Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Tomgsx-r »

Det kan bli spennende når du treffer den " rette " ansikt til ansikt AJ :twisted

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Snikkeren »

Tomgsx-r skrev:Det kan bli spennende når du treffer den " rette " ansikt til ansikt AJ :twisted
Jeg håper ingen går til drastiske skritt hvis de treffer AJ. Det er det rett og slett ikke verdt. Han trenger ihvertfall ikke være redd for å treffe meg. Men en liten skyllebøtte kan han nok forvente seg....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Hell-yeah
Innlegg: 14
Registrert: 10 aug 2015, 03:24
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8n 2010'
Sted: Rosendal

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Hell-yeah »

Har eg forstått dette riktig at det blei sletta bilder i DIN private dropbox? Riktignok i ei delt mappe, men det er fortsatt dine bilder, og opphavsrettigheter på bilder her til lands trudde eg det var rimelig strenge rammer for! Så er dette i heile tatt lovlig???

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av hmhelland »

Hell-yeah skrev:Har eg forstått dette riktig at det blei sletta bilder i DIN private dropbox? Riktignok i ei delt mappe, men det er fortsatt dine bilder, og opphavsrettigheter på bilder her til lands trudde eg det var rimelig strenge rammer for! Så er dette i heile tatt lovlig???
Når man deler ut en mappe i dropbox og gir redigeringsmuligheter til de man deler med, er dette ikke noe å rope i skogen for. Er man redd for innhold man har i en delt mappe, så har man selvsagt dette lagret på en trygg plass i tillegg.

Om man deler med fulle rettigheter i Dropbox, er det en risiko en har valgt å ta; Man har gitt alle medlemmer redigeringsmuligheter. Et trykk på delete-knappen hos en av medlemmene og alt er borte.

Utrolig med oppstyr for en så liten greie.. Ikke rart det er krig i verden :)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Snikkeren »

@Hell-yeah: Ja, det stemmer. Det var mange av mine bilder som ble slettet, og det var ikke mange av de han eller fruen hans var avbildet på.

@hmhelland: Så du mener det er ok oppførsel å slette andre sine bilder i en mappe som du er med å deler?

Edit: Og unnskyld meg for at jeg er naiv nok til å stole på folk....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av hmhelland »

Snikkeren skrev: @hmhelland: Så du mener det er ok oppførsel å slette andre sine bilder i en mappe som du er med å deler?
Jeg mener ikke det er ok, men en risiko man tar når man legger bilder i en delt mappe der flere har redigeringsmuligheter. To gale tastetrykk fra en bruker og alt er slettet.

Men at det frontes som "forferdelig", "det verste man har sett" osv på et åpent forum er spesielt.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Snikkeren »

Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde ikke at dette var noe som kom til å skje.

Og dette er ikke gjort med et tastetrykk heller. Her ble det slettet et og et bilde, noe som viser at dette var gjort med overlegg.

Det er helt greit at du synes jeg blåser ting ut av proporsjoner, men se på den seinere tids hendelser. Kom ikke her og fortell meg at du ikke hadde blitt forbanna du også. Selv om du hadde vært smart nok til å ha en sikkerhetskopi av bildene.....
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av hmhelland »

Snikkeren skrev:Jeg er kanskje naiv, men jeg trodde ikke at dette var noe som kom til å skje.

Og dette er ikke gjort med et tastetrykk heller. Her ble det slettet et og et bilde, noe som viser at dette var gjort med overlegg.

Det er helt greit at du synes jeg blåser ting ut av proporsjoner, men se på den seinere tids hendelser. Kom ikke her og fortell meg at du ikke hadde blitt forbanna du også. Selv om du hadde vært smart nok til å ha en sikkerhetskopi av bildene.....
Det og helt greit at du syns det er greit at jeg syns det er ut av proporsjoner ;) Folk er ulike.

Men jeg har selv sittet i "Finder" og bladd gjennom filene mine, lurt på hvorfor jeg har disse svære videofilene liggende der? Sortert på størrelse og slettet fem-seks videofiler for å frigi plass på SSD-disken. Og i ettertid såg jeg at dette var i en delt mappe i Dropbox, og ikke mine videoer. (Det var heldigvis kontroll på original-filene). Det er fort gjort, og det kunne også sett systematisk ut (uten av det var det), jeg slettet kun videofilene til en person, i en delt mappe fordi jeg sorterte på størrelse og heiv de største i søppelkurven for å frigi plass.

Lærdom: Delte mapper er spooky, og ikke en plass man har ting man ikke kan miste.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Olav K »

hmhelland skrev:
Snikkeren skrev: @hmhelland: Så du mener det er ok oppførsel å slette andre sine bilder i en mappe som du er med å deler?
Jeg mener ikke det er ok, men en risiko man tar når man legger bilder i en delt mappe der flere har redigeringsmuligheter. To gale tastetrykk fra en bruker og alt er slettet.

Men at det frontes som "forferdelig", "det verste man har sett" osv på et åpent forum er spesielt.
Ja om det ikke er det "verste man har sett" er det unektelig MEGET spesielt, iallefall fra noen som snakker om nettikette og sånn.
JEG- og helt sikkert du, unge Helland ville aldri gjort noe slikt. Svært få andre jeg kjenner til her inne ville gjort det samme.
For her var det ikke bare snakk om noen feile tastetrykk.

Det som er spesielt, men som du kanskje ikke føler på, er at de av oss som har brukt MYE tid her inne, som har delt av bilder og tekst fra turer og øst av annen kompetanse, vi har et ganske sterkt eierforhold til det vi har "produsert" Hadde JEG eid et slikt nettsted med så mye besøk som MCsiden har hatt, ville jeg vært meget glad og stolt over at brukerne følte et slikt eierskap til sine ting.
Men vi blir stadig minnet om at det skal vi ikke ha.

Jeg tenkte at det kunne vært gøyalt å fått en juridisk vurdering av den slettingen, men desverre vil den av oss her inne som har desidert mest juridisk kompetanse ikke lengre kommentere her. (må bare understreke at jeg ikke er ute etter å "ta" noen her, men som sagt... det kunne vært interessant. :knegg )
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hmhelland
Innlegg: 44
Registrert: 11 jun 2014, 14:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
Sted: Stavanger

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av hmhelland »

Olav K skrev: JEG- og helt sikkert du, unge Helland ville aldri gjort noe slikt. Svært få andre jeg kjenner til her inne ville gjort det samme
Stemmer det, jeg hadde aldri gjort det med viten og vilje, men om du leser svaret over har jeg likevel prestert å gjøre det ved uhell.
Olav K skrev: Jeg tenkte at det kunne vært gøyalt å fått en juridisk vurdering av den slettingen..
Her tror jeg ikke man hadde kommet langt juridisk, da man har gitt andre "redaktør-rettigheter" på de data som ligger i en delt mappe. Som Dropbox selv sier det: Sharing Your Stuff - Our Services let you share Your Stuff with others, so please think carefully about what you share. - og ellers laaaange regler og terms and conditions som eg ikkje har tenkt å lese gjennom..
Men det hadde vert interessant å visst hva som hadde blitt utfallet.
Olav K skrev: Det som er spesielt, men som du kanskje ikke føler på, er at de av oss som har brukt MYE tid her inne, som har delt av bilder og tekst fra turer og øst av annen kompetanse, vi har et ganske sterkt eierforhold til det vi har "produsert" Hadde JEG eid et slikt nettsted med så mye besøk som MCsiden har hatt, ville jeg vært meget glad og stolt over at brukerne følte et slikt eierskap til sine ting.
Men vi blir stadig minnet om at det skal vi ikke ha.
Jeg har alt for liten fartstid her inne til å føle på de tingene.. Så her skal jeg ikke kommentere :) Men friske auger på saker og ting skader sjelden!

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2636
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Legg inn av Olav K »

hmhelland skrev:

Men friske auger på saker og ting skader sjelden!
:thumleft En meget oppegående sannhet :thumleft
DET er mye som kan bli annerledes når man får noen nye øyne på det man driver med. Eller- at man faktisk åpner de øynene man har, og bruker dem. F.eks til å prøve å se seg selv fra utsiden. En vanskelig øvelse for enkelte.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Låst