mellom selvsagt som det har tatt tid og rette opp igjen. Feks. klarte jeg kunststykket å få den til å bli redd for lyden av spikerpistol ved at jeg trente dne feil. Det tok med 5 minutter å få den til å stikke halen mellom beina når lyden av spikerpistol hørtes.

I dag er ikke bikkja redd for en dritt. Den er veldig lydig og drar ikke i bånd når vi ber han om det. Den løper løs på gårdsplassen og har aldri noensinne stukket av lenger enn ned til naboen (som har hunder). Dette har skjedd to ganger på 10 år. Ikke de siste 8 årene.

Men jamt over kan jeg si at den ikke har gjort mye galt nei. Annet enn å miste noe så inn i gamperæva mye pels!!!!! :evil Men det får vi vel ikke gjort noe med..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Det skal sies at det nok er noe helt annet og få en livredd voksen hund som har blitt behandlet dårlig til å bli 100% uredd. Ikke umulig, men langt værre enn å få en valp til å bli en trygg hund. Det vil jeg påstå er ganske enkelt.

Så lenge hunden ikke er redd og den stoler på sin eier og er underdanig, så er alt som det skal være. Så fort hunden hører en ubehagelig lyd (et høyt smell) så vil den derfor se først på min reaksjon, siden jeg er "flokklederen". Hvis jeg blir redd, blir hunden redd. Hvis jeg ignorerer smellet, så gjør også hunden det.

Det er slik vi fikk den til å ikke være redd for fyrverkeri etc.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Oi, her var det mye .
Enig i at alle som skaffer sin første valp bør ta et valpekurs, men etter at valpen er i hus, ikke før.
Da får man prøvd ut teori og praksis med en gang, og bli korrigert underveis i kurset.
Jeg er så heldig å ha et par i nabolaget som driver med oppdrett og dressur av hunder, så av dem har jeg fått mye lærdom gratis.

F eks det med å være konsekvent.
Jada, jeg skjønner utmerket godt hvorfor man skal være konsekvent i oppdragelsen av en hund, men i praksis blir det et stykke mellom liv og lære. Alle hunder er heller ikke like avhengige av konsekvent opptreden fra eieren.

Du skrev mye vettig og nyttig, Bjerknez.
Greit med litt repetisjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jeg har også hatt en del hunder opp gjennom årene. For det meste jakthunder, da dette var min store hobby og interesse i mange år. Engelsk Setter, Pointer, Breton, Beagle, Norsk Elghund svart. I tillegg hadde jeg noen år to stk Siberian Husky som jeg hadde mange artige skiturer sammen med.
Av disse var det bare de to huskyene som det ikke var mulig å dressere godt nok til å kunne stole på dem. Snudde jeg ryggen til dem var det alltid ett eller annet djevelskap de fant på. Det nyttet bare ikke. Men når trekkselen var på var de bare helt utrolige :D

En ting er i alle fall sikkert. Valper må dresseres fra første dag du har dem. Alt for mange synes for mye synd i den stakkars valpen som ble tatt fra mora si, og klarer ikke å sette grenser for den før det er for seint. Da har de det gående. Andre forventer at hunden tenker og resonerer som et menneske, og blir fortvilet når det går opp for dem at de ikke blir forstått av hunden.
Man starter med å sette grenser allerede første dag. Alltid være 100% konsekvent. Gjør man et lite unntak fra hovedregler en dag, så griper valpen muligheten og da er det vanskelig å snu trenden igjen. Enkle korte kommandoer skal trenes inn veldig tidlig, da sitter de så lenge du er konsekvent og aldri gjør unntak. Dermed bygges det et tillitsforhold som er veldig verdifullt senere.

Det hender jeg savner hund. Men jammen er jeg glad jeg slipper også.. :P

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Jeg er litt sånn ... tja... til dette også jeg. Min erfaring er at det ikke stemmer at man ikke kan lære "gamle" hunder noen ting.
Min første hund var en Vorster, og siden har det blitt en Schäfer, 2 rottisser, og nå en DvergSchnauzer.

Den første Rotweileren vi hadde, var ei tispe. Lang historie, men kortversjonen er at madammen hadde en butikk i sentrum i Porsgrunn, og der var det stadig en rusavhengig innom. Han hadde den tispa, og vi hilste stadig på den. En dag kom han og lurte på om vi kunne overta henne, for han hadde innsett at han ikke kunne gi henne en god og stabil tilværelse. Vi var litt skeptiske, for vi hadde små barn på den tida. Men vi ble enige om gi det et forsøk, og prøve en uke i første omgang.

Det gikk over all forventning. Hun var ett år gammel da hun kom til oss, og tilpasset seg veldig lett, hun var lett å lære opp, og verdens snilleste hund.

Så jeg for min del er litt motstander av alle type "absolutter" når det gjelder hund. Hvis bikkja er frisk i hue, så går det meste an. :thumleft

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av FredrikE24 »

Mine foreldre hadde en strihåret dachs. Kunne være helt OK som familiehund inntil den fikk los på noe. Mao. Den var snill og leken ellers. Lydig var den og.Kunne være alt fra sau til en katt, evt. Noe mye større. Da klikka det helt for bikkja. Han hadde en av/på bryter. Fikk gå relativt fritt på hytta, men hadde en 25 liters kanne hengende på et langt tau for at han ikke skulle stikke av utenfor hyttetomta da den enkelt kunne sno seg gjennom plankene i gjerdet. En dag får den los på noen sauer og klikker helt. Setter fart mot gjerdet og gjennom. Kanna også, så plankene spruta. Man så bare kanna nedover lia i buskene nedover. Bikkja var borte i fire dager. Da hadde en lokal bonde i bygda fått besøk av han. Vi snakker rundt 45 minutters kjøring med bil. Da hadde dachsen jagd ut bondens egen hund og funnet seg til rette i godstolen.
Ikke helt god den bikkja kanskje, men de er nå avlet for jakt i hi.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22746
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Er nok ikke bikkja det var noe galt med :)

Den fulgte bare instinktene sine. Enten med eiers fulel viten og vilje, eller motsatt. Er det motsatt, så har nok eier gjort noen bommerter i oppdragelsen. Noen hunder har instinkter som sitter litt dypere enn andre og er dermed litt mer krevende og håndtere, men umulig....? Langt i fra, men man må være konsekvent fra dag en.

Alle hunder (også vi mennesker) må ha en flokkleder. Vi mennesker har foreldre og uten foreldre kan det fort gå galt. På jobben må vi ha en sjef og det må alltid være noen som passer på oss. Dete fenomenenet finnes også i dyreverden.

Uten at jeg er helt sikker, så har jeg hørt at en ulveflokk kan drepe alfahannen og ta over rollen hvis ikke alfahannen stepper opp. En hund som har en tydelig flokkleder er som regel veldig lydig og rolig.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Nå er det sånn at langt ifra alle mennesker er avhengig av å ha en sjef, eller leder som det heter i dag.
Antallet enmannsforetak i landet skulle være godt nok bevis for det.
Vi mennesker har for det aller meste fjernet oss fra «flokkinstinktet» og er istand til å foreta egne valg som vi gjerne foretrekker å tro er rasjonelle og basert på fakta og reelle behov.
De fleste valgene vi gjør er nok uansett basert mest på følelser, til forskjell fra dyrenes instinkte valg som styres av behovet for å overleve og bringe arten videre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

I går kveld klarte jeg endelig å slite meg løs fra valpeoppdragelse, tv, kaffe og julegodter, nettbrett og godstolen, og fikk en time der hvor jeg er sjef over alle sjefer , garagen.
De første twincam-motorene hadde dårlige kamkjedestrammere. Plastsleidene som ligger an mot yttersida av kjedene ble fort utslitte og kunne gå i oppløsning. Plastbiter i oljen kunne derfor føre til havari.
Nå hadde jeg fått løfte om at dette var utbedret på min sykkel, så jeg var egentlig ikke så veldig spent da jeg skrudde av registerdekslet.
Jeg hadde ventet nye kjedestrammere og fant ut at hele "cam support plate" var byttet ut med ettermarkedsdeler fra Feuling. :thumleft
Dette er oppgraderinger som både S&S, Feuling, Screaming Eagle m. fl har produsert helt siden Twincam-motoren ble lansert i -98.
Den jeg har bruker fremdeles kamkjedene, men det finnes også dyrere oppgraderinger der kjedene er erstattet av tannhjul.
20191229_151119_resized.jpg
20191229_151109_resized.jpg
Kamakslingene sitter bak den røde plata og er lagret opp i plata og motorblokka på innersida.
Kjeden man ser på bildet driver den bakerste kamakslingen, den fremste drives at et kjede mellom kamakslingene bak plata.

Litt av juvelsamlinga.
Det har blitt noen stunder med polering av eksosdeler, det aller meste av dette er varmeskjold.
Noen irriterende fingermerker, dem får jeg fjerne når alt engang er på plass igjen.
20191229_145132_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Ser bra ut, kjenner en som byttet til rakskårne drev/kamsett pga skade både på kam og strammer (etter snaut 30.000km), han angrer som en hund (apropos...).
Det gviner i dreva så han må bruke ørepropper.
Var ikke derfor han kjøpte Electra Glide (2002).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 30 des 2019, 20:06 De første twincam-motorene hadde dårlige kamkjedestrammere. Plastsleidene som ligger an mot yttersida av kjedene ble fort utslitte og kunne gå i oppløsning. Plastbiter i oljen kunne derfor føre til havari.
Nå hadde jeg fått løfte om at dette var utbedret på min sykkel, så jeg var egentlig ikke så veldig spent da jeg skrudde av registerdekslet.
Den sorte Electraen som var på Gullvåg, til dmorvik, den har fått drevsats i stedet for kjede. Det er en 2001 TC mener jeg...
Har ikke hørt at han har nevnt noe om noen ulyder e.l.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av KåreDump »

Kjellrf skrev: 30 des 2019, 20:29 Ser bra ut, kjenner en som byttet til rakskårne drev/kamsett pga skade både på kam og strammer (etter snaut 30.000km), han angrer som en hund (apropos...).
Det gviner i dreva så han må bruke ørepropper.
Var ikke derfor han kjøpte Electra Glide (2002).
Rettskårne drev uler, sånn er det bare! :-|
En annen ting er at mange TC har for stort kast i veivia til at man kan bytte til drevsats ( > 0.003").
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

TGR skrev: 30 des 2019, 21:51
Jompa skrev: 30 des 2019, 20:06 De første twincam-motorene hadde dårlige kamkjedestrammere. Plastsleidene som ligger an mot yttersida av kjedene ble fort utslitte og kunne gå i oppløsning. Plastbiter i oljen kunne derfor føre til havari.
Nå hadde jeg fått løfte om at dette var utbedret på min sykkel, så jeg var egentlig ikke så veldig spent da jeg skrudde av registerdekslet.
Den sorte Electraen som var på Gullvåg, til dmorvik, den har fått drevsats i stedet for kjede. Det er en 2001 TC mener jeg...
Har ikke hørt at han har nevnt noe om noen ulyder e.l.
Jo, jeg husker at han fortalte at han hadde bytta. Han hadde vel også bytta til liitt hvassere kammer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

KåreDump skrev: 31 des 2019, 08:38
Kjellrf skrev: 30 des 2019, 20:29 Ser bra ut, kjenner en som byttet til rakskårne drev/kamsett pga skade både på kam og strammer (etter snaut 30.000km), han angrer som en hund (apropos...).
Det gviner i dreva så han må bruke ørepropper.
Var ikke derfor han kjøpte Electra Glide (2002).
Rettskårne drev uler, sånn er det bare! :-|
En annen ting er at mange TC har for stort kast i veivia til at man kan bytte til drevsats ( > 0.003").
Bruker du pakningssement på pakninga til registerdekslet ?
Jeg har ny pakning og har sett etter i manualen uten å finne noe annet enn moment og rekkefølge på skruene som holder dekslet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Da jeg jobbet med mc, brukte vi ofte ett SYLTYNT lag med Loctite 5026 blå pakningsilicon (ta på, fjern det du kan få klemt ut mellom fingertuppene) på alle dekselpakninger. Da risikerte vi at vi kunne bruke pakningen flere ganger. Men er ikke nødvendig hvis man alltid har ny pakning for hånden.
For mye pakningsilicon kan være døden for motoren...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar