Geir's notater - 2014

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Pollti »

Geir skrev:
Pollti skrev:Send en mail til Richard Hyosung. Han er ordentlig bra på alt av deler, ikke bare på det som står med bilde på hjemmesiden hans.
Høres ut som en plan - ser lovende ut bare det som vises på nettsiden. :thumleft

Tja. vi får håpe det. Når det gjelder bakdemper og forgaffel så var Gammelgutt plaget med lekkasjer på begge på sin GT 250. Hvorfor vet jeg ikke men han plundret litt for å få det i orden ihvertfall. Gammlingen kjører vel litt tungt lastet, den bøtteknotten er jo konstant på tur :knegg Bakdemper skaffet jeg fra Korea, den lakk etter en stund den og men Gammlingen hadde en teori om hvorfor den tilsynelatende reparerte seg selv. Forgaffelen gikk han også et par runder på, GT 250 har oppned gaffel slik GTR 125 har men jeg har ikke hatt problemer hverken med bakdemper eller konvensjonell gaffel. Er det O ringer som du har problemer med så ville jeg hørt med en velassortert maskinforretning som Tess om hva de har i hyllene.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Geir »

Da var to "milepæler" i mc-livet passert, og det på rappen.

For det første har jeg endelig funnet en mc-klubb å melde meg inn i - Red Knights MC Chapter Norway 1 (RKMC). Dette er en internajonal mc-klubb for brannfolk, og RKMC Chapter Norway 1 er det første "chapteret" i norden. Skulle det være noen i bransjen her inne på mcsiden.no (det vet jeg forresten at det er...) som er nysgjerrige på RKMC finner dere mer info på http://redknightsmc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Som om det ikke skulle være nok; fruen har vært med på mc-tur for første gang på 26 år! (Var hun som kom med det tallet - jeg tar det bare for god fisk.) Turen - som gikk over ca 55 km og ca 2,5 timer inkl. en tur innom Rimi for å fylle sideveskene - gikk over all forventning og fruen tok ikke skrekken. Nå ser jeg for meg at dersom jeg spiller kortene rett så får jeg henne kanskje til å foreslå ny sykkel om et års tid eller så - her blir det ikke Corbin sal med det første for å si det sånn.... :knegg
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Pollti »

Kanskje fruen blir mere ivrig enn deg ? Hvordan går det med Hysa til guttungen og kjøreopplæring da ?

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Duville »

Geir skrev:
Intruder skrev:Har faktisk ikke vært nærmere Møredistriktene enn på Dombås.Må jamen prøve å få til en tur i sommer,noen som vet om ei rute som inkluderer Trollstigen.Geiranger,Molde og Åndalsnes.
Gjør ikke noe om det blir litt ferjing,den som har seilt på Mjøsa i en sprøkkin holk tåler da
ei kule stormvær.. :lol
Lønner det seg å sitte på sykker`n under eventuell ferjetur,hvis ikke kan vel dekksmannskapet
sikre skikkelig ?
Ferge og vestlandet hører sammen - slik er det bare. På fergeturer i fint vær med rolig sjø setter jeg bare sykkelen på sidestøtten i 1ste gir og setter meg i salongen med en kaffeskvett. Fergekaffe er som kjent kvasse saker som holder deg våken og klar leeeenge... Er sjøen mer rukkete og på mer værharde strekninger setter jeg en slik dekk-kile som brukes bak/foran hjulene på lastebiler osv. under motoren på motsatt side av sidestøtten. Da tar sidestøtten lasten ene veien og kilen den andre. I skikkelig drittvær har alltid fergemannskapet kommet med stropper og vært behjelpelig med å sikre, så det går nok fint. Kan trygt anbefale vestlandstur! :thumleft
Ville bare si at du sitter vel på mcen hvis skipperen overlater til lærlingen å legge til land, med beina godt planta i jorda (dekket) og handbrems i bunn. Sånne lærlinger har en tendens til å komme litt hardt inn i ferjeleiet så da kan det være greit å være litt forberedt og ha god kontroll, og så er det greit å være klar til å kjøre i land. Heldigvis er det ikke alltid lærlingen som styrer men ganske ofte og så vet vi aldri når han slipper til :mk

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Tysnes »

Geir skrev:Da var to "milepæler" i mc-livet passert, og det på rappen.

For det første har jeg endelig funnet en mc-klubb å melde meg inn i - Red Knights MC Chapter Norway 1 (RKMC). Dette er en internajonal mc-klubb for brannfolk, og RKMC Chapter Norway 1 er det første "chapteret" i norden. Skulle det være noen i bransjen her inne på mcsiden.no (det vet jeg forresten at det er...) som er nysgjerrige på RKMC finner dere mer info på http://redknightsmc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Som om det ikke skulle være nok; fruen har vært med på mc-tur for første gang på 26 år! (Var hun som kom med det tallet - jeg tar det bare for god fisk.) Turen - som gikk over ca 55 km og ca 2,5 timer inkl. en tur innom Rimi for å fylle sideveskene - gikk over all forventning og fruen tok ikke skrekken. Nå ser jeg for meg at dersom jeg spiller kortene rett så får jeg henne kanskje til å foreslå ny sykkel om et års tid eller så - her blir det ikke Corbin sal med det første for å si det sånn.... :knegg
Håper du er god i kortspill :knegg

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Geir »

Pollti skrev:Kanskje fruen blir mere ivrig enn deg ? Hvordan går det med Hysa til guttungen og kjøreopplæring da ?
He, he... Liten fare for at hun skal havne i det moduset foreløpig, men skulle det skje så får jeg bare ofre meg. Jeg ser på det som min simple plikt å sette felles interesser foran ... ehem... yndlingsoppgaver... som husmaling, terrassebygging, hagemuring og tilsvarende sysler. Det blir selvsagt tøft, men... :-J

Hysen til avkommet er oppe og går igjen etter en aldri så liten velt i sakte fart under øvelsekjøring. Guttungen stivnet i en sving og kjørte rett ut i naturen - jeg kjørte bak og fanget det hele på video som i ettertid er behørig gjennomgått & analysert. Men nå er kåper osv. reparert og lakkert, potten er festet skikkelig og føreren er ved godt mot og helt uten andre skader enn en ripe i stoltheten. Jeg var i grunnen glad jeg ikke satt på når det skjedde, men på den annen side hadde det kanskje ikke skjedd hvis jeg hadde anbrakt legemet mitt bakpå Hysen? Er det overdreven tro på egne evner til feilkorrigering tro? :scratch We'll never know... Uansett; nå skal han ha dobbeltime førstkommende mandag, så langkjøring - eller sikkerhetskurs på vei... - påfulgt av teori og oppkjøring. Har en følelse av at sjåførlæreren kommer med et "han må nok ha et par timer til..." etter mandagstimene. Han hadde kjøpt en diger BMW K1600 til 380 000 riksdaler, og jeg begynner å mistenke at han hadde guttungen og meg i tankene da han pønsket ut finansieringsplanen...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av AJ »

Du verden, må jeg bare si...
Veldig bra at livsledsageren ble med på tur igjen etter 26 år :thumleft
Skal se det blir uproblematisk å få henne med på å kjøpe ny(ere) sykkel etter hvert :knegg

Og dette med å ofre seg for saken, som påpekt i en post ovenfor her, krever selvfølgelig mye, men slike valg må man tross alt ta her i livet... :-k :-)å
:jada:

:knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - guttungens Hyosung GT125R

Legg inn av Geir »

Duville skrev:
Geir skrev:
Intruder skrev:Har faktisk ikke vært nærmere Møredistriktene enn på Dombås.Må jamen prøve å få til en tur i sommer,noen som vet om ei rute som inkluderer Trollstigen.Geiranger,Molde og Åndalsnes.
Gjør ikke noe om det blir litt ferjing,den som har seilt på Mjøsa i en sprøkkin holk tåler da
ei kule stormvær.. :lol
Lønner det seg å sitte på sykker`n under eventuell ferjetur,hvis ikke kan vel dekksmannskapet
sikre skikkelig ?
Ferge og vestlandet hører sammen - slik er det bare. På fergeturer i fint vær med rolig sjø setter jeg bare sykkelen på sidestøtten i 1ste gir og setter meg i salongen med en kaffeskvett. Fergekaffe er som kjent kvasse saker som holder deg våken og klar leeeenge... Er sjøen mer rukkete og på mer værharde strekninger setter jeg en slik dekk-kile som brukes bak/foran hjulene på lastebiler osv. under motoren på motsatt side av sidestøtten. Da tar sidestøtten lasten ene veien og kilen den andre. I skikkelig drittvær har alltid fergemannskapet kommet med stropper og vært behjelpelig med å sikre, så det går nok fint. Kan trygt anbefale vestlandstur! :thumleft
Ville bare si at du sitter vel på mcen hvis skipperen overlater til lærlingen å legge til land, med beina godt planta i jorda (dekket) og handbrems i bunn. Sånne lærlinger har en tendens til å komme litt hardt inn i ferjeleiet så da kan det være greit å være litt forberedt og ha god kontroll, og så er det greit å være klar til å kjøre i land. Heldigvis er det ikke alltid lærlingen som styrer men ganske ofte og så vet vi aldri når han slipper til :mk
Sitter alltid på mc'en når de legger til ja! Enkelte slenger jo skuta i kaien og da må man være klar. Jeg er ikke sikker på at lærlingen alltid er den verste, men det er riktig som du sier; man vet aldri når mennesket med svært dårlig hånd/øye koordinasjon slipper til... :knegg
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Geir »

Tysnes skrev:
Geir skrev:Da var to "milepæler" i mc-livet passert, og det på rappen.

For det første har jeg endelig funnet en mc-klubb å melde meg inn i - Red Knights MC Chapter Norway 1 (RKMC). Dette er en internajonal mc-klubb for brannfolk, og RKMC Chapter Norway 1 er det første "chapteret" i norden. Skulle det være noen i bransjen her inne på mcsiden.no (det vet jeg forresten at det er...) som er nysgjerrige på RKMC finner dere mer info på http://redknightsmc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Som om det ikke skulle være nok; fruen har vært med på mc-tur for første gang på 26 år! (Var hun som kom med det tallet - jeg tar det bare for god fisk.) Turen - som gikk over ca 55 km og ca 2,5 timer inkl. en tur innom Rimi for å fylle sideveskene - gikk over all forventning og fruen tok ikke skrekken. Nå ser jeg for meg at dersom jeg spiller kortene rett så får jeg henne kanskje til å foreslå ny sykkel om et års tid eller så - her blir det ikke Corbin sal med det første for å si det sånn.... :knegg
Håper du er god i kortspill :knegg
Har egentlig aldri vært min sterke side, men det er lov å håpe at det går seg til... Har alltid hatt en ide om at mc i x-antall hundretusenkronersklassen er en noe drøy egogreie, men nå når ungene vokser til og fruen fatter pointet med tilværelsen; heeelt kurrant med litt oppgradering på materiellet! :prf
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - innmeldt i RKMC

Legg inn av Geir »

AJ skrev:Du verden, må jeg bare si...
Veldig bra at livsledsageren ble med på tur igjen etter 26 år :thumleft
Skal se det blir uproblematisk å få henne med på å kjøpe ny(ere) sykkel etter hvert :knegg

Og dette med å ofre seg for saken, som påpekt i en post ovenfor her, krever selvfølgelig mye, men slike valg må man tross alt ta her i livet... :-k :-)å
:jada:

:knegg
Yepp, det er bare håpe på at hun blir bitt av basillen... :knegg

Og ja; jeg kjenner at offeret allerede tynger, men sånn er det nå engang. Noe må man offre... :jada:
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - pressede situasjoner

Legg inn av Geir »

No er det pinadø på høg'ste merket her! Det nytter visst ikke å bevege seg innenfor bygrensen til vestlandets hovedstad lengre uten at en eller annen blind smaukjerring gjør sitt ytterste for å desimere bestanden av motorsyklister. Først prøvde de seg på meg den 18. mai da guttungen og jeg øvelseskjørte på vei til kjøretime. En gammal kjæ.... ehh... eldre dame... krysset friskt over feltene fra høyre mot venstre like før Bystasjonen og brydde seg katten om at venstre felt allerede var i bruk - av meg. Heldigvis ble jeg oppmerksom på burhøna fra høyre tidsnok, og fikk skremt vett i mennesket med Stebelhornet. Fikk det på vidåi - følg med på den grå automobilen som skimtes gjennom vindskjermen. Heldigvis for kj... ehhh... damen bak rattet fikk vi grønt lys før jeg rakk å komme meg av sykkelen - der kunne jeg fort havnet i nyhetsoverskriftene gitt... :bl3

[video]http://www.youtube.com/watch?v=1ZUgc_tkmJQ[/video]

I dag var det guttungen som skulle tas. Nok en gang var vi innom Bergen by for kjøretime, og etter endt time kjørte vi fra Møhlenpris mot Danmarksplass via tunnelen. Guttungen lå foran meg i høyre felt da føreren av en Outlander med prøveskilt kom i fint driv i midtre felt, smokket på blinklyset og la seg over i høyre felt. At guttungen allerede var der affiserte ikke bilistr*vhollet, og guttungen måtte over hvitstripen og bremse så han så mannen med ljåen for å unngå å bli en våt flekk på tunnelveggen. Med min egen opplevelse friskt i minne og fordi jeg har en generell motvilje mot at noen forsøker å ta livet av ungene mine gikk jeg rett i svart og kjørte opp på siden av Outlanderen. Der gjorde jeg det rimelig klart med både lyd og "bilde" at jeg var noe misfornøyd med ståa. Responsen jeg fikk fra tanten i 30-årene var et likegyldig "bryrdudegvirkeligmedenslikbagatell"-blikk og en vassen vinking med hånden. Fra svart gikk jeg direkte over i rødt og forbante meg på at jeg skulle fortelle henne et og annet om jeg så skulle følge etter tretallet til Ytre Mongolia, ferge eller ikke. Lang historie kort; hun vet nå hva motorsyklister er, hva speil er for noe og ikke minst hva blindsoner er. Hun vet også at motorsyklister kan være rimelig grinete og høyrøstet når de bokstavelig talt blir forsøkt spilt ut over sidelinjen.

Har forresten mistet enhver illusjon om at gul vest har noen betydning - ålehovvene ser ikke mindre dyr enn trikken med mindre man monterer røde blinkende lys på både mann og mc. Fortvilende er det... :O
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Geir's notater - pressede situasjoner

Legg inn av Pollti »

Det er en nederlandsk rapport på NMCU sine sider som sier litt om gule vester. Det som blir sagt er at gule vester kan ha noe betydning ved bykjøring men at svartkledde MC førere sees best utenfor bykjøring. Det trekkes ingen klare konklusjoner og gis ingen anbefalinger.

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Geir's notater - pressede situasjoner

Legg inn av Geir »

At det ikke verken trekkes konklusjoner eller gis anbefalinger tror jeg så gjerne. For min del har jeg fått "dokumentert" at de gule vestene ikke har hatt effekt for synligheten i to tilfeller. Hvor mange ganger de evt. har hatt effekt vet jeg jo selvsagt ikke, så slik sett bør jeg nok go easy på konklusjonene jeg også...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

mekkern
Innlegg: 7582
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Geir's notater - pressede situasjoner

Legg inn av mekkern »

Det er heller ikke få støtputer de har skiftet på sperrebilene-Der vet de lastebilene med låvevegg med blinkende lys?
Derfor har ikke jeg spesielt stor tro på gulgrønne vester-selv om jeg skulle ønske det hadde god effekt.
selv ikke politiuniform hindrer vakumsjåfører... :[-(
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Geir's notater - pressede situasjoner

Legg inn av Onsløv »

Herlig lyd fra stebelhornet. Man kan omtrent se at kameraet får sjokk av lyden også :D
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar