Progress update på lappen min!

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Progress update på lappen min!

Legg inn av NatroN »

Hei! Såvidt jeg forstår er vist dette det mest aktive forumet for MC i Norge, så jeg får gi det en sjans :D

Er 18, og begynner med lappen for MC nå den 10 mai! :D
Gleder meg som en unge til å komme i gang, men trenger litt veiledning! :)

Må teoriprøven taes på nytt? I så fall, hvor vanskelig er den i forhold til bil, og hvor nødvendig er det å lese boken?
Tok teorien for bil kun ved å bruke testene på nettet og syntes den gikk veldig greit med 3/7 feil på første forsøk, så er usikker på om jeg behøver å legge flere hundre kroner i bøker og
nye teoritester på nettet..

Tok lappen for bil i August, så teorien sitter godt fortsatt.

Hva er det jeg egentlig MÅ igjennom til MC lappen?
Er det kun dette kurset, kjøring på bane, kjøretimer for å vise kjørelærer hvor landet ligger, før en evt oppkjøring?
Hvor fort er det mulig og gjøre dette, og hvor vanskelig er det for en med relativt lite erfaring på 2 hjul?
Sånn i snitt virker de fleste jeg spør sikre på at 17-18.000 bør holde for en uten erfaring... Helt på jordet?

Har allerede bestemt meg for sykkelen, og de blir en kawa 250R, ivertfall til å begynne med, så får jeg evt vurdere noe større når jeg blir gammel nok til tung sykkel!
Evt er flink nok også kanskje :P
Noen tanker om sykkelen?
Evt noen som har tips på hvor OG hva slags klær jeg bør gå for? Skinn, stoff, dress, bukse + jakke osv osv!

Takker for ALLE svar, og holder de som er intressert oppdatert igjennom sommeren!

Ønsk meg lykke til :D

Vegard
Sist redigert av NatroN den 14 mai 2010, 12:00, redigert 1 gang totalt.

Gammelgutt

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Gammelgutt »

Velkommen til forumet. Du finner litt om Ninja 250 i småkubikktråden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av AJ »

NatroN skrev:Hei! Såvidt jeg forstår er vist dette det mest aktive forumet for MC i Norge, så jeg får gi det en sjans :D
Du er kjapp i oppfatningen :knegg

Regner med at du får svar på det meste du lurer på her hos oss.

Velkommen til MCsiden.no, NatroN - aktivt forum for aktive MC-folk :janikk :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

NatroN
Innlegg: 24
Registrert: 02 mai 2010, 23:43
Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stealth

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av NatroN »

Glemte å legge ved: Hjelmer! Merker bør man gå for, og hva bør en god hjelm ligge på i pris? Har funnet alt fra 1000 til 4500 hos forhandlere/nettet! Takker igjen, og håper noen kan svare :)

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av mekkern »

Nå er ikke jeg så inni hva som er obligatorisk i dag,men-teorieksamen på biltilsynet må du ha...sikkerhetskurs med banekjøring ligeså men så er jeg ikke sikker-beste er å ringe skolen du skal bruke.
Hjelm-det viktigste er passformen-ikke bare størrelse men også fasongen slik at den sitter riktig rundt HELE hodet,her er det forskjeller fra merke til merke men også forskjellige modeller.så kommer det til detaljer,finish støy ventilasjon/dugging og design.
pris gjenspeiler ikke alltid dette.Hjelm må prøves- prøv mange typer! Har hjelmer fra 600-5000 selv..litt avhengig av bruk..
tekstil eller skinn er veldig smak og behag men skal du ha en dress som kan "alt" er det vel tekstil,da disse KAN være forholsvis vanntette men her er det mye dritt også på markedet.personlig synes jeg skinn er best+en tynn regndress til å trekke over ved regnkjøring.
Sist redigert av mekkern den 03 mai 2010, 00:44, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av AJ »

Hjelmer er det vanskelig å gi noe klart svar på.
De må prøves; ikke bare i butikken, men gjerne også på en lengre prøvetur. Det er det vel ikke så mange butikker som tilbyr, er jeg redd...

Selv har jeg vært veldig fornøyd med PREMIER, som dessverre er vanskelige å få tak i her i Norge.
Har prøvd SHARK, men den passet ikke og var ubehagelig å bruke etter en stund (for trang og for oval i formen for mitt hode...).
Hadde også en CABERG åpningshjelm, men syntes også den var ubrukelig; mye støy og en låsemekanisme på hakereima som jeg aldri ble god venn med...

Men så kom jeg over spanske NZI, som jeg er veldig godt fornøyd med \:D/

Har en Spyder III og en Sports Touring. Begge er behagelig å ha på og de mest støysvake hjelmene jeg har hatt så langt.

Men som allerede nevnt; hjelmer bør absolutt prøves (og kjøres med!) før kjøp!
Det finnes mange merker og varianter som gjør det kanskje nærmest umulig å finne 'the perfect match'... ;-);) Men den du skal ha bør være passe best mulig til ditt hode!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
kuleberg
Innlegg: 276
Registrert: 18 nov 2009, 18:07
Motorsykkelen din: intruder c800
Sted: Vennesla

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av kuleberg »

Velkommen til forumet!

Tok selv sykkel-lappen i fjor så vet hvordan den der følelsen er;)
Føler jeg må svare på det med teoriprøven siden det er noen generasjoner siden resten av gutta her tok lappen :P Hvis det fantes kurs for slikt den gang.

Nå skal det sies at da jeg tok mc-prøven så var det 6 år siden jeg tok bil-prøven.
Mc-prøven inneholdt veldig lite som var spesielt for MC, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det.
Lykke til videre med lappen !! ;)

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av TrondA »

Obligatorisk banedag og langkjøring er en fordyrende ordning, men sikkerheten bedres. Det er forøvrig ikke tekniske ferdigheter som gjør utslaget, men risikovurderinger og våre holdninger til ferdsel i trafikken.
Mange påstår jeg er en sikkerhetsfanatiker siden jeg kjører rustløserkurs på bane nesten hver vår. Dette har lært meg hvor utrolig mye bedre kjøreopplæringen har blitt siden jeg tok lappen rett før siste istid... Disse dagene har teori før kjøring. Teorikurs er gull verdt for alle, inkludert viderekomne med 150.000 km tilsammen på sykkel.
Litt verre er det med litteratur på kjøreteknikk. "Veien til førerkortet" er mer gammel enn god. Uansett hvor du henter teorien fra, vil du ha nytte av det underveis i kjøringen. Kjøp gjerne heftene fra NMCU! Jeg vil også anbefale deg bruktbutikker som selger gamle MC-blad. Især Cycle World, Motorrad og MC - avisa har hatt kjøretekniske artikler egnet for nye ryttere. Vil i samme slengen advare mot BIKE og RiDE som faktisk har artikler som "Wheelies for dummies" og annet idioti! (Teorikurs for kjøring på bakhjulet) :[-X

Tror du har gjort et godt valg mht til motorsykkel. Spesielt hvis du er en fornuftig kar som har tenkt å beholde dyrekjøpt førerkort, har sykkelen ytelse og egenskaper egnet for et helt liv på motorsykkel!
Kjøre/sikkerhetsutstyr er et kapittel for seg. Diskusjon skinn versus tekstil er evig. Kjøp noe komfortabelt du lett kan få på deg uten for mye plunder og heft. Jeg har selv opplevd at flott, sikker skinndress har blitt liggende i skapet. Med åra har jeg gått over til tekstil med sikkerhetsvest.
Vær forsiktig med hjelmen din. Den slites mest når du IKKE har den på hodet... Fiber er obligatorisk, ikke kjøp sprettball av plast!
Det er komfortdetaljene og merkenavn som gjør hjelmen dyr. Prøv flere før du kjøper.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg tok riktignok bilappen når det var blyant og papir på teoriprøven og jeg tok Mc lappen i fjor nå er jeg riktig nok dyslektiker og trengte den boken i tillegg til teorikurset syns det gikk greit til prøven sto nå da :)

Jeg har kjørt litt sykkel før og hadde 5 kjøretimer den totale for lappen kom på 21000kr så det er ikke billig nei.. Tror alle traffikskolene ligger gjevnt over prismessig noen er billigere på det ene og noen andre noe annet jeg sjekket dette nøye opp før jeg valgte og sum sumarium var de like dyre alle sammen. Uansett Lykke til med lappen.

Jeg har en suberth R1 hjelm og er kjempe fornøyd med denne kostet 5500kr i butikken.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Gammelgutt

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg to førerkort kl. A i fjor, men slapp billig unna da jeg er så gammel at jeg fikk med A1 på bilførerkortet. Jeg slapp helt unna teorien men måtte igjennom de obligatoriske kjørekursene. I dag kreves det et kjørekurs på åtte timer, hvorav 6 timer på vei. Og et banekurs på fire tmer, hvorav tre timer kjøring, banekurset kreves ikke ved A1.

På kjørekurset hadde jeg et par timer i kjøregård og så en time på veien. Avsluttet med en kveld med langkjøring og en tur i kjøregården på trafikkstasjonen. Banekurset ble holdt på Lyngåsbanen i Lier. Vi kjørte med crossykler og øvde på kjøring i stort åttetall i dypt oppkjørt spor på jordbakke. Vi kjørte med avstand og måtte vike/holde igjen for sykler fra høyre. På banen ellers var det vekselvis grus/asfalt, der øvde vi på bla hard nedbremsing i sving og på rettstrekk.

Jeg kjørte opp ved trafikkstasjonen på Billingstad (Asker), og der kjører sensoren etter på egen sykkel. Det likte jeg da jeg hadde kjørt temmelig mange mil på lettsykkel uten passasjer, hadde bare kjøretimene med kjørelæreren bakpå.

Lena-SL
Innlegg: 16
Registrert: 10 okt 2009, 11:29
Motorsykkelen din: Yamaha Virago 535
Sted: Kløfta

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Lena-SL »

Hei, og velkommen :mc6

Du må ta ny teoriprøve på biltilsynet, ja. Så vidt jeg husker hadde den noe mc-relatert, ellers så går det mye på det samme som bil, trafikkbildet og lover/regler er jo det samme.

Jeg tok sykkel-lappen for 2 år siden, uten å ha sittet på en tohjuling siden jeg kjørte moped 20 år tidligere :eh . Kjøpte en pakke på kjøreskolen, med alt obligatorisk og 10 kjøretimer, og greide meg med det. Totale prisen, inkl. prøve og oppkjøring, endte på 19.000,-.

Et tips er å få tatt teoriprøven så fort som mulig, for mange steder er det lang ventetid på oppkjøring :skriver
Så ikke du risikerer å måtte vente til august...Eller enda senere.

Mysil
Innlegg: 81
Registrert: 27 feb 2010, 18:04
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler Icon 2016

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Mysil »

Eg kan bare si det samme som de over.
Teoriprøve må tas, og gjerne så snart som mulig.

Kjøreskolen eg brukte ifjor krevde at alle som skulle kjøre hos de deltok på et intensivt teorikurs. Dette tok en kveld, ca 3 timer.
Det er og krav til sikkerhetskurs på bane og på vei.
Spesielt banekurset var nyttig, med fokus på å bremse fra høy hastighet, og også bremsing i svinger.

Lykke til med lappen. Detta blir gøy ;-);)

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av mekkern »

TrondA skrev:Fiber er obligatorisk, ikke kjøp sprettball av plast!
Lurer på om du har noe dokumentasjon på dette? At de er sprettballer mener jeg...
Spør siden du kaster ut en slik påstand-forutsetter at vi snakker om moderne hjelmer som er godkjent i Europa.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av Globe »

NatroN skrev:Hei! Såvidt jeg forstår er vist dette det mest aktive forumet for MC i Norge, så jeg får gi det en sjans :D
Hei NatroN :vs og velkommen til oss her på mcsiden.no :=D> . Flott at du gir oss en sjans ;e
NatroN skrev:Er 18, og begynner med lappen for MC nå den 10 mai! :D
Gleder meg som en unge til å komme i gang, men trenger litt veiledning! :)

Må teoriprøven taes på nytt? I så fall, hvor vanskelig er den i forhold til bil, og hvor nødvendig er det å lese boken?
Tok teorien for bil kun ved å bruke testene på nettet og syntes den gikk veldig greit med 3/7 feil på første forsøk, så er usikker på om jeg behøver å legge flere hundre kroner i bøker og
nye teoritester på nettet..

Tok lappen for bil i August, så teorien sitter godt fortsatt.
Teoriprøven du skal ta dekkes nok mye av det du har fra lappen til bil. Det er noe MC-teknisk info i boka, samt endel kjøreteknisk (plassering, sporvalg o.l.) som fort kan komme som egne spm, så en bør få med seg dette.

NatroN skrev:Hva er det jeg egentlig MÅ igjennom til MC lappen?
Er det kun dette kurset, kjøring på bane, kjøretimer for å vise kjørelærer hvor landet ligger, før en evt oppkjøring?
Hvor fort er det mulig og gjøre dette, og hvor vanskelig er det for en med relativt lite erfaring på 2 hjul?
Sånn i snitt virker de fleste jeg spør sikre på at 17-18.000 bør holde for en uten erfaring... Helt på jordet?
Helt på jordet er du absolutt ikke :-) Min første time ble benyttet for at kjørelærer skulle sjekke min balanseevne på sykkel og kjøreferdighet hva gjaldt sluring, krypkjøring, og bremseferdighet. Bruk av blikk og hodebevegelse for å kunne manøvrere sykkelen på en god måte var første "måling" som ble gjort av meg. Deretter bars det ut i trafikken, for å øve og få frem kjøretekniske ferdigheter og trafikkforståelse som MC-fører. Selv kjørte jeg opp i fjor, og lappen, inkl. bane og landeveiskjøring, kom seg på ca. 17K.

NatroN skrev:Har allerede bestemt meg for sykkelen, og de blir en kawa 250R, ivertfall til å begynne med, så får jeg evt vurdere noe større når jeg blir gammel nok til tung sykkel!
Evt er flink nok også kanskje :P
Noen tanker om sykkelen?
Evt noen som har tips på hvor OG hva slags klær jeg bør gå for? Skinn, stoff, dress, bukse + jakke osv osv!
Selv har jeg ingen erfaring med den sykkelen du har bestemt deg for. Hvilken sykkeltype som passer deg best er en kombinasjon av hva du selv føler for, og liker...og etterhvert vil nok endel praktiske faktorer spille inn. Disse kommer etter en stund hvor en finner ut hva som funker og ikke funker, subjektivt sett :)

NatroN skrev:Takker for ALLE svar, og holder de som er intressert oppdatert igjennom sommeren!

Ønsk meg lykke til :D

Vegard
Hold oss oppdatert ja :thumleft og lykke til med teori, kjøringa og videre etablering av MC :thumleft

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Hjelp ang førerkort A

Legg inn av d.strand »

Har bare skummet igjennom svarene over, og må først bare si at ja, teoriprøven må taes på nytt! ](*,) Selv om jeg tok førekortet på Bil for 4 år siden, førekortet for 1,5 år siden, og som da tok førekortet på MC ca 8 mnd etter at jeg stod teori og føreprøve på lastebil måtte gjennom hele mølja ](*,) ](*,) Så desverre så må den taes. Men det klarer du lett :jada:

Og ellers så henger jeg meg bare på de andre sine svar, når det gjelder så er passform viktigst! ;e

Når det gjelder pris på lappen, så tror jeg du skal beregne litt mer, ca 20.000,- For om jeg ikke tar helt feil, så kom det inn noen nye regulasjoner for alle kjøreskolen i 2010 og dette gjør at prisen går opp ](*,) Men jeg sier bare at det er verdt det !!

Og til slutt, så sier jeg bare :thumleft :thumleft Til Globe sitt innlegg :notworthy:
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Svar