Jompa, en mann i 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Grendel skrev: 22 nov 2019, 08:01 Hva legger du i "myk pakke"?
Hva (hvem) legger hun i "myk pakke "?

8-)
Hmmm, hvis du tenker det samme som meg, er det en fin tanke. Men det er umulig, ho klarer aldri å ligge i ro under juletreet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jeg hadde en plan om å bruke noen kvelder i uka til å pusle litt med sykkelen.
Så langt har det bare blitt litt gnikking på eksosanlegget.
Litt av årsaken er at vi kjøpte en engelsksettervalp for en måned siden.
Gaisa som hun heter er nå blitt 12 uker og må holdes øye med så lenge hun er våken.
Hvis ikke tømmer hun blomsterpotter, gnager på møbler eller plager katta. I tillegg til alt annet en veloppdragen hund ikke skal gjøre.
Det er i det minste blitt stille om natta, som oftest til fem på morran.
20191213_223222[65].jpg
Her for noen dager siden ble valpen endelig akseptert av Loke, som nå er eldst.
Mora måtte avlives tidligere i høst pga kreft og egentlig var vi enige om at når en av hundene døde, skulle vi bare ha en hund.
Det gikk ikke lenge før fruen begynte å prate om og skaffe valp.
Jeg prøvde så vidt å argumentere med at vi hadde jo vært enige, men skjønte fort at jeg kom til å tape.

Vel, med to ukers juleferie kan det vel enda bli litt tid i garasjen, og det er enda leeeenge igjen til sommeren,
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Olav K »

Gratulerer med nytt familiemedlem, som er nesten like strevsomt som en ånkli unge.
Men det går seg til, det er vel gjerne kjerringa sin jobb å lære nykomlingen litt folke/hundeskikk)

Når jeg og det som den gang var kona (nå "dragen") fikk oss hund igjen, sa folk at "dersom Vivian er like flink å dressere hunder som ektemannen, blir det en snill hund" :-D

Om hun lyktes?? det må andre uttale seg om :-D
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Utifra det du skriver kan det se ut som du er heldig som ikke ble avlivet. :lol
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Olav K »

Jompa skrev: 19 des 2019, 23:09 Utifra det du skriver kan det se ut som du er heldig som ikke ble avlivet. :lol
Jeg var ikke heldig, jeg rømte :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Grendel
Innlegg: 489
Registrert: 20 apr 2016, 20:54
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Grendel »

Min eldste datter har også fått seg valp. En corgi.
Mye styr. Artig liten kar.

God Jul til alle dere MC-venner!
Snart snur solen og våren kommer.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Har selv en hund, en voksen Golden Retriever (10 år gammel). Veloppdragen sofagris som fortsatt er 2 år i hue og ekstremt glad i alt som kan spises.

Vi lærte den tidlig til å ikke bite i ting. Der var vi VELDIG bastante. Han har til dags dato ikke tygget i stykker noe som helst etter at han rundet 6mnd. Gir jeg bikkja en sokk, så bærer den bare rundt på den.

Jeg bestemte meg også for at jeg ikke skulle gli inn i mengden av folk som omtrent må dope ned bikkja på nyttårsaften. Jeg har tatt med bikkja ut på nyttårsaften klokken 00:00 hvert eneste år siden den var valp. I dag bryr den seg ikke døyten om raketter. I fjor sovnet han på verandaen litt over 00:00.

Hunder er ikke født redde. Det er vi mennesker som gjør dem redde.

Jeg har til og med opplevd en gang å få kjeft av en annen hundeeier fordi jeg tok med bikkja ut på nyttårsaften. Han lurte på om jeg var glad i bikkja mi. Jeg spurte hvor bikkja hans var... og den var innelåst i kjelleren... Bikkja mi gikk jo bare å logret og koste seg...

Enkelte mennesker er så utrolig ensporet at jeg blir kvalm av sinne...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Gratulerer med nytt familiemedlem forøvrig! :thumleft

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 20 des 2019, 12:43 Hunder er ikke født redde. Det er vi mennesker som gjør dem redde.
Tvilsom påstand Bjerknez..... Hunder formes også av genetikk. Arv og miljø, akkurat som folk... :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

TGR skrev: 20 des 2019, 13:25
Bjerknez skrev: 20 des 2019, 12:43 Hunder er ikke født redde. Det er vi mennesker som gjør dem redde.
Tvilsom påstand Bjerknez..... Hunder formes også av genetikk. Arv og miljø, akkurat som folk... :thumleft
Ja noen hunder sliter mer enn andre og jeg er enig med deg, men jeg tør påstå at dette kan korrigeres med riktig oppdragelse. :thumleft
Sist redigert av Bjerknez den 20 des 2019, 13:33, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Problemet er at alt for mange bestemmer seg fra dag en at hunden skal låses inne når man skal skyte opp raketter. Jeg har sett folk som løfter opp og tviholder på hunden sin, mens hunden bjeffer og vrir seg. Alt for mange gjør feil og ALLE burde tatt seg en tur på valpekurs før man fikk seg valp for første gang.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Sted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Bjerknez skrev: 20 des 2019, 13:28
TGR skrev: 20 des 2019, 13:25
Bjerknez skrev: 20 des 2019, 12:43 Hunder er ikke født redde. Det er vi mennesker som gjør dem redde.
Tvilsom påstand Bjerknez..... Hunder formes også av genetikk. Arv og miljø, akkurat som folk... :thumleft
Ja noen hunder sliter mer enn andre og jeg er enig med deg, men jeg tør påstå at dette lett kan korrigeres med riktig oppdragelse. :thumleft
Joda, i stor grad er det gyldig. Men ikke alltid. Det avhenger ofte av holdningene som har påvirket avl. Noen kenneler er helt på tryne, og avler kun på eksteriør. Jeg har en hund som dessverre kommer fra en sånn oppdretter. Flott eksteriør, men født vettaskremt. Vi jobbet masse med sosialisering da vi oppdaget det, så han fungerer greit nå. Men i nye fremmede situasjoner så skal det lite til før han mygger ut.

Men han er ikke redd for alt mulig da, og fyrverkeri er ikke noe stort problem, med mindre det kommer noen voldsomme drønn :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Legger man lista fra den er valp så mener jeg det er lett og skape en trygg hund. Kjøper man en voksen hund som har hatt diverse problemer og eller har opplevd traumer blir det fort værre, men ikke umulig tror jeg.

Skal hunden være trygg må den ha en leder. En hund som ikke har noen god og tydelig leder (eier) vil fort bli usikker og eller ta over komandoen helt. Den kan da "bestemme" seg for at noe er farlig og prøver du å hjelpe, så stoler den ikke på deg da den ikke ser deg som en leder.

Mange trøster hunden sin når den blir skremt. Hunder liker å bli dullet med, men når man gjør dette så underbygger man tilstanden den er i der og da. Hunden har da forstått at når den blir engstelig og redd, så får den kos.

Veldig enkelt formulert, men det med å oppdra en hund ser jeg for meg blir litt som å oppdra mennesker (barn).

Brukeravatar
Sakkle
Innlegg: 1080
Registrert: 28 aug 2017, 23:57
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 20 des 2019, 13:42 Mange trøster hunden sin når den blir skremt. Hunder liker å bli dullet med, men når man gjør dette så underbygger man tilstanden den er i der og da. Hunden har da forstått at når den blir engstelig og redd, så får den kos.
Dette er det mange som ikke forstår, ja.

Men det er vel med hundeeiere som med foreldre... Det er mye som gjøres som er både bra og dårlig. Noen skulle ikke hatt hund, noen skulle ikke hatt barn, men som regel går det vel relativt greit.

Men har bikkja di ALRDI funnet på noe tull av noe slag tror jeg enten du husker dårlig eller har hatt ekstremt flaks :lol
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Svar