Ermans verksted

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

jongsanim skrev:Oppfører den seg noe annerledes med eksosbandasjen? Blir jo mer varm luft ut bak istedenfor ut gjennom potteveggene?
Nei, jeg merker veldig lite. Derimot skal det sies at det er mindre popping i potta ved nedbremsing
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Man har begynt å lage tankrustning med avtagbare lommer for Bolten:

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Mer av tankveskene. Måtte gi husmoren i meg en sjanse og kjøpte symaskin. Det hevet effektiviteten, og ikke minst sluttresultatet til nye høyder :lol

Kommer etterhvert en midtstilt veske for kart, samt mobilholder...

Bilde

Bonus, rykende motor:
Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Bytte fra Ermans verksted til Ermans systue ? :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Hei hei hei... verksted er verksted. Tidvis litt femi, men det tillates :twisted
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Ermans verksted

Legg inn av Kmann »

Er man så god med symaskinen, og legger ut bilder av det bør man være rimelig trygg på sin maskulinitet hehe. Ser bra ut det der.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Kmann skrev:Er man så god med symaskinen, og legger ut bilder av det bør man være rimelig trygg på sin maskulinitet hehe. Ser bra ut det der.
Jeg har da symaskinlappen fra 6. klasse !!! :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Ermans verksted

Legg inn av SuperMorten »

Erman skrev:
Kmann skrev:Er man så god med symaskinen, og legger ut bilder av det bør man være rimelig trygg på sin maskulinitet hehe. Ser bra ut det der.
Jeg har da symaskinlappen fra 6. klasse !!! :lol
6. klasse.. Det er lett-lappen det, S1 :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Da er man ferdig med syklubben for denne gang. Tar ikke opp den hersens maskinen igjen før noen andre vil ha noe liknende :-)å

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Ermans verksted

Legg inn av Jompa »

Digger mobilholderen din, måtte bare vise kjerringa bildet.
Ho påstår at min Nokia 6310 e den siste tastemobilen som enda e i bruk.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Eurotrash 2014
Norge - Sverige - Danmark - Tyskland - Østerrike - Italia - Hellas - Tyrkia - Bulgaria - Serbia - Ungarn - Slovakia - Tsjekkia - Tyskland - Danmark - Sverige - Norge

13 land, like mange kjørestiler - 30 byer, rushtrafikk, nestenulykker, og masse masse eventyr. Fikk ideen etter at jeg fleipet med familie og kamerater om å kjøre ned til årets ferie til Tyrkia. Virket lett å planlegge (selv om alt ikke gikk etter planen).

Først av alt, jeg digger å kjøre på natta. De eneste bilene på veiene er lastebiler, og de kommuniserer med deg med blinklysene.
Og nr. to, ingen av tidene på kartene ble holdt. Det trakk seg ALLTID lenger i tid med alle pausene osv.

Etappe 1 - Oslo-Muchen:
Rein transporttur. Kjørte gjennom Danmark på natta, og havnet i Kiel på morgenkvisten. Da hadde jeg klart å miste ett par hansker og ene bolten til hjelmvisiret på veien. Det regnet SINNSYKT ved overgangen fra Danmark til Tyskland, og til tross for regndress og vanntette sko (som jeg til og med etterimpregnerte med krem), klarte man å bli våt. Heldigvis tørket alt mellom Kiel og Frankfurt. MC-sjappa på Norby fiksa nye hansker, og Polo i Tyskland sørget for ny bolt. Mange nevner Louis som valfartingssted i Kiel, men Polo er vel så bra. Sjekk det ut neste gang dere er i landet.
Det er mange rasteplasser langs Autobahn i Tyskland. Disse kommer godt med under diverse omstendigheter. Når det er sagt, har Autbahn et liv for seg selv. Minnes å ha kjørt der i buss for 15 år siden, og da var det ikke asfalt på betonghellene. Denne gangen var det adskillig nicere å ferdes. Beste fordelen med Autbahn er at det er gratis. Noen har skjønt det!
Var vitne til mange nestenulykker og ble nesten statistikk selv, da en gjøk av en tysker fortsatte å blokkere venstrefeltet da jeg ville inn i luka mellom han og en annen bil. Det skal nevnes at det var god avstand til bilen foran, og at liknende hadde vært gjort uten problemer mange ganger tidligere, så det var utelukkende denne ene tufsen som hadde skyld.

Bilde

Bilde

Bilde

Etappe 2 - Munchen-Modena:
Etter å ha tilbrakt to dager hos familie i Munchen (som uten hell forsøkte å overtale meg til å ta fly videre), fortsatte ferden til Alpene over Østerrike. Her måtte man kjøpe oblat for 10 dager - 4,90 Euro. Tror jeg hadde fått med meg den spektakulære utsikten folk snakker om dersom jeg hadde kjørt på dagen, men neeeeiiii da...
Istedet får dere et bilde av katedralen i Modena sentrum. Det ble en overnatting her hos venner, og man ble tvangsforet i den eneste glutenfri restauranten i byen. Høydepunktet var risotto med sesongens ferske trøffel. Etterpå havnet man på en vinbar med livlige italienere og sprudlevin i glasset.

Bilde

Bilde

Bilde

Etappe 3 - Modena-Brindisi:
Det var litt hardt å stå opp dagen derpå, men etter en halvtime var man oppe og hadde pakket sykkelen for kjøring. Autostrada i Italia er enkelt å ferdes inn og ut av, men dyrt. Det var først her nede at jeg begynte å se motorsyklister. Til da hadde jeg ikke passert én eneste.
Jeg hadde det travelt på vei ned til Brindisi - derfra skulle man rekke ferge videre til Hellas. Alle mulige tilfeldigheter gjorde at jeg natten før ble kjent med en kar fra Drammen via Facebook - som i tillegg til masse tips, kunne fortelle at han hadde tatt samme ruta til Izmir i juni. Brindisi er en by jeg gjerne skulle sett mer av. Faktisk hele Italia. Det noteres i boka at man må ta en tur til kun hit.
Dessverre hadde nettstedet jeg sjekket rutetidene på, ikke fått med seg endringen på fredager, da ferga gikk 1630 istedet for 1900. Etter mye frustrasjon, fant jeg et relativt billig hotell å overnatte i til dagen etter. 0930 hadde man kjøpt billett, og 1300 kunne man endelig komme seg over Adriaterhavet, og bli solbrent og saltvannsklam på dekk.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Etappe 4 - Igoumenitsa-Istanbul:
Jeg hadde lest om kjørestiler i de ulike landene før jeg dro, som en mental forberedelse, men det var mye mer givende å bruke noen minutter i høyrefila og observere hvordan de lokale kjørte før man tilpasset seg. En kompis hadde advart om grekere, men de eneste bilene jeg så på motorveien gjennom, var de samme som hadde vært på båten med meg. Motorveien i Hellas er nyfinansiert av EU, noe de gjerne forteller deg på store skilter underveis. Heldigvis er stedsnavn også på engelsk, slik at man slipper å føle at alt er gresk :lol
Men motorveien i Hellas skal altså delfinansieres av brukere, og dermed må man gjennom manuelle bommer. Disse er det 5-6 stykker av frem til tyrkisk grense, og jaggu klarte jeg å gå tom for cash før siste. Da fikk man et A3-ark med bankkontonr. utstedt for usle 1,40 Euro. I frykt for at det skulle oppstå liknende situasjoner, forsøkte jeg febrilsk å finne bankautomat. Dette ledet meg til nye eventyr utenfor motorveien - blant andre 5-6 muslimske landsbyer, og ferielandsbyen Hili (uttalt "Shili").
I tillegg skal det nevnes at de fleste bensinstasjoner langs motorveien er stengt på natten (2200-0700). Faktisk fant jeg kun to som var åpne. Betjeningen i den ene var veldig selvransakende i det de hevdet at grekere var late...
Dessuten er det siste stykket mellom Hellas og Tyrkia etter Thessaloniki ikke renovert. Vi snakker ca 50 kilometer der grekerne må ha tenkt å straffe de som skal videre til nabolandet.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Tyrkia - landet med det rare i!
Når man krysser grensa via Bulgaria, finner man boder der man kan kjøpe bombrikker til bruk i Tyrkia. Men ikke slik med overgangen fra Hellas. Dermed ble det noen nervepirrende øyeblikk da jeg passerte disse i Istanbul. Alle blir fotografert bakfra, og dersom man ikke skaffer seg brikker innen en uke, kommer det bot i posten til mange ganger passeringsgebyret. Pass på å passér bommene som er markert med HGS, da dette er det som skal erstatte det gamle systemet. Brikker fås kjøpt på tyrkisk side av grensen, i banker og postkontor. Følg trafikken. Her er det ikke noe vits å leke skolelærer på veien. I Tyrkia skal alle fram. Dersom du hefter han bak deg, blir du byttedyr. Det ryktes at motorsyklister er ekstra uglesett. Dette merket ikke jeg. Derimot skal man unngå taxier og minibusser (beige og blå). Nok en gang er lastebilsjåførene din venn. De slipper deg gjennom i fila uten at du trenger å tenke på det engang. Vær oppmerksom på at asfalten i Tyrkia er glatt. Veldig glatt. Mulig dere med varme slicks ikke klager.
Turen gjennom Bursa førte til to nestenulykker der jeg holdt på å kjøre inn i bilen foran. Asfalten var så glatt og nedbremsingen til han foran var så rask, at ABSen brukte to sekunder på å registrere at den ikke skulle skli.

Bilde

Retur:
Jeg passerte Marmarastredet fra Canakkale til Eceabat. Det spesielle med dette området, er at det har vært åsted for frigjøringskrigen samtidig med 1. verdenskrig. Området er dekt med tyrkisk patriotisme. På Gallipoli-halvøya har det blitt opprettet et minnesenter med filmvisninger, og en minnesti med vei gjennom de ulike markeringspunktene.
Etter ca to timer med kjøring i dette området, kjapper jeg meg opp til den bulgarske grensen. Her blir man sprayet med noe såpevann og avkrevd desinfeksjonsavgift, i et tollområde hvor det er blåst opp med store plakater at man skal se opp for svindelforsøk i Bulgaria. Statlig ironi på sitt beste altså. Motorsykler er unntatt denne avgiften, samt toll på veiene. Det skulle dog bare mangle, siden veiene gjennom Bulgaria er absurd elendige. Det ser ut som sprukken ørken gjennom 80% av landet.
Underveis er man vitne til skogbrann forårsaket av lyn, og lukten henger i luften langt over på andre siden av fjellryggen der dette har skjedd.
Grensa fra EU-Bulgaria til Serbia er litt merkelig. I sonen mellom de to landene er det pepret med kiosker og "mini" banker. Skiltene lyder "bank" "bank" "bank" "bank" i blinkende neon og eurodisko. Jeg tror de forsøker å advare om ting som venter...
På en bensinstasjon i Serbia ser jeg antakelig det morsomte landet har å by på - GUD nøtter. En annen var nettopp blitt ranet, og kriminaletterforskere hadde sperret av området. Også jeg som var på kanten av å gå tom for drivstoff! Fant heldigvis en annen stasjon "bare" 30km unna. Det var ingen kostnader for MC på veiene. Det regner og lyner hele veien gjennom landet, noe som gjør meg tvilende til hvordan sykkelen ville klart seg om det lynet like i nærheten. Må stoppe for komfortens skyld på et par tilfeller, da det regner i størrelse på egg.
Ungarn skal jeg ikke si så mye om, ettersom førsteinntrykket gjorde at jeg hata landet. Passkontrolløren ble irritert over at jeg hadde sjegg i virkeligheten men bart på passbildet. Dette ga han klart uttrykk for på ungarsk. Tollkontrolløren etter var langt høfligere og sjekket på skiltet at jeg var fra utlandet og snakket engelsk. NOEN har til gode å lære seg manerer for å gi turister bedre førsteinntrykk gitt. Det skal sies at motorveien i Ungarn er veldig fin, men man må betale oblat (5,15 Euro) og i tillegg betale på to bommer mot Slovakia. Dessuten er bensinen det dyreste jeg har vært borti på turen.
Slovakia er ren transportetappe, men det regner stort sett hele veien. Stopper for å sove litt på en bensinstasjon mens hanskene settes til tørk over eksospotta. På grenseovergangen fra Ungarn er ikke engang bodene bemannet.
Vel over i Tsjekkia endres kjørestilen igjen. Det er rushtrafikk gjennom Praha, og kvinne som mann har det like travelt med å komme seg ut. Det er dessuten vanskelig å orientere seg på motorveien mot Dresden i Tyskland. Heldigvis klarer jeg å spotte en tysker i en svart muskelbil på vei til det jeg antar er moderlandet og klenger meg på. Grenseovergangen mellom de to landene går gjennom deler av en fjellkjede, og jeg ser flere som ferdes over på både tråsykkel og til fots. Vel på toppen er det en fantastisk utsikt på begge sider. Tsjekkerne klarer dessuten det som ingen andre har klart hittil - runde tall på bensinen!
På tysk side har jeg beregnet x antall timer til Berlin og videre til Hamburg basert på tiden det tok meg å kjøre nedover, og har tenkt å ta meg en lenger pause. Men jeg legger merke til at avstanden fra Dresden til Berlin er kun drøye 200 km og fortsetter videre med kun et par rast for powernaps på veien. Det samme etter Berlin, noe som fører meg til morgenrushen i Hamburg.
Jeg burde selvsagt ha kjørt helt syd i byen og sett at motorveien går fra 1 til 7, men så ingen indikasjoner på dette på skilting og kjørte inn til sentrum. Her havnet jeg i en sirkel to ganger, før jeg så et bittelite skilt med tallet 7 på og fulgte denne instinktivt. Denne veien tok meg opp og ned og om og men til conteinerhavna, som jeg trygt kan si er på størrelse med hele Oslo. Veibroen og måten denne er lagt opp på minnet meg om en berg-og-dalbane. Omsider kom man seg til danskegrensa hvor det var tollkontroll.
I Danmark ble jeg dessuten forsøkt drept av en veldig vimsete halvgammel dame i en grå Nissan Micra. Hun kom inn i den tredelte veien rett før Kastrup fra en matevei på høyre side, og måket seg inn til min fil helt til venstre. Bråbrems og unnamanøver mot autovernet gjorde at man unngikk katastrofe før sluttstreken. Det tok meg 10 minutter å ta henne igjen etter dette, og idet jeg signaliserte at hun dreit seg ut, hevet hun bare begge hendene med et "jeg vet a faen" uttrykk.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Ermans verksted

Legg inn av Barbarozza »

:thumleft

Supert reisebrev, du har en god penn :-)
Memento mori

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Ermans verksted

Legg inn av freddy123 »

Spennende lesing dette her ja :) man må jo bare få med seg mye på en sånn tur, og liker sykkelvalget for turen også litt utradisjonelt, skal man kjøre langt pleier jo dem fleste og kjøpe seg svære traktorer...

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ermans verksted

Legg inn av Erman »

Barbarozza skrev::thumleft
Supert reisebrev, du har en god penn :-)
Takk for det. Men jeg har da vitterlig et tastatur :lol

freddy123 skrev:Spennende lesing dette her ja :) man må jo bare få med seg mye på en sånn tur, og liker sykkelvalget for turen også litt utradisjonelt, skal man kjøre langt pleier jo dem fleste og kjøpe seg svære traktorer...
I know. Jeg må innrømme at jeg så behovet for litt mer komfort på veien. Mykere sal, større tank, autopilot på gassen... osv.
Men sånt er for pyser :thumleft
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2633
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ermans verksted

Legg inn av Olav K »

:thumleft
Aaah, reisebrev! Jeg elsker det... :prf det virker litt som en "hastetur" igjennom Europa, mulig jeg tar feil...? :-)
Men artig at noen kjører hele den veien ned til Tyrkia, og med et såpass coolt sykkelvalg da... :thumleft :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar